گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!


دیدن غذاهای خوش آب و رنگ در پشت ویترین مغازه ها و استشمام عطر نان ها و شیرینی های خوشمزه، به اندازه کافی جذاب بوده تا شاخه ای از گردشگری را از آنِ خود کند. البته گردشگری غذایی یا Culinary Tourism تنها غذاها را در بر نمی گیرد و هر آنچه از تاریخ و سنت و فرهنگ در پس یک غذای خاص نهفته باشد را هم به علاقه مندان خود عرضه می کند. برای آشنایی بیشتر با یکی از خوشمزه ترین شاخه های گردشگری، قاصدک24 را دنبال کنید.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید

گردشگری غذایی چیست؟


گردشگری غذایی یا آشپزی، گردش در دنیای غذاها به عنوان هدف گردشگری است که امروزه به بخش مهمی از دنیای سفر و گردشگری بدل شده است. در تعریفی کلی گردشگری غذایی به امتحان کردن و تجربه کردن غذاهای سنتی یک کشور، منطقه، شهر یا روستای خاص اشاره دارد. البته این نکته را باید خاطرنشان کرد که غذا در کنار اقامت و زیرساخت ها، یکی از عنصرهای اصلی گردشگری به حساب می آید، تورهای بیشماری هم وجود دارند که تنها با هدف تجربه فرهنگ غذایی شکل گرفته اند.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!
امروزه با رشد کلی صنعت گردشگری، این بخش نیز توسعه پیدا کرده است. هر چند که بخش های کوچکی نیز در دل این نوع از گردشگری پدید آمده اند که از جمله آنها می توان به گردشگری نوشیدنی اشاره کرد. به طور مثال در این شاخه خاص از گردشگری غذایی افراد از مناطق معینی مانند کالیفرنیا، دره ناپا و کاتالونیا اسپانیا بازدید می کنند تا از نوشیدنی های این مناطق لذت ببرند.


بیشتر بخوانید: گردشگری خلاقانه؛ راهی جدید برای تجربه جهانی جدید


تورهای گردشگری غذایی چه ویژگی دارند؟


• تورهای غذایی به طور معمول در شهرهای مهم انجام می شوند که تعداد گردشگران آنها زیاد است. برای نمونه می توان به تورهایی اشاره کرد که در شهرهای مشهوری چون لندن، پاریس، رم، فلورانس، تورنتو، استانبول، نیویورک لیسبون، برلین، مادرید، بلفاست، سان فرانسیسکو، کپنهاگ، کوالالامپور و بارسلونا به انجام می رسند. در حقیقت اپراتورهای تور باید شهری را با فرهنگ غذایی جالب به مسافران معرفی کنند. غذاهای خیابانی می تواند بخشی از این فرهنگ غذایی باشد.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!
• تورهای غذایی در قیمت های متفاوتی برگزار می شوند؛ با این حال این تورها در برخی کشورها مانند آمریکا گران تر و در برخی کشورهای آسیایی ارزان تر هستند.

• تورهای غذایی معمولا با پای پیاده انجام می شوند. فواصل طی شده در این تورها به ندرت طولانی است. برخی اوقات مانند آنچه که در تور غذاهای هندی در لندن وجود دارد، خیابان های نزدیک به هم مقصد هستند. در واقع توریست های اندکی وجود دارند که بخواهند با وسایل نقلیه به بازدید از این جاذبه های غذایی بپردازند.

• به طور تقریبی هر تور چیزی در حدود 3 ساعت به طول می انجامد، اگرچه برخی نیز مدت زمان بیشتری از توریست ها طلب می کنند. ساعت شروع تعداد زیادی از تورها نیز ساعت 11 صبح به وقت محلی است که تا ظهر ادامه پیدا می کند. به علاوه این نوع تورها عمدتا مکان آغاز و پایان خود را در اماکن عمومی مانند ایستگاه های مترو تعیین می کنند.

• این تورها به ندرت از کودکان که غذای آنها به عهده والدینشان است، هزینه ای دریافت می کنند. به علاوه متاسفانه تورهای غذایی تمهیدات خاصی برای معلولان نیندیشیده اند.

• تعداد شرکت کنندگان در این تورها متفاوت است، اما 12 تا 16 نفر حد مجاز است.

• تورها بازدیدکنندگان را به جاهایی می برند که هرگز قدم به آنجا نگذاشته اند. بنابراین آنها می توانند درست مانند مردم محلی خرید کرده یا غذا بخورند. در چنین شرایطی امکان افتادن در دام گرانفروش ها بسیار کم است.

• این تورها از راهنمایی افراد محلی استفاده می کنند. بسیاری از راهنماهای تور دانش بومی خود را در اختیار توریست ها قرار داده و حتی رستوران هایی در قسمت های دیگر شهر را به آنها پیشنهاد می دهند.

• تورها عمدتا حول محور غذا شکل می گیرند. هر چند که شکل آنها از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است؛ اما به صورت کلی شامل بازدید از بازارها، بارها و کافه هایی می شود که از بازدیدکنندگان برای تست کردن غذاهایشان دعوت می کنند. معمولا خرید غذاهایی که در هیچ کجای دیگر یافت نمی شود هم بخشی از این تورهاست. در پایان هم ممکن است در رستورانی نشسته و از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی الکی یا غیر الکلی لذت ببرید.

• در تورهای غذایی، راهنماها در مورد غذاهای خاص و تاریخچه آنها صحبت می کنند. برای مثال در مورد اینکه چگونه غذایی که آنها یا خانواده هایشان طبخ می کنند، از غذایی که به توریست ها عرضه می شود، متفاوت است. ضمن اینکه در این تورها نباید انتظار رفتن به فست فودهای بین المللی معروف را داشته باشید.

• آنچه که برای این تورها مفروض است، اینست که شما همه چیز می خورید و دنبال رژیم های خاص نیستید. با این حال برخی از این تورها برای گیاهخواران هم اقداماتی را تدارک دیده اند.

• بسیاری از آژانس های برگزار کننده این تورها هدف خود را بر ایجاد یک مدل گردشگری پایدار متمرکز کرده اند تا بتوانند تجربه ای مثبت را برای گردشگران خود فراهم کنند. تجربه ای که آثار مثبتی بر روی محیط زیست، جامعه و اقتصاد محلی داشته باشد.

بهترین شهرهای جهان برای یک تجربه غذایی لذت بخش

شهرهایی که در زیر از آنها نام خواهیم برد، هم تبحر خاصی در طبخ غذاهای محلی دارند و هم روش های تجربی پخت غذاها.

نیواورلئان در آمریکا


غذاهای منحصر به فرد نیواورلئان در حقیقت از میراث چند وجهی این شهر الهام گرفته اند. میراثی که حاصل بومیان آمریکا، ساکنان فرانسوی، آفریقایی ها، فرهنگ آمریکای جنوبی و نیز طعم های کارائیب و کاجون است. چهار غذای محبوب این منطقه عبارتند از پو بوی (ساندویچی متشکل از گوشت بیف یا گوشت میگو، ماهی یا خرچنگ)، گومبو(خورش متشکل از سبزی های غرب آمریکا مانند بامیه که با برنج سرو می شود)، جامبالایا(ترکیبی از غذاهای دریایی، گوشت، سبزیجات و برنج) و بِینیت beignet که شیرینی های دونات مانندی تهیه شده از خمیر کاملا سرخ شده و پودر شکر هستند.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

توکیو


توکیو بیش از 220 رستوران میچلین استار(نشان کیفیتی که از سوی قدیمی ترین مرجع راهنمای هتل و رستوران اعطا می شود) دارد که بیش از هر شهر دیگری در جهان است. سر آشپزهای توکیو، باترکیب کردن تکنیک های قدیمی و شیوه های مدرن، مهارت خاصی در خلق غذاهایی با کلاس جهانی دارند. از غذاهای تهیه شده از نودل تا سوشی های گران قیمت، کیفیت چیزیست که در تمام غذاها به چشم می خورد. دلیل دیگری که غذاهای توکیو را در جهان برجسته کرده، اهمیتیست که این شهر به استفاده از تازه ترین و در عین حال فصلی ترین سبزیجات می دهد. ضمن اینکه شهر در زمینی واقع شده که مواد غذایی فوق العاده و مورد تقاضای سراسر کشور را تأمین می کند.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

لیون فرانسه


پاریس در جذب توریست هایی که علاقه خاصی به تست کردن طعم غذاهای فرانسوی دارند، شهرت ویژه ای دارد. اما در واقع این لیون است که در جهان به عنوان یکی از بهترین شهرهای غذایی شناخته شده است. البته غذاها و مواد غذایی این شهر نیز خود از مناطق اطراف آن مانند شارلوئیس، ساووی و دومبز و نوشیدنی های الکلی نیز از فون وَلی و نیز بوژولوئیس تأمین می شوند. این را هم باید بدانید که غذاهای لیون به خاطر غنا، سادگی و کیفیت فوق العاده خود شناخته شده هستند. برای نمونه می توان به رستوران های خانوادگی بوچون اشاره کرد که بخش جدایی ناپذیری از گردشگری غذایی لیون شده اند و به خاطر غذاهای خانگی، دکوراسیون و جو خود شاخته شده هستند.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

سن سباستین در اسپانیا


پینتکسوس که در حقیقت سبک خاصی از غذا می باشد، مدت هاست که بر نواحی شمالی اسپانیا مسلط شده است. این نوع که مشابهت زیادی با تاپاس دارد، پیش غذا یا خوراک های کوچک حاضری هستند که معمولا همراه نوشیدنی و در یک فضای اجتماعی سرو می شوند. در سن سباستین آشپزها، این غذاهای سبک را به منوهای خود افزوده اند و به جای انتخاب از سوی مشتری، به انتخاب خود آنها را به سفارش مشتری اضافه می کنند. این شیوه جدید آن هم در شهری که کیفیت غذاهای روزانه اش بالا بوده و یکی از ایده آل ترین مکان ها برای چشیدن طعم غذاهای دریاییست، لطف خاصی دارد.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

مراکش در موروکو


میدان جماع الفنا که یک میدان معمولی در شهر مراکش است، عصرها به چیزی شبیه یک فستیوال بدل می شود. قصه گوها، فال گیران و مارگیرها به این میدان هجوم می آورند تا نمایش خود را عرضه کنند. چندین ساعت بعد نیز غرفه های غذا جای خود را گرفته و بوی تازه غذای خیابانی فضا را پر می کند. غذاهایی مانند شیش کباب، مِچوی(گوشت کبابی گوسفند)، بادنجان سرخ شده و کوسکوس(تهیه شده از ذرات بخار شده آرد سمولینا) ارزان و محبوب هستند. بشکه های بزرگی انباشته از ادویه جاتی چون زعفران و زردچوبه و نیز کاسه هایی پر از زیتون، صحنه های رنگینی هستند که در بازارهای مراکش چیز عجیبی به نظر نمی رسند. خارج از دیوارهای شهر نیز غذاهای خوشمزه در رستوران های مجلل به وفور یافت می شوند.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

جورج تاون در مالزی


جورج تاون که مرکز ایالت پنانگ مالزی است، مهد یکی از بهترین غذاهای خیابانی دنیا نیز به شمار می رود. بسیاری از دست فروش های خیابانی درست از همان دستور غذایی تبعیت می کنند که نسل های گذشته از ترکیب غذاهای چینی و هندی خلق کرده بودند. اما مشهورترین غذای این ایالت car koay teow نام دارد که از نودل برنج با آرد گندم، تخم مرغ و لوبیا تهیه می شود. برای خوردن خوشمزه‌ترین غذاهای این کشور می‌توانید از تور مالزی قاصدک 24 استفاده کنید و با کمترین هزینه خود را به مقصد برسانید.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!

فلورانس ایتالیا


فلورانس در سراسر جهان به خاطر هنر، تاریخ، معماری، مد و همچنین غذاهای منحصر به فرد خود شناخته شده است. غذاهای روستایی در طول سال های متمادی بی تغییر مانده و عمر آنها به تمدن های باستانی برمی گردد. امروزه نیز همان غذاها همچنان در وعده های غذایی مردم وجود دارند. این را هم باید بدانید که فلورانس در واقع به واسطه روغن زیتون، پنیر و گوشت های کبابی خود معروف است. غذاهای محبوب آن نیز سوپ های مقوی، گوشت خرگوش و گوزن است.

گردشگری غذایی؛ سفر به هوای شِکم!
منابع: ویکی پدیا

Vacayholics.com

Theculturetrip.com


گونه های مختلف گردشگری:

گردشگری نجوم

گردشگری تاریک، پناه بردن به تلخی ها

گردشگری سلامت

گردشگری شکار

گردشگری حلال

گردشگری هسته ای

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

گردشگری زایمان

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت

گردش در زاغه ها؛ سفر به سرزمین فقرا