معرفی جاذبه های گردشگری هسته ای در جهان

از زمان استفاده بشر از انرژی هسته ای، اتفاقات ناگوار بیشماری نیز دنیا را تکان داده است. از بمب های هسته ای که بر سر مردم فرود آمدند تا حوادثی که طبیعت را نیز به کام مرگ فرستادند. اما پیوند این اتفاقات ناخوشایند با دنیای گردشگری، عرصه ای به نام گردشگری هسته ای را رقم زده است. عرصه ای که امروز برای گروه خاصی از گردشگران جذابیت دارد. اگر تا کنون نام گردشگری هسته ای به گوشتان نخورده، این مطلب می تواند شما را با این شاخه تلخ اما عبرت آموز از گردشگری آشنا کند.


گردشگری هسته ای چیست؟


گردشگری اتمی یا هسته ای گونه ای جدید از گردشگری است که در آن گردشگران با سفر به مکان های مهم در تاریخ هسته ای در مورد وقایع و اتفاقات عصر هسته ای چیزهایی یاد می گیرند. برای نمونه می توان به سایت هسته ای نوادا، سایت ترینیتی و سایت های هسته ای دیگر اشاره کرد که می توان در آنها اهمیت تاریخی مکان های مربوط به جنگ سرد را مورد کاوش قرار داد. در ادامه قاصدک 24 شما را با این مکان ها بیشتر آشنا می کند.

گردشگری هسته ای
همانطور که گفته شد در گردشگری هسته ای، گردشگران به بازدید از مکان هایی می پردازند که به نحوی با فناوری انرژی هسته ای درگیر باشد. این مکان ها شامل موارد زیر هستند:
• مکان انفجارهای هسته ای از جمله شهرهای بمباران شده، سایت آزمایش های هسته ای، سایت های مربوط به استفاده های صلح آمیز از انفجارهای هسته ای
• سایت حوادث هسته ای و حوادث مربوط به هواپیماهای حمل کننده سلاح های هسته ای
• موزه های اتمی
• دیگر سایت های درگیر در پروژه های هسته ای


مهم ترین جاذبه های گردشگری هسته ای در جهان


مکان های زیادی در گوشه و کنار دنیا هستند که به نوعی با اتفاقات هسته ای درگیر شده اند. این اتفاقات خواه تلخ بوده و یا صرفا یک آزمایش هسته ای بوده اند، امروزه گردشگران را علاقه مند به سیر در دل خود کرده اند. در زیر با مکان هایی آشنا می شوید که نام خود را به عنوان مهم ترین جاذبه های گردشگری هسته ای به ثبت رسانده اند.


سایت ترینیتی (Trinity)، نیومکزیکو


نخستین بمب هسته ای جهان در محدوده موشکی بیابان های نیومکزیکو و در میان ماسه های سفید این صحرای گرم در جولای 1945 منفجر شد. بیش از 50 سال پس از آن، این سایت امروز، در سال دو بار به روی بازدیدکنندگان باز است؛ اولین شنبه ماه آوریل و نوامبر. در این مکان شما می توانید محل دقیق آزمایش را که با یک یادبود کوچک نشان داده شده، یک خانه روستایی که در آن هسته پلوتونیوم بمب گردآوری شده و مجموعه ای عکس از بمب هایی که منفجر شده را ببینید.

گردشگری هسته ای

دوم تاون (Doom Town)، نوادا


از زمان تأسیس این سایت در سال 1951، در مجموع 928 آزمایش هسته ای در این مکان انجام شده که آخرین آنها در سال 1992 بوده است. در حال حاضر اداره انرژی آمریکا مسئول این سایت است و هر ماه یک تور از این سایت ترتیب می دهد. این مکان برای گردشگران آنقدر جالب است که معمولا تورهای آن تا آخر ماه پر می شوند. در بقایای این شهر قلابی اما با ظاهری واقعی قبلا تأثیرات سلاح های اتمی بر حیوانات زنده و نیز ساختمان ها مورد بررسی قرار می گرفت. در حال حاضر جالب ترین بخش این بازدید هم همین بخش است. سایت دوم تاون یکی از مکان های معروف در سری فیلم های ایندیانا جونز نیز هست. مکانی که شخصیت اصلی فیلم در آخرین سری از این مجموعه، به سختی از آن می گریزد.


موزه موشک های تیتان (Titan Missile)، آریزونا


این مکان تنها انبار موشکی سابق است که در حال حاضر در آمریکا قابل دسترسی است. یادگاری از دوران جنگ سرد که به عنوان بخشی از پیمان سالت غیرفعال شد. توری که از این مکان برگزار می شود "آن سوی درهای انفجار" نام دارد که اولین و سومین شنبه هر ماه برگزار می شود. این تور شامل بازدید از موشک های غیرفعال شده تیتان 2، بخش خدمه و نیز مرکز کنترل پرتاب موشک ها می باشد.

گردشگری هسته ای

سایت Hanford B Reactor، واشنگتن


Hanford B Reactor بخش مهمی از پروژه منهتن و نخستین رآکتور هسته ای تمام مقیاس بود و پلوتونیوم به کار رفته در بمبی که بر سر ناکازاکی انداخته شد را تولید کرد. تور این مکان شامل بازدید از خود رآکتور و نیز اتاق کنترل است.

سایت لوس آلاموس (Los Alamos)، نیومکزیکو


لوس آلاموس محل پروژه بزرگ منهتن است. همانطور که می دانید این پروژه، طرح آمریکا در جنگ جهانی دوم برای مقابله با تهدید هسته ای آلمان ها بود. گفتنی است که نخستین بمب هسته ای تاریخ در این مکان تولید شده و سپس برای آزمایش به 200 مایل آنسو تر یعنی سایت ترینیتی منتقل شد. موزه تاریخی لوس آلاموس بخشی را به پروژه منهتن اختصاص داده است. در طرف دیگر موزه علم بردبری (Bradbury) هم فعالیت های آزمایشگاه ملی لوس آلاموس را مستند کرده است.

گردشگری هسته ای

موزه ملی تاریخ و علوم هسته ای، نیومکزیکو


این موزه که در آلبوکرک واقع شده مجموعه ای هوشمند از اشیا و لوازم جانبی مرتبط با تمام جنبه های تاریخ هسته ای را در خود جای داده است. بخش بزرگی از این موزه در قسمت انتهایی خود نیز تعداد زیادی هواپیما، موشک و راکت را گرد آورده است.

چرنوبیل و پریپیات (Pripyat)، اوکراین


انفجار فاجعه بار در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 به عنوان بزرگ ترین حادثه اتمی تاریخ یاد شده است(حادثه مشابه دیگر مربوط به فاجعه فوکوشیما در سال 2011 است). بر اساس گزارش های اتحاد جماهیر شوروی سابق تلفات جانی تنها 31 نفر بود. اگرچه تأثیرات فوری و بلند مدت رویهمرفته بسیار فراتر از این تعداد بودند.
امروزه یک منطقه ورود ممنوع به شعاع 19 مایل در اطراف این نیروگاه ایجاد شده است. درون این منطقه شهر پریپیات قرار دارد، جایی که بیشتر کارگران نیروگاه و خانواده های آنها زندگی می کردند. طبق مستندات تاریخی این انفجار 53 هزار نفر از اهالی شهر را در عرض تنها 3 روز بی خانمان کرد. بسیاری از ساکنان نیز، شهر را به سرعت تخلیه کردند. پس از آن خانه های این منطقه دست نخورده باقی مانده و شهر نیز تبدیل به شهر ارواح شد.

گردشگری هسته ای

هر چند بسیاری از روی کنجکاوی سال ها به پرسه زدن در این مکان می پرداختند، امروز بازدید از آن تنها از طریق تورهای مخصوص امکان پذیر است. تورهایی که هم از شهر پریپیات و هم از خود نیروگاه بازدید می کنند. کامل ترین و البته گران ترین این تورها شامل بازدید از برج های خنک کننده، ملاقات با ساکنان محلی و نیز گورستانی می شود که متخصصان کشته شده این نیروگاه در آن مدفون هستند. حتی برای بسیاری غذا دادن به ماهی هایی که در استخرهای خنک کننده آن حوالی زندگی می کنند هم لذت خاصی دارد.

هیروشیما، ژاپن


شهرت هیروشیما از آن روست که نخستین مکانی است که هدف بمب های هسته ای قرار گرفته است. آمریکا در آگوست 1945، بمب بزرگ هسته ای با نام" پسر کوچک" را بر شهر هیروشیما پرتاب کرد و نزدیک به 80 هزار نفر را در انفجار نخست به کام مرگ فرستاد. در حالی که نزدیک به 60 هزار نفر دیگر نیز تا پایان سال در اثر عوارض و جراحات ناشی از این انفجار جان خود را از دست دادند.

گردشگری هسته ای

سالن صنعتی بزرگ هیروشیما که جزو معدود ساختمان هایی بود که در جنگ به طور کامل ویران نشد، امروز به عنوان یک نماد صلح مورد محافظت قرار گرفته است. این مکان به اختصار گنبد A-bomb نام گرفته و محوطه اطراف آن نیز به عنوان پارک یادبود صلح هیروشیما طراحی شده است. این پارک صلح شامل یک موزه و تعدادی بنای یادبود به یاد کسانی است که جان خود را در این حمله از دست دادند. علاوه بر آن هر ساله در 6 آگوست در این مکان دعا و نیایش برگزار می شود.

Bikini Atoll، جزایر مارشال


جزایر مارشال در نگاه اول یک جزیره رؤیایی به نظر می رسند. اما این گوشه کوچک از اقیانوس آرام در حقیقت زمانی بین سال های 1946 و 1958 توسط آزمایش های هسته ای که آمریکادر این جزایر انجام می داد، آلوده شده است. یکی از این آزمایش ها با نام Castle Bravo در سال 1954 سومین انفجار هسته ای بزرگ تاریخ لقب گرفته است. آزمایش هایی که آلودگی های دوره ای را در این جزایر زیبا منجر شدند.

گردشگری هسته ای

اما امروز به مدد پاکسازی های صورت گرفته در این جزیره و جزایر اطراف آن، سطح رادیواکتیو به حد متعادل رسیده است و در نتیجه اقامت در این جزایر با مشکل ایمنی مواجه نیست. آنچه در جزایر مارشال از بعد هسته ای ارزش دیدن دارد، بقایای به جا مانده از آزمایش های هسته ای از جمله یک فروند ناو یو اس اس، تنها ناو هواپیمابر جهان، و نیز یک ناو دریایی ژاپنی است که از روی عرشه آن حمله به پرل هاربور فرماندهی شد.

Enola Gay، واشنگتن


موزه ملی هوا و فضای آمریکا یکی دیگر از مکان هاییست که مورد توجه گردشگران هسته ای قرار گرفته است. دلیل آن نیز وجود یک هواپیمای بوئینگ بی 29 به نام Enola Gay است که نخستین بمب اتمی تاریخ را در هیروشیما پرتاب کرد. بخش های از این هواپیما از جمله دو موتور، تثبیت کننده عمودی، بخشی از بال هواپیما و پروانه های آن در موزه هوا و فضای آمریکا به نمایش درآمده است

گردشگری هسته ای

سایت پلی گون، قزاقستان


پلی گون که محل آزمایش های هسته ای شوروی سابق بود، در شمال شرقی قزاقستان واقع شده است. به نظر می رسد در طول 40 سال از سال 1949 تا 1989 بیش از 456 آزمایش هسته ای در این مکان صورت گرفته باشد. آزمایش هایی که کوچک ترین اهمیتی به سلامتی ساکنان آن حوالی نمی دادند. امروزه مرکز ملی هسته ای قزاقستان تورهایی برای بازدید از این مکان ترتیب می دهد. تورهایی که شامل دیدار از موزه هسته ای کورچاتف (Kurchatov) و نیز توقف در شهر چاگان (Chagan) می شود که اکنون به شهر اشباح مبدل شده است. اگر می‌خواهید به این کشور سفر کنید باید برای اخذ ویزای قزاقستان اقدام نمایید.