شرکت هواپیمایی کارون (نفت ایران)

{{(adult + inf).toLocaleString('fa')}} مسافر
قاصدک 24

شرکت هواپیمایی نفت، قدیمی ترین ایرلاین ایرانی است که در آغاز با هدف پشتیبانی و تسهیل عملیات اکتشاف، استخراج و توسعه عملیاتی در مناطق نفت خیز ایران، مشغول به کار شد.
ایرلاین نفت فعالیت خود را در سال 1305 به عنوان یک شرکت هواپیمایی غیر نظامی در ایران و با نام «خدمات هوایی» آغاز نمود و بعدها با قرارگیری در زیر مجموعه های شرکت ملی نفت ایران، به «شرکت هواپیمایی نفت ایران» تغییر نام داد. اين شركت درسال 1395 نیز جهت ارائه خدمات مطلوب تر نام خود را به شركت هواپيمايی كارون تغيير داد.
در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت، مالک اصلی هواپیمایی کارون می باشد و حدود ۵۲۰ کارمند را در مجموعه خود جای داده است.

لوگوی شرکت هواپیمایی کارون

بلیط هواپیما کارون (نفت)


بلیط هواپیما کارون هم اکنون در اغلب مسیرهای پروازی کشور، به خصوص شهرهای جنوب و جنوب غربی ایران، در دسترس مسافران محترم است. برای تهیه بلیط هواپیما کارون، علاوه بر آژانس های هواپیمایی مختلف، می توانید به سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما قاصدک24 نیز مراجعه نمائید.


هواپیمای کارون


نکته قابل توجهی که در خصوص ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی کارون وجود دارد، نام گذاری هریک از هواپیماهای این ایرلاین به یک اسم خاص است. این شرکت دارای یازده فروند هواپیما به شرح ذیل است.

4 فروند هواپیمای فوکر ۵۰ به نام های گاز (EP-GAS)، نفت (EP-OIL)، نفت (EP-NFT)، پتروشیمی (EP-PET) و خارک (EP-NFK) هریک با ظرفیت 50 مسافر.

ناوگان پروازی کارون

و 4 فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ به نام های مسجدسلیمان (EP-MIS)، شوش (EP-SUS)، اهواز (EP-AWZ) و اوپیک (EP-OPI) هر یک با ظرفیت 100 مسافر.

در سال های اخیر نیز یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷–۳۰۰ اجاره ای به ناوگان شرکت هواپیمایی نفت اضافه شده است تا گام هایی هر چند کوچک در مسیر توسعه و نوسازی این ایرلاین برداشته شود.


مسیرهای پرواز هواپیمایی نفت


در حال حاضر شرکت هواپیمایی کارون، در هفته حدود 190 پرواز را از دو مبدا تهران و اهواز به سایر نقاط کشور به انجام می رساند.

مسیرهای پروازی شرکت نفت

پروازهای داخلی هواپیمایی کارون


اهواز (فرودگاه اهواز)، آبادان (فرودگاه آبادان)، اصفهان (فرودگاه بین المللی شهید بهشتی)، رشت (فرودگاه سردار جنگل)، کیش (فرودگاه بین المللی کیش)، مشهد (فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد)، شیراز (فرودگاه بین المللی شهید دستغیب)، شهرکرد (فرودگاه شهرکرد)، تهران (فرودگاه بین المللی مهرآباد)، یزد (فرودگاه شهید صدوقی)، بندر ماهشهر (فرودگاه ماهشهر)، تبریز (فرودگاه بین المللی شهید مدنی)، آغاجاری (فرودگاه آغاجاری)، خارک (فرودگاه خارک)، ساری (فرودگاه ساری)، اردبیل (فرودگاه اردبیل) و بندر عسلویه (فرودگاه خلیج فارس).


اگر قصد سفر دارید و به دنبال برنامه پروازهای داخلی کارون هستید، این لیست کمکتان می‌کند.


پروازهای خارجی هواپیمایی کارون


ارمنستان (ایروان، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس) و امارات متحده عربی (دبی، فرودگاه بین المللی دبی).


گواهینامه‌های شرکت هواپیمایی نفت


شرکت هواپیمایی نفت ایران با رعایت مقررات و قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، در راستای تامین ایمنی و امنیت پرواز ها تاکنون، همه ساله موفق به تمدید گواهینامه (Air Operator Certificate) یا گواهینامه صلاحیت پروازی (A.O.C) خود شده است.
شایان ذکر است این گواهینامه، توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) در وارسی های سالیانه از امور ذیل، به شرکت های هواپیمایی اعطا می گردد.

  1. برنامه وارسی جهانی ایمنی پرواز U.S.O.A.P (Universal Safety Oversight Audit Program )
  2. برنامه وارسی جهانی از نحوه عملیات پروازی شرکت های هوایی دنیا (یاتا) I.O.S.A (IATA Operational Safety Audit Program)
  3. سامانه مدیریت ایمنی پرواز S.M.S ( Safety Management System )
  4. برنامه دستورالعمل مدیریت پرواز S.M.M (Security Management Manual)
  5. برنامه دستورالعمل و شرح وظایف سازمانی مهندسی و تعمیرات M.O.E (Maintenance Organization Exposition)

گواهینامه نفت ایر

از مهمترین افتخارات شركت هواپيمايی نفت ايران، از زمان آغاز به کار هواپیمایی کارون تا به امروز، ضريب بالای ايمنی در پرواز می باشد. به این صورت که تاکنون هیچ سانحه ای همراه با مسافر در کارنامه این ایرلاین به ثبت نرسیده است و بر اساس آمار جامعه جهانی، عنوان ايمن ترين شركت هواپيمايی خاورميانه را از آن خود کرده است.



قطب‌های هواپیمایی کارون


بسیاری از ایرلاین های دنیا به منظور دسترسی هرچه بهتر به بازار، فرودگاه هایی را به عنوان قطب انتخاب می کنند. انتخاب این فرودگاه ها به راه های دسترسی و ظرفیت آنها و همچنین میزان هزینه ای که یک ایرلاین می تواند صرف قطب خود کند، برمی گردد. از این رو شرکت هواپیمایی نفت نیز همانند سایر ایرلاین های کشور و دنیا، قطب هایی را برای خود برگزیده است که شامل فرودگاه های بین المللی مهرآباد، بین المللی اهواز و فرودگاه سردار جنگل رشت می باشد.

نکته آخر؛ با وجود اینکه شرکت هواپیمایی کارون در زمان جنگ خسارات قابل توجهی را متحمل شد اما توانست با اتکاء به پرسنل و کارکنان متعهد خود، علاوه بر خدمت رسانی در صنعت هوایی ایران، به جابجایی مجروحین و امدادرسانی به رزمندگان نیز بپردازد و در این خصوص کمک شایانی کند. در حال حاضر نیز، این شرکت همچون گذشته، آماده ارائه خدمات در صنعت هوایی و نفت کشور است و امید دارد همچون دیگر ایرلاین های ایرانی، گامی موثر برای سرافرازی کشور بردارد.