روش‌های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما

برای برخی سفر با خرید بلیط هواپیما چیزی بیشتر از نشستن روی یک صندلی برای یک ساعت یا بیشتر نیست. برای برخی دیگر هم پرواز بیشتر به یک کابوس شباهت دارد؛ این دسته از افراد به محض نشستن روی صندلی‌های هواپیما دچار حالت تهوع شده و اگر بخت با آن‌ها یار نبوده و تکان های هواپیما هم مزید بر علت شوند، ممکن است بالا بیاورند. حالت تهوع در هواپیما در میان بسیاری از مسافران شایع است. خبر خوب این است که راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما مقابله کمک کند. پس اگر می‌خواهید یک پرواز آرام و بی‌دغدغه را تجربه کنید و با علت حالت تهوع در هواپیما و درمان آن آشنا شوید، این مطلب از قاصدک 24 را از دست ندهید.

حالت تهوع در هواپیما


علت حالت تهوع در هواپیما چیست؟


اولین نکته‌ای که در رفع حالت تهوع در هواپیما یا هواپیمازدگی باید به آن توجه کنیم، دانستن این است که این حالت دقیقا چیست. در حقیقت این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که گوش درونی شما حرکتی را که چشم‌های شما قادر به تشخیص آن نیستند، ثبت می‌کند. برعکس این حالت نیز صادق است. اگر چشم‌های شما حرکتی را که بدنتان قادر به تشخیص آن نیست، ثبت کند؛ مانند زمانی که در حال تماشای یک صحنه پرسروصدا در فیلمی هستید؛ حتی بدون حرکت کردن هم دچار حالت تهوع خواهید شد.

بر اساس یافته‌های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، این عدم تعادل می‌تواند منجر به ایجاد علائمی مانند عرق سرد، رنگ پریده، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، کرختی و استفراغ شود. مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد و داده‌های آن از گروه ژنتیک دانشگاه آکسفورد استخراج شده بود، نشان می‌دهد که تقریبا از هر سه نفر، یک نفر از ماشین گرفتگی رنج می‌برد؛ عارضه ای که علائم آن درست شبیه هواپیما گرفتگی است. خوب است بدانید این حالات را با نام بیماری حرکت نیز می‌شناسیم. نتایج برخی آزمایشات هم نشان می‌دهند نگرانی و استرس باعث تشدید این حالت شده و یکی از مهترین علل حالت تهوع در هواپیما شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: چگونه با بدترین اتفاقات سفر مواجه شویم؟



برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما چه کنیم؟


با رعایت چندین راه آسان می‌توانید از حالت تهوع در هواپیما یا همان بیماری حرکت در سفر جلوگیری کنید. در ادامه روش‌های مقابله با این حالت را معرفی می‌کنیم.

برای رفع حالت تهوع در هواپیما دست از مطالعه بردارید


هر چند پزشکان توصیه می‌کنند که در هنگام تجربه چنین حالتی روی یک نقطه ثابت یا یک خط افقی فوکوس کنید، اما خواندن به هیچ وجه وضعیت شما را بهتر نخواهد کرد. این کار حتی باعث حرکت بیشتر شده و می‌تواند تعادل درونی شما را بر هم بزند.

صندلی خود را با دقت انتخاب کنید


صندلی‌های نزدیک‌تر به قسمت جلویی هواپیما و آن‌هایی که به طور مستقیم روی بال‌های هواپیما واقع شده‌اند، اندکی از دیگر صندلی های هواپیما ثابت‌تر بوده و حرکت کمتری به بدن شما در حین پرواز می‌دهد. این اتفاق درست مانند صندلی‌های نزدیک به چرخ اتوبوس خواهد بود و هر چه بیشتر به قسمت عقبی نزدیک شوید، تکان‌ها نیز بیشتر خواهند شد.

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما



تغذیه سالم قبل از پرواز برای درمان حالت تهوع در هواپیما


معمولا توصیه می‌شود شب قبل از پرواز غذای سبک بخورید و از خوردن غذاهای پرکالری و شور اجتناب کنید. غذاهای شور باعث کم آب شدن بدن شده و به ویژه در پروازهایی که هوا خشک تر است، تشدید می‌شود. از خوردن غذاهای چرب هم که می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند، برای جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما خودداری کنید.


بیشتر بخوانید: توصیه های پروازی برای خانم های باردار




رفع حالت تهوع در هواپیما با تهویه هوای مناسب


در هنگام حالت تهوع آن هم در یک محیط بسته مانند صندلی هواپیما جریان هوای مستقیم می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. بنابراین سعی کنید از تهویه بالای سر خود در هنگام احساس حالت تهوع استفاده کنید.

درمان حالت تهوع در هواپیما



ماساژ درمانی و جلوگیری از حالت تهوع هواپیما


مطالعه‌ای که در سال 1995 در مجله پزشکی فضا و هوانوردی به چاپ رسید نشان داد که ماساژ دادن می‌تواند حالت تهوع ناشی از حرکت را کاهش دهد. این کار از طریق تحریک کردن نقاط فشار مختلف در بدن شما انجام می‌گیرد تا انرژی در بدن بهتر جریان پیدا کند. در چنین حالتی با استفاده از انگشت شست مچ دست خود را فشار دهید. برای چند دقیقه دست خود را با همین حالت نگاه دارید و به شکل‌های مختلف آن را ماساژ دهید تا بفهمید که کدام حالت بیشتر شما را تسکین می‌دهد.

ماساژ درمانی



به خود انرژی مثبت دهید و بیماری حرکت را تلقین نکنید


مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی کاربردی به چاپ رسیده، از تاثیرات دلداری دادن بر نظامیان ارتش پرده برداشته است. این نظامیان معمولا دچار دریازدگی نمی‌شدند و در صورت دچار شدن هم این موضوع عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌داد. در پایان یک دوره آزمایشی پنج روزه، تعداد افراد کمتری دریازدگی را گزارش کردند. کاری که باید انجام دهید این است که کسی کنارتان باشد که به شما اطمینان دهد دچار حالت تهوع در هواپیما نخواهید شد و به شما آموزش دهد که کمتر نگران این موضوع باشید. برای خود یک شعار انتخاب کنید؛ چیزی مثل: «من می‌توانم حالت تهوع خود را برای جلوگیری از بیماری حرکت کنترل کنم.»

نوشیدنی زنجبیلی را امتحان کنید


یکی دیگر از روش های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما زنجبیل شناخته می‌شود که برای سیستم گوارشی بدن بسیار مفید است. می‌توانید یک نوشیدنی زنجبیلی همراه خود ببرید یا در هواپیما از مهماندار درخواست کنید یک قوطی نوشیدنی به شما بدهد. شکلات‌های زنجبیلی هم می توانند همین کارکرد را داشته باشند.

درمان قطعی حالت تهوع در هواپیما



قرص حالت تهوع در هواپیما چیست؟


هر چند که همراه داشتن و استفاده از قرص آخرین پیشنهاد ما به شما است؛ اما می‌توانید در صورت نیاز آن را امتحان کنید. قرص درامامین قرصی است که به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به درمان حالت تهوع در هواپیما کمک می‌کند.

حال که با روش‌های جلوگیری از بیماری حرکت یا حالت تهوع در هواپیما آشنا شدید، می‌توانید برای خرید آنلاین بلیط خود به تمامی مقاصد داخلی و خارجی ایران از قاصدک 24 استفاده کنید. اگر قصد دارید سفرهای ریلی یا جاده‌ای را نیز امتحان کنید، سری به بخش بلیط قطار و اتوبوس قاصدک 24 بزنید.