طریقه گرفتن استانبول کارت

اگر قصد دارید به استانبول سفر کنید؛ یکی از بدیهی‌ترین مخارج سفر که باید آن را در نظر داشته باشید؛ هزینه رفت و آمد در این شهر است. شما برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول، رفتن به رستوران‌ها، هتل، مراکز خرید و جابه‌جایی در شهر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارید. کرایه این وسایل نیز نه تنها گران بوده بلکه صورت نقدی امکان‌پذیر نیست و باید از روش‌های دیگری استفاده کنید که بهترین آن‌ها خرید استانبول کارت (Istanbulkart) است. حال اینکه استانبول کارت چیست و چه هزینه و مزایایی دارد را در ادامه این مطلب از قاصدک 24 خواهید فهمید.

استانبول کارت از کجا بخریم

کاهش هزینه‌های رفت و آمد در استانبول


از آنجایی که قیمت سوخت در ترکیه بالا است؛ تعجبی ندارد که شما برای رفت و آمد در این کشور هزینه‌های زیاد را متقبل شوید. شاید بگویید اگر به جای تاکسی، از اتوبوس یا تراموا استفاده کنیم دیگر نیاز نباشد برای حمل و نقل هزینه بالایی پرداخت کنیم. این دیدگاه از این بابت غلط است که رفت و آمد در استانبول چه با تاکسی و چه با وسایل حمل و نقل دیگر، گران تمام شده و کرایه‌ی این وسایل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. از طرفی دیگر برای خرید، صرف غذا، بازدید از جاهای دیدنی، گردش و... ناچار به استفاده از وسایل نقلیه خواهید بود که اهمیت حل این مشکل را دوچندان می‌کند. حال برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش مخارج، بهترین انتخاب استفاده از 2 روشِ اجاره خودرو در ترکیه و استانبول کارت است که در این به معرفی استانبول کارت خواهیم پرداخت.

استانبول کارت چیست؟


در پاسخ به پرسش «استانبول کارت چیست؟» باید بگوییم این کارت برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد شده است و شباهت زیادی به کارت اتوبوس و مترو در ایران دارد. شما برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد در استانبول می‌توانید از این کارت استفاده کنید و کرایه کمتری پرداخت کنید. البته خدمات استانبول کارت به این مورد محدود نشده و مزایای دیگری نیز دارد. همچنین این کارت انواع مختلفی داشته و از مراکز مختلفی قابل دریافت است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

استفاده از استانبول کارت برای کدام وسایل حمل و نقل است؟


با گرفتن استانبول کارت می‌توانید از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در ترکیه استفاده کنید. رایج‌ترین این وسایل شامل اتوبوس، تاکسی، تراموا، مترو، اتوبوس‌های تندو (متروباس) ، واپور (اتوبوس‌های دریایی) ، انواع قایق، اتوبوس‌های فرودگاهی (هاواتاش) و قایق‌های کروز می‌شوند. البته خوب است بدانید کرایه تاکسی و اتوبوس را برای رسیدن از فرودگاه جدید استانبول به محل اقامت خود می‌توانید به صورت نقدی پرداخت کنید. در سایر موارد مجاز به پرداخت نقدی نخواهید بود و تنها راه رفت و آمد استفاده از کارت‌های مربوطه است.

نقشه مترو استانبول را با کیفیت خوب اینجا ببینید.



مزایای استفاده از استانبول کارت

استانبول کارت چه مزایایی دارد؟


با خرید استانبول کارت می‌توانید از خدمات و امکانات مفیدی بهره‌مند شوید که در زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش هزینه‌های رفت و آمد از 20 تا 50 درصد
  • استفاده محدود به عنوان کارت اعتباری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شوک ترکیه (Şok market) و سایر مراکز خرید معین شده (جایگزین نسبی کردیت کارت)
  • اینترنت رایگان با استانبول کارت در سرتاسر شهر
  • ترانسفر فرودگاهی رایگان تا محل اقامت
  • تخفیف در برخی تفریحات و حمل و نقل داخل شهری
  • رایگان شدن ورودی برخی از جاهای دیدنی استانبول

استفاده از استانبول کارت چگونه باعث کاهش کرایه‌ها می‌شود؟


همانطور که در بخش قبل گفتیم، از مهمترین مزایای تهیه استانبول کارت کاهش هزینه‌ها در حمل و نقل است؛ اما این امر چگونه میسر خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم زمانی که اولین بار از استانبول کارت استفاده می‌کنید، هزینه ثابتی را پرداخت خواهید کرد. اما اگر در طول 2 ساعت مجدد از این کارت کمک بگیرید؛ هزینه‌ها به صورت پلکانی کاهش خواهند یافت. به عنوان مثال اگر در بار اول 2 لیر از حسابتان کسر شود، در بارهای دوم و سوم این قیمت به 1.80 و 1.48 لیر کاهش پیدا می‌کند و حتی به کمتر از 1 لیر ترکیه نیز خواهد رسید. 

هزینه حمل و نقل در استانبول 
                                                          

انواع استانبول کارت و تاریخ انقضا


استانبول کارت انواع مختلفی دارد که هر کدام برای اهداف متفاوتی صادر می‌شوند. برخی از این کارت‌ها برای اقامت طولانی مناسب هستند و برخی دیگر برای سفرهای کوتاه‌تر به استانبول خریداری می‌شوند. در زیر با انواع استانبول کارت و تاریخ انقضا استانبول کارت آشنا می‌شویم.

  1. استانبول کارت معمولی یا کارت بی نام (Anonim kart) : این کارت از متداول‌ترین استانبول کارت‌ها شناخته می‌شود که نیازی به ثبت نام نداشته و برای مسافران ایرانی مناسب است. اعتبار آن نیز به صورت 2 ساله بوده و می‌توانید از این کارت به صورت چند نفری استفاده کرده یا برای سفرهای بعدی نگه دارید.
  2. بلو کارت یا کارت آبی (Mavi kart) : استانبول کارت آبی بیشتر برای آن دسته از افراد توصیه می‌شود که نیاز به رفت و آمد بیشتری در ماه دارند. معمولا شهروندان و مقیمان کشور ترکیه از این کارت استفاده می‌کنند. در خرید استانبول کارت آبی باید توجه داشته باشید که این کارت به صورت ماهیانه شارژ می‌شود و اعتبار آن 30 تا 180 روز است.
  3. استانبول کارت تخفیف‌دار (Indirimli kart) : این کارت‌ ویژه دانشجویان ترکیه، معلمان و افراد بالای 60 سال است و هزینه شارژ آن با تخفیف محاسبه می‌شود.
  4. استانبول کارت رایگان (Ucretsiz kart) : استانبول کارت رایگان برای افراد بالای 65 سال، شهدا و جانبازان، کادر درمان، ورزشکاران ملی و پلیس‌ها و... است.
  5. کارت استفاده محدود (Sinirli Kullanim Kart) : اگر اقامت بسیار کوتاهی در استانبول دارید مانند سفرهای یک تا سه روزه، می‌توانید از این کارت استفاده کنید که اعتبار محدوی دارد. حداقل اعتبار استانبول کارت محدود برای افرادی است که تنها یک بار قصد سفر به استانبول دارند و حداکثر اعتبار آن برای 10سفره‌ها است. به عنوان مثال اگر قصد دارید 3 بار به استانبول سفر کنید و هر بار اقامت بسیار کوتاهی داشته باشید، خرید استانبول کارت محدود 3 سفره برای شما مناسب خواهد بود.

انواع استانبول کارت

قیمت استانبول کارت 1401 و موجودی آن


پس از آن که پاسخ پرسش استانبول کارت چیست را دریافتیم و از انواع آن نیز مطلع شدیم، نوبت به قیمت و هزینه‌ها می‌رسد. قیمت استانبول کارت 1401 به مبلغ 50 لیر ترکیه است. توجه داشته باشید موجودی استانبول کارت پس از خرید صفر بوده و می‌بایست آن را شارژ کنید. میزان شارژ را نیز تعداد رفت و آمد شما در استانبول و مسافت آن تعیین می‌کند. در این میان خوب است بدانید معمولا شهروندان ترکیه کارت خود را هر ماه 300 لیر شارژ می‌کنند که برای حمل و نقل روزانه مناسب است. بنابراین اگر کمتر از یک ماه در استانبول اقامت دارید؛ توصیه می‌کنیم کارت خود را برای شروع 100 لیر شارژ کنید.

نحوه دریافت استانبول کارت

خرید استانبول کارت


استانبول کارت از کجا بخریم؟ یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها در این زمینه، نحوه گرفتن استانبول کارت است. در زیر مراکزی را معرفی می‌کنیم که برای خرید استانبول کارت می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

  • فرودگاه‌های استانبول
  • دکه‌های روزنامه فروشی در سطح شهر
  • کیوسک‌های خرید استانبول کارت (Biletmatik) در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس
  • اپلیکیشن و سایت استانبول کارت

برای گرفتن استانبول کارت تنها باید گزینه (ISTANBUL KART 50.TL) را در صفحه نمایشگر دستگاه انتخاب کنید؛ اسکناس‌های خود را داخل بخش ورودی دستگاه بگذارید و سپس کارت را تحویل بگیرید. توجه نمایید برای گرفتن استانبول کارت توصیه می‌کنیم از لیر ترکیه استفاده کنید. همچنین بهتر است خرید استانبول کارت از سایت و اپلیکشن را به آخرین راهکارها موکول کنید؛ زیرا این برای استفاده راحت از آن‌ها باید ترکی بلد باشید و از کارت اعتباری بین المللی کمک بگیرید. در ادامه به نحوه شارژ استانبول کارت نیز خواهیم پرداخت.

نحوه گرفتن استانبول کارت در فرودگاه استانبول


بسیاری از مسافران قبل از ورود به شهر تصمیم دارند استانبول کارت خود را تهیه نمایند تا با خیال راحت در شهر تردد کنند. پس اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم برای خرید استانبول کارت در فرودگاه جدید استانبول، به دنبال دستگاه‌هایی با رنگ زرد و آبی باشید. پیدا کردن این کیوسک‌ها کار سختی نبوده و در نقاط مختلف فرودگاه وجود دارند. شما به صورت 24 ساعته می‌توانید برای خرید استانبول کارت از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه جدید استانبول

شارژ استانبول کارت


پس از معرفی طریقه گرفتن استانبول کارت، نوبت به نحوه شارژ آن می‌رسد. همانطور که گفتیم پس از دریافت، موجودی استانبول کارت سفر است. بنابراین شما برای استفاده از استانبول کارت باید آن را به مقدار دلخواه شارژ کنید. برای این کار به سراغ کیوسک‌های مربوطه در فرودگاه، روزنامه فروشی‌ها، ایستگاه مترو و اتوبوس بروید. سپس کارت خود را در جایگاه مشخص شده بر صفحه‌ی شیشه‌ای دستگاه قرار دهید. با این کار موجودی استانبول کارت را مشاهده خواهید کرد. سپس کارت را برداشته، اسکانس‌های خود را وارد بخش ورودی دستگاه کنید و مجددا استانبول کارت را بر جایگاه قبلی قرار دهید. بعد از گذشت چند ثانیه، کارت به میزان اسکانس‌های وارد شده شارژ خواهد شد و رسید آن صادر می‌شود.

شارژ استانبول کارت
ناگفته نماند آن دسته از مسافرانی که نگران باقیمانده‌ی شارژ موجودی استانبول کارت خود پس از پایان سفر هستند؛ می‌توانند کارت خود را برای سفرهای بعدی استفاده کنند یا به دوستان و آشنایان خود بدهند.

چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟


هنگامی که برای آشنایی با استانبول کارت در گوگل جستجو می‌کنید؛ ممکن است به این پرسش مواجه شوید. در زمان شیوع کرونا به ویژه ایام پیک آن، کارت‌ها پس از خرید قابل استفاده نبودند. مسافران و شهروندان موظف بودند حس کد برای استانبول کارت (hes code turkey) تهیه کنند. تطبیق حس کد با استانبول کارت نشان می‌داد کدام یک از افراد واکسن زده‌اند، چند بار به کرونا مبتلا شده‌اند و.... . امروزه با کاهش این بیماری، حس کد نیز در ترکیه حذف شده است و شما دیگر نیازی به فعال کردن استانبول کارت ندارید.

سوالات متدوال در مورد دریافت استانبول کارت


  • استانبول کارت را از کجا تهیه کنیم؟ دستگاه‌های فروش استانبول کارت در فرودگاه‌های این شهر، دکه‌ها و غرفه‌های روزنامه فروشی در سطح شهر، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس وجود دارند.
  • قیمت استانبول کارت 1401 چقدر است؟ قیمت استانبول کارت 50 لیر است و موجودی آن صفر می‌باشد؛ بنابراین باید برای شارژ استانبول کارت اقدم کنید که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.
  • استانبول کارت برای چند نفر است؟ محدودیتی در استفاده از استانبول کارت معمولی نبوده؛ حتی می‌توانید پس از اتمام سفر آن را به دوستان و آشنایان خود بدهید.
  • آیا استانبول کارت تاریخ انقضا دارد؟ بله. تاریخ انقضای استانبول کارت معمولی 2 سال است.
  • استانبول کارت را چقدر شارژ کنیم؟ برای شروع 100 لیر کفایت می‌کند.
  • چطور حس کد را به استانبول کارت وصل کنیم؟ امروزه با کاهش همه گیری کرونا، قوانین حس کد از کارت‌ها برداشته شده و نیازی به فعال کردن آن با این کد نیست.