استعلام بلیط هواپیما فقط با چند کلیک

آیا بلیط هواپیمای خود را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید و می‌خواهید از ثبت شدن آن مطمئن شوید؟ یا بلیط خود را گم کرده‌اید و نمی‌دانید چگونه باید آن را مجددا چاپ کنید؟ پاسخ تمامی این سوالات را آشنایی با استعلام بلیط هواپیما خواهد داد! فقط کافی است نحوه چاپ بلیط هواپیما با کد ملی یا شماره رزرو را بلد باشید تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن پرواز موردنظر خود را پیگیری کنید.

چاپ بلیط هواپیما

آیا چاپ بلیط هواپیما ضروری است؟


در وهله اول خوب است بدانید چاپ بلیط هواپیما هیچ ضرورتی ندارد و شما می‌توانید فقط با نشان دادن عکس یا فایل بلیط خریداری شده به ماموران فرودگاه سوار هواپیما شوید. البته باید توجه داشته باشید ارائه کارت شناسایی در پروازهای داخلی و ارائه کارت شناسایی و پاسپورت در پروازهای خارجی در هنگام بررسی بلیط، الزامی خواهد بود.

چاپ بلیط هواپیما سیستمی و چارتری


قبل از اینکه نحوه استعلام از بلیط هواپیما را شرح دهیم باید این نکته را یادآوری کنیم که پیگیری بلیط‌های سیستمی میسر است ولی امکان استعلام برای پروازهای چارتری وجود ندارد. علت آن نیز این است که لیست مسافرانِ بلیط هواپیما چارتر در 2 ساعت باقیمانده به حرکت از سوی آژانس‌های مسافرتی یا دیگر سرویس‌های ارائه دهنده بلیط، برای شرکت هواپیمایی مربوطه فرستاده می‌شود؛ لذا امکان پیگیری صحیح و دقیق از این پروازها وجود ندارد. با این حال برای اینکه خیالتان از بابت اعتبار بلیط راحت شود، می‌توانید استعلام را به 2 ساعت پایانی حرکت موکول کنید و با پشتیبانی ایرلاین یا آژانس موردنظر تماس بگیرید.

*نکته مهم: اگر تا 20 دقیقه پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما کد رهگیری و فایل قابل چاپ بلیط (pdf) به ایمیلتان ارسال نشد، حتما برای پیگیری با پشتیبانی شرکت مربوطه تماس حاصل فرمایید.


شیوه‌های گرفتن استعلام بلیط هواپیما


برای استعلام صدور بلیط هواپیما دو روش وجود دارد. یکی از این روش‌ها پیگیری از ایرلاین مربوطه است و روش دوم که از دیگری آسان‌تر است، استعلام از قاصدک 24 معرفی می‌شود. در ادامه به طور کامل با این دو شیوه آشنا خواهید شد.

استعلام بلیط هواپیما

روش اول: استعلام بلیط هواپیما از ایرلاین


اولین روش برای چاپ مجدد بلیط هواپیما یا گرفتن استعلام آن مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی است که در زیر مراحل آن را مشاهده می‌کنید:

  1. وارد سایت ایرلاین موردنظر شوید.
  2. به بخش اعتبار سنجی بلیط بروید.
  3. سپس کد رزرو یا شماره پیگیری خود را که هنگام خرید بلیط هواپیما دریافت کرده‌اید به همراه تاریخ حرکت پرواز وارد کنید.
  4. با این روش تمامی مشخصات بلیط شما اعم از نام مسافر، تاریخ رفت و برگشت، مسیر موردنظر، وضعیت بلیط و غیره نمایان خواهد شد.

مشخصات لازم برای استعلام اینترنتی:

  • شماره پیگیری بلیط یا کد رزرو
  • کد ملی
  • تاریخ پرواز

نکات مهم
ممکن است در برخی شرکت‌های هواپیمایی فقط استعلام بلیط هواپیما با کد ملی و تاریخ حرکت کافی باشد و برای برخی دیگر نیز شماره رزرو و کد ملی کفایت کند.
اگر به هر علت امکان پیگیری اینترنتی بلیط هواپیما را به این روش ندارید، می‌توانید با شرکت هواپیمایی موردنظر تماس حاصل فرمایید و شماره رزرو و کدملی خود را اعلام کنید.
اگر به صورت گروهی بلیط خریداری کرده‌اید، می‌بایست کد ملی فرد نماینده را وارد کنید. (نماینده همان خریدار اصلی بلیط‌ها برای تمامی همسفران است.)


در ادامه با مهمترین ایرلاین‌هایی که امکان استعلام بلیط هواپیما با کد ملی و شماره رزرو را دارند آشنا می‌شوید.

استعلام بلیط هواپیما ایران ایر با کد ملی


چاپ بلیط هواپیما با کد ملی از شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرح زیر است:

  1. ابتدا وارد سایت ایرلاین ایران ایر شوید.
  2. به بخش مدیریت رزرو بروید.
  3. نام خانوادگی و شماره رزرو پرواز خود را وارد کنید.
  4.  بر گزینه مدیریت رزرو کلیک کنید.
  5. وضعیت بلیط به همراه تمامی مشخصات ضروری نمایان خواهد شد.

استعلام بلیط هواپیما ایران ایر

استعلام بلیط هواپیما زاگرس


مراحل استعلام آنلاین بلیط از هواپیمایی زاگرس را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. ابتدا بر گزینه وضعیت بلیط کلیک کنید.
  2. کد رفرنس پرواز خود را وارد کنید. کد رفرنس (booking reference) بر روی بلیط درج شده و برای تمامی مسافرانی که در یک مسیر و زمان بلیط را خریداری کرده‌اند یکسان است.
  3.  سپس بر گزینه جستجو کلیک کنید. با این کار وارد صفحه اعتبار سنجی بلیط خواهید شد.

استعلام بلیط هواپیما زاگرس


4. در نهایت باید کد رزرو و کد ملی خود را در کادرهای مشخص شده وارد و بر گزینه اعتبار سنجی کلیک نمایید.
5. اگر درصدد استعلام بلیط هواپیما خارجی از ایرلاین زاگرس هستید، باید به جای کد ملی، شماره پاسپورت خود را وارد کنید.

راهنمای استعلام بلیط هواپیما زاگرس


خوب است بدانید در این شرکت هواپیمایی امکان تهیه کارت پرواز به صورت آنلاین هم وجود دارد و شما دیگر نیازی به گرفتن آن در فرودگاه نخواهید داشت. برای این کار باید به بخش «پذیرش آنلاین» از صفحه نخست سایت ایرلاین زاگرس بروید و مشخصات لازم را وارد کنید.


استعلام بلیط هواپیما با کد ملی معراج


اگر بلیط شما از هواپیمایی معراج است می‌توانید طبق مراحل زیر از آن استعلام بگیرید:

  1. وارد صفحه اصلی سایت معراج شوید.
  2. بر گزینه اعتبار سنجی بلیط کلیک کنید.
  3. کد ملی و کد رزرو پرواز خود را وارد نمایید.
  4. بر گزینه اعتبار سنجی بلیط کلیک کنید تا جزئیات بلیط نمایش داده شود.

چاپ بلیط هواپیمایی معراج


استعلام بلیط هواپیما با کد ملی کاسپین


اگر تصمیم به چاپ مجدد بلیط هواپیما با کد ملی از هواپیمایی کاسپین دارید یا می‌خواهید از آن استعلام بگیرید، به روش زیر عمل کنید:

  1. وارد سایت ایرلاین شوید.
  2. سپس به بخش وضعیت بلیط بروید.
  3. در نهایت کد رزرو خود را به همراه کد ملی در کادرهای مربوطه وارد کنید.

استعلام بلیط هواپیما کاسپین با کد ملی


روش دوم: استعلام بلیط هواپیما از قاصدک 24


دومین روش برای پیگیری بلیط استفاده از قاصدک 24 است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه به وبسایت‌های مختلف و پیدا کردن بخش استعلام ندارید. بلکه به طور خیلی آسان می‌توانید از اعتبار بلیط خود مطمئن شوید؛ آن را مجددا چاپ کنید و جزئیات لازم را موردبررسی قرار دهید. حال چگونه باید از قاصدک 24 بلیط خود را استعلام گرفت؟ با چند کیک ساده! فقط باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید. اگر اولین بار است بر گزینه ثبت نام کلیک کنید و اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده‌اید، به بخش ورود بروید. شماره تلفن همراه و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  2. سپس بر گزینه لیست بلیط‌های بلیط هواپیما کلیک کنید.
  3. با این کار لیست تمامی پروازهای خریداری شده نمایش داده می‌شوند.
  4. بلیط موردنظر را انتخاب کنید و جزئیات دقیق آن را موردبررسی قرار دهید.
  5. برای چاپ مجدد بلیط هواپیما با کد ملی از قاصدک 24 هم فقط باید صفحه بلیط نمایش داده شده را پرینت بگیرید. البته نیازی به این کار نیست و معمولا نشان دادن تصویر یا نسخه الکترونیکی (فایل pdf) آن به ماموران فرودگاه کفایت می‌کند.

چاپ مجدد بلیط هواپیما با کد ملی


نحوه گرفتن استعلام بلیط هواپیما خارجی چگونه است؟


استعلام بلیط هواپیما برای پروازهای خارجی نیز همانند مسیرهای داخلی است و هیچ تفاوتی ندارد. اگر بلیط شما از شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند قطر ایرویز، فلای دبی یا ترکیش ایرلاین است، باید به سایت شرکت مربوطه بروید و طبق مراحل گفته شده در بالا عمل کنید.

چاپ مجدد بلیط هواپیما با کد ملی در صورت مفقودی


اگر بلیط چاپ شده خود را گم کردید یا فایل الکترونیکی آن از تلفن همراهتان حذف شد، جای هیچ نگرانی نیست. راهکارهای زیر می‌تواند شما را در چاپ مجدد بلیط هواپیما یاری کند:

  • اگر بلیط را از قاصدک 24 خریداری کرده‌اید: وارد سایت قاصدک 24 شوید؛ شماره تلفن همراه خود را در بخش ورود یا ثبت نام وارد کنید؛ بر گزینه لیست بلیط هواپیما کلیک نمایید و بلیط دلخواه را مجددا پرینت بگیرید.
  • اگر بلیط را به صورت حضوری یا از دیگر مراکز خریداری کرده‌اید: در این زمان پیامک یا ایمیلی مبتنی بر خرید شما برایتان ارسال شده است. در این پیام‌ها اطلاعاتی حاوی شماره رزرو و لینک دانلود نسخه الکترونیکی فایل وجود دارد. پس یا فایل را از طریق لینک دانلود کنید یا شماره رزرو را به همراه کد ملی خود در سایت ایرلاین مربوطه وارد کنید. (همه شرکت‌های هواپیمایی نیازی به داشتن کد رزرو ندارند و فقط وارد کردن کد ملی و نام خانوادگی یا تاریخ پرواز کفایت می‌کند.)


در این مطلب سعی داشتیم به طور کامل چاپ یا استعلام بلیط هواپیما را بیان کنیم. با این حال خوب است بدانید اگر بلیط خود را از قاصدک 24 خریداری کنید؛ پس از پرداخت هزینه پرواز، فایل بلیط به ایمیل شما ارسال می‌شود و کد رهگیری نیز بلافاصله قابل نمایش است. بنابراین دیگر نیازی به استعلام جداگانه نخواهد بود و می‌توانید با خیال راحت سفر هوایی دلچسب خود را آغاز کنید. همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن بلیط هواپیما قاصدک 24 در موبایل خود، به راحتی اقدام به خرید و استعلام بلیط هواپیما نمایید.