گشت و گذار در موزه های تهران ماجراجویی جذاب

موزه‌ها مکانی برای وصل کردن انسان‌ها به گذشته هستند و هر آنچه در موزه‌ها وجود دارد نشان از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم گذشتگان است. بهترین جاهای دیدنی هر شهری موزه‌ها هستند که نشان از اصالت دیرین آن شهر دارند، تهران پایتخت ایران هم موزه‌های فراوانی دارد. با قاصدک 24 همراه شوید تا با بهترین موزه‌های تهران آشنا شوید.

بهترین موزه های تهران



سوالات متداول در مورد موزه‌های تهران

در طبقه اول این موزه تالارهای زرین فام، لاجورد و صدف و در طبقه همکف تالارهای بلور، مینا، سمعی و بصری
موزه عروسک‌های ملل تهران



 

لیست بهترین موزه‌های تهران

 

در تهران پایتخت ایران، شهر شلوغ و پر‌هیاهو، جاهای دیدنی دنج بسیاری نهفته است که موزه‌های تهران یکی از این جاهای دیدنی هستند. در اینجا لیست بعضی از موزه‌های تهران را ذکر کرده‌ایم.

  • باغ موزه های تهران
  • موزه ملی ایران تهران
  • موزه آبگینه و سفالینه تهران
  • موزه بانک ملی تهران
  • موزه قرآن کریم تهران
  • موزه فرش تهران 
  • موزه ورزش تهران
  • موزه موسیقی تهران
  • موزه هنرهای معاصر تهران
  • موزه ملی ملک تهران
  • موزه خودرو‌های کلاسیک تهران
  • موزه عروسک‌های ملل تهران
  • موزه ملی علوم و فناوری تهران

باغ موزه‌های تهران

 

باغ موزه‌ها از بهترین موزه‌های تهران هستند که مکان مناسبی برای دور شدن از شلوغی و هیاهو پایتخت است، شما می‌توانید با یک دورهمی ساده دوستانه یا خانوادگی، روز پر‌نشاطی را در فضای باز باغ موزه‌های تهران و کنار کاخ‌های سلطنتی سپری کنید. ما در مقاله دیگری جاهای تاریخی تهران را کامل توضیح دادیم برای آشنایی بیشتر آن را مطالعه کنید.

موزه های معروف در تهران

موزه ملی ایران تهران

 

اولین موزه رسمی کشور که در سال 1316 در تهران تاسیس شد، موزه ملی ایران است که از کامل‌ترین موزه‌‌های ایران شناخته شده است. معماری این موزه کار دست فردی فرانسوی به نام آندره گدار است. این موزه از دو بخش جداگانه تشکیل شده، یک بخش دوران قبل از اسلام و دوران باستان و بخش دیگر آثاری از دوران اسلامی را در‌بر‌گرفته است. در این موزه شما می‌توانید از اشیا و آثار باستانی که از سالیان بسیار دور به یادگار مانده بازدید کنید. موزه ملی ایران به دلیل نزدیکی به کاخ گلستان و بازار یکی از پرطرفدارترین موزه های تهران در نوروز است.

 

بلیط وروی: برای ایرانیان 10هزارتومان و برای گردشگران خارجی 100 هزارتومان است.

ساعت بازدید: بهار و تابستان ساعت 9 تا 19، پاییز و زمستان ساعت 8:30 تا 17

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
سایت: irannationalmuseum.ir

 
جذاب ترین موزه های تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران

 

این موزه که در مجموعه قوام تهران قرار گرفته مخصوص آثار شیشه‌ای و سفالی است. موزه آبگینه تا سال 1330 خانه قوام‌السلطنه (نخست وزیر احمدشاه قاجار) بوده، بعد سفارت مصر و سپس سفارت افغانستان در این مجموعه قرار داشته‌اند. در سال 1355 فرح پهلوی این مجموعه را از بانک ملی بازرگانی خریداری کرده و به منظور تاسیس موزه شیشه و سفال به وزارت فرهنگ تحویل داده است. معمار اتریشی به نام هانس هولاین این مجموعه را برای تاسیس موزه تغییر کاربری داده و با الهام از معماری‌های دوران قبل از اسلام، این موزه را طراحی کرده است. موزه آبگینه که از موزه های پر بازدید تهران است، شش تالار بزرگ دارد که در طبقه همکف تالارهای بلور، مینا، سمعی و بصری و در طبقه اول این موزه تالارهای زرین‌فام، لاجورد و صدف قرار گرفته‌اند. هر کدام از این تالارها اشیا با‌ارزشی از دوران‌های بسیار کهن و دور در خود نگهداری می‌کنند.

 

بلیط اتوبوس تهران

بلیط ورودی: بازدیدکنندگان ایرانی 5000 تومان، گردشگران خارجی 20 هزار تومان

ساعت بازدید: بهار و تابستان ساعت 9 تا 19 و پاییز و زمستان ساعت 8 تا 17

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک 59

 
آدرس موزه های تهران

موزه بانک ملی تهران

 

موزه بانک ملی با معماری اروپایی یکی از جذاب‌ترین موزه‌‌های تهران است. این موزه در ساختمان صندوق پس‌انداز بانک ملی ساخته شده و در میراث ملی با شماره 2930 به ثبت رسیده است، سرانجام در سال 1396 پس از بازسازی به عنوان موزه آغاز به کار کرد. آثاری که در موزه بانک ملی به نمایش گذاشته شده است:

  • سکه‌هایی از دوران هخامنشیان
  • اشیای قدیمی با‌ارزش اهدایی
  • مدارک و دستگاه‌های بانکی
  • تابلوهای نقاشی‌ دوران قاجاریه
  • نقاشی چهره مدیران سابق 

 

بلیط ورودی: 6000 تومان

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه ساعت 13 تا 17

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، روبروی سفارت آلمان

 
موزه های تاریخی تهران‏

موزه قرآن کریم تهران

 

تنها موزه‌ای که به قرآن اختصاص داده شده موزه قرآن کریم تهران است که آثاری ارزشمند از قرن چهارم تا دوران قاجاریه در آن وجود دارد. این موزه در سه طبقه ساخته شده که در تمام طبقات آن آثار قرآنی که توسط هنرمندان گذشته جمع‌آوری شده به نمایش گذاشته شده است. موزه قرآن علاوه بر سالن آثار قدیمی قرآنی، سالنی برای نمایشگاه‌های دوره‌ای و سالن امانات و کتابخانه هم دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

بلیط ورودی: بازدید از این موزه رایگان است.

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 14

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان امام خمینی

 

موزه فرش تهران

 

موزه فرش از بهترین موزه‌های تهران است که شامل دو سالن است. طبقه همکف سالن نمایشگاه‌های دائمی که شامل ۱۵۰ تخته فرش است، در طبقه دوم هم برای نمایشگاه‌های موقت، سالنی تدارک دیده شده است. این موزه در سال 1356 کار خود را شروع کرد و معمار ایرانی به نام عبدالعزیز این موزه را طوری طراحی کرده که از بیرون شبیه دار قالی دیده می‌شود.

انواع فرش و گلیم‌های نفیس دست‌بافت که از دوران مختلف جمع‌آوری شده در موزه فرش تهران به چشم می‌خورد. تعدادی از فرش‌های موجود در این موزه از کاخ گلستان و همچنین کاخ سعدآباد به اینجا منتقل شده‌اند. فرش‌های این موزه آثار باارزشی از قرن ده تا دوران معاصر را شامل می‌شود. اگر شما هم دوست دارید این فرش‌های عتیقه و گرانبها را از نزدیک ببینید با خرید بلیط هواپیما تهران، از قاصدک 24 همچنین رزرو هتل در تهران به پایتخت ایران سفر کنید و از نزدیک این آثار ارزشمند را تماشا کنید.

 

قیمت بلیط ورودی: 2500 تومان برای ایرانیان و 25 هزار تومان برای اتباع خارجی

ساعت بازدید: به جز دوشنبه‌ها ساعت 9 تا 17

آدرس: تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی

 
موزه های پربازدید تهران

موزه ورزش تهران

 

موزه ورزش از موزه های معروف تهران است که به ورزش و المپیک اختصاص پیدا کرده است. این موزه سه طبقه دارد و در کمیته ملی المپیک قرار دارد. در هر سه طبقه این موزه تالارهایی وجود دارد که در عرصه ورزش آثاری را به نمایش گذاشته‌اند، به علاوه مدال‌هایی که بزرگان و پیشکسوتان عرصه ورزش به دست آورده‌اند، در موزه ورزش به معرض دید عموم گذاشته شده است. در طبقه دوم این موزه، تاریخچه تربیت بدنی و مدال‌هایی از ورزشکاران وجود دارد.

 

بلیط ورودی: رایگان

ساعت بازدید: ساعت 9 تا 16

آدرس: تهران، خیابان سئول، بالاتر از بزرگراه نیایش، بالاتر از درب غربی مجموعه ورزشی انقلاب، روبروی دور‌برگردان

 

موزه موسیقی تهران

 

موزه موسیقی یکی از پر بازدیدترین موزه‌ های تهران است که در سال 1388 در سه طبقه افتتاح شد. موزه موسیقی بخش‌های گوناگون مانند:

  1. گنجینه موزه
  2. سالن نمایش سازها
  3. سالن اجرا
  4. ضبط موسیقی
  5. کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز
  6. کتابخانه
  7. آرشیو
  8. واحد نگهداری سازها
  9. اسناد مکتوب و ضبط شده
  10. کافی‌شاپ

در هر کدام از بخش‌های این موزه آثاری از موسیقی‌دانان، همچنین بعضی از لوازم شخصی این هنرمندان به معرض دید گذاشته شده است. بعضی از آثار هنرمندان ایرانی از جمله مجید کیانی نوازنده مشهور سنتور در این موزه به چشم می‌خورد. اگر عاشق موسیقی و ابزار‌آلات موسیقی هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

بلیط ورودی: 6000 تومان

ساعت بازدید: به جز شنبه‌ها ساعت 10 تا 18

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی، بعد از سه‌راه تختی، خیابان موزه، نبش کوچه نیلوفر، پلاک 9

 
بهترین موزه های پربازدید تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

 

موزه هنرهای معاصر از بهترین مجموعه‌های هنر و یکی از مجموعه‌های هنر نوگرا در سراسر دنیا است. این موزه با کمک‌های فرح پهلوی در امیرآباد تهران ساخته شده، معمار موزه هنرهای معاصر (کامران دیبا) آن را به سبک معماری جدید و مدرن طراحی کرده است‌. در این موزه آثار داخلی و خارجی زیادی از هنرمندان معاصر به نمایش گذاشته شده که به بیش از سه هزار اثر می‌رسند.

آثار ارزشمندی از پیکاسو هم در موزه هنرهای معاصر وجود دارد که این تابلوها بسیار زیبا هستند. علاوه بر این تعدادی از آثار ارزشمند سهراب سپهری و دیگر هنرمندان ایرانی هم در این موزه به چشم می‌خورد. موزه هنرهای معاصر دارای کتابخانه، کتاب‌فروشی، سینما‌تک و رستوران هم است که ضمن بازدید می‌توانید از این امکانات هم استفاده کنید. در مطلب بهترین کتابفروشی‌های تهران، آدرس تمامی کتاب فروشی های معروف تهران را مشاهده کنید.

 

بلیط ورودی: 20000 تومان

ساعت بازدید: به‌ جز شنبه‌ها ساعت 10 تا 18

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

 
انواع موزه های تهران

موزه ملی ملک تهران

 

موزه ملک یک موزه خصوصی است که فردی خیر به نام حاج حسین آقا ملک آن را به راه انداخته است. موزه ملک قبلا در منزل شخصی حاج آقا ملک برپا بوده که از سال 1375 به این مکان انتقال پیدا کرده است. اداره موزه ملک زیر نظر آستان قدس رضوی است و اشیای باارزشی از دوران مختلف در آن وجود دارد. آثاری از جمله:

  1. تابلوهای گرانبهای نقاشی
  2. آثار خوشنویسی
  3. سکه‌هایی از دوران‌های گذشته
  4. تمبر
  5. فرش

همچنین تعدادی کتاب چاپی و چاپ سنگی که متعلق به سال 1320 هستند در موزه ملک به چشم می‌خورد. 

 

بلیط ورودی: 5000 تومان

ساعت بازدید: به جز جمعه‌ها ساعت 8:15 تا 16:45

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد یا باغ ملی، روبروی وزارت خارجه

 

موزه خودرو‌های کلاسیک تهران

 

تنها موزه علاقه‌مندان به اتومبیل و از پر‌بازدیدترین موزه‌های تهران موزه خودروهای کلاسیک است. موزه خودرو در سال 82 شروع به کار کرد، هم‌اکنون در این موزه 45 اتومبیل کلاسیک و 2 کالسکه وجود دارد. اتومبیل‌های موجود در این موزه، فراری، لامبورگینی، کادیلاک، بنز، بنتلی و غیره است که هیچکدام از این برندها دیگر تولید نمی‌شوند.

بلیط ورودی: 10000 تومان

ساعت بازدید: ساعت 8 تا 20

آدرس: تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر 10 و 11، نبش خیابان 25، جنب فروشگاه سپه

 
موزه های تهران در نوروز

موزه عروسک‌های ملل تهران

 

تنها موزه‌ای که کودکان و نوجوانان را جذب خود می‌کند موزه عروسک‌های ملل تهران است که این عروسک‌ها نماد فرهنگ ملل هستند. همه‌ عروسک‌های این موزه از فرهنگ و رسوم، پوشاک، قصه‌ها، شیوه زندگی کشورهای مختلف دنیا را نشان می‌دهند. بیشتر از 2000 عروسک‌ موجود در این موزه از 80 کشور جهان جمع‌آوری شده‌ و در بخش‌های مختلف این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه عروسک‌های ملل از جذاب‌ترین موزه های تهران است، اگر مایل بودید این موزه را به فرزندان خود نشان دهید، با خرید بلیط هواپیما از قاصدک 24 یک سفر دوست داشتنی را به همراه خانواده تجربه کنید.

بازدید گروهی در موزه عروسک‌های ملل از روزهای شنبه تا چهارشنبه و بازدید خانوادگی یا انفرادی پنجشنبه و جمعه ها است.

 

بلیط ورودی: 5000 تومان

ساعت بازدید: به‌ جز دوشنبه‌ها، ساعت 11 تا 18

آدرس: تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی

 
ساعت بازدید موزه های تهران

موزه ملی علوم و فناوری تهران

 

موزه ملی علوم و فناوری در سال 1389 شروع به کار کرد و از موزه‌های معروف در تهران است که در ابتدا فقط یک بخش داشت، ولی کم‌کم به بخش‌های آن اضافه شد. در این موزه بخش‌هایی وجود دارد که علاقه‌مندان به علوم و فناوری می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند. گالری‌هایی که در این موزه قرار دارد:

  • گالری ابزار جراحی قدیمی
  • گالری نور
  • گالری مرکز علم
  • گالری ابزار نجومی
  • گالری مورس تا موبایل

بلیط ورودی: 10000 تومان

ساعت بازدید: بهار و تابستان 8:30 تا 16 و پاییز و زمستان 9 تا 15

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ایران باستان، ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران

 

سخن پایانی

پیشنهاد می‌دهیم حتما به این میراث با‌ ارزش تاریخی که در شهر تهران قرار گرفته‌اند سری بزنید و ضمن تفریح در آنجا از دیدنی‌های شگفت‌انگیز بهترین موزه‌های تهران هم لذت ببرید. موزه‌های تهران در نوروز خیلی شلوغ و پرازدحام می‌شوند، بهتر است قبل از سفر، رزرو هتل خود را انجام دهید و بعد عازم سفر شوید، ما با بلیط قطار از قاصدک 24 در خدمت شما هستیم.