زیباترین پارک‌های استانبول

استانبول به عنوان یکی از شهرهای بین‌المللی ترکیه، جاذبه‌های دیدنی و همچنین برنامه‌های مختلفی را در همه ماه‌های سال، برای ارائه به گردشگران در نظر دارد. در حالی که اکثر مردم‌ جهان، استانبول را با مراکز خرید و گشت و گذار به یاد می‌آورند؛ اما این شهر دارای پارک‌های متعددی است که برای ساختن یک روز مفرح و قدم زدن در هوایی دلپذیر، بسیار مناسب هستند.

با اینکه بازدید از پارک‌های استانبول در همه فصول سال می‌تواند جذاب باشد؛ اما در ماه‌های آوریل و می، درست زمانی‌که این پارک‌ها برای جشنواره گل لاله استانبول، با لاله‌های رنگارنگ تزیین می‌شوند؛ تبدیل به باشکوه‌ترین و رنگارنگ‌ترین پارک‌های جهان می‌شوند. همچنین گردشگران زیادی هرساله با  تور استانبول برای بازدید از این لاله‌های رنگارنگ، به ترکیه سفر می‌کنند. در این مطلب از قاصدک24 قصد داریم برخی از زیباترین پارک‌های استانبول را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

پارکهای استانبول


تاریخچه گل لاله


با اینکه گل لاله در اصل یک گل وحشی بود که در آسیای مرکزی رشد می‌کرد؛ اما ترک‌ها اولین کسانی بودند که 1000 سال بعد از میلاد آن‌را کشت کرده و پرورش دادند. با گذشت زمان و در قرن‌های 16 تا 18 پرورش گل لاله در استانبول به یک کار محبوب در میان مردم تبدیل شده بود. محبوبیت این گل آن‌قدر زیاد شده بود که جامعه استانبول علاقه‌ای سیری ناپذیر به آن پیدا کرده بودند؛ تا جایی که این گل زیبا به نمادی از اشرافیت در کشور ترکیه تبدیل شده بود. با گذشت زمان، لاله‌ها هنوز هم یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در ترکیه شناخته می‌شوند و علاقمندان زیادی در بین مردم دارند. از این رو، کاشتن میلیون‌ها گل لاله در ماه آوریل در استانبول، تبدیل به یک رسم همیشگی شده است.

شهرداری ترکیه در این ماه اقدام به تزیین و طراحی گل‌های لاله در خیابان‌ها، پارک‌ها و زمین‌های باز می‌کند تا افراد و گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنند از آنها دیدن کنند. در حالی که همه ساله مرکز جشنواره گل‌های لاله در پارک امیرگان استانبول است؛ اما در این ماه لاله‌ها را علاوه بر این پارک، در همه جای استانبول، از جمله کاخ توپکاپی و میدان سلطان احمد می‌توان دید. در طول جشنواره لاله‌های استانبول، تمامی پارک‌های زیبای استانبول مملو از گل‌های معطر می‌شوند. از جمله معروف‌ترین پارک‌های استانبول که زیباترین چیدمان گل‌های لاله در زمان جشنواره لاله را دارند؛ می‌توان به پارک امیرگان، پارک گلهانه، پارک یلدیز و تپه چاملیجا اشاره کرد.



بهترین پارک ها برای بازدید در استانبول


استانبول دارای پارک‌های بسیاری است که برخی از بهترین پارک‌ها برای بازدید در استانبول عبارتند از:

  • پارک یلدیز
  • پارک گلهانه
  • پارک امیرگان
  • پارک ماچکا 
  • پارک گوز تپه
  • پارک ببک
  • پارک گیاه شناسی نزاهات 

 

پارک یلدیز استانبول، ترکیه


این پارک که بین کاخ ییلدیز و کاخ چراغان قرار دارد؛ در گذشته یک جنگل بوده است. بعدها به علت تنوع زیستی وسیع تبدیل به شکارگاه و سپس تبدیل به یک پارک جنگلی بزرگ شد. پارک یلدیز همچنین دارای دریاچه‌های مصنوعی، حوضچه‌های دست‌ساز، آبشارها، باغ‌های زیبا، درختان گوناگون و جاذبه‌های طبیعی فراوان است. این پارک که در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است؛ یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول محسوب می‌شود. این پارک نیز مانند بسیاری از پارک‌های دیگر، دارای مناظر پانوراما از تنگه بسفر است. چندین رستوران نیز در این پارک وجود دارند که اگر علاقه دارید با تماشای مناظر دیدنی غذا بخورید؛ احتمالا اینجا یکی از مکان‌های موردنظر شما باشد.
 پارک یلدیز استانبول


پارک گلهانه استانبول، ترکیه


پارک گلخانه که در محوطه کاخ توپکاپی قراردارد؛ یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ترکیه محسوب می‌شود. همچنین تامین کردن گل‌های کاخ توپکاپی توسط باغ‌های گل رزی که در این پارک وجود دارند نیز تاثیر زیادی در معروفیت آن داشته است. ظاهرا اولین مجسمه مصطفی آتاتورک هم در پارک گلهانه نصب شده است. علاوه بر این، چندین موزه نیز در اطراف این پارک قرار دارد که پس از گشت و گذار در این پارک می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. برای دسترسی آسان‌تر به پارک، با تراموا به سمت گلهانه حرکت کرده و در ایستگاه مخصوص پارک پیاده شوید.

پارک امیرگان استانبول، ترکیه


پارک امیرگان که یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های استانبول محسوب می‌شود؛ با مساحتی بالغ بر 117 هکتار، در دامنه تپه‌ای قرار گرفته است که توسط دیوارهای بلندی محصور شده‌اند. این پارک با دو حوضچه تزیینی دارای بیش از 120 گونه گیاهی مختلف است و بسیاری از درختان و گونه‌های کمیاب ترکیه را در این پارک می‌توانید پیدا کنید. از جمله مهم‌ترین گونه‌های کمیاب گیاهی این پارک می‌توان به کاج سنگی، کاج ترکی، کاج حلب، سرو ژاپنی، صنوبر آبی، بید بابلی ، بلوط مجارستانی و... اشاره کرد که کاج چتری ژاپنی از قدیمی‌ترین آن‌ها است. بسیاری از مسیرهای دویدن و میزهای پیک نیک، پارک امیرگان را به یک منطقه تفریحی محبوب برای مردم محلی، به ویژه در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها تبدیل کرده است. علاوه بر این‌ها، این پارک دارای سه عمارت تاریخی باشکوه است که به رنگ بیرونی آن‌ها نام‌گذاری شده است. عمارت زرد، عمارت صورتی و عمارت سفید، نام این سه ساختمان تاریخی زیبا است که بازتابی از معماری عثمانی را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. امروزه از برخی فضاهای این عمارت‌ها به عنوان کافه و رستوران در ایام آخر هفته‌ استفاده می‌شود و در برخی دیگر نیز مردم می‌توانند مراسم‌های خاص و مهمانی‌های خود را برگزار کنند. از سال 2005 تاکنون این پارک، میزبان جشنواره بین‌المللی لاله‌ها است که هر سال در ماه آوریل در استانبول برگزار می‌شود.

پارک امیرگان استانبول

پارک ماچکا استانبول، ترکیه


پارک ماچکا، پارک کوچکی است که در محله اعیان‌نشین و در نزدیکی محله مدرن نیشان‌تاشی قرار دارد. از زیبایی‌های این پارک می‌توان حوضچه‌های بزرگ، فواره‌های آبی و باغ‌های سرسبز را نام برد که همگی شما را تشویق می‌کند تا برای قدم زدن در میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده، این پارک زیبا را انتخاب کنید. در قسمتی از این پارک نیز محوطه‌ای برای سگ‌ها در نظر گرفته شده است و افرادی که سگ دارند می‌توانند آن‌ها را آزادانه در این قسمت رها کنند تا برای خود پرسه بزنند. به دلیل نزدیکی این پارک به دانشگاه فنی استانبول، احتمالا در مسیر پیاده روی خود با دانشجویان زیادی نیز برخورد کنید.



بیشتر بخوانید: بهترین محله های استانبول؛ محله هایی که حتما باید با آنها آشنا شوید!




پارک گوز تپه 60 ییل استانبول، ترکیه



پارک گوزتپه یکی از زیباترین پارک‌های استانبول است که در منطقه آسیایی شهر قرار گرفته است. به دلیل نزدیکی این پارک به خیابان لوکس بغداد، شما می‌توانید پس از گشت وگذار و خرید در این خیابان مدرن، برای استراحت سری به این پارک بزنید. از جمله زیبایی‌های این پارک می‌توان به باغ‌های گل رز و لاله ، فواره‌های زیبا، برکه‌های طبیعی و ماهی‌های رنگارنگ اشاره کرد. همچنین اگر در حوالی غروب به این پارک بروید؛ افراد زیادی را خواهید دید که برای تماشای منظره زیبای غروب آفتاب به انتظار نشسته‌اند.


پارک گوز تپه استانبول

پارک ببک استانبول


پارک ببک که در منطقه اروپایی استانبول و در امتداد تنگه بسفر قرار گرفته است؛ به دلیل مناظر خیره‌کننده و تماشایی، در بین مردم محلی بسیار محبوب واقع شده است. این پارک پس از مدتی که برای تعمیرات اساسی متروکه شده بود؛ توسط معمار معروف ایتالیایی به نام ermanno casaco بعد از بازسازی‌های اساسی، در نهایت در سال 2008 بازگشایی شد. از امکانات این پارک می‌توان به منطقه‌ای بزرگ برای بازی کودکان، مناطق تفریحی برای بزرگسالان، کافه‌های مختلف و محوطه‌ای مخصوص برای قدم زدن حیوانات خانگی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، احتمالا داخل این پارک دلقک‌ها، هنرمندان خیابانی و انیماتورهایی را مشاهده خواهید کرد که به سرگرم کردن افراد مشغول هستند. مغازه‌های زیادی نیز در داخل پارک وجود دارند که به فروش سوغاتی‌های ترکیه و اسباب‌بازی برای کودکان و خوراکی‌های مختلف مشغول هستند. همچنین در نزدیکی این پارک، جاذبه‌های گردشگری زیادی از جمله پل گالاتا و برج گالاتا، بازار بزرگ و بازار مصر، مسجد قدیمی و میدان تقسیم نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

پارک ببک استانبول

پارک گیاه شناسی نزاهات گوییت استانبول، ترکیه


پارک گیاه‌شناسی نزاهات، محلی برای تحقیقات علمی و آموزشی مربوط به زندگی گیاهی در سراسر جهان است که فلور غنی ترکیه نیز در آن ترویج داده می‌شود. این پارک به بازدیدکنندگان خود فرصت خوبی برای آشنا شدن با گونه‌های مختلف گیاهی را ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های سراسر ترکیه و باغ‌های گیاه شناسی از سراسر جهان در انجام این تحقیقات فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی در کیو، ادینبورگ و باغ‌های گیاه‌شناسی باتومی در گرجستان اشاره کرد. پارک گیاه‌شناسی نزاهات که در منطقه آسیایی استانبول واقع شده است؛ دارای یک کتابخانه است که عمدتا دارای کتاب‌های ترکی و انگلیسی است که در حین بازدید از آن، شاهد دانشجویانی خواهید بود که به مطالعه و تحقیق مشغول هستند. چنانچه با کودکان خود به استانبول سفر می‌کنید بهتر است بازدید از این پارک و گشت و گذار در آن را از دست ندهید.
 پارک نزاهات استانبول


سخن پایانی


پیشنهاد ما این است که در سفر به استانبول، علاوه بر بازدید از مراکز خرید استانبول و سواحل زیبای آن، بازدید از پارک‌های زیبای استانبول را نیز از دست ندهید. اگر در ماه آوریل به استانبول سفر کنید؛ می‌توانید در جشنواره باشکوه گل‌های لاله در استانبول که مرکز آن در پارک امیرگان است شرکت کنید و از دیدن لاله‌های رنگارنگ در سطح شهر لذت ببرید. اگر قصد سفر به استانبول را دارید؛ می‌توانید با استفاده از خدمات آنلاین قاصدک24، بلیط  هواپیما استانبول را خریداری نمایید.