آشنایی با هزینه های سفر به استانبول

استانبول یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای جهان است که جزو بزرگترین شهرهای اروپایی نیز محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر شهر استانبول به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوان، به یکی از مقاصد اصلی  مسافرت‌های خارج از کشور برای ایرانیان تبدیل شده است. هزینه‌های سفر به استانبول به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اینکه با کدام پرواز سفر کنید؛ در کدام هتل اقامت کنید؛ چه میزان علاقه به کافه و رستوران‌گردی داشته و چقدر قصد خرید در استانبول دارید و سایر مواردی از این قبیل، در هزینه‌های سفر به استانبول موثر خواهند بود. در ادامه این مطلب از قاصدک 24 قصد داریم هزینه‌های قبل از سفر به استانبول، خرید بلیط استانبول، هزینه‌های اقامت در استانبول و هر آنچه درباره استانبول  باید بدانید را باهم بررسی کنیم تا با داشتن اطللاعات کافی در این باره سفر بهتری را بتوانید تجربه کنید.

 هزینه‌های سفر به استانبول


واحد پول ترکیه چیست؟

اگر کمی در بازارهای مالی فعالیت کرده باشید؛ احتمالا می‌دانید که واحد پولی کشور ترکیه لیر است. در گذشته واحد پول ترکیه صفرهای زیادی داشت که به همین دلیل یک میلیون لیر یا صد میلیون لیر خوانده می‌شد که در سال 2004 شش صفر از واحد پول ترکیه حذف شد. زیرواحد پول ترکیه نیز کروش نام دارد و هر یک لیر برابر با 100 کروش محسوب می‌شود. برای خرید لیر ترکیه می‌توانید از دو راه اقدام کنید:

  • تهیه لیر از صرافی‌های ایران به صورت مستقیم

  • تهیه دلار از صرافی‌های ایران و تبدیل آن به لیر در کشور ترکیه

همچنین می‌توانید برای مدیریت بهتر هزینه‌ها در ترکیه مقداری از پول خود را به لیر چنج کنید و بخشی از آن‌را به صورت دلار همراه خود داشته باشید.

 واحد پول ترکیه



هزینه های ضروری  قبل از شروع سفر چیست؟

در بین همه هزینه‌هایی که برای سفر به استانبول وجود دارد؛ یک‌سری هزینه‌های ثابتی هستند که در هرصورت قبل از سفر باید در نظر بگیرید. از آن جایی که سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارد؛ هزینه‌های ثابت قبل از سفر به استانبول به تمدید پاسپورت و پرداخت عوارض خروج از کشور خلاصه می‌شود. این هزینه‌ها ممکن است سالانه تغییرات جزیی داشته باشد که ما آخرین تغییرات قیمت را برای شما ثبت کرده‌ایم.



صدور پاسپورت ایرانی

هزینه صدور پاسپورت یا تمدید آن


 برای خروج از کشور به هر مقصدی نیازمند پاسپورت هستید.اگر در سفرهای قبلی نسبت به دریافت پاسپورت اقدام کرده‌اید؛ می‌توانید آن‌را تمدید کنید؛ در غیر این صورت اگر پاسپورتی ندارید؛ باید نسبت به دریافت آن اقدام کنید. هزینه‌های تمدید یا صدور پاسپورت در سال 1401 به صورت زیر است:

  • هزینه صدور گذرنامه: 1.250.000 ریال

  • هزینه عوارض شهرداری: 65.500 ریال

  • خدمات گذرنامه: 751.520 ریال

  • هزینه‌های عکس‌برداری و احراز هویت: 450.000 ریال

 

هزینه عوارض خروج از کشور


عوارض خروج از کشور هزینه‌ای است که هر فرد برای خروج از کشور به حساب دولت پرداخت می‌کند. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1401 مالیات خروج از کشور برای هر نفر برای بار اول خروج از کشور 400 هزار تومان، برای بار دوم  600 هزار تومان و برای بار سوم به بعد 800 هزار تومان محاسبه می‌شود که این هزینه از طریق سامانه‌های الکترونیکی پرداخت می‌شود.
 


برای خرید بلیط هواپیما کلیک کن!
 

هزینه‌های خرید بلیط استانبول

برای سفر به استانبول با توجه به بودجه و هزینه خود، می‌توانید به صورت هوایی به استانبول سفر کرده و یا راه زمینی را انتخاب کنید. در ادامه قیمت بلیط و هزینه سفر به استانبول از طریق هواپیما، قطار وماشین شخصی را بررسی خواهیم کرد.

هزینه بلیط هواپیما استانبول


هزینه بلیط هواپیما استانبول

سفر هوایی به استانبول راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به استانبول محسوب می‌شود.اگر قصد دارید با هواپیما به استانبول سفر کنید؛ می‌توانید از مبدا فرودگاه‌های تهران و تبریز سفر خود را آغاز کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که پروازهایی که از مبدا تبریز هستند از لحاظ قیمت معمولا کمی ارزان‌تر از پروازهایی است که مبدا آ‌ن‌ها تهران است. همچنین پروازهای چارتری نیز در مقایسه با پروازهای سیستمی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.




برای رزرو تور استانبول کلیک کن!
 


هزینه بلیط هواپیما از تهران به استانبول بسیار متنوع بوده و به عوامل مختلفی همچون کلاس پروازی، ساعت پرواز، شرکت هواپیمایی و... بستگی دارد. برای مشاهده جزییات قیمت‌ها و هزینه  بلیط  هواپیما تهران استانبول کافی است در سایت قاصدک 24 مبدا و مقصد پرواز را مشخص نمایید تا لیست پروازهای استانبول به همراه قیمت بلیط برای شما به نمایش درآید.



هزینه بلیط قطار استانبول


هزینه بلیط قطار استانبول

با اینکه سفر به استانبول باقطار هزینه کمتری در بردارد ولی به همان اندازه هم زمان‌بر بوده و هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. به خصوص این‌که مسیر ریلی قطار تهران به وان و تهران به آنکارا نیز از زمان شیوع کرونا متوقف شده است و این گزینه‌ها را نمی‌توانید انتخاب کنید. برای سفر به استانبول از طریق قطار، ابتدا باید بلیط قطار تهران آنکارا را تهیه نمایید و پس از رسیدن به مقصد، سوار قطار استانبول به آنکارا شوید که هزینه آن حدودا 90 لیر است.



برای خرید بلیط قطار تهران آنکارا  کلیک کن!
 

هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی



احتمالا با یک نگاه سطحی به این نتیجه می‌رسید که هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی می‌تواند برای شما کمتر باشد. ولی اگر دقیق‌تر نگاه کنید و جزییات را درنظر بگیرید؛ اتفاقا ممکن است هزینه‌های شما بیشتر نیز شود. از جمله هزینه‌های سفر به ترکیه با ماشین شخصی می‌توان به هزینه بالای سوخت بنزین در داخل کشور و همچنین پس از ورود به ترکیه اشاره کرد. قیمت بنزین در ترکیه، در هر لیتر بین 8 تا 10 لیر متغیر است و هزینه قابل توجهی را در برمی‌گیرد. علاوه بر هزینه سوخت، عوارض‌های متعدد پس از مرز ترکیه و دارا بودن شرایطی همچون گواهینامه و پلاک ماشین بین‌المللی را نیز باید در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که سفر به ترکیه به صورت زمینی فقط از مرز بازرگان امکان‌پذیر است. برای آشنایی با نحوه سفر زمینی به خارج از کشور می‌توانید مطلب «راهنمای سفر با ماشین شخصی» از قاصدک 24 را مطالعه کنید.



هزینه‌های اقامت هتل در استانبول



هزینه های اقامت هتل در استانبول

شهر زیبای استانبول هتل‌های فراوانی با امکانات و تجهیزات مختلف برای اقامت گردشگران دارد که شما با توجه به بودجه خود و حداقل امکاناتی  که از یک هتل انتظار دارید به شما ارائه دهد، می‌توانید محل اقامت خود را انتخاب کنید. برای اینکه هزینه اقامت شما کمتر باشد می‌توانید از چند هفته قبل از سفر هتل خود را رزرو کنید که در این صورت با هزینه پایین‌تری موفق به رزرو هتل خواهید بود. همچنین اگر در فصول سردتر به استانبول سفر کنید به دلیل آب و هوای سرد ترکیه و کمبود گردشگر، هزینه رزرو بلیط و هتل بسیار متفاوت و ارزان‌تر خواهد بود. با اینکه در استانبول هتل های مختلفی با قیمت‌های متنوع برای مسافران وجود دارد؛ اما برخی از بهترین هتل‌های استانبول که می‌توان نام برد عبارت‌اند از:

  • هتل لوکس شانگری لابسفروس استانبول

  • هتل دیوان استانبول در میدان تکسیم

  • هتل 5 ستاره رافلز استانبول

  • هتل لوکس ماریوت استانبول

  • هتل مارمارا تکسیم استانبول

  • هتل 5 ستاره هیلتون استانبول




برای رزرو هتل  کلیک کن!
 



رستوران‌های استانبول

هزینه رستوران‌ گردی در استانبول

یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی که در سفرهایتان نباید فراموش کنید؛ رستوران‌گردی و تست غذاهای محلی و مختلف کشور مورد نظر است؛ بیشتر گردشگران عقیده دارند که غذای هر منطقه بخش مهمی از فرهنگ آن‌ کشور را در عطر و طعم خود جای داده است. هزینه رستوران‌گردی و صرف غذا در بهترین رستوران‌های استانبول، با توجه به نوع غذایی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. در حالت کلی قیمت غذا در رستوران‌های استانبول را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:


  • هزینه رستوران‌های لوکس در استانبول برای هر نفر از 160 لیر شروع می‌شود.

  • هزینه رستوران‌های متوسط در استانبول برای هر نفر از 100 لیر شروع می‌شود.

  • هزینه رستوران‌های ارزان در استانبول برای هرنفر از 55 لیر شروع می‌شود.


هزینه برخی از اقلام ضروری خوراکی در استانبول

با این‌که در سفر به استانبول شما بیشترین اقلام خوراکی را در کافه و رستوران‌های شهر یا هتلی که در آن اقامت دارید استفاده می‌کنید و به ندرت خرید جزیی برای خورد و خوراک انجام می‌دهید؛ ولی ممکن است نقشه سفر شما کمی از روال خود خارج شده و نیاز باشد علاوه بر دانستن هزینه رستوران‌ها دراستانبول، قیمت برخی اقلام اولیه خوراکی را نیز بدانید. از این رو هزینه تهیه برخی از اقلام خوراکی اولیه در استانبول را در لیست زیر برشمرده ایم.

  • یک بطری آب 1.5 لیتری: حدودا 2.5 لیر

  • نان : حدودا 4 لیر

  • برنج یک کیلویی: شروع قیمت از 17 لیر

  • تخم مرغ 6 عددی : 15 لیر

  • سینه مرغ یک کیلویی: شروع قیمت از 45 لیر



جاهای دیدنی استانبول


هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول

شهر زیبای استانبول علاوه بر سواحل زیبای مدیترانه مکان‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را نیز حتما در برنامه سفر خود بگنجانید. هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول شامل تهیه بلیط ورودی برای برخی از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استانبول است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • آکواریوم سی لایف: 80 لیتر

  • باسیلیکا سیسترن: 31 لیر

  • کاخ توپکاپی: هزینه ورودی به کاخ 60 لیر و هزینه بازدید از بخش‌های مختلف آن 30 و 40 لیر است.

  • مسجد تاریخی ایا صوفیه: با توجه به این‌که این مکان تاریخی مسجد است، هزینه ورودی ندارد. ولی پیشنهاد می‌کنیم حتما از این اثر تاریخی دیدن کنید.


خرید سوغاتی در استانبول
 
هزینه خرید سوغاتی در استانبول

خرید کردن در استانبول به یکی از اساسی‌ترین تفریحات گردشگران در ترکیه تبدیل شده است. وجود پاساژها و مراکز خرید لوکس و انواع برندهای معروف و بین‌المللی در استانبول یکی از نقاط قوت این شهر محسوب می‌شود. بهتر است قبل از سفر به استانبول حتما بودجه خاصی را برای خرید پوشاک و سوغاتی در نظر بگیرید. اگر در فصل‌های حراج به استانبول سفر کنید می‌توانید همه اجناس را با قیمت بسیار ارزان‌تر از بهترین مراکز خرید استانبول  تهیه کنید.

سوغاتی‌های معروف استانبول

  • شیرینی های سنتی

  • چای ترک و قهوه ترک

  • صفحات مسی

  • قطعات تزیینی

  • ادویه ها

  • لوسترهای رنگی

  • سنگ محافظت از حسادت و چشم نظر

البته برای تهیه سوغاتی خرید لباس و پوشاک هم ایده خوبی است که می‌توانید در نظر داشته باشید. یکی از مناطق مناسب برای خرید سوغاتی در استانبول خیابان استقلال استانبول نام دارد که حال و هوای آن تقریبا شبیه به خیابان ولیعصر تهران است. در این خیابان 1.4 کیلومتری مغازه‌های متنوع و کافه رستوران‌های فراوانی وجود دارد و برای خرید سوغاتی و پوشاک هم بسیار پیشنهاد می‌شود. به طور کلی هزینه  تقریبی خرید برخی از پوشاک اولیه در استانبول به شرح زیر است:


  • یک جفت کفش با برند معمولی : شروع قیمت از 250 لیر


  • پیراهن زنانه : شروع قیمت از 80 لیر


  • تیشرت مردانه : شروع قیمت از 50 لیر


  • شلوار جین : شروع قیمت از 90 لیر



هزینه حمل و نقل در استانبول

هزینه حمل و نقل درون شهری در استانبول



برای گشت و گذار در درون شهر استانبول، می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه از جمله تاکسی، مترو، قطارهای شهری، تراموا و اتوبوس استفاده کنید که پرداخت هزینه تمام آن‌ها از طریق «استانبول کارت» امکان‌پذیر است. استانبول کارت در واقع یک بلیط الکترونیکی شارژی است که هزینه‌های حمل و نقل شهری را برای شما کمتر می‌کند. قیمت اولیه آن 15 لیر است و در صورت اتمام موجودی می‌توان دوباره آن را شارژ کرد. نکته مهم این است که هرشخص باید استانبول کارت جداگانه داشته باشد و افراد زیر 6 سال نیازی به بلیط ندارند. همچنین می‌توانید از سیستم رزرو آنلاین تاکسی یعنی «اوبر» نیز استفاده کنید که قیمت آن نسبت به تاکسی حدودا 20 درصد ارزان‌تر محاسبه می‌شود. با توجه به  این‌که هزینه تاکسی در استانبول بر حسب تاکسی‌متر محاسبه می‌شود و هزینه هر کیلومتر حدودا 3.45 لیر است؛ تاکسی گران‌ترین وسیله نقلیه درون‌شهری در ترکیه به حساب می‌آید که تاثیر زیادی بر روی هزینه‌های سفر شما به استانبول خواهد گذاشت.



استانبول گردی با تور قاصدک


استانبول گردی با تور قاصدک

ممکن است شما هم قصد سفر به استانبول را داشته باشید ولی حوصله کافی برای بررسی و شناخت هتل‌های استانبول وهمچنین فرصت رزرو هتل و بلیط استانبول را نداشته باشید. در این شرایط می‌توانید همه این تدارکات سفر را به تور بسپارید و سفر راحتی را تجربه کنید. سعی کنید حتما از مراکز معتبر تور استانبول را رزرو کنید؛ زیرا برخی مراکز نامعتبر فروش تور، با ارائه خدمات بی کیفیت و عدم پایبندی به تعهدات خود ممکن است  شرایطی را ایجاد کنند تا شما به کل از سفر کردن منصرف شوید. هزینه تور به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما می‌توانید با مقایسه امکاناتی که  قاصدک 24 در تور استانبول دراختیار شما قرار داده است؛ به راحتی تور استانبول  را رزرو کرده و سفری رویایی به استانبول را تجربه کنید.

سوالات متداول در مورد هزینه‌های سفر به استانبول

میانگین هزینه سفر یک هفته‌ای به استانبول برای یک نفر، 31 میلیون تومان، برای دو نفر 55 میلیون و برای یک خانواده 4 نفره، 110 میلیون تومان است.
گالری هنر استانبول در خیابان استقلال، موزه پرا استانبول، مسجد زیرک استانبول، مسجد ایاصوفیه، موزه نقاشی و مجسمه سازی استانبول و بازدید از برج گالاتا در استانبول از جاذبه‌های دیدنی رایگان در استانبول به شمار می‌آیند.