فرودگاه قطر کجاست و چه امکاناتی دارد؟

اگر قصد سفر به قطر و بازدید از جاذبه‌های بیشمار آن را دارید، باید با فرودگاه قطر آشنا باشید. این موضوع حتی برای افرادی که می‌خواهند از سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر استفاده کنند و به کشور دیگری پرواز نمایند هم ضروری است. اگر تور جام جهانی را هم خریداری کرده‌اید، باز باید از امکانات فرودگاه دوحه قطر و شرایط رفت و آمد از آن تا مرکز شهر مطلع شوید. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب از قاصدک 24 راهنمای کاملی را در خصوص فرودگاه قطر ارائه دهیم تا بتوانید بهترین تجربه را از پرواز خود داشته باشید. با ما همراه شوید.

عکس فرودگاه دوحه قطر

نام فرودگاه قطر چیست؟ فرودگاه جدید قطر


در گذشته نام فرودگاه قطر، فرودگاه بین‌المللی دوحه بود ولی از سال 2014 تمامی پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه به فرودگاه حَمَد انتقال یافت. امروزه فرودگاه حمد دوحه (Hamad International Airport) تبدیل به یکی از مهمترین فرودگاه های قطر و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان شده است. این فرودگاه پنج ستاره، قطب اصلی هواپیمایی قطر بوده و خدمات رفاهی متنوعی برای مسافران ارائه می‌کند. در ادامه با فرودگاه جدید دوحه قطر بیشتر آشنا می‌شویم.


آشنایی با فرودگاه دوحه قطر


فرودگاه دوحه قطر با کد هواپیمایی یاتا DOH در 16 کیلومتری شرق دوحه قرار دارد و انواع وسیله حمل و نقل برای رسیدن به مرکز شهر را پوشش می‌دهد. جالب است بدانید این فرودگاه با مساحت 2200 هکتاری خود، یکی از بزرگ‌ترین و پرتددترین فرودگاه‌های جهان است و ظرفیت جابه‌جایی 60 میلیون مسافر را دارد. تعداد هواپیماهای مسافربری قطر به 220 فروند می‌رسد و به بیشتر از 150 کشور پرواز ارائه می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از هواپیمایی قطرایرویز استفاده نمایید و یک سفر هوایی لذت‌بخش به فرودگاه دوحه داشته باشید.

داخل فرودگاه قطر
ناگفته نماند این فرودگاه دارای یک ترمینال با 5 سالن است و هر کدام از این سالن‌ها دارای 10 الی 13 گیت پرواز هستند. هم‌اکنون نیز فرودگاه حمد دوحه برای مسابقات جام جهانی 2022 طرح‌های توسعه و گسترش خدمات رفاهی خود را آغاز کرده و قرار است ظرفیت این فرودگاه تا جابه‌جایی 70 میلیون مسافر افزایش یابد. در زیر عکس فرودگاه دوحه قطر را مشاهده می‌کنید:


راهنمای فرودگاه دوحه قطر برای ایرانیان


در این بخش قصد داریم راهنمای کاملی از پرواز ایران به قطر داشته باشیم تا بتوانید با خیال آسوده سفر خود را به انجام برسانید. در ابتدا زمانی که وارد فرودگاه قطر می‌شوید، قبل از دریافت چمدان باید به سمت بخش گمرک بروید. در این بخش توسط ماموران مربوطه بازرسی خواهید شد و ساک دستی همراهتان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این میان توصیه می‌کنیم از لیست وسایل ممنوعه در هواپیما آگاه باشید تا هنگام ورود و خروج از کشور به مشکل نخورید.

گیت‌های امنیتی در گمرک فرودگاه قطر


پس از عبور از گمرک فرودگاه دوحه و گرفتن چمدان می‌بایست از دو گیت رد شوید. یکی از این گیت‌ها به رنگ سبز و دیگری به رنگ قرمز هستند. اگر وسیله‌ی خاصی همچون مبلغ قابل توجهی از ارز، جواهرات سنگین، وسایل گران قیمت، نوشیدنی‌های الکلی و... همراه خود ندارید، از گیت سبز عبور کنید. در غیر این صورت باید گیت قرمز رنگ را انتخاب نمایید. برای تصمیم‌گیری بهتر هم می‌توانید از افسران گمرک حاضر در محل کمک بگیرید. در نهایت نوبت به گرفتن ویزا و بررسی پاسپورت می‌رسد. در ادامه مطلب به این بخش خواهیم پرداخت.

گمرک فرودگاه حمد

برای دریافت اطلاعات پرواز فرودگاه دوحه قطر می‌توانید به مطلب «هواپیمایی قطر» از قاصدک 24 مراجعه کنید. سپس در کادر جستجوی ابتدای صفحه، مبدا و مقصد خود را تعیین و جستجو را آغاز نمایید. با این کار به لیست پروازهای قطر ایرویز در این فرودگاه دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بلیط هواپیما خود را به صورت آنلاین از قاصدک24 خریداری کنید.


ویزای فرودگاهی قطر برای ایرانیان


همانطور که کمی پیش گفتیم، پس از بازرسی‌های مربوطه و عبور از گیت امنیت، باید ویزا و پاسپورت خود را تحویل دهید. ویزای قطر از نوع ویزای ترانزیت (ویزای فرودگاهی) بوده و شما باید آن را با تحویل پاسپورت از باجه مربوط در فرودگاه دریافت نمایید. برای پرداخت هزینه ویزا هم نگران هیچ چیز نباشید؛ چرا که در این فرودگاه علاوه‌بر بانک برای گرفتن وجه نقدی، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری و تبدیل ارز در صرافی نیز وجود دارد.

سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر برای پروازهای غیرمستقیم


اگر پرواز کانکشن (غیرمستقیم) دارید و می‌خواهید از کشور قطر عبور کنید و به مقصد اصلی خود برسید، این بخش را حتما مطالعه کنید. برای روشن‌تر شدن موضوع باید بدانید برخی از کشورها مانند روسیه و ایتالیا هستند که شما نمی‌توانید به صورت مستقیم از ایران به آن‌ها سفر کنید. عدم وجود پروازهای مستقیم سبب می‌شود تا ابتدا به دوحه قطر، استانبول ترکیه یا دبی امارات بروید و سپس به مقصد اصلی خود پرواز کنید.

پس اگر پرواز غیرمستقیم سفر می‌کنید، پس از خروج از هواپیما به سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر بروید و سپس به کانکس‌های A، B، C و D مراجعه کنید. اگر زمان توقف شما کوتاه است و نمی‌خواهید از فرودگاه خارج شوید، نیاز به گرفتن ویزای ترانزیت نیست. در مقابل اگر توقف شما طولانی است و ترجیح می‌دهید گشتی در شهر بزنید، باید ویزا تهیه کنید. جالب است بدانید برای افرادی که مدت توقف طولانی دارند، قطر ایرویز تورهای جذاب و مفرحی را آماده کرده تا بتوانید از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید. این تورها حداکثر 4 ساعت هستند و شما را با بهترین جاهای دیدنی قطر آشنا می‌کنند. (برای رزرو به بخش Duty Free Plaza در فرودگاه بروید.)


امکانات فرودگاه حمد دوحه


در فرودگاه قطر حمد می‌توانید از اینترنت رایگان بهره‌مند شوید؛ در مراکز خرید مدرن آن بگردید و از سالن‌های استراحت و رستوران‌های متنوع استفاده کنید. در زیر با امکانات کامل و خدمات فرودگاه حمد دوحه قطر آشنا می‌شویم.

هتل فرودگاه دوحه قطر


یکی از بهترین خدمات فرودگاه قطر، بهره‌مندی از یک هتل مدرن و پرامکانات به نام اوریکس است. این هتل به شما فرصت داشتن یک تجربه جذاب و به یادماندنی در فرودگاه را خواهد داد. مثلا اگر یک سفر کاری در پیش دارید و می‌خواهید قبل از رفتن به جلسه کمی استراحت کنید، دوش بگیرید و حتی از باشگاه و استخر استفاده نمایید، هتل اوریکس بهترین انتخاب است. حتی اگر نخواهید هزینه اقامت در این هتل را بپردازید و تنها قصد استفاده از امکانات آن را داشته باشید، می‌توانید با پرداخت مبلغ کمتری به آن دست یابید. البته سفرهای کاری و تفریحی تنها کارایی این هتل نیستند. بلکه اگر مدت توقف شما در فرودگاه طولانی شود، امکان رزرو چند ساعته در اوریکس را خواهید داشت.

امکانات هتل فرودگاه حمد قطر

امکانات هتل فرودگاه قطر را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • مجهز به 100 اتاق مدرن و شیک از یک تخته تا سوییت
  • استخر سرپوشیده و باشگاه
  • خدمات اسپا (ماساژ درمانی، مراقبت پوست و مو و...)
  • زمین اسکواش
  • بهره‌مندی از بهترین خدمات در هر اتاق مانند: دستگاه قهوه ساز، میز اتو، تلویزیون، اینترنت رایگان، سشوار، گاوصندوق و...

رستوران‌های فرودگاه قطر دوحه


یکی از جالب‌توجه‌ترین بخش‌های فرودگاه حمد دوحه قطر رستوران‌های متنوع و کافی شاپ‌های آن است. تعداد این رستوران‌ها به 30 نوع از غذاهای ملل، عربی، دریایی، ایتالیایی و... می‌رسد و هر سلیقه‌ای پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال اگر به غذاهای عربی و غذاهای سنتی قطر علاقمند هستید، به کافی شاپ Qataf Café بروید؛ اگر خوردن پیتزا و غذاهای ایتالیایی را ترجیح می‌دهید، رستوران Soprafino را انتخاب کنید.

سالن‌های استراحت


هر چقدر هم که پرواز شما کوتاه باشد، باز نیاز به کمی استراحت و تجدید قوا خواهید داشت. این فرودگاه نیز برای آسایش و رفاه حال مسافران سالن‌های مناسبی را آماده کرده است. برخی از امکانات این سالن‌ها به صورت رایگان و برخی دیگر همراه با هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. نورپردازی سالن‌های استراحت هم بسیار ملایم هستند و به شما در داشتن لحظاتی آرامش‌بخش کمک می‌کنند. حتی اگر نخواهید از خدمات لوکس آن مانند اتاق مطالعه، اتاق مادر و کودک، اتاق کنفرانس و... استفاده کنید، بخش‌های وسیعی از این سالن به طور رایگان ارائه می‌شوند و برای استراحت بسیار مناسب‌اند.

سالن استراحت فرودگاه دوحه قطر

شهربازی برای کودکان


مکان بازی برای کودکان در پنج بخش مختلف فرودگاه ساخته شده و شامل فروشگاه‌های اسباب بازی، اتاق مادر و کودک، وسایل بازی برای کودکان، سرسره‎های متنوع و غرفه خوراکی می‌شود. پس اگر با کودک خود سفر می‌کنید، می‌توانید برای سرگرم‌شدن آن‌ها و مراقبت‌های لازم از نوزادان، به محوطه بازی فرودگاه بروید.

مراکز خرید متنوع بدون مالیات


یکی از بهترین و وسوسه‌انگیزترین امکانات فرودگاه قطر مراکز خرید و فروشگاه‌های بدون مالیات است. تصور کنید بتوانید انواع کالاهای موردنیاز خود را بدون پرداخت هزینه ارزش افزوده خریداری نمایید. در زیر با محبوب‌ترین مراکز خرید این فرودگاه بیشتر آشنا می‌شویم:

  • فروشگاه‌های دیوتی فری (Duty free) : برای خرید عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی، خوراکی و سوغاتی، لوازم دیجیتالی و الکترونیکی و غیره
  • مراکز خرید سون 24 (Seven 24) : بهترین انتخاب برای خرید قهوه مرغوب
  • مرکز خرید برند بالی (Bally) : خرید کفش و کتونی برای آقایان
  • مراکز خرید برندهای معروف همچون آدیداس، اپل، کوچ و کنزو
  • فروشگاه بیوتی اسنشال (Beauty essential) : برای خرید لوازم آرایش

اینترنت رایگان و سایر خدمات فرودگاه دوحه


تاکنون با امکانات فرودگاه دوحه قطر آشنا شدیم و در این بخش قصد داریم لیست سایر خدمات آن را ارائه دهیم:

  • وای فای رایگان
  • نماز خانه
  • فروشگاه شکلات سازی معروف بلژیکی (Godiva)
  • مراکز شارژ تلفن همراه و لپ تاپ
  • بانک و دستگاه خود پرداز
  • صرافی
  • پارکینگ
  • سرویس لوکس Al Maha (این سرویس تمامی روند چک این، تحویل چمدان، گرفتن تاکسی تا هتل و... را برای شما انجام می‌دهد.)
  • کلینیک
  • کالسکه و ویلچر
  • اتاق مخصوص سیگار
  • مجسمه زیبای خرس عروسکی در فرودگاه قطر

خرس عروسکی فرودگاه قطر


ایرلاین‌های فرودگاه قطر حمد


شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در این فرودگاه دایر هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم به قطر ایرویز، ایران ایر، پگاسوس ایرویز، اطلس گلوبال، بریتیش ایرلاینز و هواپیمایی ترکیش اشاره کنیم. برای خرید پرواز ایران به قطر هم می‌توانید نوع ایرلاین خود را در قاصدک 24 انتخاب کنید. معمولا شرکت‌های هواپیمایی فعال در این مسیر فلای دبی، ترکیش و پگاسوس هستند.

بهترین ایرلاین فرودگاه دوحه

نحوه حمل و نقل از فرودگاه دوحه تا مرکز شهر


پس از معرفی اقدامات لازم در فردوگاه و آشنایی با خدمات آن، نوبت به شیوه حمل و نقل تا مرکز شهر می‌رسد. از آنجایی که فاصله فرودگاه دوحه تا مرکز شهر 16 کیلومتر است، زمان بسیار اندکی برای رسیدن به شهر در پیش دارید. برای این کار هم انواع وسیله نقلیه عمومی وجود دارد که در زیر با تمامی آن‌ها آشنا می‌شویم.

تصاویر فرودگاه دوحه قطر
- اتوبوس: ارزان‌ترین شیوه حمل و نقل تا شهر اتوبوس شناخته می‌شود. برای پرداخت هزینه آن باید کارت کاروا (Karwa) داشته باشید. این کارت از باجه مربوطه در فرودگاه قطر دوحه قابل دریافت است. برای رفتن به مرکز شهر از اتوبوس‌های خط 747 و 109 استفاده کنید. برای رفتن به نواحی نزدیک به ساحل الخور هم خط 727 را پیشنهاد می‌کنیم.

- مترو: متروی فرودگاه حمد دوحه از 6 صبح تا 12 بامداد دایر است و شما می‌توانید از خط قرمز مترو برای رسیدن به مرکز شهر استفاده کنید. خوب است بدانید در این مترو از اینترنت رایگان به مدت 30 دقیقه بهره‌مند خواهید شد. برای پرداخت هزینه هم باید کارت مترو تهیه نمایید.

- تاکسی: گران‌ترین نحوه حمل و نقل از فرودگاه جدید قطر استفاده از تاکسی است. تاکسی‌ها شما را تا اقصی نقاط شهر می‌رسانند ولی باید توجه داشته باشید پرداخت کرایه آن‌ها با دلار امکان‌پذیر نیست. رانندگان تنها ریال قطر را قبول می‌کنند.

اگر به دنبال سفری لوکس و بدون دردسر هستید، به جای وسایل حمل و نقل عمومی، اجاره خودرو یا رزرو لیموزین را انتخاب کنید. برای این کار به سمت دفاتر مربوطه در فرودگاه بروید.

حال که با فرودگاه قطر آشنا شدید، برای خرید بلیط هواپیما قطرایرویز و سایر ایرلاین‌ها می‌توانید از قاصدک 24 کمک بگیرید. البته تورهای قطر نیز فرصت مناسبی برای داشتن یک سفر آسان و لذت‌بخش هستند و با نرخ‌های متنوع در قاصدک24 ارائه می‌شوند.

سوالات متداول درباره فرودگاه دوحه قطر

در این پرواز حداکثر بار مجاز هواپیما در کلاس پروازی اکونومی 30، در کلاس‌های بیزینس 40 و در فرست کلاس 50 کیلوگرم است.
طبق شرایط اعلام شده برای مسافران قطر، ارائه تست منفی کرونا حداکثر تا 96 ساعت قبل از پرواز و کارت واکسن الزامی است.
قطر 5 فرودگاه دارد ولی فرودگاه اصلی آن، فرودگاه بین‌المللی حمد شناخته می‌شود.
بله، شما می‌توانید ویزای ترانزیت خود را با ارائه پاسپورت و هزینه مربوطه، در این فرودگاه دریافت کنید.