معرفی 23 مورد از جاهای دیدنی یزد

سفر به یزد قدم زدن در دل تاریخ است، یزد شهر دارالعلم است که به عروس کویر و شهر بادگیرها معروف است. این شهر با معماری ایرانی و جاهای دیدنی متنوع توانسته چشمان مخاطبان خود را سیراب کند.


جاهای دیدنی یزد 

معرفی جاهای دیدنی و تاریخی یزد

 

یزد اولین شهر خشتی کشور است بادگیرهای آن در تمام جهان مشهور است و طولانی ترین قنات دنیا را در خود جای داده است. یزد شهر تاریخی ایران با قدمت چند هزار ساله دارای مردمانی نجیب و آرام است که جاهای دیدنی بسیاری دارد. اگر در فصل پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار به این شهر سفر کنید شاهد هوایی معتدل و خنک در آنجا خواهید بود، ولی تابستان در این شهر بسیار گرم و سوزان است.

 


یزد شهر بادگیرها اولین شهر خشتی جهان است که بادگیرهای آن در تمام جهان مشهور است.


 
اینفوگرافی جاذبه های گردشگری یزد

مسجد جامع یزد

 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد مسجد جامع است که شاهکار هنری آن با کاشی‌کاری های آبی بی مانند است، مسجد جامع طی 100 سال پیش ساخته شده است و سه دوره تاریخی را پشت سر گذاشته شده است. بنای اولیه مسجد جامع مربوط به دوران ساسانیان است ولی بنای فعلی مسجد متعلق به دوران تیموریان، ایلخانی و آذری است. اکثر افرادی که از شهر یزد بازدید داشته‌اند کنار این مسجد عکس های زیبایی ثبت کرده‌اند.

مسجد جامع یزد

 

بخش های دیدنی مسجد جامع یزد

 

  • ایوان مرتفع
  • دو شبستان
  • دو گرم خانه
  • گنبد خانه
  • دو پایاب
  • یک صحن بزرگ به شکل مستطیل

 

جالب است بدانید مسجد جامع یزد 6 ورودی مجزا دارد که هر کدام از آنها در قسمت های مختلف مسجد قرار گرفته‌اند. مناره های بلند مسجد جامع از همه جای شهر مشاهده می‌شود. این مسجد با ظریف کاری های هنری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

آدرس و ساعت بازدید مسجد جامع یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 6 صبح الی 20 شب

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

 

زندان اسکندر یزد

 

اگر به بافت تاریخی یزد سر بزنید و در کوچه پس کوچه های آن قدم بردارید به محله‌ای به نام فهادان خواهید رسید که زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه در آنجا واقع شده است. این اثر ملی یادگار قرن هفتم بوده و در ساخت آن فقط از خشت خام استفاده شده  و با گچ‌بری های لاجوردی تزئین شده است. مدرسه ضیائیه دور تا دور یک حیاط مرکزی واقع شده و وسط آن یک چاه وجود دارد که به سرداب می‌رسد.

زندان اسکندر یزد

 

آدرس و ساعت بازدید زندان اسکندر یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 19 عصر

آدرس

یزد، محله فهادان، رختشویخانه

 

بقعه دوازده امام یزد

 

بقعه دوازده امام از دوران سلجوقی و از قرن پنجم به یادگار مانده و دومین گنبد شناسنامه دار ایران محسوب می‌شود، این بقعه از بیرون ساختمانی 4 ضلعی است که به هشت ضلعی تبدیل شده و در گوشه‌های آن گوشواره وجود دارد. در داخل این بقعه محرابی وجود دارد که متعلق به قرن دوم و سوم است و روی بنا کتیبه‌هایی وجود دارد که روی آنها قرآن به خط کوفی حک شده است و نشانگر آن است که این مکان قبلا مسجد بوده است.

 

آدرس و ساعت بازدید بقعه دوازده امام یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 9 صبح الی 17 عصر

آدرس

یزد، فهادان، نزدیکی زندان اسکندر

  

آتشکده ورهرام یزد

 

آتشکده ورهرام از دیگر جاهای دیدنی یزد است که در دوره پهلوی بنا شده و بازدید از آن آداب به خصوصی دارد. برای ورود به این آتشکده باید شال و کلاه سفید داشته باشید و پاکیزه باشید. آتشکده ورهرام معماری زرتشتی دارد و انعکاس فروهر بزرگی که در ورودی آتشکده است به داخل حوض روبروی آن بسیار تماشایی است و ستون های جلوی آتشکده آن خلاقیت هنرمندان اصفهانی را به نمایش گذاشته‌اند. حیاط آتشکده بسیار باصفا است و سروهای همیشه سبز آن در تمامی فصول سال باعث سرسبزی محوطه شده‌اند.

آتشکده ورهرام یزد

 

آدرس و ساعت بازدید آتشکده ورهرام یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 7:30 صبح الی 21 شب

آدرس

یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، کوچه آتشکده

 

آب انبار شش بادگیری یزد

 

در شهر یزد که یک شهر کویری است حدود 100 آب انبار وجود دارد که آب انبار شش بادگیری به خاطر تعداد بادگیرهایی که دارد معروف تر است. این آب انبار در دوران قاجار بنا شده و اکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، آب انبار شش بادگیری یزد 3 بادگیر قدیمی و 3 بادگیر جدید دارد و از بخش های مختلفی ساخته شده است که هر کدام کاربری های مختلفی داشته‌اند.

آب انبار شش بادگیری یزد

 

بخش های مختلف آب انبار شش بادگیری

 

  1. خزینه
  2. گنبد
  3. پاشیر
  4. بادگیر

 

خزینه برای نگه داشتن آب در زیر زمین ساخته شده بود و بادگیر هم برای خنک نگه داشتن آب بود، گنبد برای تمیز نگه داشتن آب و پاشیر راهرویی بود که برای برداشتن آب از خزینه ساخته شده بود.

 

آدرس و ساعت بازدید آب انبار شش بادگیری یزد

 

ساعت بازدید

محدودیتی ندارد

آدرس

یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر

 


بیشتر بخوانید: فاصله تهران تا یزد


 

 

جاهای دیدنی یزد در عید نوروز

 

یزد یکی از شهرهای توریستی ایران است که جاهای دیدنی زیادی دارد و به دلیل کویری بودن این شهر، بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند در اوایل بهار و تعطیلات نوروز به این شهر سفر کنند که آب و هوای معتدلی در این موقع از سال دارد.

 

بازار مسگرها یزد

 

یکی از پر سر و صداترین جاهای دیدنی یزد در نوروز بازار مسگرها است که گذشته از صداهای که ناشی از ساخت ظروف مسی به گوش می‌رسد، مکانی جذاب برای گشت و گذار و بازدید از آثار تاریخی و معماری بنای بازار و سقف ضربی که از خشت و گل ساخته شده است. بازار مسگرها حدود 600 سال پیش توسط تیموریان ساخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار مسگرها یزد

این بازار هنر دست هنرمندان یزدی و یکی از بهترین سوغات یزد یعنی ظروف مسی را در خود جای داده است. تماشای سرخی مس و حرکت دست استادان ماهر از جذابیت‌های بازار مسگرها است، در این بازار ظروف مسی بسیاری ساخته می‌شود و تنوع آنها زیاد است و روی آنها طرح‌های برجسته و هخامنشی نگاشته شده است.

 

انواع ظروف مسی بازار مسگرها

 

  • قابلمه
  • قندان
  • کماجدان
  • کشکول
  • سینی
  • فنجان
  • گلدان

 

آدرس و ساعت بازدید بازار مسگرها یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 18 عصر

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، خیابان قیام

 

مجموعه میدان امیر چخماق یزد

 

یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز مجموعه میدان امیر چخماق است که در تعطیلات عید بسیار شلوغ و پر بازدید کننده است. این مجموعه  و انعکاس آن درون حوض آب بسیار زیبا و تماشایی است و در هنگام غروب با چراغ های نارنجی  بهترین مکان برای ثبت عکس های یادگاری محسوب می‌شود. مجموعه امیر چخماق دارای قسمت های زيادی است و از دوران تیموریان به یادگار مانده است.

میدان امیر چخماق یزد

 

بخش های مختلف مجموعه امیر چخماق یزد

 

  • تکیه
  • مسجد
  • بازار
  • دو آب انبار

 

این مجموعه توسط جلال الدین امیر چخماق در قرن نهم بنا شده و در سال 1330 ثبت ملی شده است. میدان امیر چخماق که نماد شهر یزد است، در گذشته از میدان های اصلی تجمع مردم یزد بوده و اکنون نیز راهپیمایی ها و مراسمات خاص در این میدان برگزار می‌شود.

 

آدرس و ساعت بازدید مجموعه امیر چخماق یزد

 

ساعت بازدید

24 ساعته

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، چهارراه شهدا، میدان امیر چخماق

 

باغ دولت آباد یزد

 

از زیباترین جاهای دیدنی یزد در نوروز باغ با شکوه و ایرانی دولت آباد است که مجموع 9 باغ از باغ های ایرانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است که در سفر به یزد می‌توانید از آن بازدید کنید. باغ دولت آباد از حدود 260 سال پیش میزبان بازدیدکنندگان بوده است.

باغ دولت آباد یزد

در وسط باغ عمارتی دو طبقه هشت ضلعی وجود دارد که پنجره های ارسی با شیشه های رنگی دارد و معماری آن منحصربه‌فرد است و از دوران زندیه و افشاریه به جای مانده است، در وسط محوطه حوض بزرگی وجود دارد که فواره‌های زیبایی دارد و بادگیری که مانند تاج بر سر عمارت نشسته است این بادگیر بلندترین بادگیر جهان است.

 


بادگیر باغ دولت آباد بلندترین و مرتفع‌ترین بادگیر جهان است.


 

بخش های مختلف باغ دولت آباد یزد

 

  1. عمارت سردر
  2. ساختمان هشتی و بادگیر
  3. عمارت بهشت آیین
  4. تالار آیینه
  5. عمارت تهرانی
  6. آب انبار
  7. باغ ناصر

 

برای دسترسی آسان با باغ دولت آباد می‌توانید از اتوبوس های خط پایانه امام خمینی _ دولت آباد استفاده کنید و در ایستگاه سه را شحنه پیاده شده و با ده دقیقه پیاده روی به این باغ زیبا برسید. اگر در تعطیلات نوروز با تهیه بلیط هواپیما یزد به این سهر سفر کردید بازدید از زیباترین باغ ایرانی که یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز است را فراموش نکنید.

 

آدرس و ساعت بازدید باغ دولت آباد یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 22 شب

آدرس

یزد، خیابان شهید رجایی، باغ دولت آباد

 

حمام خان یزد

 

حمام خان یکی دیگر از آثار به جا مانده از قاجار است که در سال 1212 به دستور حاکم یزد  در میدان خان ساخته شده و به دلیل استفاده حاکمان و اعیان شهر از آن به حمام خان معروف شده است. حمام خان علاوه بر مکانی برای شستشو به منظور انجام برخی از کارهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گرفت که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

  1. جایی برای گذراندن اوقات فراغت
  2. گفتگو
  3. رفع خستگی
  4. جمع شدن دوستان
  5. حل و فصل مشکلات زندگی

 

حمام خان اکنون به عنوان چایخانه سنتی تغییر کاربری داده و به یک فضای دنج برای گردشگران تبدیل شده است. معماری ایرانی این بنا بسیار جذاب و خیره‌کننده است. حمام خان داخل بازار خان یکی از مراکز خرید یزد واقع شده است که ضمن بازدید از معماری بازار می‌توانید سوغاتی های یزد را از آنجا تهیه کنید.

حمام خان یزد

 

آدرس و ساعت بازدید حمام خان یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 10 صبح الی 22

آدرس

یزد، خیابان قیام، میدان خان، بازار خان، حمام خان

 

خانه های تاریخی یزد

 

یزد خانه های تاریخی بسیاری دارد که مربوط به تاجران دوران قاجار بوده و معماری آن دوره را به نمایش گذاشته‌اند. این خانه ها با مرمت و بازسازی به بهترین جاهای دیدنی یزد تبدیل شده‌اند که بازدیدکنندگان زیادی در ایام نوروز و دیگر ایام سال دارند، بهترین زمان سفر به یزد و بازدید از خانه های تاریخی یزد اوایل بهار و پاییز است.

 

خانه کلاهدوزها یزد

 

خانه کلاهدوزها از خانه های قدیمی و تاریخی یزد است که ساخت و معماری جذاب آن به دوره قاجار بر می گردد، این بنا 720 متر مربع مساحت دارد و به دستور سید علی اکبر کلاهدوز در سال 1266 ساخته شده است. روزگاری محل زندگی سید علی اکبر کلاهدوز و خانواده وی بوده است و دو قنات زارچ و رحیم آباد از آن عبور می کرد، اکنون موزه آب یزد در این خانه تاریخی قرار گرفته است.

 

آدرس و ساعت بازدید خانه کلاهدوزها یزد

 

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19 عصر

آدرس

یزد، میدان امیر چخماق، ابتدای خیابان قیام

 

خانه آقازاده یزد

 

خانه آقازاده از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز است که جایگاه ویژه‌ای بین گردشگران دارد. از ویژگی های خانه آقازاده وجود بادگیرهای دوطبقه است که اهمیت خاصی به این خانه تاریخی بخشیده است. خانه آقازاده در ابرکوه یزد واقع شده و دارای بخش های مختلفی است که از خشت و چوب ساخته شده و با گچبری‌های ظریف تزئین شده است.

خانه آقازاده یزد

 

بخش های مختلف خانه آقازاده

 

  • رستوران
  • کافی شاپ
  • سرویس خواب
  • حمام
  • سرویس بهداشتی

 

خانه آقازاده علاوه بر بخش های مختلفی که در خود جای داده است برای بازدیدکنندگان شرایط استفاده از اینترنت رایگان را نیز فراهم کرده است.

 

آدرس و ساعت بازدید خانه آقازاده یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 21

آدرس

یزد، شهرستان ابرکوه، میدان اما حسین، خیابان شهید باهنر

  

خانه صولت یزد

 

یکی دیگر از خانه های تاریخی یزد، خانه صولت است که قدمت زیادی دارد و از دوران قاجار به یادگار مانده است که هزار متر مربع مساحت دارد و حدود 150 متر آن به حیاط اختصاص داده شده است. تزئینات هنرمندانه داخل خانه و گچبری‌هایی با نقش های گل و بوته چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. دور تا دور حیاط این عمارت صفه‌های گوشواره‌های وجود دارد که به جذابیت این بنا افزوده است.

سر در خانه صولت با مقرنس کاری‌های هنرمندانه تزئین شده و نا گفته نماند که موزه مردم شناسی یزد با 525 اثر باارزش در مکان این خانه واقع شده است.

 

آدرس و ساعت بازدید خانه صولت یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی14 و 15:30 الی 19

آدرس

یزد، شهرستان ابر کوه

 

خانه لاری ها یزد

 

یکی از محله های زیبای یزد محله فهادان است که آثار تاریخی زیادی از جمله زندان اسکندر و بقعه دوازده امامی و البته خانه لاری ها را در خود جای داده است. خانه لاری ها متعلق به یکی از افراد سرشناس دوره قاجار به نام حاج محمد ابراهیم لاری  بوده که حدود 150 سال پیش ساخته شده است، این خانه بعد از حکومت رضاشاه تبدیل به متروکه شد تا اینکه میراث فرهنگی آن را خریداری و بازسازی کرد.

خانه لاری ها یزد

 

قسمت های مختلف خانه لاری ها

 

  • سرداب
  • بادگیر
  • ایوان
  • حیاط میانی و حیاط سوم

 

خانه لاری‌ها از آثار ملی یزد است که گچبری‌ها و آینه کاری‌های این عمارت دل هر گردشگری را می‌رباید.

 

آدرس و ساعت بازدید خانه لاری ها یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت  8:30 صبح الی 21

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، نزدیک عمارت کلاه فرنگی

 

خانه هنر یزد

 

خانه هنر در بخش تاریخی یزد واقع شده که چهار نسل از خاندان ملک زاده در آن زندگی کرده‌اند، خانه هنر در نزدیکی مدرسه ضیائیه و خانه لاری ها واقع شده است و در حال حاضر تبدیل به یک مکان فرهنگی برای جوانانی که عاشق هنر هستند شده است.

بخشی از خانه هنر به کافه تبدیل شده و انواع نوشیدنی ها مانند قهوه و شربت بهار نارنج در آنجا سرو می‌شود. اگر به هنر علاقمند هستید می‌توانید از نمایشگاه و فروشگاه صنایع‌دستی این مجموعه بازدید داشته باشید و سوغات یزد را از آنجا تهیه کنید.

 

آدرس و ساعت بازدید خانه هنر یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 16 عصر

شماره تماس

03536301782

آدرس

یزد، خیابان امام، محله فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب

  

موزه قصر آیینه یزد

 

تنها موزه تخصصی ایران در زمینه نور و روشنایی موزه قصر آیینه یزد است که در سال 1377 بعد از مرمت و بازسازی در خانه تاریخی صراف زاده افتتاح شد. این خانه با معماری و تزئینات هنرمندانه یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود، در این موزه اشیا زیادی از جنس شیشه، سفال، مس، برنج و برنز به چشم می‌خورد.

 


تنها موزه تخصصی ایران در زمینه نور و روشنایی موزه قصر آیینه یزد است.


 

اشیا موجود در موزه قصر آیینه

 

  1. پیه سوز
  2. شمع سوز
  3. اشیا برقی
  4. نفت سوز

 
موزه قصر آیینه یزد

موزه آیینه با وسعت 8 هزار مترمربع در میان باغی واقع شده و در زمان پهلوی اول احداث شده است.

 

آدرس و ساعت بازدید موزه قصر آیینه یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 16  عصر

آدرس

یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر

 

موزه سکه و مردم شناسی یزد

 

یکی از موزه های یزد، موزه سکه است که در خانه عرب زاده یکی از خانه های تاریخی یزد است که از دوران قاجاریه به یادگار مانده است. در داخل موزه اتاق هایی وجود دارند که دور تا دور حوضی قرار گرفته‌اند.

این مجموعه شامل 10 سالن است که در آنها سکه هایی از دوران مختلف وجود دارد، این سکه ها توسط استاد حسین حیدرزاده جمع آوری کرده است، همچنین وسایلی که سبک زندگی گذشتگان را به نمایش گذاشته‌اند. در این موزه علاوه بر 5000 سکه طلا، نقره و مس اسکناس های از دوره ناصرالدین شاه نیز به چشم می‌خورد.

 

آدرس و ساعت بازدید موزه سکه و مردم شناسی یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20

آدرس

یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، بن بست بیت الزهرا

 

موزه آب یزد

 

در کنار میدان امیر چخماق موزه‌ای جذاب وجود دارد که موزه آب نام گرفته است، این موزه در خانه کلاهدوزها واقع شده است. در این موزه چاه، آب و قنات در 5 طبقه به معرض دید گذاشته شده است، در طبقه دوم موزه یک پایاب هشت ضلعی با دمای ثابت برای نگه داشتن مواد غذایی وجود دارد که در عمق 10 متری زمین قرار گرفته است.

موزه آب یزد

بخش اصلی موزه در طبقه سوم واقع شده است، در این طبقه می‌توانید ابزارهایی که برای تامین آب یزد مورد استفاده قرار گرفته شده  را تماشا کنید.

 

ابزارهای موجود در موزه آب

 

  1. ابزار اندازه‌گیری حجم آب
  2. وسایل تامین روشنایی قنات
  3. مدارک خرید و فروش آب
  4. ظروف نگهداری و حمل آب

 

آدرس و ساعت بازدید موزه آب یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20

آدرس

یزد، میدان امیر چخماق، خیابان قیام، خانه کلاهدوزها

 

 

جاهای دیدنی اطراف یزد

 

شهر یزد علاوه بر داشتن جاهای دیدنی زیاد در داخل شهر، جاهای دیدنی بسیاری در اطراف دارد که طرفداران زیادی بین گردشگران دارند. روستاهای اطراف یزد مکانی مناسب برای یزدگردی در نوروز هستند، در ادامه چند مکان دیدنی در اطراف یزد را معرفی خواهیم کرد با تا پایان ما همراه باشید.

 

روستای فهرج یزد

 

در 30 کيلومتری شرق یزد و در دل کویر روستایی زیبا و دیدنی به نام فهرج وجود دارد که دوران پیش از اسلام به وجود آمده است. از مهم‌ترین تفریحات این روستا گشت و گذار در کوچه پس کوچه های فهرج و هم صحبت شدن با مردمان خونگرم این خطه است. اگر دوست دارید می توانید در اقامتگاه های این روستا غذاهای محلی یزد را تجربه کنید.

آدرس: یزد، 30 کيلومتری شرق یزد


روستای فهرج یزد
 

روستای خرانق یزد

 

روستای خرانق حدود 1000 سال قدمت دارد و از قدیمی‌ترین روستاهای یزد محسوب می‌شود، بافت این روستا کاملا خشتی بوده و قلعه ای قدیمی در آنجا وجود دارد که تا 20 سال پیش مسکونی بوده است.  در کنار این قلعه مکانی وجود دارد که قدمگاه امام رضا و آخرین مکان استراحت امام بوده است.

روستای خرانق یزد

مناره ای از قرن 17 در روستای خرانق وجود دارد که این‌ منار جنبان اولین منار جنبان خشتی در جهان است که قدیمی‌ترین منار جنبان ایران نیز محسوب می‌شود که از دوره ساسانیان به جای مانده و حتی از منار جنبان اصفهان هم قدیمی‌تر است این منار جنبان در ضلع شمالی مسجد جامع خرانق واقع شده است و تکان خوردن آن کاملا واضح است. روستای خرانق از بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف یزد است که گردشگران زیادی از اروپا دارد.

آدرس: یزد، 85 کيلومتری یزد

 


اولین منار جنبان خشتی در جهان است که قدیمی‌ترین منار جنبان ایران نیز محسوب می‌شود.


 

جاذبه گردشگری قنات زارچ یزد

 

زارچ تا چندی پیش یکی از روستاهای قدیمی یزد بوده که به تازگی به شهر تبدیل شده است، این منطقه در میان دشت و کویر واقع شده و آب و هوای معتدل خشک دارد. در شمال زارچ کوه دربید و کوه انجیر واقع شده است و از جمله جذاب‌ترین دیدنی های آن قنات زارچ یکی از طولانی‌ترین قنات های ایران است که 71 کیلومتر طول دارد و از روستای فهرج شروع شده و تا روستای زارچ ادامه دارد.

 


قنات زارچ یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات های جهان است.


 

زارچ علاوه بر قنات جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

  • آب انبار هفت بادگیری عصرآباد
  • مسجد امیرالمؤمنین سرده زارچ
  • سرچشمه قنات زارچ
  • شاخه شور قنات

 

آدرس: یزد، زارچ، 15 کيلومتری باختر شهر یزد

 

دخمه زرتشتیان یزد

 

یکی از آیین زرتشتیان این است که مردگان خود را دفن نمی‌کنند، بلکه آنها را داخل دخمه قرار می‌دهند تا گوشت آنها را پرندگان بخورند، سپس استخوان‌ها را درون چاهی می‌ریزند. یکی از این دخمه ها، دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یزد است که در منطقه صفائیه 15 کيلومتری یزد قرار گرفته است.

دخمه زرتشتیان یزد

دخمه زرتشتیان یزد دو بنا دارد که یکی از آنها قدیمی‌تر است، این دخمه ها به سه قسمت زنان، مردان و کودکان تقسیم شده‌اند و وسط آنها چاه بزرگی برای قرار دادن استخوان‌ها وجود دارد.

 

آدرس و ساعت بازدید دخمه زرتشتیان یزد

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 17:30

آدرس

یزد، 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد

 

کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد

 

یکی از کامل ترین کاروانسراهای ایران کاروانسرای شاه عباسی میبد است که به سبک صفوی ساخته شده است، این کاروانسرا بر روی خرابه های کاروانسرای قدیمی‌تری بنا شده است و شامل بخش های زيادی است.

 

بخش های کاروانسرای میبد یزد

 

  1. ساباط
  2. هشتی ورودی
  3. ایوان بیرونی
  4. حیاط مرکزی
  5. حوض خانه
  6. چهار هشتی زیبا
  7. صد ایوان و اتاق برای استفاده کاروان

 

در گوشه های حیاط کاروانسرا هشتی هایی برای اسطبل اسب ها، انبار و پله های بام وجود دارد و راه ورودی آن در قسمت شمالی کاروانسرا است.

 

مشخصات کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد

 

نام

کاروانسرای شاه عباسی میبد

کاربری

کاروانسرا

دوره تاسیس

دوره صفویه

تاریخ ثبت ملی

2 مرداد 1357

ساعت بازدید

از ساعت 9:30 صبح الی 17

آدرس

یزد، میبد، بلوار قاضی میرحسین

  

کویر کاراکال یزد

 

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی اطراف یزد کویر کاراکال است که به دلیل آب و هوایی که در بهار دارد بیشترین بازدیدکننده را در عید نوروز دارد. نامگذاری این کویر به خاطر گربه ای به همین نام است که سال‌های زيادي است در این مکان زندگی می‌کند، البته به دلیل نزدیکی به روستای صادق آباد به کویر صادق آباد نیز معروف است. در این کویر تفریحات زیادی وجود دارد که هنگام سفر به آنجا می‌توانید از آنها لذت ببرید.

 


کویر کاراکال از بزرگترین کویرهای ایران محسوب می شود.


 

تفریحات کویر کاراکال یزد

 

  • سافاری
  • شتر سواری
  • موتور سواری
  • غلت خوردن روی سن های روان
  • پیاده روی در نخلستان
  • کمپینگ شبانه در کویر

 

آدرس: 30 کیلومتری شرق یزد

 
کویر کاراکال یزد

 

جاهای دیدنی و تفریحی یزد

 

شهر یزد علاوه بر جاهای تاریخی، جاذبه های تفریحی بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

پارک کوهستان یزد

 

یکی از بهترین جاهای تفریحی یزد پارک کوهستان است که مساحتی بالغ بر 50 هکتار دارد و در سال 1384 احداث شده است. این پارک درختان زیادی از جمله اقاقیا، کاج و زیتون دارد و از وسط آن آبراهی عبور می‌کند که بر زیبایی آن افزوده است. این پارک کوهستانی تفریحات زیادی را در خود جای داده است و در تابستان های گرم یزد هوای خنکی دارد.

پارک کوهستان یزد

 

امکانات پارک کوهستان یزد

 

  • شهربازی
  • دریاچه مصنوعی
  • آبشار مصنوعی
  • آبنمای موزیکال
  • پارکینگ
  • پیست اسکیت
  • پیست موتور سواری
  • بوفه
  • آلاچیق
  • مکان مناسب برای کمپینگ

 

آب نمای موزیکال این پارک در شب با نورپردازی هایی که دارد جلوه خاصی به پارک می‌بخشد و مکان مناسبی برای اجرای کنسرت موسیقی است. بسیاری از جشنواره های یزد از جمله جشنواره بادبادکها در این پارک برگزار می‌شود.

 

آدرس و ساعت بازدید پارک کوهستان یزد

 

ساعت بازدید

24 ساعته

آدرس

یزد، جاده یزد به سمت تفت، پارک کوهستان یزد

 

پارک موج های آبی باران یزد

 

بزرگترین مجموعه آبی جنوب شرقی ایران پارک موج های آبی باران یزد است که 10000 متر مربع مساحت دارد و علاوه بر تفریحات بسیار رستوران، فست فود، کافی شاپ و هتل نیز دارد. این پارک آبی قابلیت پذیرش بانوان و آقایان را به طور همزمان دارد.

پارک موج های آبی باران یزد

 

امکانات پارک آبی موج های آبی باران

 

  • سرسره های آبی، سرعتی
  • رودخانه
  • جکوزی
  • سونا خشک و بخار
  • چاله فضایی
  • حوضچه آب سرد
  • استخر موج و استخر تفریحی
  • استخر کودکان
  • سقوط آزاد
  • مجموعه ورزشی کودکان

 

پارک آبی باران در سانس های خود هیچ محدودیتی ندارد و هر اندازه که بخواهید می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. پارک آبی باران از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی یزد است که نباید آن را از دست بدهید.

 

آدرس و شماره تماس پارک موج های آبی باران یزد

 

سانس بانوان

از ساعت 16 الی 22 و پنجشنبه و جمعه از ساعت 8:30 صبح الی 14:30

سانس آقایان

همه روزه به جز یکشنبه ها از ساعت 16;30 الی 22:30

شماره تماس

03532724144

آدرس

یزد، رضوانشهر، بلوار صاحب الزمان

 

کافه های پشت بام یزد

 

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی یزد کافه‌های پشت بام این شهر هستند، در شهر یزد بر خلاف سایر نقاط کافه‌ها روی پشت بام واقع شده‌اند. در این کافه ها در کنار نوشیدن یک فنجان چای داغ در کنار نبات و باقلوا می‌توانید بادگیرها و خانه های خشتی یزد را تماشا کنید و از هوای پاک زیر آسمان آبی لذت ببرید.

 

 

سوالات متداول‌ درباره‌ جاهای دیدنی یزد

 

معروف‌ترین موزه های یزد کدامند؟ موزه آب و موزه سکه و موزه آیینه از مهم‌ترین موزه های یزد هستند.

خانه های تاریخی یزد کدامند؟ خانه لاری ها، خانه هنر، خانه کلاهدوزها، خانه صولت و خانه آقازاده یزد

القاب شهر یزد چیست؟ شهر یزد به دارالعلم، عروس کویر و شهر بادگیرها معروف است.

یکی از اصلی ترین دیدنی های اطراف یزد کدام اثر تاریخی است؟ قنات زارچ یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات های جهان و از دیدنی های اطراف شهر یزد است.

قدیمی ترین منار جنبان جهان کجاست؟ اولین منار جنبان خشتی در جهان است که قدیمی‌ترین منار جنبان ایران نیز محسوب می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز کجاست؟ بازار مسگرها، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد، موزه آیینه، موزه سکه، موزه آب، حمام خان و خانه های تاریخی یزد

 

جمع بندی

اگر به شهر  یزد سفر می‌کنید کشف خشت خشت این شهر را فراموش نکنید و در کوچه پس کوچه های آن قدم بزنید و معماری زیبای خانه های یزد را تماشا کنید. اگر برای سفر به یزد به بلیط قطار یزد نیاز دارید به سایت قاصدک 24 سر بزنید و بلیط خود را به صورت اینترنتی تهیه کنید.