تهران کجاست؟

تهران پایتخت ایران محسوب می‌شود و پشت هر سازه آن یک حکایت نهفته است. این شهر از حدود 230 سال پیش تا حال دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شده و ویژگی های زیادی به آن اضافه شده است.

تهران کجاست 

تهران کجاست؟


تهران یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای کشور است که به عنوان پایتخت شناخته می‌شود، بیشتر اقدامات اداری، سیاسی و فرهنگی در این شهر صورت می‌پذیرد. این شهر بزرگ با مساحتی بالغ بر
730 کیلومتر مربع قلب تپنده ایران به شمار می‌آید. اگر دوست دارید درباره تهران و تاریخچه آن اطلاعات بیشتری داشته باشید با ما همراه باشید.

 
اینفوگرافی معرفی تهران

تاریخچه تهران


تهران در ابتدا روستای کوچکی در قسمت جنوبی شهر که با روی کار آمدن صفویان پادشاه زندیه توجه به خصوصی به این روستا شده و تغییرات زیادی در آن رخ داده است. شاه طهماسب پادشاه آن زمان ساختمان ها و مکان های زیادی را در این روستا ساخت و حصار محکمی دور تا دور روستا کشید و این کار باعث شد افراد زیادی برای سکونت به این مکان بیایند.

تاریخچه تهران

در زمان حکومت قاجار این روستا که تبدیل به شهر شده بود به عنوان پایتخت انتخاب شد و بناهای زیادی در آن احداث شد که هنوز هم آثاری از آن دوران در گوشه گوشه شهر به چشم می‌خورد.

 


دورتادور تهران در زمان شاه طهماسب حصار محکمی کشیده شد و این کار باعث شد افراد زیادی برای سکونت به تهران بیایند.





وضعیت آب و هوای تهران


تهران از شهرهای بزرگ کشور است که از لحاظ جغرافیایی در بهترین مکان قرار گرفته است و آب و هوایی دلپذیر و مناسب دارد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه های البرز و منتهی بودن به کویر آب و هوای بسیار متفاوتی در تابستان‌های گرم و سوزان و زمستان‌های بسیار سردی را پشت سر می‌گذارد.
بهترین زمان سفر به تهران از نظر آب و هوا اوایل بهار و پاییز است.

 

اطلاعاتی درباره تهران


اگر قصد دارید با رزرو هتل به تهران سفر کنید و گشت وگذاری درپایتخت داشته باشید؛ در ادامه همراه ما باشید تا بعضی از اطلاعاتی که در
سفر به تهران لازم است را بدانید و سفر خوبی را تجربه کنید.

  1. دین مردم تهران: اکثر افرادی که در تهران زندگی می‌کنند مسلمان و شیعه هستند و در میان آنها تعداد کمی نیز اقلیت های یهودی، ارمنی، مسیحی و سنی هستند که از دین و مذهب خودشان پیروی می‌کنند.
  2. زبان مردم تهران: در اوایل اکثر افراد ساکن در تهران فارسی زبان بودند که با گذشت زمان اقوام مازندرانی، آذری، لر، عرب و... به این شهر نقل مکان کردند، البته اکنون اکثر افراد به لهجه تهرانی صحبت می‌کنند.
  3. آداب و رسوم تهران: بسیاری از آداب و رسومی که در گذشته در پایتخت وجود داشته فراموش شده است، اکنون یکی از مراسمات باشکوه تهران عزاداری ایام محرم است که بیشتر در اماکن مذهبی این شهر انجام می‌گیرد. یکی دیگر از مراسمات که بیشتر در قهوه خانه ها دیده می‌شود نقالی است که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.
  4. جمعیت تهران: در شهر تهران 22 منطقه با 374 محله است که افراد زیادی در این مناطق و محله ها زندگی می‌کنند. بر اساس سرشماری انجام شده در سال 1401 جمعیت تهران بالغ بر 9039000 نفر است که سی و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و دومین شهر پرجمعیت خاورمیانه شناخته شده است.

 
اطلاعاتی درباره تهران


مناطق تهران


اکنون شهر تهران بسیار وسیع شده است و با پیشرفت تکنولوژی این شهر به یکی از بهترین شهرهای پیشرفته خاورمیانه تبدیل شده است، هم اکنون دارای
22 منطقه است که توسط شهرداری اداره می‌شود و نهادهای سیاسی و اداری بسیار مهمی در این شهر فعالیت دارند.

مناطق تهران

شهر تهران با وسعت زیاد به 5 بخش شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی تقسیم بندی شده است که هر کدام از این بخش ها محله های زیادی را در خود جای داده اند که این محله ها دارای دیدنی ها و تفریحات متعدد و متفاوتی هستند. در ادامه با بعضی از مناطق و محله های تهران آشنا می شویم.

 

مناطق و محله های تهران

شمال تهران

تجریش، اقدسیه، فرمانیه

درکه، نیاوران، آجودانیه

قلهک، اوین، جردن

ونک، کامرانیه

جنوب تهران

شوش، راه‌آهن، مولوی

جوادیه، دروازه غار، فلاح

نازی آباد، کوی سیزده آبان

تختی، نعمت آباد، خزانه

عبدل آباد، یافت آباد، بازار تهران

شرق تهران

نارمک، هنگام، تهرانپارس

حکیمیه، تهران نو، شمیران نو

دماوند، پیروزی

عشرت آباد، نظام آباد

غرب تهران

سعادت آباد، تهران ویلا، پونک

صادقیه، شهرک گلستان، شهرک اکباتان

محله جنت آباد، محله شهران، ستارخان

وردآورد، تهرانسر، چیتگر

مرکز تهران

توانیر، امیرآباد، عباس آباد

ایرانشهر، پامنار، منیریه

آرژانتین، یوسف آباد، بهجت آباد

 

غذاهای سنتی تهران


تهران علاوه بر فست فودها، غذاهای سنتی خوشمزه‌ای دارد که در تنوع و طعم‌های لذیذی تهیه می‌شوند و در اکثر غذاخوری های سنتی تهران طبخ می شوند. با معرفی بهترین غذاهای سنتی تهران در ادامه همراه ما باشید.

  • اشکنه اسفناج
  • سر گنجشکی
  • دمی بلغور جو
  • بستنی سنتی
  • آش رشته
  • قرمه سبزی


برای صرف غذاهای محلی تهران می‌توانید به غذاخوری ها و رستوران های تهران بروید که در سر تا سر تهران وجود دارند
.

 

اماکن گردشگری تهران


تهران شهر بزرگی است که به‌ مناطق مختلف تقسیم بندی شده است. در این مناطق جاهای دیدنی و گردشگری و تاریخی بسیاری وجود دارد که طرفداران زیادی دارند.

 

مکان های تاریخی تهران


یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت
جاهای تاریخی تهران هستند که در گوشه گوشه شهر به چشم می‌خورند. این مکان های تاریخی یادگار پادشاهانی در گذشته هستند که بر این شهر حکمرانی کرده اند و آثاری از خود به جای گذاشته‌اند. در ادامه چند اثر تاریخی تهران را معرفی خواهیم کرد.

  1. کاخ موزه گلستان
  2. کاخ موزه سعدآباد
  3. کاخ نیاوران
  4. خانه موزه مقدم
  5. بازار تهران
  6. سر در باغ ملی
  7. برج آزادی

 
اماکن تاریخی تهران

مکان های تفریحی تهران


در بین
جاهای دیدنی تهران مکان های تفریحی نیز در این شهر وجود دارند که افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به بازدید از آنها می‌روند. تفریحات تهران از جمله جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند که گردشگران بسیاری را به سوی خود کشانده‌اند. اگر دوست دارید بدانید مکان های تفریحی تهران کجا هستند با ما همراه شوید.

  • پل طبیعت
  • بوستان مینیاتوری
  • دریاچه چیتگر
  • مجتمع باملند
  • برج میلاد
  • بام تهران
  • مجموعه تفریحی ارم
  • باغ کتاب
  • ایران مال


تهران علاوه بر تفریحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم تفریحات بسیار دیگری نیز دارد که مناسب فصل تابستان هستند و از بهترین آنها می توان به
پارک های آبی تهران اشاره کرد که گردشگران زیادی برای استفاده از این تفریح هیجان انگیز راهی پایتخت می شوند.

مکان های تفریحی تهران

 

مکان های زیارتی تهران


تهران از شهرهایی است که‌ اماکن زیارتی زیادی دارد و گردشگران زیادی هر ساله به خاطر
اماکن زیارتی تهران به این شهر سفر می‌کنند. در میان مکان های زیارتی که در تهران برای مسلمانان وجود دارد مکان‌هایی هم برای دیگر ادیان وجود دارد که از جمله آنها کلیسا‌های تهران هستند که به منظور عبادت مسیحیان ساخته شده‌اند.

  1. امامزاده صالح
  2. شاه عبدالعظیم حسنی
  3. کلیسای سرکیس مقدس
  4. کنیسه حییم
  5. آتشکده آدریان

 
اماکن زیارتی تهران


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران برای عکاسی


 

خیابان های مهم تهران


تهران شهر بسیار وسیعی است که خیابان های بسیار زیادی دارد، در میان این خیابان ها، خیابان هایی وجود دارند که بسیار مهم و دیدنی هستند و از
تفریحات رایگان تهران شناخته می‌شوند. در بعضی از خیابان های تهران غذاهای محلی طبخ می‌شود و از فاصله بسیار دور بوی مطبوع آن به مشامتان می‌رسد. برخی دیگر مراکز خرید بسیاری برای خرید دارند که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آنجا پیدا می‌شود، بعضی دیگر هم برای گشت و گذار و پیاده روی شبانه مناسب هستند در ادامه چند خیابان و میدان معروف تهران را معرفی کرده ایم با ما همراه شوید.

  1. خیابان ولیعصر
  2. میدان حسن آباد
  3. خیابان سی تیر
  4. میدان امام خمینی
  5. خیابان فرشته


خیابان های مهم تهران 


سوغات معروف تهران


در شهر تهران دو نوع سوغات خوراکی و صنایع دستی وجود دارد تا مسافران هنگام سفر به این شهر دست خالی برنگردند. با اینکه
صنایع دستی تهران با پیشرفت شهر به فراموشی سپرده شده‌، ولی هنوز افرادی هستند که در زمینه ساخت صنایع دستی فعالیت دارند.

  • گلیم و جاجیم و پشته دوزی
  • انواع جواهرات
  • کیف و کفش چرم
  • وسایل تزئینی از جنس سفال و شیشه
  • لباس و کیف های دست دوز


برای خرید صنایع دستی تهران به بازار سنتی بروید، البته در بیشتر
مراکز خرید تهران می‌توانید سوغات و صنایع دستی تهران را به وفور یافت کنید. علاوه بر صنایع دستی، تهران میوه های خوشمزه‌ای نیز دارد که از سوغات خوشمزه این شهر محسوب می‌شوند که از معروف‌ترین آنها می توان به سیب دماوند اشاره کرد.

 


سیب دماوند معروف ترین سوغات خوراکی تهران محسوب می شود.




مکان های عرضه کننده سوغات تهران


  1. خیابان ولیعصر
  2. بازار تجریش
  3. بازار تهران
  4. بازار عودلاجان
  5. خیابان امام خمینی

 

اقامتگاه های تهران


در تهران هتل‌های زیادی وجود دارد که با توجه به ستاره‌هایی که دارند از امکانات خاصی برخوردار بوده و به خوبی پاسخگوی مسافران هستند. البته در این شهر علاوه بر هتل‌های فراوان، مهمانخانه، هتل آپارتمان، خانه‌های اجاره‌ای و مسافرخانه نیز برای اقامت مسافران وجود دارد که از نظر امکانات و موقعیت بی‌نظیر هستند
.

هتل های تهران

 

حمل و نقل درون شهری تهران


همان طور که قبلا هم اشاره کردیم تهران شهر بسیار وسیع و پر چمعیتی است و طی کردن آن از یک طرف به طرف دیگر ساعت ها زمان می برد. در این شهر وسایل زیادی برای جابه جایی افراد وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی جابجایی را راحت و سریع کرده اند تا بتوانید بدون اینکه در ترافیک های سرسام آور پایتخت بمانید به مقصد برسید.

  1. مترو: یکی از بهترین و راحت ترین وسیله نقلیه عمومی تهران مترو است که اکنون با 7 خط در پایتخت فعالیت دارد. متروی تهران هر روز صبح حدود ساعت 5:30 کار خود را آغاز کرده و تا 22:30 فعالیت آن ادامه دارد، شما می توانید برای استفاده بهتر از این وسیله راهنمای مترو تهران را مطالعه کنید.
  2. 2.     اتوبوس: در شهر پرجمعیت تهران اتوبوس های تندرویی فعالیت دارند که بدون اینکه در ترافیک بمانید می توانید در سریعترین زمان ممکن به مقصد برسید.
  3. 3.     تاکسی: علاوه بر مترو و اتوبوس برای رسیدن به مقصد می توانید از تاکسی نیز استفاده کنید، البته استفاده از تاکسی علاوه بر هزینه بالا، امکان ماندن در ترافیک های طولانی نیز وجود دارد.

 

فرودگاه های تهران


تهران اکنون دارای دو فرودگاه بزرگ بین‌المللی است که وظیفه حمل و نقل مسافران خارجی و داخلی را بر عهده دارند، این فرودگاه ها در تمام دنیا شناخته شده هستند و امکانات بی نظیری دارند.

فرودگاه مهرآباد تهران


فرودگاه مهرآباد از فرودگاه های قدیمی تهران است، این فرودگاه بیشتر مسولیت جابجایی مسافران داخلی را بر عهده دارد و روزانه صدها نفر را در کشور جابجا می کند و  روزانه پروازهای زیادی به فرودگاه های داخلی و همچنین فرودگاه های کشورهای خاورمیانه دارد.
فرودگاه مهرآباد برای مسافران امکانات رفاهای بسیاری تدارک دیده است و به خوبی از مسافران استقبال می کند.

فرودگاه مهرآباد

 

فرودگاه امام خمینی تهران


از دیگر فرودگاه های بین المللی تهران،
فرودگاه امام خمینی است که در 30 کیلومتری تهران واقع شده است و پروازهای داخلی و خارجی بسیاری را بر عهده دارد و به سرتاسر جهان پرواز دارد. این فرودگاه امکانات رفاهی خوبی برای آسایش مسافران در نظر گرفته است. این فرودگاه دارای سه ترمینال است که هزاران مسافر از این طریق جابجا می شوند.

امکانات فرودگاه امام خمینی


  • جایگاه تشریفات اختصاصی
  • بخش گذرنامه
  • بخش گمرک
  • سرویس پست
  • خدمات اورژانس
  • رستوران و کافی شاپ
  • پارکینگ
  • پایگاه بهداشت مرزی

 

ترمینال های تهران


در تهران برای جابجایی مسافران به صورت زمینی و با اتوبوس ترمینال هایی در نظر گرفته شده است، این ترمینال‌ها در چهار طرف شهر قرار گرفته‌اند و مسافران با توجه به موقعیت خود یکی از آنها را برای مسافرت انتخاب می‌کنند.

 

ترمینال غرب (آزادی) تهران


بزرگترین ترمینال تهران، ترمینال غرب یا همان ترمینال آزادی است که
۵۰ هکتار مساحت دارد و روزانه هزاران مسافر داخلی و خارجی را جابه جا می‌کند. این ترمینال بخش ها و امکانات پیشرفته زیادی برای رفاه حال مسافران دارد. اگر قصد سفر به غرب پایتخت را دارید می توانید با تهیه بلیط اتوبوس ترمینال غرب راحت و سریع به مقصد مورد نظرتان برسید.

ترمینال غرب تهران

امکانات ترمینال آزادی


  • کتابخانه
  • مسجد
  • درمانگاه و اورژانس
  • پارک کودک
  • سالن استراحت
  • کافی‌نت
  • تلفن همگانی
  • جایگاه شارژ تلفن همراه
  • جایگاه سوخت
  • کارواش
  • آژانس مسافربری
  • آرایشگاه
  • اتوماسیون حمل بار
  • پارکینگ

آدرس و شماره تماس ترمینال غرب تهران

 

شماره تماس

02144663954

آدرس

تهران، ضلع شمال غربی میدان آزادی

 

ترمینال بیهقی تهران


ترمینال بیهقی با مساحتی بالغ بر
13.5 هکتار در شرق میدان آرژانتین واقع شده است. در این ترمینال مجهزترین شرکت های مسافربری فعالیت دارند، این ترمینال به دلیل نزدیکی به مراکز اداری و درمانی بسیار مورد استقبال مسافران قرار گرفته است. ترمینال درون شهری بیهقی نیز در نزدیکی این ترمینال واقع شده وه مسافران به راحتی می‌توانند به وسیله آن خودشان را به نقاط مختلف شهر برسانند.

 


ترمینال بیهقی به دلیل نزدیکی به مراکز اداری و درمانی مورد توجه مسافران است.




امکانات ترمینال بیهقی


  • آژانس مسافرتی
  • اتوماسیون بار
  • خانه سلامت
  • سفره خانه سنتی
  • شهر کتاب
  • سالن انتظار مسافران
  • فروشگاه
  • خشکشویی
  • مرکز معاینه فنی
  • رستوران و کافه
  • دستگاه خودپرداز
  • پارکینگ
  • پارک کودک
  • ویلچر برای افراد کم توان جسمی

ترمینال بیهقی تهران

آدرس و شماره تماس ترمینال بیهقی تهران

 

شماره تماس

02188534384

آدرس

تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی

 

ترمینال شرق (تهرانپارس) تهران


یکی دیگر از ترمینال های بزرگ تهران، ترمینال تهرانپارس در شرق تهران است که
3 هکتار مساحت دارد و گفته می‌شود که با پیشرفت آن در آینده ای نزدیک به بزرگترین ترمینال خاورمیانه تبدیل خواهد شد. در این ترمینال 9 شرکت اتوبوسرانی و 3 شرکت مینی بوس فعالیت دارند. برای اینکه سفری راحت و بدون دردسر به شرق تهران داشته باشید می توانید بلیط اتوبوس ترمینال شرق را از قاصدک 24 تهیه کنید.

 


ترمینال شرق در آینده ای نزدیک به بزرگترین ترمینال خاورمیانه تبدیل خواهد شد.




امکانات ترمینال تهرانپارس


  • کیوسک اطلاعات
  • ایستگاه آتش‌نشانی
  • خانه سلامت
  • مجموعه ورزشی
  • جایگاه عرضه گازوئیل
  • شهر کتاب
  • اورژانس شبانه روزی
  • سیستم تلفن گویا
  • اتاق مادر و کودک
  • کلانتری
  • تلفن همگانی
  • خوابگاه رانندگان
  • فروشگاه
  • پارکینگ

آدرس و شماره تماس ترمینال شرق تهران

 

شماره تماس

02177864355

آدرس

تهران، انتهای خیابان دماوند، سه راه تهرانپارس

 


بیشتر بخوانید: 12 تا از جاهای دیدنی شرق تهران که باید بشناسید!


 

ترمینال جنوب (خزانه) تهران


اولین ترمینال تهران، ترمینال خزانه است که برای حمل و نقل مسافران جنوبی احداث شده است. این ترمینال
3 طبقه 17 هکتار مساحت دارد و در سال 1353 تاسیس شده است. ترمینال خزانه در طبقه همکف 20 تعاونی و شرکت مسافربری برای حمل و نقل مسافران دارد.

ترمینال جنوب تهران

امکانات ترمینال خزانه


  • اتاق کودک و مادر
  • غرفه کتاب
  • آکواریوم
  • تلفن گویا
  • درمانگاه
  • جایگاه سوخت
  • خوابگاه رانندگان
  • کلانتری
  • سالن ورزشی
  • ایستگاه آتش نشانی
  • پارکینگ
  • قنادی

 

آدرس و شماره تماس ترمینال شرق تهران

شماره تماس

02155185390

آدرس

تهران، بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو

 

سوالات متداول درباره تهران


مساحت تهران چقدر است و چقدر جمعیت دارد؟ مساحت این شهر حدود
730 کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1401، 9039000 نفر است.

تهران چند ترمینال دارد؟ ۴ ترمینال، ترمینال غرب (آزادی)، ترمینال بیهقی، ترمینال شرق (تهرانپارس)، ترمینال جنوب (خزانه)

تهران به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه های البرز و منتهی بودن به کویر آب و هوای بسیار متفاوتی در تابستان و زمستان دارد و تابستان های گرم و زمستان های سردی را تجربه می‌کند.

تهران چند فرودگاه بین‌المللی دارد؟ فرودگاه بین المللی مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

صنایع دستی معروف تهران کدامند؟ گلیم و جاجیم و پشته دوزی، انواع جواهرات، کیف و کفش چرم، وسایل تزئینی از جنس سفال و شیشه، لباس و کیف های دست دوز

 

جمع بندی

در این مقاله بعضی از اطلاعاتی که در سفر به تهران لازم است بدانید را معرفی کردیم تا در سفر خود به این شهر دچار سردرگمی نشوید. تهران شهر بسیار وسیع با امکانات بسیار است که امکان گنجاندن همه مطالب در این مقاله نبود، اگر دوست دارید از امکانات و تفریحات تهران بیشتر آشنا شوید بهتر است یک سفر به یادماندنی به پایتخت داشته باشید. اگر برای سفر خود به بلیط اتوبوس تهران احتیاج داشتید قاصدک 24 با ارائه اینترنتی بلیط در خدمت شما عزیزان است.