جاهای دیدنی تهران؛ جاذبه‌هایی در دل پایتخت

کلان شهر تهران، پایتخت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر کشور با جاهای دیدنی تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و تفریحی فراوان سالانه گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود جذب می‌کند. گوشه گوشه این شهر پرهیاهو دیدنی است و افراد با روحیات و علایق مختلف را به خود جذب می‌کند. پس در ادامه با ما همراه شوید تا با پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی تهران

بهترین جاهای تاریخی تهران

 

در ادامه با ما همراه شوید تا بهترین موزه‌ها، کاخ‌ها و خانه‌های قدیمی تهران را بیشتر بشناسید و بتوانید هنگام بررسی راهنمای سفر به تهران آن‌ها را در برنامه بازدید از جاهای تاریخی  قرار دهید. 

کاخ گلستان تهران

گلستان یکی از باشکوه‌ترین کاخ های تهران با الهام از معماری اروپایی  از دوران صفویان، زندیان و قاجار در قلب تهران به یادگار مانده و حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد. طی سال‌های گذشته تغییرات زیادی کرده و در دوران حکومت هر پادشاه از آن کم شده یا بنا و عمارتی به آن اضافه شده است. جالب است بدانید این مجموعه در تیرماه ۱۳۹۲ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

بناهای متعددی در این مجموعه همچون شمس‌العماره، تالار آینه، تالار سلام، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان، تخت مرمر، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، حوضخانه و عمارت بادگیر جهت بازدید گلستان از جاهای دیدنی جنوب تهران وجود دارد.

  •  آدرس: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، مجموعه جهانی کاخ گلستان
  • شماره تماس: ۰۲۱۳۳۱۱۳۳۳۵
  • ساعت فعالیت: ۹ صبح تا ۱۹ عصر


کاخ گلستان تهران



کاخ نیاوران تهران

باغ موزه نیاوران از دوران سلطنت قاجار و پهلوی به یادگار مانده است. این باغ موزه از جاهای دیدنی شمال تهران در آن زمان ییلاق تابستانی پادشاهان و خانواده سلطنتی بوده و در زمان پهلوی تغییراتی در آن داده شده است. قسمت‌هایی از باغ موزه نیاوران مانند کوشک احمد شاهی از زمان قاجار به جا مانده است، اما برخی دیگر در زمان پهلوی به دستور محمدرضا شاه ساخته شده‌اند.

این کاخ معماری مدرنی دارد و از بخش‌های مختلفی همچون کاخ اختصاصی، موزه جهان نما، کاخ صاحبقرانیه، کتابخانه سلطنتی، کوشک احمدشاهی، باغ کتیبه‌ها و موزه خودروهای سلطنتی تشکیل شده است.

  •  آدرس: تهران، نیاوران، میدان شهید باهنر
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۱۲
  • ساعت فعالیت: از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر

کاخ نیاوران تهران



کاخ سعد آباد تهران

 

کاخ سعد آباد از زیباترین جاهای دیدنی تهران با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی با گچ‌کای‌ها، آیینه کاری‌ها  و کاشی‌کاری‌های جذاب از دوره قاجار و پهلوی به جای مانده است. این باغ موزه  حدود ۱۸۰ هکتار جنگل دارد و چشمه‌ها و قنات‌های بسیاری در آن دیده می‌شود. مجموعه کاخ سعدآباد از جاهای دیدنی تهران در نوروز  از عمارت‌ها و کاخ‌های بسیاری تشکیل شده که هر کدام از آنها نشان‌دهنده گوشه‌ای از تاریخ است. می‌توانید از عمارت‌های کاخ سفید یا کاخ ملت، کاخ احمدشاهی، کاخ مرمر، کاخ شهوند، کاخ اختصاصی، کاخ شمس، کاخ اشرف پهلوی و کاخ سیاه بازدید کنید.

کاخ سعدآباد بعد از انقلاب به موزه تبدیل شده است و بسیاری از موزه های تهران در داخل این باغ موزه تهران قرار گرفته‌اند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

  • موزه مردم شناسی، موزه هنرهای زیبا
  • موزه ظروف سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی
  • موزه استاد فرشچیان، موزه مینیاتور استاد بهزاد
  • موزه نگارستان، موزه چهره‌های ماندگار
  • موزه خط و کتابت میرعماد، موزه برادران امیدوار
  • موزه آب، موزه مینیاتور استاد آبکار، موزه نظامی

توجه داشته باشید قیمت بلیط ورودی برای بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد متفاوت است. در ادامه با راه‌های ارتباطی با کاخ بیشتر آشنا خواهید شد: 

  •  آدرس: تهران، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱
  • ساعت فعالیت:  ۹ صبح تا ۱۹ عصر

کاخ سعدآباد تهران


کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر، از بهترین جاهای تاریخی تهران در زمان پهلوی به دست رضاخان ساخته شده است. جالب است بدانید دور تا دور نمای خارجی ساختمان ستون‌های مرمر سبز است و به همین دلیل کاخ مرمر نام گرفته است. این کاخ اقامتگاه زمستانی رضا شاه و دفتر رسمی محمد رضا شاه برای برگزاری جلسات رسمی بوده است.

جالب است بدانید معماری سردر آن
تلفیقی از معماری اصفهانی و نئوکلاسیک غربی است.  کاخ مرمر بعدا به موزه پهلوی تبدیل شد و هم‌اکنون می‌توان لوازم پادشاهی پهلوی را در آن مشاهده کرد. هم‌چنین تالارهای مختلفی همچون هنر کهن، باستان یک و دو، هنر ایرانی اسلامی، سرسرای دوم، نقش، رنگ، آینه، ترنج ودر آن جای گرفته است.

آدرس: خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر

 کاخ مرمر تهران


موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر از جاهای دیدنی تهران است که در زمان پهلوی و به همت فرح پهلوی ساخته شده و بیش از 4000 اثر بسیار ارزشمند از هنرهای معاصر تجسمی ایران و جهان همچون آثار سهراب سپهری، پیکاسو، ارنست، پولاک و... را در خود جای داده است.

این موزه در ضلع غربی پارک لاله با طراحی مدرن  و با الهام از معماری سنتی ایرانی و مفاهیم فلسفی توسط کامران دیبا طراحی شده است. نمای بیرونی ساختمان هم با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است.

  • آدرس: خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله
  • ساعت کاری: ۱۰ صبح تا 6 عصر

موزه هنرهای معاصر تهران


موزه ملی 

موزه ملی شامل دو موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

  • موزه ایران باستان: معماری این بنا با الهام از طاق کسری و به دست آندره گدار معمار فرانسوی در دوران رضا شاه ساخته شده است. این موزه در هفت تالار اشیایی از ایران باستان همچون سفال‌ها و اشیا تزئینی را به نمایش می‌گذارد.
  • موزه هنر دوره اسلامی: این موزه آثار باستانی پس از دوران اسلام را نشان می‌دهد و به خوبی می‌توان در آن هنر اسلامی را مشاهده کرد.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه ملی ایران

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه از زیباترین جاهای دیدنی تهران است  که در خانه هشت ضلعی قوام السلطنه از سیاستمداران دوره قاجار و پهلوی قرار گرفته است. در این موزه بیش از 2 هزار ظروف شیشه‌ای و سفالی و زیورآلات مروارید و سنگی چشم‌نواز دوره‌های مختلف را می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه جواهرات ملی

این موزه گران‌بهاترین جواهرات را در خود جای داده است. جواهرات سلطنتی دوران صفوی، افشار، قاجار و پهلوی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. معروف‌ترین جواهرات همچون الماس دریای نور، تاج فرح پهلوی، تخت نادری و... در این موزه نگه‌داری می‌شوند.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول

موزه فرش تهران

این موزه همچون هنرهای معاصر به همت فرح پهلوی ساخته شده و  در پارک لاله تهران قرار گرفته است. موزه فرش دو بخش دائمی و نمایشگاه دارد که در موزه دائمی آن بیش از 150 فرش و گلیم دستبافت قرار گرفته و تاریخچه‌ای از صنعت فرش ایرانی را نشان می‌دهد.

آدرس: تهران، خیابان ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی

موزه فرش تهران

موزه زمان

موزه زمان یا تماشاگه زمان در واقع از خانه‌های تاریخی تهران متعلق به دوران قاجار  است که در محله زعفرانیه قرار گرفته است. خود عمارت با گچ‌بری‌های ظریف و زیبا بسیار جذاب و دیدنی است. در زمان، از بهترین موزه های تهران می‌توانید انواع ساعت‌ها و زمان‌سنج‌های مختلف همچون ساعت طنابی، ساعت‌های قدیمی اروپایی و... را مشاهده کنید.

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

موزه زمان تهران

موزه سینما

موزه سینما، گنجینه تاریخ سینمای ایران در باغ فردوس قرار دارد. انواع اسناد و تجهیزات قدیمی مربوط سینما مانند دوربین‌های قدیمی و میز تدوین، پوستر فیلم‌های معروف، وسایلی که در فیلم‌های مشهور استفاده می‌شده است و... را می‌توان در آن مشاهده کرد. ساختمان موزه هم یک عمارت قدیمی با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و گچ‌بری‌های ظریف آن توجه شما را جلب خواهند کرد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، داخل باغ فردوس

موزه موسیقی

موزه موسیقی در یکی از خانه‌های قدیمی تجریش قرار دارد. در این موزه می‌توانید 240 ساز مختلف را در سالن‌های جداگانه همچون سالن سازهای کوبه‌ای، بادی، سنتی و زهی مشاهده کنید. دیگر بخش‌های آن هم شامل کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساختن سازها، آرشیو صوتی و تصویری، انبار مخصوص نگه‌داری سازها و مخزن محصولات مکتوب است.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹

موزه موسیقی تهران

موزه عبرت

موزه عبرت شکنجه‌گاه دوره پهلوی بوده و شامل بخش‌های مختلفی همچون اتاق افسرنگهبان، محل نگهداری لباس‌های زندانیان، عکاس‌خانه، سلول‌های عمومی و انفرادی، اتاق پانسمان، شکنجه‌گاه‌، محل ملاقات زندانیان، اسلحه‌ها، یادگاری‌های زندانیان، اتاق رئیس زندان و... است.

آدرس: تهران، میدان امام‌‌خمینی، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱

موزه رضا عباسی

اگر علاقه‌‌مند به جاهای هنری تهران هستید، موزه رضا عباسی را  از دست ندهید. مجموعه‌ای از آثار هنری همچون خطاطی‌ها، نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و آثار باستانی دوره‌های مختلف در سه تالار پیش از اسلام، تالار اسلامی ‍۱، تالار نگارگری و خوش‌نویسی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲

موزه پول

موزه پول که هم‌اکنون با نام مجتمع فرهنگی سردار آسمانی شناخته می‌شود انواع مختلفی از سکه‌ها و اسکناس‌‌‌های دوره‌های تاریخی مختلف را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، دو موزه دیگر نیز در این مکان وجود دارد. موزه هنر جهان که آثار هنری اسلامی کشورهای مختلف را به نمایش می‌گذارد و دیگری موزه گوهر که وسایل آرایش و پیرایش، ساعت، جواهر، مجسمه و سنگ‌های قیمتی فیروزه، الماس و یاقوت را در خود جای داده است.

آدرس:  تهران، میدان ونک، خیابان ولیعصر (عج)، بلوار میرداماد، نبش کوچه دفینه

 موزه پول تهران


موزه ارتباطات

موزه ارتباطات یا همان موزه پست و ارتباطات ابتدایی‌ترین وسایل ارتباطی همچون تلگراف، تمبر، تلفن و... را به نمایش می‌گذارد. ساختمان آن متعلق به دوران قاجار است و بخش‌های مختلفی مانند غرفه تشریفات و وزرا (تصاویری از وزیران قدیمی)، غرفه اشیای پستی، غرفه راه ابریشم (انواع وسایل ارتباطی قدیمی و روش‌های ارسال محموله) و سالن تمبر بین‌الملل در آن برای بازدید وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، سردرباغ ملی، کوچه پست

موزه بانک ملی

این موزه که در سال 1307 افتتاح شده و در آثار ملی ایران ثبت شده است انواع هدایای بانکی دولت‌های آلمان، فرانسه و دیگر کشورها به دولت ایران و بانک ملی در آن زمان، دستگاه چاپ اسکناس، تمبر، سکه و اسکناس، تابلوهای نقاشی نفیس، خطاطی، فرش و دیگر آثار هنری را به نمایش می‌گذارد.

خود ساختمان موزه هم از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. خوب است بدانید معمار آلمانی به نام هانریش با تلفیقی  از معماری باستانی ایرانی و معماری مدرن اروپایی آن را طراحی کرده است.

آدرس: تهران، خیابان فردوسی

موزه بانک ملی

موزه قرآن

موزه قرآن کریم حدود 650 نسخه نفیس قرآن خطی را در سه طبقه به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، اسناد تاریخی دیگری مانند انواع سند ازدواج، سند زمین، تابلو قرآنی و کتب اسلامی قدیمی در آن دیده می‌شود.

آدرس:  تهران خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی


موزه علوم و فناوری

اگر علاقه‌مند به دنیای علم و فناوری هستید، حتما از موزه علم و فناوری بازدید کنید. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

  • گالری مرکز علم (آشنایی با مفاهیم فیزیک با دستگاه‌های کاربردی)
  • گالری نور (آشنایی با نور و قوانین علمی مربوط به آن)
  • گالری ابزار جراحی از قرن چهارم هجری 
  • گالری ابزار نجومی 
  • گالری از مورس تا موبایل (نمایش وسایل ارتباطی قدیمی و جدید)
  • گالری هسته‌ای (معرفی معادن اورانیوم، انرژی هسته‌ای و)
  • گالری فناوری بومی (آسیاب، یخچال‌های طبیعی و...)
  • کتابخانه موزه علم و فناوری (آشنایی با دستاوردهای علمی دانشمندان)

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان سی تیر، ساختمان سابق کتابخانه ملی، موزه ملی علوم و فناوری

موزه علوم و فناوری تهران


موزه علوم زمین

انواع سنگ، کانی، سنگواره و ابزار معدن‌کاری همچون سنگ‌واره مهره‌داران، شهاب‌سنگ، فسیل انواع جانوران باستانی و تخم دایناسور را در موزه علوم زمین می‌توانید نظاره کنید. هم‌چنین کارگاه‌هایی برای دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه زمین‌شناسی برگزار می‌شود.

آدرس: تهران، ضلع غربی میدان آزادی، بلوارمعراج، جنب سازمان زمین شناسی کشور

موزه عروسک های ملل

از بهترین جاهای دیدنی تهران برای کودکان موزه عروسک ملل است که 1500 عروسک مختلف از نقاط مختلف در آن گردآوری شده است. این مجموعه شامل سه بخش عروسک ملل، عروسک ایرانی و اسباب‌بازی ملل است. علاوه بر این، یک فروشگاه هم جهت تهیه انواع عروسک و اسباب‌بازی در آن وجود دارد. هم‌چنین، برنامه‌های جذابی همچون شب‌های فرهنگی و تورهای کودکان و نوجوانان به ‌همراه والدین در موزه برگزار می‌شود.

آدرس:  تهران، دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲

موزه عروسک ملل تهران

موزه حیات وحش دارآباد

موزه حیات وحش دارآباد در سال ۱۳۷۲ شمسی با هدف آشنایی با میراث طبیعی و اهمیت حفاظت از محیط زیست تاسیس شده است. موزه دارای بخش‌های مختلفی مانند بخش آبزیان، پرندگان و پستانداران، حشرات، سالن گیاه‌شناسی، کتابخانه تخصصی، بخش زمین‌شناسی، سالن پروانه‌ها و کارگاه تاکسیدرمی است و از جاهای دیدنی تهران برای کودکان به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

باغ موزه نگارستان

نگارستان از بزرگ‌ترین باغ‌های دوران قاجار که به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است، عمارتی باشکوه با آثار نقاشی هنرمندان مختلف را در خود جای داده است. نگارستان از معروف ترین جاهای دیدنی تهران از بخش‌های مختلفی همچون موزه کمال‌الملک، دیوارنگاه صف سلام فتحعلی‌شاه، جهانگیر ارجمند، سردیس فردوسی، اتاق کاشی‌ها، فرش و نقره‌های قلم‌زنی و تشکیل شده است.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ موزه نگارستان

عمارت مسعودیه

از بهترین جاهای تاریخی تهران باید عمارت مسعودیه را نام برد که در زمان قاجار به دستور مسعود میرزا فرزند ارشد ناصرالدین شاه ساخته شده است. عمارتی زیبا با باغی سرسبز که از بخش‌های مختلفی همچون حیاط اندرونی، باغ دیوان‌خانه، عمارت سردر کالسکه‌رو، عمارت سردر پیاده‌رو و حیاط خلوت تشکیل شده است و یک گشت‌و گذار ناب را برای شما رقم خواهد زد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

خانه تاریخی مسعودیه در تهران

خانه دکتر حسابی

خانه دکتر حسابی، فیزیکدان مشهور ایرانی واقع در در تجریش یک خانه باغ آجری قدیمی با در سبز رنگ است و اکنون به شکل موزه درآمده است. می‌توانید در آن وسایل کار و زندگی دکتر حسابی را ببینید. حتما توجه کنید دکتر چگونه در خانه برای خود و همسر کم بینایش تغییرات ایجاد کرده است.

آدرس: تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان دکتر حسابی

 

بهترین جاهای طبیعی تهران

در نقاط مختلف تهران جاهای طبیعی زیبا و مسحورکننده‌ متعددی  وجود دارد که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها همچون قله های اطراف تهران، پارک‌ها و بوستان‌ها، روستاهای اطراف و... بیشتر آشنا خواهید شد:

بام تهران

اگر علاقه‌مندید به یکی از مرتفع‌ترین نقاط پایتخت رفته و چشم‌انداز زیبایی از شهر را ببینید، بام تهران از جاهای دیدنی تهران روز جمعه را از دست ندهید. به ویژه تماشای غروب و طلوع آفتاب و تماشای شهر در شب با چراغ‌های رنگی. علاوه بر این، می‌توانید از امکانات تفریحی و رفاهی متعددی همچون موارد زیر بهره‌مند شوید:

  • زیپ‌لاین، سورتمه
  • سینما ۵ بعدی، میدی باس‌های برقی
  • بگ جامپینگ، ترامبولین
  • بانجی جامپینگ، صخره‌نوردی
  • اتاق فرار، تنیس
  • رستوران‌ و کافه

هم‎‌چنین پیشنهاد می‌شود مطلب بام های معروف و دنج تهران را دنبال کنید و آن‌ها را در لیست برنامه‌های خود بگنجانید.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران

بام تهران

بام محک

اگر دوست دارید تهران زیبا را از نمایی دیگر نظاره کنید، بازدید از بام محک را در برنامه‌های خود قرار دهید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید این مکان امکانات رفاهی و تفریحی خاصی ندارد.

آدرس: شمال بلوار ارتش، انتهای بلوار اوشان، بلوار اردستانی، بام محک

دربند

اگر دوست دارید از طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع در تهران لذت ببرید، منطقه دربند گزینه مناسبی به شمار می‌رود. می‌توانید کوهنوردی کنید، به کافه‌ها و رستوران‌های جذاب آن بروید و در محله‌های باصفای پیاده روی کنید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

محله دربند تهران

 درکه

محله درکه، از ییلاقات شمیرانات در امتداد رودخانه درکه قرار دارد و با طبیعت زیبا و با طراوت خود طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این منطقه  از جمله جاهای دیدنی تهران در بهار به شمار می‌رود. البته در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد.  توجه داشته باشید مسیر آن نیاز به کوهپیمایی دارد. پناهگاه پلنگ چال، قله چین کلاغ، جنگل کارا، امامزاده سید محمد والی و رودخانه هم از زیباترین دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، شمال غربی تهران

فشم

فشم از مناطق ییلاقی شمیرانات با آب و هوای مطبوع دو بخش روستایی و شهری دارد. در قسمت روستایی خانه‌های کاه گلی و در بخش شهری ویلاهای لوکس توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

هم‌چنین جاهای دیدنی چشم‌نواز متعددی مانند آبشار لالون، آبشار لارمحله، آبشار یخی آبنیک، دشت جانستون، دره آهنگرک، بقعه امام‌زاده ابراهیم، پیست اسکی دربندسر، غار اسبول، پارک سرقلا و... دارد.

آدرس: شهرستان شمیرانات، فشم

محله فشم تهران

سد لتیان

سد لتیان در جنوب لواسان قرار دارد و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این سد محل تلاقی رودخانه جاجرود و برگ جهان است. طبیعت زیبا و سرسبز به همراه آب و هوای دلپذیر، ماهی‌گیری، کوهپیمایی، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، کاخ شاه، پارک جنگلی تلو و پارک جنگلی لتیان این مکان را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران کرده است.

آدرس: تهران، جنوب شهر لواسان، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری بخش جاجرود

سد لتیان

دشت هویج

دشت هویج یا همان دشت کرچال در روستای افجه لواسان از ییلاق‌های اطراف تهران قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی طبیعی تهران به ویژه در فصل بهار به شمار می‌رود. خوب است بدانید افراد زیادی جهت کمپ و صعود به قله‌های اطراف، به این دشت می‌روند.

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه

روستاهای اطراف  تهران

روستاهای متعددی اطراف تهران با آب و هوای دلپذیر و طبیعت زیبا وجود دارد. از جمله پرطرفدارترین روستاهای اطراف تهران و جاذبه‌های آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آبشار ایگل در روستای ایگل با فضایی کوهستانی و طبیعتی سرسبز  در ۲۵ کیلومتری تهران قرار دارد.
  • تالاب عشق آباد در 25 کیلومتری شهرستان ری که پناهگاه پرندگان بومی است.
  • چشمه علی در شهر ری به همراه  بازدید از تپه باستانی و کتیبه فتحعلی شاه قاجار
  • روستای افجه در 5 کیلومتری لواسان با جاهای دیدنی طبیعی فراوان همچون آبشار پسچویک، آبشار موآب از معروف ترین آبشارهای تهران، محله چراغات، قصر ناصرالدین شاه و...
  • روستای آهار در شمیرانات، منطقه رودبار قصران با آبشارها، کوچه‌باغ‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبا
  • روستای وردیج در بخش کن و سولقان در مناطق مرتفع با درختان سرسبز و چشمه‌های طبیعی
  • روستای زرنان در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج با طبیعت سرسبز، مجموعه سینمایی، مدرسه سوارکاری، گلخانه‌، رستوران و

پارک ملت تهران

پارک ملت در دوره پهلوی با الهام از پارک‌های انگلیسی ساخته شده است. آب‌نمای پلکانی، دریاچه، باغ‌وحش کوچک، سینما ۴ بعدی، پردیس سینمایی از بهترین سینماهای تهران، امکانات ورزشی، سردیس مشاهیر و... در کنار طبیعت زیبا و باصفا این مکان را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران کرده است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

پارک ساعی تهران

ساعی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های تهران با طبیعتی بسیار چشم‌نواز است. این پارک 6 ورودی دارد. در بخش‌های مختلف آن مجسمه حیوانات و پرندگان، زمین بازی، فرهنگسرا، آمفی تئاتر روباز، کتابخانه، برکه مصنوعی، آلاچیق، آب‌نمای موزیکال، کافی شاپ و... در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک

پارک ساعی تهران

پارک ژوراسیک تهران

یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای کودکان، پارک ژوراسیک است. در این مکان می‌توان مجسمه دایناسورها را در ابعاد واقعی مشاهده کرد. علاوه بر این، کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه‌بعدی و ژوراسیک‌شاپ برای کودکان جذابیت ویژه‌ای دارد.

آدرس: تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

پارک ارم تهران

ارم از جاهای دیدنی غرب تهران به عنوان بزرگ‌ترین پارک تفریحی ایران طرفداران بسیاری دارد. شهربازی، باغ وحش، استخر روباز ویژه بانوان، دریاچه مصنوعی، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ و ۲۰ هکتار فضای سبز و جنگلی از امکانات این پارک جذاب به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، ابتدای اتوبان تهران-کرج، بعد از پل شهید باکری

پارک ارم تهران

پارک آب و آتش تهران

از جمله جاهای دیدنی تهران با مترو باید پارک آب و آتش را نام برد. از مهم‌ترین امکانات این پارک مدرن و جدید می‌توان به مسیر مخصوص پیاده‌روی، فضای مناسب برای ورزش‌های مختلف، فودکورت، مجسمه‌های انتزاعی، رصدخانه گنبد مینا، کبوترخانه‌، فانوس دریایی، برج آتش، آب‌نما، آلاچیق و... اشاره کرد.

آدرس: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

پل طبیعت تهران

این پل، پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. جالب است بدانید سازه بزرگ پل طبیعت شکلی شبیه درخت دارد و در سه طبقه ساخته شده است. یک طبقه برای شکم‌گردی، یک طبقه با نیمکت برای استراحت و بالاترین طبقه برای پیاده‌روی و تماشای شهر و آسمان زیبا.

پل طبیعت

پارک لاله تهران

پارک لاله از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود.  درختان کهن و بلند سرو و چنار و اقاقیا با فضای سبز زیبا اصالت خاصی به پارک بخشیده است. هم‌چنین امکانات رفاهی و تفریحی متعددی همچون زمین بسکتبال، والیبال، میز شطرنج، غرفه‌های دائمی، کتابخانه کودکان و... نیز در آن وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی،‌ تقاطع بلوار کشاورز

پارک جمشیدیه تهران

یکی از معروف‌ترین جاهای تفریحی تهران بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه است که در شمال تهران و در دامنه البرز واقع شده و به دلیل موقعیت مکانی که دارد بسیار خوش آب‌و‌هوا است و فضای مناسبی برای کوه‌نوردی به شمار می‌رود.  وجود دریاچه و آبشار مصنوعی یکی از دلایلی است که باعث شده پارک جمشیدیه همیشه شلوغ باشد‌. به ویژه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز این بوستان را نباید ا دست داد.

آمفی تئاتر، برکه، قفس پرندگان، آلاچیق، نگارستان جمشیدیه، تندیس‌های مختلف، رستوران، آب‌نما و... از مهم‌ترین امکانات این بوستان به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

پارک جمشیدیه تهران

پارک قیطریه تهران

پارک قیطریه، از جاهای دیدنی دنج تهران در شمال شهر با طبیعت فوق العاده زیبا و درختان بلند قامت، فواره‌ها، استخر مرکزی، سینمای ۶ و ۷ بعدی، غرفه عکاسی، تجهیزات ورزشی، زمین بازی کودکان و اسکیت‌سواری و... یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

پارک چیتگر تهران

قدمت پارک چیتگر به دوره پهلوی دوم بازمی‌گردد. طبیعت زیبای این پارک با درختان زیبای کاج، سرو، ارغوان، افرا و ناروان شما را مسحور خود خواهد کرد. جالب است بدانید جانورانی همچون روباه و سنجاب و انواع پرندگان زیبا در آن دیده می‌شود.

از مهم‌ترین امکانات این پارک که از بهترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود می‌توان به بوستان بانوان، باغ و مجموعه ورزشی، سرویس بهداشتی، آمفی تئاتر، نمازخانه، آلاچیق و زمین چمن اشاره کرد.

آدرس: تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

پارک جنگلی چیتگر

پارک لویزان تهران

از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران با چشم‌انداز زیبایی از شهر، باید پارک لویزان را نام برد. در این پارک امکانات رفاهی متعددی برای گردشگران همچون بوفه، رستوران، سفره‌خانه سنتی، هتل، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، آلاچیق و مجموعه ورزشی تدارک دیده شده است. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود بازدید از باغ پرندگان پارک لویزان را هم در برنامه‌های خود بگذارید.

آدرس: تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

پارک ملی سرخه حصار تهران

پارک ملی سرخه حصار از جاهای دیدنی شرق تهران جزو قدیمی‌ترین پارک‌های ایران است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. چشم‌انداز شما در سرخه حصار کوهستان و دشت و انواع درخت  و درختچه و... است. جالب است بدانید این پارک زیستگاه جانوران مختلفی همچون بز، آهو، گراز، لاک پشت و... است. در این پارک جنگلی با صفا می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی و دوچرخه سواری از امکانات متعددی همچون وسایل بازی کودکان، آلاچیق، سرویس بهداشتی و منقل‌های کباب‌پز بهره‌مند شوید. 

 پارک ملی سرخه حصار


بهترین جاهای تفریحی تهران

انواع جاهای تفریحی مختلف در تهران برای افراد با علایق مختلف همچون مراکز خرید تهران، تفریحات هیجان‌انگیز همچون کارتینگ، بولینگ، اتاق فرار و... وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

برج آزادی 

برج آزادی، نماد تهران و یکی از نمونه‌های موفق معماری معاصر در زمان محمدرضاشاه، توسط حسین امانت ساخته شده است و تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی را به نمایش می‌گذارد. این برج به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی احداث شد. جالب است بدانید محوطه زیرین برج آزادی یا شهیاد آریامهر بخش‌های مختلفی همچون موزه، نگارخانه، کتابخانه، نمایشگاه و... برای بازدید دارد.

آدرس: تهران، میدان آزادی

برج آزادی

برج میلاد

از جاهای دیدنی مدرن تهران باید برج میلاد را نام برد. میلاد ششمین برج مخابراتی دنیا و دیگر نماد تهران امکانات تفریحی و رفاهی متعددی را فراهم کرده است. به ویژه اگر به دنبال جاهای دیدنی تهران در شب باشید، جلوه زیبای این برج را نباید از دست بدهید.

خوب است بدانید بازدید از بخش‌های پایینی و محوطه برج میلاد رایگان است ولی برای رفتن به طبقات بالا باید هزینه پرداخت کنید. از جمله تفریحات این مجموعه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سینما ایکس بعدی، اتاق فرار
  • زیپ‌لاین، پل معلق
  • سالن کنسرت
  • موزه مشاهیر، گنبد آسمان
  • رستوران‌ها و کافه‌های متنوع
  • دلفیناریوم، فوتبال حبابی و...

هم‌چنین در طبقه آخر برج، تهران زیبا زیر پای شما است و نمایی خیره‌کننده از شهر را می‌توانید نظاره کنید.

برج میلاد تهران

تئاتر شهر

از بهترین جاهای فرهنگی تهران تائتر شهر واقع در پارک دانشجو است. ساختمان تئاتر شهر هم همچون موزه هنرهای معاصر و موزه فرش به همت فرح پهلوی ساخته شده است. در تئاتر شهر چندین سالن برای برگزاری تئاتر، کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی، فروشگاه کتاب و کافه‌تریا وجود دارد.

آدرس: تهران، چهارراه ولیعصر، ضلع غربی پارک دانشجو، ساختمان تئاتر شهر

اقیانوس پارک

از جمله جاهای دیدنی تهران برای کودکان باید اقیانوس پارک را نام برد. درواقع محیط واقعی دریا به همراه محل زندگی موجودات زنده در آن شبیه سازی شده است و بخش‌های مختلفی همچون تاثیرات مخرب آلودگی‌های پلاستیکی، دریاچه بزرگ، حیوانات متحرک دریایی، آبشار و رودخانه، قطب، موزه ماهی، اعماق اقیانوس، کافه، ‌رستوران، فروشگاه و... دارد.

آدرس: تهران، چهارراه جهان‌کودک به سمت حقانی، خیابان شهیدی، جنب کوچه ناوک

پارک اقیانوس

هیومن پارک

هیومن پارک، بزرگ‌ترین پارک موضوعی خاورمیانه است و یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران برای کودکان به شمار می‌رود. این پارک به شکل آناتومی بدن انسان طراحی شده و می‌توان اندام‌های درونی و بیرونی بدن را در قالب ماکت‌های بزرگ دید.

آدرس: تهران، خیابان دارآباد، خیابان موزه

اتاق فرار

اگر به دنبال تفریحی هیجان‌انگیز و گروهی هستید، اتاق فرارهای تهران را از دست ندهید. با هم فکری و حل کردن معماهای جذاب باید راه فرار از اتاق‌ها به بیرون را پیدا کنید. اتاق‌ فرارهای متعددی در نقاط مختلف تهران همچون مجموعه اسکیپ روم دات آی‌آر و ذهن برتر مشغول فعالیت هستند.

باغ کتاب تهران

باغ کتاب از بهترین جاهای فرهنگی تهران فضای مناسبی برای کتاب‌دوستان به شمار می‌رود. در این مجموعه بزرگ بخش‌های مختلفی همچون فروشگاه‌ کتاب و محصولات فرهنگی، کافه، باشگاه رباتیک، مجسمه‌کارتونی و دیوار صخره‌نوردی، راهروی خیالستان، سالن سینما و تئاتر، لمکده جهت استراحت و مطالعه، پشت بام با فضای سبز و کافه وجود دارد.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران

کارتینگ آزادی

اگر به دنبال تفریح‌ هیجانی در تهران و رانندگی با سرعت هستید مجموعه کارتینگ آزادی را از دست ندهید. این پیست 800 متر طول و 8 تا 10 متر عرض دارد. علاوه بر این، می‌توانید از دیگر امکانات این مجموعه همچون پینت بال، ماشین کنترلی، سالن همایش، سالن بازی، رستوران، باشگاه، اتاق فرار، واقعیت مجازی و بهره‌مند شوید. پیشنهاد می‌شود با دیگر بهترین کارتینگ‌های تهران نیز آشنا شوید و آن‌ها را در برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس: تهران، ضلع شرقی استادیوم آزادی، جنب پارکینگ شماره ۱۳

کارتینگ آزادی

باشگاه بولینگ و پینت بال

باشگاه‌های بولینگ یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران به شمار می‌روند. خوب است بدانید باشگاه‌های بولینگ تهران امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بولینگ باشگاه انقلاب، باشگاه بولینگ عبدو، باشگاه بولینگ اریکه ایرانیان، بولینگ شیان و باشگاه بولینگ اپال اشاره کرد.

 

علاوه براین، بهترین باشگاه‌ های پینت بال تهران را از دست ندهید. بازی مهیج و گروهی که تجربه‌ای بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد. پیشنهاد می‌شود پینت بال باشگاه انقلاب، دریاچه چیتگر از دریاچه های اطراف تهران، برج میلاد و ورزشگاه آزادی را در برنامه خود قرار دهید.

 باشگاه بولینگ تهران


پاتیناژ ایران مال

اگر به دنبال یک ورزش هیجان‌انگیز هستید، اسکی رو یخ یا همان پاتیناژ ایران مال را در برنامه‌های خود قرار دهید. این مجموعه به عنوان اولین سالن پاتیناژ کشور به همراه مربیان حرفه‌ای تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران شده است.

رویا پارک

رویا پارک در واقع اولین پارک جادویی و موزه خطای دید ایران است و بینایی شما را درگیر می‌کند. برای مثال می‌توانید در یک اتاق وارونه قرار بگیرید، سوار قالیچه پرنده شوید و تفریحات هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. این مجموعه شامل بخش سه‌بعدی، بخش بی‌نهایت، بخش پرسپکتیو، بخش جاذبه، بخش ترفند و بخش تاریک است.

آدرس:  خیابان دارآباد، شرق خیابان آجودانیه، خیابان موزه

اُ پارک

اُ پارک، بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه با مدرن‌ترین تجهیزات و امکاناتی همچون ۱۴ سرسره رنگی، جکوزی، دو جزیره مخصوص کودکان، مرکز اسپا، کافه، رستوران و... از بهترین جاهای تفریحی تهران به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌شود مطلب بهترین پارک های آبی تهران را نیز دنبال کنید.

آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از آزادگان، خروجی شهرک گلستان، انتهای خیابان شمیم

پارک آبی ا پارک

پیست اسکی

اگر به دنبال جاهای دیدنی تهران در زمستان هستید خوب است بدانید در نواحی کوهستانی اطراف شهر تهران پیست‌های اسکی متعددی وجود دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیست اسکی توچال
  • پیست اسکی دیزین
  • پیست اسکی آبعلی
  • پیست اسکی شمشک
  • پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی در تهران


هم‌چنین اگر علاقه‌مند به برف بازی هستید پیشنهاد می‌شود مطلب
بهترین مکان برف بازی در تهران را دنبال کنید.

 

مرکز خرید بام لند

بام لند در شمال غرب تهران و ضلع شرقی دریاچه چیتگر از مراکز خرید لوکس پایتخت به شمار می‌رود. جالب است بدانید اولین مرکز خرید خطی ایران است که از 12 ویلای مستقل تشکیل شده است و انواع برندهای معروف و با کیفیت و رستوران‌ها و کافه‌های متنوع در آن فعالیت دارند.

آدرس: ﺗﻬﺮان، ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف، مرکز تجاری تفریحی بام لند

مرکز خرید بام لند تهران

مرکز خرید بازار تجریش

حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید گشت‌و‌گذار در بازار خوش رنگ و لعاب و پرهیاهوی تجریش با معماری باشکوه سنتی، تجربه لذت‌بخشی برای شما خواهد بود. از میوه‌ها و سبزیجات تازه و باطراوات، آجیل، خشکبار، غذاخوری‌های هیجان‌انگیز تا سوغات و صنایع دستی تهران، زیورآلات و... در این بازار وجود دارد.

 آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی آر تی میدان تجریش

به آسانی با مترو و بی آرتی می‌توانید خود را به بازار تجریش برسانید. پیشنهاد می‌شود جهت انتخاب ایستگاه مناسب، مطلب صفر تا صد بی آر تی تهران را دنبال کنید.

بازار تجریش

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ یکی از معروف ترین و قدیمی‌ ترین جاهای دیدنی تهران است. معماری سنتی و طاق‌های خیره‌کننده، زیبایی بی نظیری به آن بخشیده است. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید بازدید و عکاسی از این مکان می‌تواند تجربه جالبی باشد. اگر هم به دنبال خرید هستید خوب است بدانید تقریبا هر چیزی که فکرش را کنید در این بازار یافت می‌شود. از رستوران‌ها و غذاخوری‌های جذاب آن هم غافل نشوید.

آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران

ایران مال

ایران مال، هم ردیف مال‌های بزرگ دنیا، از مهم‌ترین و بزرگ ترین مراکز خرید کشور به شمار می‌رود. علاوه بر فروشگاه‌های متعدد همچون لوازم خانگی، جواهرات، محصولات زیبایی و... می‌توانید از خدمات و امکانات این مجموعه مانند تالار آیینه، باغ دیدار، جاده تندرستی، بازار سنتی، آب‌نمای موزیکال، شربت سرا و پیست پاتیناژ در ایران مال بهره‌مند شوید.

آدرس:  اتوبان شهید همت، اتوبان شهید خرازی، ایران‌ مال

ایران مال

مرکز خرید مگا مال

اگر علاقه‌مندید در مراکز خرید بزرگ گشت‌و‌گذار کنید مگامال در شهرک اکباتان با فروشگاه‌های متنوع، پارکینگ طبقاتی، فود کورت، هایپر مارکت، سینما، کافه، سالن ورزشی، اتاق فرار و... را از دست ندهید.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید ستاری، شهرک اکباتان، فاز دو، میدان شهید صارمی

مرکز خرید مگامال

مرکز خرید کوروش

اگر به دنبال مرکز خرید مدرن در غرب تهران هستید حتما به کوروش مال سر بزنید. فروشگاه‌های متنوع، کافه، رستوران، شهربازی، روف گاردن، سینما و... از مهم‌ترین امکانات این مجموعه به شمار می‌روند.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید ستاری، خیابان پیامبر مرکزی

مرکز خرید اپال

مرکز خرید اپال با فروشگاه‌های متنوع و جذاب و معماری مدرن خود توانسته تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران شود. شهربازی کودکان، سینما، فودکورت، رستوران، کافه، هایپر مارکت، سالن بولینگ و... نیز از امکانات این مجموعه به شمار می‌رود.

آدرس:  تهران، بلوار فرحزادی، میدان کتاب، ابتدای بلوار کوهستان

مرکز خرید اپال تهران

مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید معروف پالادیوم در زعفرانیه تهران واقع شده و با ارائه امکانات متعددی همچون فروشگاه‌های متنوع لوکس،  استخر و سونا، فودکورت و رستوران، کافی‌شاپ، خانه بازی کودک، واحدهای اداری، کتابخانه و هایپر مارکت تبدیل به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران شده است.

آدرس: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف، مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید سام سنتر

اگر به دنبال یک مرکز خرید لوکس با معماری مدرن و زیبا هستید، سام سنتر را در برنامه‌های خود قرار دهید. فروشگا‌های متنوع، فودکورت، رستوران، پارکینگ و... از مهم‌ترین امکانات این مجموعه به شمار می‌رود. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود علاوه بر فودکورت سام سنتر، فودکورت های معروف تهران را در برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید.

آدرس: تهران، الهیه، خیابان فرشته (شهید مرتضی فیاضی) رو‌به‌روی خیابان کوهیار، مرکز تجاری سام سنتر

مرکز خرید ارگ تجریش

از جمله معروف‌ترین مراکز خرید تهران ارگ تجریش است که در میدان تجریش واقع شده و فروشگاه‌های لوکس، روف گاردن زیبا و رستوران‌های متنوع، شهربازی، سالن سینما و... از مهم‌ترین امکانات آن به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، ابتدای میدان تجریش، خیابان سعدآباد، مجتمع تجاری ارگ

مرکز خرید ارگ تهران

بهترین محله های دیدنی تهران

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های محله‌ها در تهران می‌تواند یک تجربه ناب در گشت‌و‌گذار باشد. در ادامه با برخی از پرطرفدارترین محله‌های شهر بیشتر آشنا خواهید شد:

خیابان 15 خرداد

هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی تهران خیابان 15 خرداد را حتما لحاظ کرده و اصالت و زیبایی شهر را به چشم ببینید. بازار بزرگ تهران، محله عودلاجان، امام‌زاده یحیی، تیمچه اکبریان، گذر لوطی صالح، بازار فرش‌فروشان، رستوران‌های معروف و... تنها بخشی از جاذبه‌های اطراف این خیابان هستند.  

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر به شمار می‌رود و با معماری خاص و چشم‌نواز خود جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است. به ویژه در شب با نورپردازی‌های زیبا. علاوه بر این، در اطراف میدان جاذبه‌های گردشگری متعددی همچون موزه مقدم، خیابان سی تیر، موزه پست و مخابرات در باغ ملی، موزه آبگینه و... وجود دارد.

میدان حسن آباد تهران

خیابان سی تیر

سی تیر یکی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. در این خیابان قدیمی سنگ فرش شده پیاده‌روی کنید و از رستوران‌ها و غذاهای خیابانی خوش طعم آن لذت ببرید. به ویژه گشت شبانه این خیابان را از دست ندهید.

بلوار کشاورز

بلوار کشاورز در مرکز شهر از میدان ولیعصر تا تقاطع کارگر ادامه پیدا می‌کند. این بلوار زیبا در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد. جالب است بدانید وسط بلوار پر از درخت، نیمکت و جوی آب است و مکانی زیبا برای پیاده‌روی به شمار می‌رود. کافه‌ها و رستوران‌های جذاب و پارک لاله در انتهای بلوار را نیز از دست ندهید.

خیابان ولیعصر

ولیعصر، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه با درختان زیبا و بلند قامت خود جذابیت ویژه‌ای دارد. با بازدید از این خیابان جاذبه‌های گردشگری متنوعی همچون باغ فردوس، پارک ملت، مراکز خرید ونک، پارک دانشجو، تئاتر شهر، کاخ مرمر و... را می‌توانید مشاهده کنید.

خیابان ولیعصر تهران


لواسان

کوچه پس کوچه‌های محله لواسان با درختان کهن، خانه‌های زیبا، بهترین رستوران‌‌ها در شمال تهران و کافه‌های جذاب می‌تواند تجربه جالبی در بازدید از جاهای دیدنی تهران باشد.

فرحزاد

دره فرحزاد با آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا، رودخانه و باغ رستوران‌های متنوع یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در شب به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌شود آن را در برنامه‌ریزی‌های تفریحی خود قرار دهید.

آدرس: تهران، شمال غربی تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام، دره فرحزاد

محله فرحزاد تهران

گلابدره

گلابدره از محله‌های قدیمی تهران است و با طبیعت زیبا و آبشارهای خود میان علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی در تهران  طرفداران بسیاری پیدا کرده است. البته این منطقه چندان امکانات رفاهی ندارد و باید تجهیزات کافی با خود همراه داشته باشید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره

جاهای مذهبی تهران

در ادامه با برخی از مهم‌ترین جاهای مذهبی تهران جهت زیارت بیشتر آشنا خواهید شد:

امام زاده داوود

امام زاده داوود یکی از معروف ترین جاهای مذهبی تهران است. این آرامگاه متعلق به یکی از نوادگان امام حسن مجتبی است. برای دسترسی به این امامزاده می‌توانید از انتهای بزرگراه یادگار امام به فرحزاد بروید. سپس با حدود 20 کیلومتر رانندگی خود را به امام زاده برسانید. البته بخشی از مسیر را باید پیاده‌روی کنید.

آدرس: تهران، بخش مرکزی کن، جاده سولقان

امام زاده صالح

امام زاده صالح محل دفن صالح (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. داخل حرم می‌توانید نقاشی‌های زیبایی از دوران قاجار را مشاهده کنید. کتابخانه، دارالقرآن، کتاب‌فروشی، پارکینگ،  رواق ویژه بانوان و آقایان از امکانات این امامزاده به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

امام زاده صالح تهران

حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم از مهم ترین اماکن زیارتی تهران، آرامگاه عبدالعظیم حسنی(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی است. در حرم می‌توانید آثار تاریخی همچون کتیبه‌های قدیمی را مشاهده کنید. در بزرگ چوبی و منبت‌کاری، رواق‌های کاشی کاری و معرق کاری شده و صحن بزرگ آستانه زیبایی خیره‌کننده‌ای به این حرم بخشیده‌اند. موزه، زیارتگاه، مدرسه و حوزه علمیه نیز از امکانات آن به شمار می‌رود. خوب است بدانید نزدیکی حرم بازار متعلق به دوران صفویه نیز برای یک بازارگردی جذاب وجود دارد.

آدرس: تهران، شهر ری، خیابان مدرس

کلیسای سرکیس مقدس

این کلیسا در زمان پهلوی ساخته شده است تا محل عبادت مسیحیان و کلیمیان باشد. معماری کلیسای سرکیس از قرون وسطی الهام گرفته شده و تالارهای گنبددار بزرگ آن توجه شما راه به خود جلب خواهند کرد. حتی هم‌اکنون هم مراسم مذهبی مسیحیان در این کلیسا برگزار می‌شود. در این راستا پیشنهاد می‌شود مطلب کلیساهای معروف تهران را نیز دنبال کنید.

  • آدرس:تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی
  • ساعت بازدید: هر روز از ۱ ظهر تا ۴ عصر

کلیسای سرکیس مقدس


بقعه جوانمرد قصاب

گفته می‌شود جوانمرد قصاب یک شخصیت درستکار و قدرتمند ایرانی بوده است. این بقعه یک بنای خشتی و آجری ساده در یک محوطه سرسبز است و بازدید از آن آرامش خاصی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آدرس: تهران، بخش شمالی شهر ری

مقبره بی بی شهربانو

بی بی شهر بانو همسر امام حسین (ع) بوده است. گفته می‌شود این مقبره در زمان ساسانی ساخته شده و هم‌اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مقبره در نزدیکی کوه و چشمه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

آدرس:  تهران، شهرری، جاده امین آباد، جاده بی بی شهربانو


آتشکده تخت رستم

آتشکده تخت رستم روی کوه تخت رستم از جنس سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است. این آتشکده دو سکو دارد که یکی در قله و دیگری پایین‌تر است. روی این سکوها آتش یا مراسم مذهبی برگزار می‌کرده‌اند.

آدرس:  ۲۰ کیلومتری غرب شهریار، نزدیکی روستای قجر

آتشکده بهرام ری

قدمت آتشکده بهرام به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. گفته می‌شود آتشکده می‌تواند مربوط به بهرام گور باشد. این آتشکده از سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده و مانند یک تالار ستون‌دار است. چون دو پایه از آن شبیه میل است، آشتکده تپه میل هم گفته می‌شود.

  • آدرس: تهران، شهرری، ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرری، روستای چالطرخان
  • ساعات بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۶ عصر (جمعه‌ها تعطیل)

آتشکده بهرام ری

آرامستان ظهیرالدوله

پیکر وزیر دربار ناصرالدین‌شاه و مشاهیری همچون ملک‌الشعرا بهار، رهی معیری، لقمان‌الدوله در این آرامستان دفن شده است. هر سنگ قبر شکل خاصی دارد و دیدن آن‌ها جالب خواهد بود.

  • آدرس: تهران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله
  • ساعت بازدید خانم‌ها: پنج‌شنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر  آقایان: پنج‌شنبه‌ها از ۱ ظهر تا ۳ ظهر

قبرستان دولاب

باغی باصفا و سرسبز که در آن مسیحیان ارمنی دفن شده‌اند. سنگ قبرها به شکل صلیب طراحی شده‌اند. روی سنگ‌ها نقوش صلیب، عکس‌های سیاه‌ و سفید و تصویر حضرت مریم دیده می‌شود. قدمت این مجموعه به سال 1315 بازمی‌گردد و سالیان زیادی است که کسی در آن دیگر دفن نمی‌شود. بازدید از این فضا می‌تواند تجربه جالبی برای شما باشد.

آدرس: تهران، اتوبان شهید محلاتی، خیابان دهم فروردین، میدان امام حسن، شمال خیابان پاسدار گمنام، ‌مابین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ

جمع بندی

همان‌طور که خواندید تهران جاهای دیدنی بسیاری دارد. از با اصالت‌ترین وقدیمی‌ترین اماکن گرفته تا مراکز لوکس و مدرن به همراه امکانات تفریحی و رفاهی متعدد. پیشنهاد می‌شود از این جاهای دیدنی بازدید کنید و خاطرات نابی برای خود بسازید. اگر هم مسافر شهر تهران هستید، به یاد داشته باشید با خدمات سایت قاصدک 24 می‌توانید به آسانی برای سفر برنامه‌ریزی کنید. از خرید بلیط هواپیما تهران، بلیط قطار و اتوبوس گرفته تا رزرو انواع تور گردشگری مطابق با علایق شما. 

سوالات متداول در مورد جاهای دیدنی تهران

بهترین جاهای دیدنی تهران در بهار کدام است؟
پارک‌های جنگلی همچون سرخه حصار، لویزان، روستاها و طبیعت‌‌های اطراف مانند دشت هویج، روستا افجه، گلابدره، خانه‌های تاریخی مانند باغ موزه نگارستان، عمارت مسعودیه و...
بهترین جاهای دیدنی تهران در تابستان کدام است؟
بوستان‌های مختلف مانند پارک جمشیدیه، پارک آب و آتش، بازدیداز کاخ‌ها و موزه‌ها، مراکز تفریحی مانند اُ پارک، هیومن پارک، رویا پارک، استخرهای روباز تهران و ...
بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز کدام است؟
محله‌ها و خیابان‌هایی همچون بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، پارک‌ها همچون پارک ساعی و پارک ملت، مراکز خرید مانند ایران مال، بام لند و ...
بهترین جاهای دیدنی تهران در زمستان کدام است؟
پیست‌های اسکی مانند دیزین و شمشک، مراکز تفریحی همچون اتاق فرار، رویا پارک، جاهای طبیعی همچون دارآباد، پارک چیتگر و...
بهترین جاهای دیدنی تهران در شب کدام است؟
بام تهران، برج میلاد، خیابان سی تیر، پل طبیعت و... از بهترین جاهای دیدنی تهران در شب به شمار می‌روند.
بهترین جاهای دیدنی تهران برای خانواده کدام است؟
موزه‌های تهران مانند موزه فرش، موسیقی، زمان، پول، عروسک‌های ملل، برج میلاد، بام لند، پارک آب و آتش، پارک جمشیدیه، پارک ارم، دریاچه چیتگر، پل طبیعت، پارک ملی سرخه حصار، دشت هویج و...
بهترین جاهای دیدنی تهران برای کودکان کدام است؟
هیومن پارک، شهربازی و باغ‌ وحش ارم و دیگر بهترین شهربازی های تهران، پارک ژوراسیک، باغ کتاب، اقیانوس پارک، پایتناژ ایران‌مال، رویا پارک و...
بهترین جاهای دیدنی تهران برای جوانان کدام است؟
بام تهران، برج میلاد، بولینگ عبدو، شهربازی ارم، دریاچه چیتگر، اتاق‌های فرار، کارتینگ، پیست‌های اسکی و...
بهترین جاهای دیدنی تهران برای عکاسی کدام است؟
میدان ولی‌عصر، کاخ نیاوران، برج آزادی، پارک ملت، باغ فردوس، بام تهران، دریاچه چیتگر، موزه هنر، پارک لاله، کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، پل طبیعت. در این راستا پیشنهادمی‌شود مطلب جاهای دیدنی تهران برای عکاسی را دنبال کنید.
بهترین جاهای دیدنی شمال تهران کدام است؟
کاخ نیاوران، باغ موزه سعدآباد، باغ موزه فردوس، عمارت مسعودیه، درکه و دربند، مجموعه توچال،حیات وحش دارآباد، بازار تجریش ، پارک جمشیدیه، پارک ساعی و...
بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران کدام است؟
پارک آبی آزادگان، موزه ایران باستان، موزه فرش، مدرسه دارالفنون،  امام‌زاده زید، سردر باغ ملی و...
بهترین جاهای دیدنی غرب تهران کدام است؟
برج میلاد، مرکز خرید ایران‌مال، پارک نهج‌البلاغه، دریاچه چیتگر، پارک ژوراسیک، شهربازی و باغ وحش ارم، باغ گیاه‌شناسی ملی، مگامال، بام‌لند و...
بهترین جاهای دیدنی شرق تهران کدام است؟
 حمام دولاب، پارک ملی سرخه حصار، زیپ‌لاین کماندو، پل طبیعت، بولینگ شیان، پارک جنگلی لویزان، سرزمین لی‌لی‌پوت، موزه دفاع مقدس و...
جاهای دیدنی لاکچری تهران کدام است؟
از جاهای لاکچری در تهران می‌توان به برج میلاد، ایران مال، مرکز خرید سانا سنتر، سام سنتر، دریاچه چیتگر، گلف و تنیس باشگاه انقلاب و... اشاره کرد.
کدام جاهای دیدنی تهران را می‌توان با مترو رفت؟
پارک چیتگر، پارک طالقانی، پارک ارم، برج میلاد، برج آزادی، بقعه جوانمرد قصاب، بازار تجریش، کاخ سعدآباد، کاخ مرمر، موزه ملی، موزه فرش و تئاتر شهر. جهت کسب اطلاعات بیشتر راهنمای مترو تهران را دنبال کنید.