بهترین سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی تهران را از کجا بخریم؟

سوغاتی خریدن در سفر بخشی از فرهنگ ما ایرانیان است. آشنا شدن با سوغاتی‌های شهرهای مختلف بسیار جذاب بوده و خرید سوغاتی را آسان‌تر می‌کند. با ما در این مطلب از قاصدک24 همراه باشید تا با سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی استان تهران آشنا شوید.

 

اینجا کلیک کنید:
بلیط هواپیما



بهترین سوغات تهران

سوغاتی‌های خوراکی تهران

 
سوغاتی‌های خوراکی تهران را می‌توانید برای خودتان و همچنین دوستان خود تهیه کنید. برای اینکه معروف‌ترین سوغات خوراکی تهران را بشناسید؛ در ادامه لیستی از این خوراکی‌ها را برای معرفی به شما آماده کرده‌ایم.

 

  1. سیب دماوند
  2. دوغ آبعلی
  3. سوهان تهران و شهرری
  4. کشمش شهریار
  5. آلوچه و لواشک‌های دربند
  6. نان گلاج فیروزکوه
  7. آلبالو و گیلاس فیروزکوه

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به تهران چه فصلی است؟


 

1. سیب دماوند، از خوشمزه‌ترین‌های تهران

 

شهرستان دماوند، محصولات کشاورزی زیادی دارد که در این میان سیب دماوند به دلیل مزه و طعم بی‌نظیرش بسیار معروف است. برای خرید سیب دماوند کافی است به جاد فیروزکوه بروید. در کنار این جاده به راحتی می‌توانید از این سیب‌های معطر تهیه کنید.

سیب دماند سوغاتی خوراکی تهران
سیب دماوند، خوش‌طعم‌ترین سیب‌های ایران



2. دوغ آبعلی

 

دوغ آبعلی از خوشمزه‌ترین دوغ‌های گازدار است که دستخوش یک خلاقیت است. در سال 1317 کارخانه آب معدنی در این منطقه تاسیس شد. کمی بعد از آن، کارخانه دوغ آبعلی نیز در این منطقه افتتاح گردید و تصیم گرفته شد تا از این آب معدنی گازدار که به دلیل وجود گوگرد در آب این منطقه دارای این ویژگی است؛ در تهیه دوغ‌ها استفاده شود و این دوغ‌های خوش‌طعم را خلق کند.

 

اینجا کلیک کنید:
بلیط هواپیما تهران

3. سوهان شهرری و تهران

 

با اینکه همه ما در ذهن خود سوهان را متعلق به شهر قم می‌دانیم؛ اما جالب است بدانید که در تهران و به خصوص شهرری، کارگاه‌های پخت سوهان فراوانی وجود دارند که دستور پخت مشابهی با سوهان قم داشته و از کیفیت بالایی برخوردارند.



بازار تجریش و بازار بزرگ تهران، بهترین مکان برای خرید سوغاتی در تهران هستند.




4. کشمش شهریار

 

با اینکه شهرستان تاکستان در استان قزوین از ظرفیت بالایی در تولید کشمش برخوردار است؛ اما شهریار تهران نیز باغ‌های میوه فراوانی دارد که باغ انگور نیز یکی از آنها است. کشمش شهریار بسیار خوش طعم و با کیفیت بوده و از بهترین کشمش‌های ایران محسوب می‌شود.


اینجا کلیک کنید:
بلیط قطار  تهران



5. آلوچه و لواشک‌‌های دربند

 

دربند، یکی از مناطق ییلاقی و از جاهای دیدنی تهران است که در بخش شمالی پایتخت قرار دارد. در طول مسیر دربند، علاوه بر انواع سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها، دکه‌های خوراکی زیادی نیز وجود دارد. در این دکه‌ها انواع میوه‌های فصل و انواع آلو و لواشک‌های ترش و شیرین موجود بوده و همچنین سوژه خوبی برای عکاسان هستند.



بیشتر بخوانید: رستوران های گیاهی تهران؛ برای خوردن غذای گیاهی لذیذ به کدام رستوران برویم؟



آلوچه و لواشک دربند

6. نان گلاج فیروزکوه

 

شهرستان فیروزکوه یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم تهران است که در 100 کیلومتری شرق تهران واقع شده است. جالب است بدانید که برخی از عشایر نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. عشایر این منطقه نان‌های خوش مزه‌ای را پخت می‌کنند که به گلاج معروف است. نان گلاج فیروزکوه تهران، از خوش‌طعم‌ترین نان‌های ایران است.

 

اینجا کلیک کنید:
رزرو هتل



7. آلبالو و گیلاس فیروزکوه

 

باتوجه به اینکه بسیاری از مردم محلی فیروزکوه مشغول باغداری هستند و آلبالو و گیلاس در مناطق کوهستانی به خوبی رشد می‌کند؛ اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید؛ مردم محلی را در کنار جاده می‌بینید که آلبالو و گیلاس ارگانیک که محصول باغ‌های محلی است را برای فروش عرضه می‌کنند. در این محل می‌توانید محصولات خوراکی را باقیمت مناسب‌تری خریداری کنید.

بهترین سوغات تهران
مهم‌ترین سوغات خوراکی و صنایع‌دستی تهران



صنایع دستی تهران

 

باستان شناسان بر این باورند که زندگی در تهران به پیش از 7000 سال پیش بازمی‌گردد. به همین دلیل است که تنوع صنایع دستی و سنتی خاص در پایتخت فراوان است. یکی از مزایای خرید صنایع‌دستی کمک به بقای این هنر زیبا و سنتی است. در ادامه زیباترین صنایع دستی تهران برای خرید سوغاتی را معرفی کرده‌ایم.

 

  1. قالی بافی
  2. نقاشی روی چرم
  3. جاجیم‌های فیروزکوه
  4. چاپ باتیک
  5. شیشه گری و تراش شیشه
  6. رودوزی
  7. ورنی بافی یا گلیم سوزنی
  8. تابلوفرش‌های نفیس

 


بیشتر بخوانید: معرفی محبوب‌ترین پارک‌های آبی تهران




1. قالی بافی

 

قالی بافی یکی از هنرهای ایرانی است که حد و مد جغرافیایی نمی‌شناسد. شهر تهران نیز هنرمندان بسیاری در این زمینه دارد که مشغول قالی‌بافی هستند. برای تهیه این قالی‌ها می‌توانید به بازار بزرگ تهران رفته و انواع قالی‌های باکیفیت را تهیه کنید.

 

اینجا کلیک کنید:
بلیط اتوبوس تهران



2. نقاشی روی چرم

 

با اینکه قدمت استفاده از چرم به دوران اولیه و غارنشینی باز می‌گردد؛ اما به مرور زمان انسان‌های امروزی تجملات را با هنر چرم دوزی تلفیق کردند و نقش‌های زیبایی را بر روی چرم انداختند. به مرور زمان این نقش‌ها با فرهنگ و آداب و رسوم مردم عجین شده و به زیبایی آن‌ها افزوده شد. در حال حاضر نقاشی روی چرم یکی از معروف‌ترین صنایع‌دستی تهران محسوب می‌شود.



بیشتر بخوانید: معروف‌ترین سینماهای تهران با آخرین تکنولوژی صوت و تصویر




3. جاجیم‌های فیروزکوه

 

در حالی که امروزه جاجیم‌های موجود در بازار از نخ‌های مصنوعی بافته می‌شوند؛ اما هنوز هم در شهرستان فیروزکوه در حوالی تهران، مردمانی از پشم گوسفندان خود نخ تولید کرده و جاجیم می‌بافند. به همین دلیل جاجیم‌های فیروزکوه بسیار اصیل وزیبا هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی از تهران است.

 

اینجا کلیک کنید:
تور مسافرتی



4. چاپ باتیک

 

باتیک که در  ترجمه به معنای چاپ مقاوم است؛ نقوش خاصی را روی پارچه ایجاد می‌کند. این نوع چاپ در ایران بسیار رواج داشته و هنوز هم در تهران به چشم می‌خورد. جالب است بدانید نمونه‌هایی از چاپ باتیک را در یافته‌هایی از مصر باستان نیز پیدا کرده‌اند. این نوع پارچه در بازار تهران وجود دارد و از گران‌ترین سوغات تهران به شمار می‌رود.

چاپ باتیک روی پارچه
چاپ باتیک روی پارچه، صنایع دستی تهران



5. شیشه گری و تراش شیشه

 

با اینکه شیشه‌گری بیشتر در اصفهان دیده می‌شود؛ اما تراش روی شیشه از جمله هنرهایی است که در تهران هم رواج دارد. هنرمندان ایرانی با وسایلی بسیار تیز، طرح‌های خاصی را روی شیشه تراش می‌دهند که همین کار بسیار زمان‌بر و سخت است. به همین دلیل ظروف تراش شیشه دستی هم از قیمت بالایی برخوردار هستند.



بیشتر بخوانید: 10 مورد از بهترین شهربازی‌های روباز و روبسته در تهران




6. رودوزی

 

در هنر رودوزی، پارچه مورد نظر به کمک سوزن، قلاب و نخ‌های رنگارنگ با طرح‌های اصیل ایرانی تزیین می‌شوند. رودوزی به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شود که در جدول زیر به آن اشاره شده است.

1 رودوزی بانخ‌های رنگی شامل برودری دوزی، قلاب دوزی، نقش دوزی و ابریشم دوزی
2 رودوزی با زمینه  پته دوزی، بخارا دوزی، سوزن‌دوزی بلوچ
3 رودوزی با حذف تارو پود  چشمه دوزی، سکمه دوزی، شبکه یا ژوردوزی
4 رودوزی همراه با افزونه‌های تزیینی  نقده دوزی، ملیله دوزی، گلابتون دوزی و ده‌یک دوزی
5 رودوزی‌های تلفیقی خوس دوزی، ابریشم دوزی، سکه دوزی،  بخارا دوزی



7. ورنی بافی یا گلیم سوزنی

 
ورنی بافی نوعی از بافت سوماک محسوب می‌شود که اغلب توسط عشایر ارسباران بافته می‌شود. در بافت سوماک از نقشه استفاده نمی‌شود و در حقیقت نوعی بداهه هنری در صنعت گلیم بافی شناخته می‌شود. خوشبختانه این هنر چشم‌نواز در تهران بسیار شهرت دارد. توجه داشته باشید که ورنی دستباف بسیار گران‌تر از نوع ماشینی آن است‌ و بهتر است برای خرید آن از مغازه‌های معتبر اقدام کنید.

ورنی بافی یا گلیم سوزنی
ورنی بافی یا گلیم سوزنی، صنایع دستی تهران



8. تابلوفرش‌های نفیس

 

تابلو فرش‌ها نوعی از قالی‌های دستباف هستند که با جزییات بسیار بیشتر کار شده‌اند. برخی از انواع تابلو فرش‌ها با ابریشم بافته می‌شوند که بسیار گران‌تر است. برای تهیه بهترین تابلو فرش‌ها می‌توانید به بازار فرش‌ فروش‌ها در خیابان 15 خرداد مراجعه کنید. عواملی که در قیمت تابلو فرش‌ها تاثیرگذارند عبارتند از:

  • میزان ظرافت کار
  • طرح و نقش کار شده بر روی تابلوفرش
  • ابعاد کار
  • هنرمند و بافنده آن

 نکته: اگر نگران جابه‌جایی این تابلو فرش‌های زیبا با هواپیما هستید؛ می‌توانید تابلو فرش را از قاب جداکرده و درون چمدان قراردهید.



بیشتر بخوانید: معرفی آبشارهای دائمی و فصلی در تهران


 

 جمع بندی

 

 در این مطلب سعی کردیم بهترین سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی تهران را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم قصد سفر به تهران و بازدید از جاهای دیدنی تهران را دارید؛ در اولین فرصت اقدام به خرید بلیط هواپیما تهران از قاصدک24 نمایید و سفر خود را آغاز کنید.

سوالات متداول در مورد سوغات تهران

سیب دماوند، دوغ آبعلی، آلبالو و گیلاس فیروزکوه، آلوچه لواشک‌های دربند، کشمش شهریار، نان گلاج فیروزکوه، سوهان تهران و شهرری
قالی بافی، نقاشی روی چرم، جاجیم‌های فیروزکوه، چاپ باتیک، شیشه‌گری و تراش شیشه، رودوزی پارچه، سفال، ورنی بافی یا گلیم سوزنی، تابلوفرش‌های نفیس
بازار تجریش و بازار 15 خرداد، بهترین مکان برای خرید سوغات تهران هستند.