سوغاتی های قزوین چیست و از کجا بخریم؟

شهر باستانی و تاریخی قزوین مثل تمام شهرهای زیبای کشورمان سوغات و صنایع دستی منحصر به فردی دارد. سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاذبه های قزوین علاوه بر آشنایی شما با آثار تاریخی کهن شما را با شیرینی‌های لذیذ و صنایع دستی بی‌نظیری آشنا می‌کند. اگر تصمیم دارید به شهر قزوین سفر کنید و از سوغات این شهر خرید کنید با قاصدک 24 همراه باشید تا شما را با سوغات قزوین آشنا کنیم.

 
سوغات قزوین

 

 

سوغات قزوین چیست؟

 

 

شهر قزوین در نوع خود سوغات منحصر به فردی دارد که می‌تواند خاطرات سفر را تا مدت‌ها در ذهن شما ثبت کند. طعم بی‌نظیر سوغات خوراکی قزوین و صنایع دستی متنوع آن می‌تواند زیبایی سفر شما را دو چندان کند. با خرید بلیط قطار می‌توانید به راحتی به قزوین سفر کنید و از گشت‌وگذار در این شهر لذت ببرید. به طور کلی سوغات قزوین را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

 

  1. شیرینیهای سنتی قزوین، باقلوای و نان سنتی قزوین که در تنوع زیادی وجود دارند و طعم بی‌نظیری دارند.
  2. خشکبار و میوه‌های تازه قزوین که خوشمزه‌ترین و خوش طعم‌ترین میوه‌ها را استان قزوین دارد.
  3. صنایع دستی قزوین که یکی از خوش ساخت‌ترین و هنرمندانه‌ترین صنایع دستی است.

 
سوغات قزوین چیست؟

 

 

انواع سوغات خوراکی قزوین

 

 

شیرینی‌های سنتی، نان سنتی و پنیر کوزه ای یکی از لذیذ‌ترین سوغات خوراکی قزوین است.

 

 


شیرینی های سنتی قزوین

 

شهر قزوین از زمان‌های دور در زمینه شیرینی‌های سنتی معروف بوده است و زنان هنرمند شهر قزوین در مناسبت‌های مختلف شیرینی‌های خوشمزه‌ای می‌پختند. امروزه کارگاه‌های زیادی در این شهر در زمینه پخت شیرینی‌های سنتی مشغول به کار هستند. شیرینی‌های قزوین عبارتند از:

 

نان نازک قزوین

 

نان نازک یا شیرینی نازک یکی از شیرینی‌های پرطرفدار در بین مردم قزوین است. این شیرینی بسیار ترد است و طعم‌های مختلفی دارد و با توجه به مغزهایی که داخل آن به کار میرود یه شیرینی نازک پسته‌ای، نازک بادامی و نازک گردویی تقسیم می‌شود.

شیرینی نازک قزوین 

نان چایی قزوین

 

نان چایی اکثرا برای عید روز درست می‌شود و یکی از شیرینی‌های سفره عید نوروز مردمان قزوین است. روی این شیرینی با مغز پسته و یا کنجد تزیین می‌شود.

نان چایی قزوین 

نان برنجی قزوین

 

شیرینی نان برنجی در انواع گوناگونی مانند نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی وجود دارد و علاوه بر قزوین سوغات شهرهای زیادی مانند یزد و کرمانشاه نیز است. این شیرینی از آرد برنج، آرد گندم، شکر، روغن جامد، تخم‌مرغ و گلاب تهیه می‌شود.

 



بیشتر بخوانید: معرفی 15 تا از بهترین کافه های قزوین + آدرس، لوکیشن و پیج اینستگرام



باقلوای قزوین

 

باقلوا معمولا سوغات تبریز شناخته شده است اما نوعی باقلوا وجود دارد که سوغات مخصوص و پر طرفدار قزوین است. این باقلوا با استفاده از آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ تخم‌مرغ، شیر، پسته، بادام، خاک قند و پودر هل درست می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. انواع باقلواهای قزوین عبارتند از:

 

  • گل یا پیچ
  • باقلوای سه رنگ

 
باقلوای قزوین

نان چرخی قزوین

 

موادی که برای تهیه نان چرخی به کار می‌رود همان مواد اولیه نان چای است با این تفاوت که برای درست کردن آن ابتدا خمیر را با چرخ دستی مخصوص چرخ می‌کنند و بعد از اینکه به شکل مخصوص درآمد با پودر پسته و یا خرفه تزیین می‌کنند.

 

نان قندی قزوین

 

نان قندی در قزوین متفاوت با سایر شهرهای ایران پخته می‌شود. برای تهیه این نان باید خمیر آن مدت طولانی ورز داده شود. وقتی که مراحل ورز دادن خمیر تمام شد قبل از اینکه خمیر را داخل فر قرار دهند علامت بعلاوه روی آن‌ها زده می‌شود که باعث پخت بهتر شیرینی‌ها می‌شود. نان قندی قزوین از آرد، پودر شکر، روغن جامد، پودر هل، بیکینگ پودر تهیه می‌شود و بسیار طعم خوشمزه‌ای دارد.

 
نان قندی قزوین

شیرینی اتابکی قزوین

 

شیرینی اتابکی در قزوین به شیرینی ولیعهدی نیز معروف است. این شیرینی یکی از شیرینی‌های اصیل شهر قزوین است و بسیار کم شیرین است. این شیرینی برای کسانی که بیماری دیابت دارند یکی از بهترین سوغاتی‌های قزوین است که می‌توانید  برای آنها ببرید.

 

نان بادامی قزوین

 

نان بادامی یکی از شیرینی‌های قدیمی قزوین است که بسیار شبیه به شیرینی‌های قرابیه است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید حتما این شیرینی بی‌نظیر را امتحان کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

کیک شربتی قزوین

 

کیک شربتی نوعی کیک است که به صورت لوزی برش داده می‌شود و بافت این شیرینی بسیار  لطیف است. این کیک پس از اینکه آماده شد روی آن شربتی حاوی گلاب، شکر و هل ریخته می‌شود و با پودر پسته و نارگیل تزیین می‌شود. از این شیرینی معمولا در مراسمات ختم استفاده می‌کنند.

کیک شربتی قزوین 

قطاب قزوین

 

هرچند شهرهای یزد و تبریز پیشینه درخشانی در پخت قطاب دارند اما این شیرینی پر طرفدار نیز می‌تواند یکی از سوغاتی قزوین باشد. این شیرینی از آرد سفید و مغز بادام درست می‌شود و طعم بی‌نظیر آن این شیرینی را متمایز با قطاب‌های سایر شهرها کرده است.


بیشتر بدانید: معرفی بهترین رستوران های قزوین


 

نان های سنتی قزوین

 

در شهر قزوین انواع نان‌های سنتی پخته می‌شود ولی نان‌های سنتی مانند اگردک (اردک ) و قاق از نان های سنتی قزوین است که طعم بی‌نظیری دارند. شما می‌توانید آن‌ها را با چای سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. از دیگر نان های سنتی قزوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • شیرمال
  • زنجبیلی
  • شاته
  • نان فطیر
  • نان شیری
  • کوله ولا
  • پنجه کش

 
نان شیرمال قزوین

 

خشکبار و میوه تازه قزوین

 

امروزه در تمام شهرهای ایران می‌توانید انواع میوه را تهیه کنید ولی شهر قزوین به خاطر آب و هوایی که دارد میوه‌های تازه با طعم لذیذی دارد. میوه‌ها و خشکبارهای قزوین یکی از بهترین سوغات قزوین هستند.

 

میوه های قزوین

 

  • زغال اخته (مرغوب ترین زغال اخته کشور در روستای هیر قزوین وجود دارد)
  • انار سنگان
  • انگور تاکستان
  • سیب
  • زردآلو

 

خشکبار قزوین

 

  • گردو
  • بادام
  • فندق
  • پسته
  • کشمش

 
زغال اخته قزوین

 

پنیر کوزه ای قزوین

 

پنیر کوزه‌ای از سوغاتی‌های ویژه شهر قزوین است که شما آن را نمی‌توانید در سایر نقاط ایران پیدا کنید. این پنیر همان طور که از نامش مشخص است در کوزه درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. طعم اصلی این پنیر با زیره است ولی امروزه می‌توانید این پنیر را با طعم‌های مختلفی مانند ساده و سبزیجات معطر پیدا کنید.

 این پنیرها برای استفاده باید در کوزه و سپس زیر خاک قرار بگیرند تا آماده استفاده شوند. هر چقدر مدت زمان زیر خاک ماندن این پنیرها بیشتر باشد طعم بهتر و خاص‌تری پیدا می‌کند. این پنیر را می‌توانید از بازار قزوین تهیه کنید.

 
پنیر کوزه ای قزوین

 

صنایع دستی قزوین چیست؟

 

 

با توجه به اینکه قزوین شهر تاریخی است این شهر صنایع دستی زیادی دارد. اگر دنبال سوغات ماندگار برای خود و عزیزانتان هستید خرید صنایع دستی می‌تواند بهترین گزینه باشد. صنایع دستی قزوین عبارتند از:

 

گلیم بافی قزوین

 

گلیم بافی در زمان گذشته یکی از شغل‌های اصلی مردم قزوین بوده است. گلیم‌ها توسط موادی مانند کامواهای رنگی و پشم‌های محلی بافته می‌شود. این هنر بیشتر در مناطقی مانند رودبار الموت، ضیاء آباد و ارادق انجام می‌شود.

 

سرمه دوزی قزوین

 

سرمه دوزی به تزیین پارچه‌های مخمل و ترمه می‌گویند که گاهی این هنر روی لباس هم انجام می‌شود. سرمه دوزی یکی از سوغات شهر قزوین است که در گذشته دختران رومیزی‌های سرمه دوزی و سجاده را به عنوان جهیزیه همراه خود می‌بردند.

 
سرمه دوزی قزوین

نم نم دوزی قزوین

 

به نم نم دوزی ملیله دوزی نیز گفته می‌شود. ملیله دوزی دوختن مهره‌های رنگی و منجوق بر روی پارچه است که در نهایت به صورت رو تختی، کیف پول و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

گلابتون دوزی قزوین

 

گلابتون دوزی به دوخت سیم‌های نازک بر روی پارچه می‌گویند که در نهایت به صورت کیف، لباس، کفش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فرش بافی قزوین

 

در گذشته طرح‌ها و نقش‌های فرش قزوین زبانزده بسیاری بوده است و نقش و نگارهای متفاوت آن ایران را در جهان معروف کرده است. اما متاسفانه امروز تمام طرح و نقش‌های فرش قزوین فراموش شده است.

 

نوار بافی (پن بافی) قزوین

 

امروزه برای نواربافی از نخ‌های نایلونی به جای نخ‌های ابریشمی استفاده می‌شود. این نوارها در لباس مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با دست بافته می‌شود و دارای طرح‌های زیر است:

 

  • چشم بلبل
  • چهل چپر
  • چشم خروس
  • و …

نوار بافی قزوین 

چادرشب بافی قزوین

 

جنس چادر شبها از جنس پنبه است و این چادرها معمولا به صورت چهارخانه و یا راه راه بافته می‌شوند. چادر شب بافی در اطراف قزوین به ویژه شهر الموت رواج زیادی دارد.

 

جاجیم بافی قزوین


در گذشته از جاجیم برای زیرانداز استفاده می‌کردند که امروز به دلیل زیبایی آن بیشتر کاربرد تزیینی داد. روستاهای قزوین که جاجیم بافی در آن‌ها رواج دارد عبارتند از:

 

  • دانسفهان
  • ضیاآباد
  • گازرخان
  • علی‌آباد
  • اویرک و در شهرستان بوئین زهرا

 

گیوه دوزی (گیوه کشی) قزوین

 

گیوه دوزی در تمام استان‌های ایران انجام می‌شود ولی کف گیوه‌های قزوین از چرم و یا پلاستیک ساخته می‌شود و همین امر باعث تفاوت این محصول با سایر نقاط ایران شده است. حرفه گیوه دوزی بیشتر در مرکز استان قزوین و شهر تاکستان انجام می‌شود.

برخی دیگر از صنایع دستی قزوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. گلابتون دوزی
  2. خوشنویسی
  3. موج بافی
  4. سرمه دوزی
  5. چادر شب بافی
  6. مشبک فلز

 
گیوه قزوین

 

سوغات قزوین را از کجا بخریم؟

 

 

سوغات شهر قزوین را می‌توانید از همه‌ی مراکز خرید این شهر تهیه کنید.

 

مراکز خرید قزوین

 

مراکز خرید

آدرس

بازار بزرگ

خیابان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

سرای سعدالسلطنه

میدان آزادی، خیابان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

بازارچه سنتی سپه

خیابان سپه (نمایش روی نقشه)

مرکز تجاری تفریحی آفتاب

کیلومتر ۱۰ اتوبان قزوین –کرج (نمایش روی نقشه)

مرکز خرید نارون

خیابان یخچال، رو‌به‌روی پمپ بنزین شهید بابایی (نمایش روی نقشه)

مجتمع تجاری-اداری فردوسی

خیابان فردوسی (نمایش روی نقشه)



جمع بندی

در این مطلب شما را با بهترین سوغات شهر قزوین آشنا کردیم. شما می‌توانید در زمان سفر به این شهر از سوغات خوشمزه قزوین میل کنید و برای عزیزان خود نیز هدیه ببرید. صنایع دستی قزوین نیز بسیار ارزنده است و می‌توان به عنوان بهترین و ماندگارترین سوغات این شهر در نظر گرفت. اگر قصد سفر به قزوین را دارید می‌توانید با خرید بلیط قطار قزوین از سایت قاصدک 24 به این شهر سفر کنید.

 

 

سوالات متداول درباره سوغات ارومیه

 

 

متمایز‌ترین سوغات قزوین چیست؟ پنیر کوزه‌ای قزوین

صنایع دستی قزوین چیست؟ گلیم بافی، سرمه دوزی، نم نم دوزی، گلابتون دوزی، فرش بافی، نوار بافی و ...

شیرینی های سنتی قزوین چیست؟ نان برنجی، نان چرخی، نان چایی، باقلوا، قطاب و ...

نان سنتی قزوین چیست؟ اگردک و قاق

بهترین مرکز خرید برای تهیه سوغات قزوین کجاست؟ بازار بزرگ قزوین