دریاچه اوان قزوین کجاست؟

دریاچه اوان یکی از طبیعت‌های بکر استان قزوین است که در منطقه خوش آب و هوای الموت قزوین واقع شده است. شما در این دریاچه شاهد گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری هستید و اگر به دنبال یک سفر یک روزه هستید می‌توانید دریاچه اوان را به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری انتخاب کنید. وبلاگ قاصدک 24 در این مطلب سعی دارد شما را با دریاچه زیبای اوان و امکانات و تفریحات آن آشنا کند پس همسفر قاصدک 24 باشید.

 
دریاچه اوان قزوین

 

 

 دیدنی های دریاچه اوان قزوین 

 

 

دریاچه اوان جزو یکی از جاهای دیدنی استان قزوين است. این دریاچه بزرگترین دریاچه قزوین است که در منطقه کوهستانی الموت قرار دارد و در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت ملی رسیده است. این منطقه گردشگری سالانه میزبانی صدها گردشگر داخلی و خارجی است. معنی اوان یعنی وان پر از آب و محل گرد آوری آب است. از بالای کوه‌ها و  بلندی‌های دریاچه پوشش گیاهی بسیار زیبایی دیده می‌شود که منظره جذابی را به نمایش میگذارد. این گیاهان تا اطراف کوه‌های بلند اطراف دریاچه ادامه دارد.

 معرفی دریاچه اوان قزوین

 

درباره دریاچه اوان قزوین

 


 

دریاچه اوان در فاصله 75 کیلومتری قسمت شمال شرق استان قزوین در معلم كلايه الموت واقع شده است. طول دریاچه اوان 325 متر و عرضش 275 متر است. همچنین عمق این دریاچه از 7.5-1 متر در نوسان است و مساحت این دریاچه به بیش از ۷۰هزار متر مربع می‌رسد. آب این درياچه توسط چشمه‌های کف درياچه و نزولات آسماني تامين می‌شود که همین امر موجب صافي و زلالي آب  شده است. نظریه‌های مختلفی برای پدید آمدن این دریاچه وجود دارد که در برخی  پژوهش‌ها این دریاچه در الموت احتمالاً ۵۰۰ سال قبل بر اثر لغزش به وجود آمده است که این لغزش‌ها امروزه غیر فعال شده است.

از سرريزهای دریاچه اوان رودهای کوچکی تشکیل می‌شود که کشاورزان روستاهای کوشک و آیین از آب آن برای کشاورزی استفاده می‌کنند. آب دریاچه اوان شیرین است و ادامه حیات آن وابسته به آب‌های زیرزمینی است. در سال‌های گذشته به دلیل برداشت بیش از حد از آب این دریاچه توسط باغداران و کشاورزان فشار زیادی به ذخایر آبی الموت وارد شده است و با افزایش خشکسالی این روند رو به افزایش است.

 

آدرس دریاچه اوان قزوین روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 
درباره دریاچه اوان قزوین

 

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه اوان قزوین

 

 

 

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه اوان بسیار زیاد است و شما در این منطقه می‌توانید پوشش گیاهی مانند درخت‌هایی مانند بيد، چنار، سيب، گيلاس، سنجد، فندق و گردو و… را مشاهده کنید. همچنین گياهان علفی مانند گون، كنگر، شيرين بيان نیز در این مکان وجود دارد. از مهم ترین انواع گياهان این درياچه هم می‌شود به گیاهان داخل دریاچه که نی بن در آب و گياهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی است اشاره کرد.

حیات وحش این محدوده شامل كل و بز است که بخاطر شكار و تخريب زيستگاه آن‌ها كاهش بسیاری پیدا کرده است. دریاچه اوان علاوه بر تنوع حیات وحش که حیوانات متنوعی مانند بز کوهی، روباه، شغال، گرگ و گراز دارد حیواناتی نظیر قورباغه، لاک پشت، شاهین، جغد و…را نیز دل خود جای داده است.

 
گونه های گیاهی و جانوری دریاچه الموت قزوین

 

آب و هوای دریاچه اوان قزوین

 

 

دریاچه اوان از نظر آب و هوایی کمی سرد  است ولی داخل آب آن گرم‌تر از محیط اطراف است و به همین علت در ابتدای صبحگاه مه غلیظی کل اطراف دریاچه را می‌پوشاند. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن آب و هوای خنکی دارد پس هنگام سفر به این دریاچه مخصوصا فصل بهار، پاییز و زمستان لباس گرم همراه خود داشته باشید.

 

 

بهترین زمان سفر به دریاچه اوان

 

 

بهترین زمان سفر به دریاچه خوش آب و هوای اوان فصل بهار و تابستان است. البته شما در هر فصلی شاهد زیبایی‌های خاصی در این دریاچه هستید مثلا در فصل تابستان درياچه محل ماهيگيري و قايق سواري، در فصل پاییز پرندگان مهاجر مثل قو، غاز و مرغابی به آنجا پناه می‌برند و در فصل زمستان و هوای سرد به علت يخ زدن سطح آب، این دریاچه محل مناسبی برای اسکی کردن است.

 
بهترین زمان سفر به دریاچه الموت قزوین

 

راه های سفر به دریاچه اوان

 

 

برای رفتن به قزوین از تهران می‌توانید از ماشین شخصی یا اتوبوس استفاده کنید. فاصله دریاچه اوان تا قزوین 82 کیلومتر است. برای رفتن به منطقه گردشگری و دیدنی دریاچه اوان باید در استان قزوین از سمت میدان دروازه بهشت یا مینودر به سمت الموت بروید. در راه رسیدن به دریاچه با مسیر کوهستانی روبرو می‌شوید و این مسیر گردنه‌های خطرناک بسیاری دارد.

در هنگام سفر و رانندگی به این منطقه باید حواستان به جاده باشد و با احتیاط و سرعت کم از تماشای مناظر زیبا و دیدنی اطراف لذت ببرید. امروزه دریاچه اوان حال مساعدی ندارد و آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است. قابل توجه است که دریاچه اوان فاصله زیادی از قزوین دارد درنتیجه وسایل و امکانات لازم را همراه خود داشته باشید.

 


بیشتر بدانید: بهترین مقاصد برای سفر یک روزه




راه های سفر به دریاچه اوان قزوین 

 

 

اقامتگاه های دریاچه اوان

 

 

در اطراف دریاچه اوان محلی برای چادر زدن قرار داده شده که می‌توانید آنجا کمپ بزنید. اگر در فصل‌های خنک سال به آنجا می‌روید و قصد کمپ زدن را دارید حتما لباس خیلی گرم همراه داشته باشید. شما اگر تمایلی برای چادر زدن ندارید می‌توانید از هتل دریاچه اوان قزوین که در در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد استفاده کنید.

 

اقامتگاه های نزدیک دریاچه اوان

 

اقامتگاه بومگردی

آدرس

اقامتگاه بوم گردی زرآباد الموت

استان قزوین، الموت قزوین ، معلم کلایه ، روستای زرآباد ،منطقه کولن،کوچه شهید جلیل حسینی (نمایش روی نقشه)

اقامتگاه بوم گردی کدخدا - الموت

استان قزوین، الموت قزوین ، معلم کلایه ، روستای وربن (نمایش روی نقشه)

اقامتگاه بوم گردی آناده - الموت

استان قزوین، الموت قزوین، معلم کلایه، روبروی اداره برق، محله آناده (نمایش روی نقشه)

 
اقامتگاه آناداه الموت قزوین

 

 

تفریحات دریاچه اوان قزوین

 

 

در زمان سفر به دریاچه زیبای اوان می‌توانید از تفریحات زیر استفاده کنید.

 

  • ماهی گیری در دریاچه اوان

در این دریاچه می‌توانید به ماهیگیری ماهی‌هایی نظیر انواع قزل آلای رنگين، كپور و اردک ماهی بپردازید. امروزه ماهی‌گیری در اوان به علت حفظ اکوسیستم ممنوع است اما هر ساله اداره نظارت به حیات وحش محیط زیست قزوین با توجه به  شرایط اکولوژی این تالاب در زمان خاصی و در نوبت های متعدد اجازه ماهیگیری را می دهد. صیادان ورزشی و علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند از همه نقاط کشور در این برنامه ورزشی - تفریحی شرکت کنند و در دریاچه اوان قزوین ماهیگیری کنند.

  • اسکیت روی یخ در دریاچه اوان

از جمله تفریح‌هایی که افراد در فصل سرما می‌توانند در این دریاچه انجام دهند ورزش هیجان انگیز اسکیت روی یخ است. شما می‌توانید با انجام ورزش اسکی روی این دریاچه لحظات خوشی برای خود رقم بزنید.

  • قایق‌رانی در دریاچه اوان

 در دریاچه اوان قایق‌های پدالی برای قایقرانی و تفریح نیز وجود دارد شما می‌توانید با رفتن به سطح این دریاچه شاهد چشم انداز زیبایی باشید.

قایقرانی روی دریاچه اون الموت

  • کوه پیمایی در دریاچه اوان

 کوه‌ها وارتفاعات اطراف اوان فرصت خوبی را در اختیار علاقمندان به کوهنوردی قرارداده است. کوهنوردان با بالا رفتن از کوه‌های اطراف این دریاچه شاهد زیبایی دو چندان این دریاچه در ارتفاعات هستند.

  • شنا کردن در دریاچه اوان

شنا کردن در دریاچه اوان با توجه به رسوبات کف دریاچه و گیاهانی که داخل دریاچه وجود دارد ممنوع است و فعالیتی پرخطر در این منطقه محسوب می‌شود.

  • عکاسی در دریاچه اوان

 زیبایی‌ و طبیعت بکر اطراف این دریاچه زیبا بهترین سوژه‌ها را برای  ثبت عکاسی عکاسان بوجود آورده است.

 
عکاسی در دریاچه اوان الموت

 

امکانات دریاچه اوان قزوین

 

 

برای راحتی و رفاه گردشگران امکانات زیر در اختیار آن‌ها قرار گرفته است:

 

  1. سکوهای مناسب برپایی چادر
  2. رستوران
  3. بوفه
  4. تخت‌هایی برای استراحت
  5. فضایی برای پارک خودرو
  6. پمپ‌ بنزین (در رجایی دشت و معلم کلایه)
  7. سرویس بهداشتی

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 تا از بهترین رستوران های قزوین + آدرس و منو




امکانات دریاچه اوان قزوین

جمع بندی

در این مطلب هر آنچه که درباره دریاچه اوان در قزوین بود برای شما شرح داده شد. شما می‌توانید در سفر یک روزه به این مکان زیبا از طبیعت بی‌نقص آن لذت ببرید و سفر خوشی را تجربه کنید. اگر قصد سفر به قزوین را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت قاصدک 24 از مکان های دیدنی، رستوران های، مراکز خرید و ... قزوین اطلاعات کافی به دست بیاورید.

 

 

سوالات متداول درباره دریاچه اوان قزوین

 

 

آیا امکان شنا کردن در دریاچه اوان وجود دارد؟ خیر زیرا کار خطرناکی است.

امکان ماهیگیری در دریاچه اوان وجود دارد؟ بله، در بعضی از روزهای سال بنا به تایید اداره نظارت به حیات وحش محیط زیست قزوین وجود دارد.

دریاچه اوان قزوین کجاست؟ دریاچه اوان در شهرستان قزوین و در منطقه خوش آب و هوای الموت قزوین قرار دارد.

عمق آب دریاچه اوان چقدر است؟ 7.5-1 متر عمق این دریاچه است.

بهترین فصل سفر به دریاچه اوان کدام است؟ بهار و تابستان