جاذبه های گردشگری قزوین را بشناسید!

امروز می‌خواهیم به سراغ جاهای دیدنی دروازه بهشت یعنی شهر قزوین برویم. قزوین یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران است که بیش از نیم قرن پایتخت ایران بوده است و شما در این شهر شاهد بیشترین آثار تاریخی ایران هستید. قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران می‌دانند و بزرگانی همچون میرعماد پدر خوشنویسی ایران در این شهر پرورش یافته‌اند. شما در قزوین شاهد طبیعتی فراوان و بی‌نقصی هستید و حیف که این شهر هنوز برای همه شناخته شده نیست. در این مطلب شما را با برترین جاهای دیدنی قزوین آشنا می کنیم پس همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید.

 
جاهای دیدنی قزوین

 

 

مشهورترین جاهای دیدنی قزوین کجاست؟

 

 

قزوین جاهای دیدنی بسیاری دارد و اولین شهر تاریخی ایران محسوب می‌شود. شما در گوشه گوشه این شهر شاهد دیدنی‌های جذابی هستید. علاوه بر آثار تاریخی شاهد طبیعت فوق العاده‌ای در قزوین خواهید بود. شهر قزوین در زمان صفوی حدود 57 سال پایتخت ایران بوده است و پر است از معماری و آثار تاریخی بی‌نظیر که برخی از مورخین آثار تاریخی اصفهان را ادامه معماری قزوین می‌دانند.
سخت است در مورد تمام جاهای دیدنی این شهر زیبا در یک مقاله سخن گفت ولی سعی می‌کنیم شما را با بهترین جاهای دیدنی قزوین آشنا کنیم پس برای قزوین گردی تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 
جاهای دیدنی قزوین

 

 

دیدنی‌های تاریخی قزوین

 

 


یکی از دیدنی های قزوین مشاهده آثار تاریخی این شهر است که عبارتند از:

 

کاخ موزه چهل ستون قزوین

 

یکی از مهمترین آثار تاریخی قزوین کاخ موزه چهلستون است که به عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب نیز معروف است. این بنای تاریخی در مرکز شهر قرار دارد و قدمت آن به دوران صفوی باز می‌گردد.

 این عمارت توسط شاه طهماسب زمانی که پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال داد ساخته شده است و تنها کوشک باقی مانده از کاخ سلطنتی او است. در دوران قاجار محمد باقر سعدالسلطنه به بازسازی این مکان پرداخت و نام آن را به کاخ چهل ستون تغییر داد. این مکان یکی از جاذبه های گردشگری قزوین است.

 


در موزه کاخ چهلستون کاخ نقاشی هایی متعلق به دوران صفوی نگهداری می شود.


 

آدرس و ساعت بازدید کاخ چهل ستون

 

آدرس

میدان آزادی، دولتخانه صفوی (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00،  نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30

 
چهلستون قزوین

 

بازار بزرگ قزوین

 

بازار بزرگ قزوین یکی از اماکن دیدنی و جذاب شهر قزوین است این بازار در دوره صفوی ساخته شده است و در دوره قاجار توسعه یافته است. بازار قزوین دارای چهار در است که آن‌ها به سرای وزیر، تیمچه بازار، تیمچه سرپوشیده و چهارسوق باز می‌شود این بازار به بخش‌های زیادی تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

 

  • مسجدالنبی
  • سرای سعدالسلطنه
  • سرای وزیر
  • سرای حاج رضا
  • سرای رضوی
  • سرای خوش‌نویسان
  • تیمچه سرباز
  • تیمچه سرپوشیده
  • تیمچه سید کاظم
  • تیمچه حاج محمدتقی
  • سرای شاه
  • سرای نقدعلی
  • سرای حاج محمدباقر
  • سرای دالان دراز
  • سرای ضراب‌خانه
  • سرای نگار‌السلطنه
  • سرای بهشتی
  • بازار قیصریه
  • گرمابه‌ی سعدیه
  • گرمابه رضوی
  • حیاط قهرمانی

 

آدرس بازار قزوین: خیابان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

 
بازار قزوین

 

حمام قجر قزوین

 

حمام قجر قزوین یکی از بزرگترین حمام‌های ایران محسوب می‌شود که امروزه به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار گرفته است. شما در این حمام شاهد یکی از شاهکارهای معماری هستید. قدمت این حمام به 300 سال پیش باز می‌گردد ولی به دلیل معماری بی‌نظیری که دارد همچنان سالم مانده است. تمامی قسمت‌های داخلی این حمام کاشی کاری شده است و شما شاهد نمای فیروزه‌ای در این گرمابه هستید که بسیار خیره کننده است. قسمت‌های اصلی این گرمابه عبارتند از:

 

  • گرمخانه
  • سربینه
  • میاندر

 

آدرس، ساعت بازدید و تلفن حمام قجر

 

آدرس

بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، کوچه درگاهی (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

09:30 تا 18:30

تلفن

02833233155

 
حمام قجر قزوین

 

مسجد جامع قزوین

 

مسجد جامع قزوین یکی از بزرگترین مسجد ایران است که این مسجد روی آتشکده ساسانیان ساخته شده است. مسجد جامع به نام‌های مسجد جامع کبیر و مسجد جامع عتیق نیز معروف است. این مسجد در سال 192 هجری به دستور هارون الرشید ساخته شده است. مسجد جامع در زمان حمله مغول‌ها به ایران کمی تخریب شد ولی به سرعت آن را مرمت کردند.

شما در این مسجد می‌توانید شاهد آثار معماری دوره‌های مختلفی باشید که قدیمی‌ترین آثار معماری آن به سده دوم اسلامی بر می‌گردد. ایوان‌های این مسجد در دوره صفوی و بخشی از آن در دوره قاجار بازسازی شدند. به دستور وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی در سال 500 هجری قمری در قسمت جنوبی مسجد مقصوره خمارتاشی ساخته شد.

 

آدرس و ساعت بازدید مسجد جامع

 

آدرس

خیابان سپه (خیابان شهدا)، (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

معمولا از صبح تا مدتی بعد از نماز عشاء

 
مسجد جامع قزوین

 

عالی قاپو قزوین

 

عالی قاپو ارگ سلطنتی صفویان بوده است که امروزه فقط دروازه‌ای از آن باقی مانده است. این ارگ در زمان شاه طهماسب در اولین خیابان ایران یعنی خیابان سپه ساخته شده است. این ارگ توسط شاه عباس تکمیل شد و در زمان ناصرالدین شاه آن را مرمت کردند. ارگ عالی قاپو در زمان پهلوی محل اسکان نظمیه و شهربانی بوده است. دروازه عالی قاپو 17 متر ارتفاع دارد و در قسمت بالایی آن کتیبه‌ای قرار دارد که متعلق به دوران صفوی است که با خط علیرضا عباسی نوشته شده است.

 

آدرس و ساعت بازدید عالی قاپو

 

آدرس

ابتدای خیابان سپه (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00، نیمه دوم سال: 09:00 تا 16:30

 
عالی قاپو قزوین

 

 

جاهای دیدنی قزوین در بهار

 

 

آبشار ورچر و کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین یکی از جاهای دیدنی قزوین در بهار است.

 

آبشار ورچر قزوین

 

آبشار ورچر ارتفاعی حدود 30 متر دارد که در میان دو صخره غول پیکر قرار دارد. این آبشار در یکی از روستاهای الموت قرار دارد و مسیر سختی دارد. برای دیدن این آبشار زیبا باید ساعت‌ها پیاده روی و کوهنوردی انجام دهید و یا با موتور سیکلت از مسیرهای خاکی آن عبور کنید. این آبشار در اواسط بهار بسیار دیدنی است و به دلیل مسیر سختی که دارد بسیار آرام و دنج است.

 

آدرس آبشار ورچر: قزوین،  ابتدای جاده الموت، روستا رزجرد (نمایش روی نقشه)

 



بیشتر بخوانید: معرفی 15 تا از بهترین کافه های قزوین + آدرس، لوکیشن و پیج اینستگرام



کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

 

کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از بزرگترین کاروانسراهای سرپوشیده ایران است که در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجار وسعت گرفته است. این مکان تاریخی به نام‌های دیگری نظیر سرای سعادت و سرای سعدیه نیز معروف است. قزوین به دلیل اینکه در مسیر شاهراه ابریشم قرار دارد این کاروانسرا بیشتر حالت تجاری داشته است.

امروزه در دو طرف راهروهای این کاروانسرا مغازه‌های مختلفی وجود دارد که بهترین مکان برای تهیه سوغات قزوین است. شما در این کاروانسرا می‌توانید قدم بزنید و از راهروهایی که به حیاط ها متصل می‌شود عبور کنید و در رستوران‌ها، کافه‌ها و بستنی فروشی‌هایش خوراکی مورد نظر خود را تهیه کنید. این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی قزوین در فصل بهار و مخصوصا یکی از جاهای دیدنی قزوین در عید نوروز است.

 

آدرس، ساعت بازدید و تلفن سرای سعدالسلطنه

 

آدرس

میدان آزادی، خیابان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

09:30 تا 22:30

تلفن

02833245093

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 تا از بهترین رستوران های قزوین + آدرس و منو




سرای سعدالسلطنه قزوین

 

 

جاهای دیدنی قزوین در تابستان

 

 

دریاچه اوان و قلعه الموت یکی از جاهای دیدنی قزوین در تابستان است.

 

دریاچه اوان قزوین

 

دریاچه اون یکی از بهترین جاهای دیدنی قزوین در تابستان است. این دریاچه شگفت‌انگیز در میان کوه‌های سر به فلک کشیده قرار دارد که در فصل تابستان و بهار شما شاهد طبیعت سبز و در فصل پاییز شاهد سمفونی رنگ‌ها در این مکان هستید. در طول مسیر سفر به این دریاچه آبی رنگ شما شاهد درختان سرسبزی هستید که مسیر سفر را برای شما دل انگیز‌تر می‌کند.

اگر در تعطیلات خود دنبال جای خوش آب و هوایی هستید حتما دریاچه اوان را اولین مقصد خود قرار دهید. در این دریاچه می‌توانید قایق سواری کنید و از دیدن آبی شفاف و آب و هوای مطبوع لذت ببرید.

 

آدرس دریاچه اوان: قزوین، الموت، روستای معلم کلایه (نمایش روی نقشه)

 
دریاچه اوان قزوین

قلعه الموت قزوین

 

قلعه الموت یک دژ نظامی بوده است که در ارتفاع 2100 متری قرار دارد. این قلعه روی صخره بلندی ساخته شده است که در گذشته پایگاه اصلی حسن صباح و گروه حشاشین بوده است. حسن صباح جزو اولین تکاورهای تاریخ است. این قلعه قبل از تخریب به شکل یک شتر نشسته بوده است و به قلعه آشیانه عقاب نیز معروف بوده است.

 دور تا دور قلعه الموت پر از خندق بوده به همین دلیل حمله به این قلعه دشوار بوده است. قلعه الموت توسط هلاکوخان به آتش کشیده شد و او این قلعه را به زندان و تبعیدگاه تبدیل کرد. این قلعه در منطقه الموت قزوین قرار دارد و به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی در تابستان یکی از جاهای دیدنی قزوین الموت است. شما می‌توانید در حین سفر به دریاچه اوان از این آثار تاریخی نیز دیدن کنید.

 

آدرس قلعه الموت: قزوین، شمال شرقی روستای گازرخان (نمایش روی نقشه)

 
قلعه الموت

 

طبیعت دیدنی قزوین

 

 

چشمه الله بلاغی، آبشار ایل چوپان و باغستان‌های قزوین یکی از جاهای دیدنی قزوین طبیعت است.

 

چشمه الله بلاغی قزوین

 

چشمه الله بلاغی در روستای طارم سفلی قرار دارد که طبیعتی سرسبز و آب و هوای معتدلی دارد. این منطقه کوهستانی است و آب معدنی این چشمه خاصیت درمانی دارد به همین علت هرساله گردشگران و بیماران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند تا از خواص این چشمه آب گرم بهره‌مند شوند. این چشمه به دلیل طبیعت زیبایی که دارد یکی از جاهای دیدنی قزوین محسوب میشود.

 

آدرس چشمه الله بلاغی قزوین روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 

آبشار ایل چوپان قزوین

 

آبشار ایل چوپان یک آبشار زیبا و گمنام است که در روستای ایل چوپان قرار دارد و مناظر بسیار زیبا و دیدنی دارد. روستای ایل چوپان که در 62 کیلومتری شمال غرب قزوین قرار دارد طبیعت بکر و دست نخورده‌ای دارد که می‌توانید در مسیر رسیدن به این روستا از طبیعت آن لذت ببرید.

 

آدرس آبشار ایل چوپان قزوین: ضلع غربی جاده قزوین به رشت، بعد از روستای زه آباد (نمایش روی نقشه)

 
آبشار ایل چوپان قزوین

باغستان‌ های سنتی قزوین

 

باغستان‌‌های سنتی قزوین مجموعه باغ‌هایی هستند که در قسمت جنوبی شهر قزوین قرار دارد و بیش از هزار سال قدمت دارند. این باغ‌ها مساحتی به اندازه 2500 هکتار دارد و در گذشته در دور شهر قرار داشته‌اند. ناصر خسرو نیز در زمان سفر به قزوین از این باغ‌ها یاد می‌کند:

 


باغستان بسیار داشت؛ بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود.


 

آدرس باغستان های سنتی قزوین روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 

 

جاهای تفریحی قزوین

 

 

پارک جنگلی باراجین، تله اسکی کامان و دهکده طبیعت یکی از جاهای تفریحی قزوین است.

 

پارک جنگلی باراجین قزوین

 

پارک جنگلی قزوین مساحتی حدود 1500 هکتار دارد و یکی از پارک‌های بزرگ ایران محسوب می‌شود. این پارک جنگلی که به بوستان فدک نیز معروف است در منطقه باراجین قزوین قرار دارد و دارای امکانات تفریحی نیز است.

 


داشتن پارکینگ بزرگ و اختصاصی یکی از مزیت‌های این پارک جنگلی است.


 

امکانات تفریحی و رفاهی بوستان فدک قزوین

 

  1. زمین چمن
  2. پیست موتور و دوچرخه
  3. سینمای روباز
  4. شهربازی
  5. آبنما
  6. کمپ و اتراق
  7. دهکده طبیعت

 

آدرس و تلفن پارک جنگلی باراجین

 

آدرس

قزوین، انتهای بلوار نخبگان، بعد از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، بوستان ملی باراجین (نمایش روی نقشه)

تلفن

02833590471

 
باراجین قزوین

تله اسکی کامان قزوین

 

تله اسکی کامان یکی از تفریحات پرمخاطب روزهای سرد زمستانی است. این مجموعه یکی از مکا‌های تفریحی قزوین است که می‌توانید یک روز پر هیجان برفی را در اینجا تجربه کنید. شما می‌توانید در این مکان برف بازی و یا اسکی کنید و همچنین با سوار شدن به تله کابین و تله سی یژ های آن طبیعت زیبای برفی را از بالا تماشا کنید.

تله اسکی کامان به دلیل طبیعت زیبایی که دارد در فصل بهار و تابستان نیز می‌تواند گزینه خوبی برای تفریح باشد. این مکان به دلیل دسترسی آسان و راحت بسیار مورد علاقه مردم است.

 

آدرس تله اسکی کامان: قزوین، الموت غربی، جاده بهرام آباد (نمایش روی نقشه)

 
تله اسکی کامان

دهکده حیات طبیعت  قزوین

 

دهکده طبیعت یکی از شاخص‌ترین مراکز تفریحی قزوین است. این مکان یکی از کمیاب‌ترین مکان‌های گردشگری در ایران است. دهکده طبیعت در باراجین قزوین قرار دارد و شما می‌توانید انواع جانوران اهلی و وحشی مانند یوزپلنگ، خرس، گرگ، شیر و … را در این مکان مشاهده کنید. این پارک از پارک های پیشرفته جهان مخصوصا آفریقای جنوبی الگو برداری شده است و یکی از مراکز تفریحی اصولی قزوین است.

 

آدرس دهکده طبیعت قزوین روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم مکان‌های دیدنی و تفریحی قزوین را برای شما شرح دهیم اما حقیقت این است که برای بیان جاهای دیدنی قزوین باید یک کتاب نوشت. این شهر پر جاذبه، پر است از مکان‌های تاریخی و طبیعی که در یک مقاله نمی‌گنجد. برای سفر به قزوین  و خرید بلیط قطار  قزوین می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی قزوین

 

 

برجسته ترین آثار تاریخی قزوین کدام است؟ کاخ چهل ستون که از زمان دوره صفوی به یادگار مانده است.

جاهای دیدنی و شلوغ قزوین در عید نوروز کدامند؟ حمام قجر، سرای سعدالسلطنه

کدام چشمه قزوین خاصیت درمانی دارد؟ چشمه الله بلاغی قزوین

بزرگترین مسجد ایران که در قزوین است چه نام دارد؟ مسجد جامع

کدام شهر ادامه دهنده معماری بی‌نظیر قزوین است؟ اصفهان