مدارک لازم برای پرواز داخلی و خارجی

امروزه سفر به وسیله هواپیما به دلیل سریع بودن و کوتاه بودن مدت سفر طرفداران زیادی دارد. این نوع سفر مستلزم رعایت قوانینی است که هر کشوری در فرودگاه دارد و همه مسافران وظیفه دارند این قوانین را رعایت کنند.

مدارک موردنیاز برای سوار شدن به هواپیما

مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما


در هنگام سوار شدن به هواپیما در هر فرودگاهی مدارکی از شما خواسته می‌شود که بهتر است قبل از رفتن به فرودگاه این مدارک را در کیف مدارک خودتان بگذارید تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشوید. در ادامه بعضی از مدارکی که در هنگام سفر و سوار شدن به هواپیما نیاز است را معرفی کرده‌ایم.

  • کارت شناسایی
  • بلیط هواپیما
  • مجوز پزشکی
  • پاسپورت برای سفرهای خارجی
  • فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
  • میزان بار مجاز در سفر
  • وسایل مجاز در سفر با هواپیما
  • روادید یا ویزا
  • کارت پرواز

کارت شناسایی


کارت شناسایی مدرک معتبری است که با آن هویت شما مشخص می‌شود و در همه سفرها برای تهیه بلیط و سوار شدن به هواپیما نیاز است.

با اینکه گواهینامه و شناسنامه از مدارک هویتی هستند ولی در بیشتر مواقع فقط کارت ملی مورد‌نیاز است، پس بهتر است در هنگام بستن چمدان اولین چیزی که در کیف مدارک خودتان قرار می‌دهید کارت ملی باشد.

در سفرهای خارجی الزامی به کارت ملی و شناسنامه نیست و کارت شناسایی برای سفرهای داخلی الزامی است.

کارت شناسایی برای پرواز داخلی


بلیط هواپیما


از اولین مدارکی که در هنگام سوار شدن به هواپیما و عزیمت به فرودگاه نیاز است بلیط هواپیما است. امروزه با پیشرفت اینترنت امکان خرید بلیط هواپیما راحت تر از گذشته شده است و اگر قصد کنسل کردن بلیط را داشتید با هزینه کمی جریمه این امکان وجود دارد.

از مزایای تهیه بلیط از قاصدک ۲۴ بهره‌مندی از فیلترهای هوشمند جستجو است که در آن امکان مرتب‌سازی بلیط‌ها بر اساس پارامترهای قیمت، ساعت حرکت، کلاس پروازی و شرکت هواپیمایی وجود دارد و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ارزان‌ترین بلیط هواپیما را تهیه کنید.

انواع بلیط هواپیما:

  • بلیط چارتری
  • بلیط سیستمی
  • بلیط یک‌توقف
  • بلیط دو توقف
  • بلیط یک‌طرفه
  • بلیط دو‌طرفه
  • بلیط با چند کلاس پروازی
  • بلیط رفت‌ و‌ برگشت



بیشتر بخوانید: حمل خودرو با هواپیما؛ هر آنچه باید درباره حمل ماشین با هواپیما بدانید!



مدارک لازم برای پرواز خارجی

مجوز پزشکی


در قوانین پروازی کشور ایران سفر با هواپیما برای زنان باردار و افراد با بیماری زمینه‌ای محدودیت‌هایی وجود دارد. اشخاصی که مشکل پزشکی دارند و باید در طول پرواز دارو مصرف کنند باید از پزشک معالج خود مجوز داشته باشند. افرادی که ممنوعیت سوار به هواپیما دارند به هیچ وجه نباید با هواپیما سفر کنند.

پاسپورت یا گذرنامه برای سفرهای خارجی


پاسپورت مدرک شناسایی معتبری است که در سفرهای خارجی باید همراه مسافر باشد و مدت اعتبار پاسپورت ۶ ماه است. هر مسافری که عازم سفر به خارج از کشور است برای دریافت کارت پرواز و همچنین بلیط هواپیما باید گذرنامه یا پاسپورت داشته باشد. بهتر است یک عدد کپی پاسپورت هم همراه داشته باشید. مراحل گرفتن پاسپورت 1402 امروزه بسیار آسان است و شما قبل سفر حتما نسبت به دریافت و یا تمدید پاسپورت خود باید اقدام کنید. 

فیش پرداخت عوارض خروج از کشور


برای هر سفر خارجی و خروج از مرزهای ایران شما مستلزم پرداخت عوارض خروج هستید، بهتر است این کار را بیرون از فرودگاه و چند روز قبل انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید. زیرا که در بانک‌های شعبه ملی موجود در فرودگاه ازدحام بسیار زیاد است.


بیشتر بخوانید: با مهم ترین قوانین بردن مواد غذایی در هواپیما آشنا شوید!


میزان بار مجاز در سفر


در سفر با هواپیما هر مسافری اجازه حمل ۳۰ کیلو بار را دارد. اگر بار بیشتر از این باشد باید مبلغی را پرداخت کنید، همچنین هر مسافر یک کوله پشتی یا کیف کوچک می‌تواند با خود داخل هواپیما ببرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله میزان بار مجاز در سفر با هواپیما را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای پرواز داخلی

وسایل مجاز در سفر با هواپیما


در سفر به هواپیما برای بردن بعضی از وسایل محدودیت وجود دارد و هر مسافر یک بطری آب می‌تواند همراه داشته باشد. وسایلی مانند شارژ و پاور بانک باید در ساک دستی همراه مسافر باشد و گذاشتن آن در چمدان ممنوع است، همچنین بردن داروهای بیمار باید با هماهنگی مأموران فرودگاه باشد. بردن وسایل منفجره، سموم، مواد فاسد شدنی و وسایل آهن ربایی به هواپیما ممنوع است.

برای سوار شدن به هواپیما چه مدارکی لازم است

روادید یا ویزا


در سفر به بعضی از کشورهای خارجی به محض ورود به فرودگاه از شما ویزا می‌خواهند، از آنجا که دریافت ویزا زمان می‌برد بهتر است قبل از تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری ویزای مربوطه را تهیه کنید و در کیف دم دستی خود داشته باشید تا در مواقع نیاز بتوانید راحت آن را پیدا کنید.



بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز در سفر با هواپیما


کارت پرواز


یکی از مدارک مورد نیاز در پروازهای داخلی و خارجی کارت پرواز است. در فرودگاه بعد از تحویل دادن تمام مدارک کارت پرواز دریافت می‌کنید، که باید دم دستتان باشد تا در فرودگاه جاهایی که نیاز است نشان دهید.

مدارک لازم جهت حمل حیوانات با هواپیما


همان‌طور که خودتان برای سوار شدن به هواپیما مدارکی نیاز دارید، همراه داشتن حیوانات خانگی هم احتیاج مدارکی است که باید همراه داشته باشید.


مدارک لازم:

  • شناسنامه حیوان
  • اصل فیش پرداخت کرایه حمل حیوانات
  • تکمیل فرم مخصوص
  • مدارک وا‌کسیناسیون حیوانات

توجه داشته باشید که در سفرهای داخلی علاوه بر مدارک بالا مدارک پزشکی مربوط به هاری و انگل‌شناسی هم باید تهیه کنید.

مدارک لازم جهت حمل حیوانات با هواپیما

 

سوالات متداول درباره مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

بلیط هواپیما به صورت چاپی یا فایل، کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی و گذرنامه
کیلوگرم که اگر زیاد باشد باید هزینه پرداخت کنید.


جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید سفر با هواپیما و رفتن به فرودگاه مستلزم رعایت قوانینی است که هر مسافر باید آن را رعایت کند تا سفر خوب و به یادماندنی داشته باشد. شما‌ هم اگر قصد سفر با هواپیما را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت قاصدک ۲۴ بلیط خود را از بهترین شرکت‌های هواپیمایی تهیه کنید.