مکان های تاریخی تهران که حتما باید بشناسید!

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، یکی از کهن‌ترین شهرها محسوب می‌شود که شاهد اتفاقات زیادی در طول تاریخ بوده است. در  بخشی از تاریخ روزهایی بسیار آرام را سپری کرده است و در بخشی دیگر روزهایی پرتلاطم را گذرانده و شاهد اتفاقات عجیبی بوده است. اگر کمی درباره تاریخ تهران مطالعه کنیم؛ خواهیم دید که هر کوچه و خیابان آن مانند برگی از یک کتاب قطور، راوی یک داستان از سرگذشت این شهر تاریخی است. جاهای دیدنی تهران، گاه می‌تواند یک خانه معمولی باشد که روایت کننده زندگی یک فرد معمولی و در عین حال تاثیرگذار است و گاه می‌تواند کاخ‌های سلطنتی باشد که اتفاقات مهم و عجیبی را در طول تاریخ به خود دیده است. در این مطلب از قاصدک24 قصد داریم درباره جاهای تاریخی تهران برای شما بنویسیم تا شناخت بهتری درباره دیدنی‌های پایتخت ایران داشته باشید. با ما همراه باشید.
 جاهای تاریخی تهران

 

دیدنی های تاریخی تهران


ممکن است بسیاری از افراد در طول سال به دلایل مختلف از شهرهای دیگر به شهر تهران سفر کنند که در این میان به دلیل مشغله‌های کاری و... کم‌تر پیش می‌آید که به بازدید از مکان‌های تاریخی تهران بپردازند. فارغ از این که مکان‌های تاریخی تهران بسیار غنی بوده و دیدن این حجم از زیبایی و قدمت شما را حیرت‌زده خواهد کرد. ولی من پیشنهاد می‌کنم که حتی برای یک‌بار هم که شده برنامه‌ریزی کرده و به همراه خانواده یا دوستان در یک تور گردشگری چند روزه از خانه‌های تاریخی، عمارت‌های قدیمی، باغ موزه‌ها، بازارها و... دیدن کنید. برخی از مهم‌ترین جاهای تاریخی و دیدنی تهران عبارتند از:


  • مجموعه فرهنگی هنری کاخ موزه سعدآباد
  • کاخ گلستان تهران، میراث جهانی ثبت شده در یونسکو
  • مجموعه کاخ موزه نیاوران
  • خانه موزه مقدم، زیباترین خانه‌ تاریخی تهران
  • بازار بزرگ تجریش و میدان تجریش
  • باغ موزه فردوس و موزه سینما
  • برج آزادی، نماد شهر تهران

کاخ سعد آباد

 

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه سعد آباد


کاخ موزه سعد آباد با 110 هکتار وسعت، در منطقه شمال تهران، در ناحیه شمیرانات و در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده است. این کاخ باشکوه که توسط پادشاهان دوره قاجار بنیان‌گذاری و توسط پادشاهان پهلوی گسترش پیدا کرده است؛ شامل کاخ‌ها، موزه‌ها، قنات‌ها و دروازه‌های متعددی است. این مجموعه که از شمال به  کوه‌های البرز، از شرق با گلاب دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد؛ در خوش آب و هواترین نقطه تهران واقع شده است. از جاذبه‌های طبیعی این کاخ می‌توان به رودخانه جعفر آباد اشاره کرد که از وسط این کاخ می‌گذرد. شاهان قاجاری برای اقامتگاه تابستانی خود این کاخ را بنا کرده بودند که در سال 1299  طی یک کودتا توسط خاندان پهلوی تصرف شده و گسترش یافت. از مهم‌ترین کاخ‌ها و موزه‌های این مجموعه تاریخی می‌توان به کاخ بهمن، کاخ احمدشاه، کاخ ملکه مادر، کاخ شهوند یا کاخ سبز، موزه ملت (کاخ سفید یا کاخ محمدرضا شاه پهلوی)، موزه آب ( دفتر رییس تشریفات کاخ)، موزه استاد بهزاد ( کاخ ولیعهدی یا کاخ کرباس)، موزه برادران امیدوار( کالسکه خانه قجری)، کتابخانه (کاخ احمدرضا پهلوی)، موزه خط و کتابت میرعماد ( کاخ فرهناز و علیرضا)، موزه مردم‌شناسی (کاخ شمس)، موزه مینیاتور استاد آبکار (کاخ لیلا پهلوی) و... اشاره کرد.
 
 
کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران، میراث جهانی ثبت شده در یونسکو


از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی تهران می‌توان به کاخ گلستان اشاره کرد که قدمت آن به بیش از 450 سال می‌رسد. قدمت کاخ گلستان، تنها میراث واقع در تهران که در یونسکو ثبت جهانی شده است؛ به دوران صفویه برمی‌گردد. کاخ گلستان که در دوران قاجار نیز گسترش یافته است؛ یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که علاوه بر نمایش دادن بخش مهمی از هنر این مرز و بوم، شاهد رخدادهای تاریخی مهم در دوره‌های مختلف تاریخ ایران بوده است که آن‌را به مجموعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ ایران بدل کرده است. کاخ گلستان در طول تاریخ چند صد ساله خود، تشریفات و رویدادهای مهم تاریخی از جمله تاج‌گذاری احمد شاه قاجار، گشایش مجلس یکم، تاج گذاری رضاشاه پهلوی و تاج گذاری محمدرضا شاه پهلوی را نیز به خود دیده است.


بیشتر بخوانید: بام‌های تهران؛ چشم‌اندازی بی‌نظیر از پایتخت بر فراز بام‌های تهران


 کاخ نیاوران

 

مجموعه کاخ موزه نیاوارن

 
کاخ نیاوران یکی دیگر از آثار تاریخی تهران است که قدمت اولیه آن به دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. در محل قرار گیری این کاخ، در ابتدا بنای ساده‌ای توسط فتحعلی شاه ساخته شد؛ سپس با پادشاهی آقا محمدخان قاجار بنای کوچک دیگری در کنار آن ساخته و در نهایت این ساخت و ساز توسط ناصرالدین شاه قاجار گسترش یافته و دستور ساخت عمارت باشکوه صاحبقرانیه صادر شد. پس از این؛ محمدرضا شاه پهلوی دستور تخریب بناهای کوچک را داده و دستور ساخت کاخ نیاوران را صادر کرد تا به همراه خانواده در آن زندگی کنند. اتفاقا تا قبل از انقلاب 57 نیز به همراه خانواده در این کاخ مستقر بودند و در کنار آن از کاخ صاحبقرانیه نیز به عنوان دفتر و محل کار استفاده می‌کردند. کاخ نیاوران که 9000 متر مربع مساحت دارد؛ معماری ایرانی را به شکل مدرن به نمایش گذاشته است و نمایانگر معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی محسوب می‌شود که درطراحی آن، ترکیبی از هنر پیش از اسلام و بعد از آن الگوبرداری شده است.
 خانه موزه مقدم

 

خانه موزه مقدم، زیباترین خانه‌ تاریخی تهران


خانه مقدم یا خانه موزه مقدم دانشگاه تهران که یکی از مهم‌ترین خانه‌های قدیمی و موزه‌های تهران به‌شمار می‌رود؛ در ابتدا محل زندگانی محمد تقی‌خان احتساب‌الملک، یکی از نزدیکان دربار قاجار در سوییس بوده است که بعدها تبدیل به موزه اشیای تاریخی شد. پس از درگذشت او، این خانه در اختیار فرزند وی یعنی محسن مقدم، که از استادان باستان‌شناسی دانشگاه تهران بود قرار گرفت. محسن مقدم و همسرش که رییس کتابخانه موزه ملی ایران بود؛ در کنار فعالیت‌های علمی که داشتند؛ آثار ارزشمند و اشیای فراوانی مانند تابلو نفاشی، قطعات کاشی و قطعات سنگی تراشیده، ظروف سفالی، اسناد تاریخی و... را با نظم خاصی به منظور نگهداری از میراث فرهنگی ایران، در خانه پدری خود، جمع‌آوری و نگهداری کرده بودند. سرانجام این خانه در سال 51 از طرف محسن مقدم شخصا به دانشگاه تهران اهدا گردید و در سال 69 تولیت موزه مقدم به صورت مستقیم در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت.
 بازار تجریش تهران


بازار بزرگ تجریش و میدان تجریش


میدان تجریش یکی از محله‌های قدیمی تهران است که قدمت آن حتی به بیش از هزار سال قبل نیز می‌رسد. گفته می‌شود که هزار سال قبل، تجریش را طجردشت می‌نامیدند و در آن زمان یکی از روستاهای شهر ری محسوب می‌شده است. بازار تجریش هم که بین میدان تجریش تا میدان قدس قرار دارد ؛ یکی از مهم‌ترین بازارهای تهران شناخته می‌شود که قدمت بسیاری نیز دارد.باز تجریش همچنین یکی از مکان‌های مهم در تجمعات مذهبی و ملی در تهران محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: روستاهای تهران کجاست؟


 باغ موزه فردوس

باغ موزه فردوس و موزه سینما


باغ فردوس که یکی از زیباترین باغ‌ موزه‌های تهران  و از جاهای دیدنی تهران به‌ شمار می‌رود که از دوران قاجار به یادگار مانده است و از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. در دوران قاجار باغ‌های زیادی در کشور ساخته شد که باغ فردوس یکی از آن‌ها است. باغ فردوس که به دوران محمدشاه قاجار تعلق دارد و توسط یکی از درباریان قاجار ساخته شده است؛ با نام‌های باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود و امروزه پاتوق بسیاری از هنرمندان و هنردوستان است. طرح ایجاد موزه سینما در سال 73 و با همت مدیران مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران انجام شد و سرانجام با تلاش‌های برخی از هنرمندان برجسته کشور در محل اولیه خود در خیابان لاله زار، افتتاح گردید.از جمله بخش‌های مختلف موزه سینمای باغ فردوس می‌توان به  تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار بین‌الملل، تالار نام آوران، بخش سینمای کودک و نوجوان و.... اشاره کرد.
 
برج آزادی تهران

برج آزادی، نماد اصلی شهر تهران


برج آزادی از اصلی‌ترین نمادهای تهران است که تقریبا در تمام جهان تهران را با این نماد می‌شناسند. برج آزادی که تا قبل از انقلاب با نام شهیاد شناخته می‌شد؛ در سال 49 توسط یک معمار ایرانی به نام حسین امانت طراحی گردید و پس از آن توسط مهندس محمد پور فتحی ساخته شد و در سال 53 به ثبت جهانی رسید. این برج که تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است؛ با هدف یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران ساخته شده است و چندین تالار نمایش، نگارخانه و کتابخانه و موزه در قسمت زیرین آن قرار گرفته است.



بیشتر بخوانید: کلیساهای تهران؛ آنچه باید درباره کلیساهای تهران بدانید!

 

سخن پایانی

 
بسیاری از ما از شلوغی و هوای آلوده تهران فراری هستیم؛ فارغ از اینکه شهر تهران پر ازجاهای دیدنی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوان است. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از بهترین مکان‌های دیدنی و تاریخی تهران را به شما معرفی کنیم. اما به غیر از مواردی که در این مطلب درباره آن‌ها صحبت شد؛ دیدنی‌های تاریخی بسیاری نیز در شهر تهران قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه موزه سیمین و جلال، خانه موزه دکتر حسابی، کلیسای سرکیس مقدس، مسجد سپهسالار، کتابخانه و موزه ملک، آتشکده آدریان و... اشاره کرد. اگر شما هم با خواندن این مقاله  قصد سفر به تهران و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تهران را دارید؛ می‌توانید از خدمات آنلاین رزرو بلیط قطار تهران و رزرو بلیط اتوبوس و بلیط هواپیما، از قاصدک24 استفاده نمایید و از پشتیبانی 24 ساعته بهره‌مند شوید.