گم شدن چمدان در فرودگاه

سفرهای هوایی معمولا چالش‌های بیشتری نسبت به دیگر شیوه‌ها دارند ولی با رعایت برخی نکات می‌توانید آن‌ها را پشت سر بگذارید و یک پرواز دلچسب و به یادماندنی را تجربه کنید. یکی از این چالش‌ها به تحویل بار در فرودگاه برمی‌گردد. بی‌شک نمی‌خواهید چمدان خود را که حاوی وسایل ضروری در سفر است گم کنید و دچار دردسر شوید. اما اگر این اتفاق افتاد چه کارهایی باید برای پیدا کردن آن انجام دهید؟ همچنین چگونه می‌توان از گم شدن چمدان در فرودگاه پیشگیری کرد؟ برای دریافت پاسخ پرسش‌های خود با قاصدک 24 همراه شوید.

عکس چمدان فرودگاه


ترفندهای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه


همانطور که گفتیم گم شدن چمدان در فرودگاه قابل پیگیری است ولی توصیه می‌کنیم قبل از آشنایی با این اقدامات، در ابتدا ترفندهایی را بدانید که از مفقود شدن چمدان در پرواز جلوگیری می‌کنند. با اطلاع از این مراحل و رعایت آن‌ها دیگر نگران گم شدن بار خود نیستید و با خیال راحت به سفر خواهید رفت.

اولین قدم، انتخاب چمدانی مناسب


اولین گام برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه دقت در هنگام خرید چمدان است. تصور کنید به بخش تحویل بار رفته‌اید و با تعداد زیادی از چمدان‌های هم‌رنگ که اکثرا مشکی، زرشکی و سبز هستند، روبه‌رو می‌شوید. بدون تردید یافتن چمدان خود از میان آن‌ها کار دشوارتری خواهد بود نسبت به زمانی که چمدان متفاوت‌تری داشته باشید. مثلا به جای چمدان‌های تیره، رنگ‌های روشن‌تر را ترجیح دهید یا به جای طرح‌های ساده، از نقش و نگارهای متنوع‌تری استفاده کنید. بنابراین بهتر است کمی خلاقیت به خرج دهید و چمدان مسافرتی خود را متفاوت‌تر از بقیه انتخاب کنید.

 چمدان سفر هوایی


دومین قدم، گرفتن عکس از چمدان


دومین گام در لیست ترفندهای گم شدن چمدان در پرواز، گرفتن عکس است! ممکن است بگویید این ترفند، کار بیهوده‌ای بوده و هیچ کمکی به پیدا کردن چمدان گم شده نخواهد کرد. در صورتی که این دیدگاه کاملا غلط تلقی می‌شود؛ چرا که نشان دادن یک عکس کمک بهتری به مامور فرودگاه خواهد کرد تا خودتان بخواهید ویژگی‌های آن را شرح دهید. همچنین در صورت مفقود شدن چمدان، به عنوان یک مدرک برای دریافت خسارت لازم خواهد بود. پس اگر می‌خواهید با خیال آسوده به سفر بروید و یک پرواز بدون دردسر را تجربه کنید، حتما از چمدان خود همراه با وسایل داخل آن یک عکس کامل بگیرید. همچنین بهتر است یک لیست از محتویات چمدان بنویسید و پس از تحویل بار در فرودگاه آن‌ها را بررسی کنید. این لیست به شما کمک می‌کند اگر وسیله‌ای را گم کردید سریعا متوجه شوید و برای پیگیری اشیا گمشده در فرودگاه اقدامات لازم را به عمل آورید.

چمدان های گمشده


سومین قدم، توجه به محتویات داخل چمدان


این گام یکی از مهترین اقدامات است و صرف نظر از اینکه سفر هوایی یا زمینی در پیش دارید، کمکتان می‌کند. بهتر است در هنگام بستن چمدان از قرار دادن مدارک، جواهرات ارزشمند، وسایل شخصی ضروری، اشیای گران‌بها، وسایل دیجیتالی، لپ تاپ و... خودداری کنید. علت این توصیه نیز این است که شرکت‌های هواپیمایی معمولا خسارت وارد شده به اشیای گران‌قیمت را پرداخت نمی‌کنند و مسئولیت کامل آن‌ها را به خود مسافران سپرده‌اند. پس اگر در چمدان خود لپ تاپ یا زیورآلات قرار دادید و مشکلی برای آن‌ها پیش آمد، از ایرلاین‌ها هیچ توقعی برای دریافت خسارت نداشته باشید. لذا پیشنهاد می‌کنیم وسایل مهم و ضروری خود را که ارزش زیادی دارند در ساک دستی کوچکی بگذارید و با خود به داخل هواپیما ببرید. مطلب «اشیای ممنوعه در کابین هواپیما» از قاصدک 24 هم به شما کمک می‌کند تا در بستن چمدان خود دقت کنید و از قراردادن اشیای غیرمجاز بپرهیزید.
 

بستن چمدان برای سفر


چهارمین قدم، چسباندن برچسب روی چمدان در فرودگاه


پس از بازرسی چمدان یک برچسب (تگ) به آن می‌چسبانند که دارای QR کد است و برای یافتن محل چمدان توسط اسکنرهای مربوطه کاربرد دارد. این برچسب که بر روی آن اطلاعات شما و پروازتان درج شده است، کمک می‌کند بار خود را راحت‌تر پیدا کنید. نکته مهم این است که اگر برچسب یا تگ پرواز را به هر دلیلی دریافت نکردید، حتما برای گرفتن آن اقدام کنید. همچنین اگر در گذشته با هواپیما سفر کرده ‌باشید، دور دسته چمدان خود این برچسب را مشاهده می‌کنید که مربوط به پرواز قبلی می‌شود. تگ‌های قبلی و اطلاعات آن پس از تحویل بار و گرفتن چمدان استفاده دیگری ندارند. پس اگر هنوز برچسب پرواز خود را از چمدان درنیاورده‌اید، این کار را برای جلوگیری از گمراه شدن ماموران فرودگاه در سفر فعلی انجام دهید.

محل تحویل چمدان در فرودگاه


پنجمین قدم، دریافت رسید تحویل بار


پنجمین گام را می‌توان تاثیرگذارترین اقدام برای پیدا کردن چمدان در فرودگاه دانست. زمانی که چمدان خود را به ماموران فرودگاه تحویل می‌دهید یک رسید به شما می‌دهند که به منزله تحویل بار است. این رسید پیگیری‌های لازم را برای دریافت چمدان، پیگیری در زمان مفقودی، سرقت و... میسر خواهد کرد. پس اکیدا توصیه می‌کنیم در حفظ این رسید دقت‌های لازم را به انجام برسانید. (معمولا این رسید بر پشت کارت پرواز درج می‌شود.)
 

پیگیری چمدان گمشده


دیگر نکات ضروری برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه:


  • ترجیحا پروازهای بدون توقف را رزرو کنید تا مجبور به جابه‌جایی مجدد چمدان‌ها نباشید.
  • در صورت امکان تمامی وسایل‌های خود را نهایتا به 2 یا 3 چمدان محدود کنید و از آوردن چمدان‌های کوچک و متعدد بپرهیزید.
  • حتما قبل از پرواز با قوانین حمل بار در هواپیما آشنا شوید. این قوانین که در مطلب «هزینه اضافه بار هواپیما» آورده شده‌اند به شما کمک می‌کنند تا با وزن بار مجاز و غیرمجاز در هر ایرلاین باخبر شوید.

 


برای رزرو بلیط هواپیما کلیک کن!
 

ترفندهای لازم هنگام گم شدن چمدان در پرواز


در بخش قبل با راهکارهای پیشگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه آشنا شدید و اکنون نوبت به اقداماتی می‌رسد که بار خود را در ریل چمدان فرودگاه پیدا نکنید. در این زمان چه باید کرد؟

گم شدن چمدان در پرواز


 
قدم اول، درخواست جستجوی چمدان به ماموران فرودگاه


در گام اول باید به دفتر اشیا گمشده در فرودگاه بروید و با توصیف چمدان خود از مامور مربوطه بخواهید آن را پیدا کند. اگر مراحلی که در بخش قبل گفتیم را رعایت کرده باشید؛ به راحتی می‌توانید عکس چمدان خود را نشان دهید تا روند جستجوی آن تسریع یابد. معمولا چمدان‌های گمشده پس از گذشت اندکی زمان پیدا می‌شوند و شما می‌توانید آن را تحویل بگیرید.

قدم دوم، ثبت گزارش کتبی برای چمدان گمشده در فرودگاه


همانطور که در گام او گفتیم، معمولا بارهای گمشده بعد از چند ساعت پیدا می‌شوند ولی اگر این اتفاق نیفتاد و ساعات بیشتری طول کشید، بهتر است درخواست مفقودی بار خود را به ثبت برسانید. برای این کار به همان دفتر اشیا گمشده بروید و یک فرم به نام فرم RIP بگیرید. این فرم را با اطلاعات فردی خود به همراه آدرس سکونت، هتل اقامت، شماره تلفن و مواردی از این قبیل تکمیل کنید. اگر از چمدان عکس دارید و محتویات آن را نیز یادداشت کرده‌اید، حتما ضمیمه فرم کرده و برای پیگیری، تحویل همان دفتر مربوطه دهید. این فرم به منزله شکایت کتبی شما از بی‌نظمی‌های پیش آمده در تحویل بار است. همچنین از آنجایی که ایرلاین‌ها فقط تا 7 روز به اموال آسیب دیده یا گمشده رسیدگی می‌کنند؛ توصیه می‌کنیم گزارش خود را در همان ساعات اولیه بعد از پرواز ارائه دهید.
برای تسریع در روند پیگیری بار می‌توانید علاوه‌بر ثبت گزارش در دفتر فرودگاه، به پشتیبانی ایرلاین خود هم اطلاع رسانی کنید. در این زمان اگر چمدان شما با پرواز بعدی ارسال شده باشد یا اشتباها به فرودگاه دیگری انتقال پیدا کند، شرکت هواپیمایی مربوطه مسئول آن است. بدین ترتیب بار شما بعد از چند روز به آدرسی که در فرم ثبت کرده بودید، فرستاده خواهد شد. (معمولا ایرلاین‌ها در این زمان بخشی از هزینه‌های سفر را برعهده می‌گیرند.)

بازرسی چمدان در فرودگاه


 
قدم سوم، درخواست خسارت چمدان گمشده


اگر پس از گذشت 30 روز هنوز بار خود را تحویل نگرفتید، باید اقداماتی را برای دریافت غرامت از ایرلاین به عمل آورید. برای این کار هم مانند قبل برخی فرم‌های لازم را پر کنید و درخواست خود را برای خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه به ثبت برسانید. درخواست شما بررسی و غرامت براساس ارزش بار تخمین زده می‌شود. توجه داشته باشید که غرامت پرداختی از ایرلاین معمولا وجه نقد نبوده و به صورت تخفیف در پروازهای بعدی اعمال خواهد شد.
ممکن است بپرسید پس چه اتفاقی برای بارهای گمشده می‌آید که مالک آن‌ها پیدا نشده است؟ در پاسخ باید بگوییم پس از گذشت 90 روز تمامی بارها بررسی می‌شوند و آن‌هایی که قابل استفاده هستند به فروش می‌رسند. (برخی دیگر نیز دور ریخته می‌شود.) خوب است بدانید برای خرید این وسایل فروشگاه‌های زیادی در دنیا وجود دارند و اغلب شرکت‌های هواپیمایی هزینه به دست آمده از آن را به مراکز خیریه اختصاص می‌دهند.

گم شدن چمدان


سوالات متداول درباره گم شدن چمدان در فرودگاه


  • آیا گم شدن چمدان در پرواز قابل پیگیری است؟ بله. شما باید پس از گم شدن چمدان خود به دفتر اشیا گمشده در فرودگاه مراجعه کنید.
  • برای پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه امام به کجا برویم؟ برای پیگیری گم شدن چمدان در فرودگاه امام باید به دفتر اشیا گمشده بروید که در سالن تحویل بار قرار دارد.
  • دفتر اشیا جامانده در فرودگاه امام خمینی کجاست؟ ترمینال شماره 1، سالن پروازهای ورودی، جنب دفتر شرکت هواپیمایی ایران ایر
  • در صورت شکستن چمدان در پرواز می‌توان خسارت گرفت؟ بله، باید درخواست خود را از طریق فرم‌های لازم به ثبت برسانید و خسارت را از ایرلاین مربوطه دریافت کنید.