آشنایی با موزه های معروف تبریز

تبریز سرزمینی باستانی با قدمت 4500 ساله است؛ پس تعجبی ندارد که در فراز و نشیب‌های تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده باشد و در آن آثار تاریخی گران‌بهایی یافت شود. آثاری که امروزه در بهترین موزه های تبریز نگهداری می‌شوند و یکی از قطب‌های گردشگری این استان هستند. پس اگر می‌خواهید با آثار به جامانده از دوران‌های مختلف تاریخ مانند قاجاریه و مشروطه آشنا شوید و از آدرس موزه های تبریز تا ساعت کاری آن‌ها اطلاعات کسب کنید؛ با قاصدک24 در ادامه این مطلب همراه باشید.

تصاویر موزه های تبریز

لیست تمام موزه های تبریز


همانطور که گفتیم تبریز موزه های بسیار ارزشمندی دارد و هر کدام در خود آثار مهمی از دوران‌های مختلف تاریخ را گنجانده‌اند. تعداد موزه های تبریز به بیش از 10 مورد می‌رسد که برخی از آن‌ها مانند موزه استاد شهریار و موزه مشروطه بیشتر با عنوان خانه های تاریخی تبریز شناخته می‌شوند. چرا که این اماکن در حقیقت محل سکونت و زندگی برخی از سرشناس‌ترین افراد تبریز بوده‌اند و امروزه به عنوان خانه موزه های تبریز شهرت دارند. با این حال در زیر لیست موزه های تبریز را به طور کامل آورده‌ایم و در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • موزه قاجار تبریز
  • موزه آذربایجان
  • موزه خودرو های کلاسیک تبریز
  • موزه سنگی تبریز
  • موزه تاریخ طبیعی تبریز
  • موزه ارامنه تبریز
  • موزه عصر آهن
  • موزه سفال
  • موزه صدا
  • موزه سنجش تبریز
  • موزه قران و کتابت تبریز
  • موزه استاد بهتونی
  • موزه مشاغل تبریز

موزه قاجار تبریز


موزه ی قاجار تبریز، موزه‌ای بنا شده در محل خانه امیر نظام گروسی، پیشکار ناصرالدین شاه قاجار است که در سال 85 مرمت شد و شروع به کار کرد. زمانی که وارد این موزه می‌شوید؛ معماری زیبای دوران قاجاریه، گل و گیاهان بیشمار در مساحت 3000 مترمربعی و شیشه‌های رنگارنگ تالارها شما را محو خود خواهد کرد. این عمارت باشکوه یکی از زیباترین و معروف ترین موزه های تبریز بوده و در آثار ملی ثبت شده ایران وجود دارد. همچنین از لحاظ جغرافیایی در نزدیکی مقبره الشعرا، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی تبریز قرار گرفته است و شما می‌توانید از هر دوی آن‌ها در یک روز بازدید کنید. موزه قاجار از چندین تالار تشکیل شده که در طبقه اول و زیرزمین قرار گرفته‌اند. تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار خاتم و تالار آبگینه از تالارهای موجود در طبقه اول و تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار معماری و تالار فانوس از تالارهای طبقه زیرزمین شناخته می‌شوند.

ساعت بازدید موزه قاجار تبریز: از ساعت 9:00 تا 18:00

آدرس موزه قاجار تبریز: منطقه ششگلان، جنب اداره صنعت معدن و بیمارستان کودکان، در نزدیکی مدرسه شیخ عطار و مقبره الشعرا

موزه قاجار تبریز ایران

موزه آذربایجان، معروف ترین موزه تبریز


موزه ی آذربایجان تبریز دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود. این موزه آثار تاریخی بیشماری را از دوره پیش از اسلام و نیز دوره اسلامی در خود جای داده است. پس اگر قصد دارید به موزه آذربایجان، یکی از بهترین موزه های استان تبریز سری بزنید، بهتر است با قسمت‌های مختلف آن آشنا شوید. موزه آذربایجان از 3 سالن مجزا و 1 سالن مخصوص نمایش سکه‌های تاریخی تشکیل شده است. سالن اول در طبقه همکف قرار گرفته و آثار تاریخی مربوط به دوره پیش از تاریخ و دوره اسلامی را در خود دارد. سالن دوم که در طبقه اول قرار گرفته، آثاری مربوط به سده چهارم هجری و دوره ایلخانی را نگهداری می‌کند. سالن سوم هم در طبقه همکف واقع شده و در خود مجسمه‌های ساخته شده توسط احد حسینی (مجسمه ساز) را گنجانده است. از دیگر بخش‌های دیدنی موزه آذربایجان تبریز می‌توانیم به طبقه سنگ نگاره‌ها، سکه‌های قدیمی و مهرهای تاریخی اشاره کنیم.

جالب است بدانید که ایده تاسیس این موزه به 90 سال پیش بازمی‌گردد. درست در زمانی که نمایشگاهی از سکه‌های تاریخی این شهر در کتابخانه تربیت برگزار شد. با این حال از ایده تا اجرای آن بیش از 30 سال گذشت تا اینکه در سال 1341 خورشیدی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

*موزه آذربایجان در روزهای رحلت پیامبر، شهادت حضرت علی و امام جعفر صادق، ایام تاسوعا و عاشورا و رحلت امام خمینی تعطیل است. بنابراین اگر قصد بازدید از این محل را دارید، حتما قبل از سفر خود به ساعت کاری موزه آذربایجان تبریز دقت کنید.

ساعت بازدید موزه آذربایجان تبریز: ساعت 9:00 تا 19:00

آدرس موزه آذربایجان در تبریز: خیابان امام خمینی، در همسایگی مسجد کبود

معماری موزه آذربایجان تبریز

موزه خودرو های کلاسیک تبریز


اگر به خودروهای کلاسیک علاقمند هستید، بازدید از کلکسیون ماشین های قدیمی در تبریز شما را به وجد خواهد آورد. این موزه یکی از موزه های معروف تبریز است که توسط خلیل غفاری و در سال 1393 تاسیس شد. جالب است بدانید قدیمی‌ترین ماشین در موزه خودروهای کلاسیک تبریز به سال 1936 مربوط می‌شود. در این موزه جذاب و دیدنی خودروهای بسیاری از نقاط مختلف دنیا مانند ژاپن، آلمان و آمریکا جمع‌آوری شده‌اند و اغلب آن‌ها متعلق به افراد مشهوری همچون استاد شهریار و بهروز وثوقی بوده‌اند. برخی از این خودروها هم جزو کمیاب‌ترین مدل‌ها هستند که می‌توانیم به بیوک، فورد، مرسدس بنز، شورلت و دوج اشاره کنیم. پس اگر می‌خواهید از نزدیک با زیباترین و قدیمی‌ترین خودروهای کلاسیک آشنا شوید، هرگز این موزه را فراموش نکنید.

زمان بازدید موزه ماشین های کلاسیک تبریز: ساعت 16:00 تا 21:00 (در جمعه: ساعت 12:00 تا 16:00)

ادرس موزه خودروهای کلاسیک تبریز: 10 کیلومتری جاده تبریز-تهران، در نزدیکی کافی شاپ وحید تبریز

موزه ماشین های کلاسیک تبریز

موزه سنگی تبریز


موزه سنگ تبریز فاصله بسیار کمی با موزه آذربایجان دارد و مملو از آثار سنگی کهن، سنگ‌نگاره‌های قدیمی و سنگ قبرهای باستانی است. قدمت برخی از این سنگ‌نگاره‌ها به 3 هزار سال پیش می‌رسد و فرصت مناسبی برای آشنایی با آثار به جامانده از دوران ساسانی تا ایلخانی و صفوی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: معرفی پارک های تبریز




زمان بازدید موزه سنگی تبریز: ساعت 9:00 تا 19:00

آدرس موزه سنگ در تبریز: خیابان امام خمینی، پشت موزه آذربایجان

نام موزه های تبریز

موزه تاریخ طبیعی تبریز از بهترین موزه های تبریز


موزه تاریخ طبیعی تبریز همانگونه که از نام آن برمی‌آید، به حیات وحش اختصاص دارد. در این موزه پیکرهای تاکسیدرمی شده جانورانی از این استان و سایر نقاط ایران به نمایش درآمده‌اند. برای نمونه می‌توان به پیکرهای کامل پرندگان، حشرات، خزندگانی از گونه‌های نادر و نیز چرندگان اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، در این موزه دیدنی تبریز پیکرهای مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای و پرندگانی همچون خروس و قرقاول را خواهید دید. ناگفته نماند موزه تاریخ طبیعی تبریز وابسته به سازمان محیط زیست استان بوده و یکی از بهترین‌ها در لیست موزه های تبریز است.

زمان بازدید موزه تاریخ طبیعی تبریز: 8:00 تا 14:00

آدرس موزه تاریخ طبیعی تبریز: بلوار آزادی تبریز، ٬ اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی


موزه عصر آهن از موزه های شهر تبریز


اگر به آثار باستانی عصر آهن یعنی آثار به جامانده از هزاران سال پیش علاقمند هستید؛ بازدید از این موزه را هرگز فراموش نکنید. در موزه عصر آهن تبریز 38 گور قدیمی و باستانی را مشاهده می‌کنید که اجساد آن‌ها به صورت جنینی دفن شده‌اند. این روش خاکسپاری به آیین مهرپرستی (میترائیسم) برمی‌گردد که در آن اجساد مردگان به همراه وسایل شخصیشان مدفون می‌شوند. به عنوان مثال در گور کودکان وسایل بازی، در گور زنان وسایل زینتی و در گور مردان هم ابزارآلات جنگی قرار دارد. بخش دیگری از این موزه هم به آثار قدیمی زینتی و سفالی اختصاص یافته که قدمتشان به دوران قاجاریه، صفویه، ایلخانی، زندیه، تیموریه و... برمی‌گردد. ناگفته نماند کشف موزه عصر آهن تبریز در سال 1378 صورت گرفت و پس از کاوش‌های بسیار برای درآوردن آثار، در سال 1385 به عنوان موزه به ثبت رسید.

* موزه عصر آهن در روزهای رحلت پیامبر، شهادت حضرت علی و امام جعفر صادق، ایام تاسوعا و عاشورا و رحلت امام خمینی تعطیل است. بنابراین اگر قصد بازدید از این محل را دارید، حتما قبل از سفر خود به ساعت کاری موزه عصرآهن در تبریز دقت کنید.

ساعات بازدید موزه عصر آهن تبریز: ساعت 9:00 تا 15:00

آدرس موزه عصر آهن تبریز: خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، بالاتر از مسجد کبود (جنب پارکینگ کبود)

موزه عصر آهن شهر تبریز


موزه ارامنه تبریز 


اگر به کتب قدیمی، آثار خطی و وسایل ارزشمندی همچون زیورآلات ارمنی و سکه‌های تاریخی علاقمند هستید، حتما سری به موزه ارامنه در تبریز بزنید. در این موزه نسخ کهن بسیاری به زبان‌ها فارسی، ارمنی و عربی وجود دارند که حتی برخی از آن‌ها به زبان خطی عبری هستند. برخی دیگر از این آثار نیز بر روی پوست آهو نوشته شده‌اند و بازدید از آن‌ها بسیار جالب توجه خواهد بود. افزون بر این موارد، کتب دیگری نیز وجود دارند که شامل معارج النبوه فی مدارج الفتوه، آثار نظامی، کتاب‌های مقدس ارمنی و غیره می‌شوند. همچنین شما می‌توانید وسایل گران‌بهایی از زیورآلات، تاج‌ها، پارچه‌ها و لباس‌های رهبران ارامنه، مجسمه‌ها، سکه‌ها، نگین‌ها، ناقوس و... را در موزه ارامنه تبریز بیابید.

*بازدید از موزه ارامنه تبریز برای مسیحیان آزاد است ولی سایر افراد برای ورود باید مجوز کتبی خود را از سازمان ارشاد دریافت کنند.

*موزه ارامنه تبریز در روزهای 9 و 10 ماه محرم، روز 28 صفر، روز 21 ماه رمضان، روز 25 ماه شوال و روز رحلت امام خمینی (14 خرداد)  تعطیل است.

زمان بازدید موزه ارامنه تبریز: بهتر است با مجموعه تماس گرفته شود. (معمولا در ساعات اداری باز هستند.)

آدرس موزه ارامنه تبریز: میدان نماز، در کلیسای مریم مقدس

موزه سفال تبریز



خانه موزه سفال، از موزه های تاریخی تبریز


موزه سفال تبریز اولین موزه سفال ایران شناخته می‌شود که سال تاسیس آن به 1374 برمی‌گردد. این موزه در ابتدا به خاندان صرافلار تعلق داشته و سپس به مالکیت علوی‌ها درآمده است. لذا موزه سفال با عناوین خانه تاریخی علوی یا خانه صرافلارها هم شناخته می‌شود. در هنگام بازدید از موزه سفال تبریز و آشنایی با مراحل پخت گل، لعاب‌کاری، سفالگری و غیره؛ می‌توانید سری هم به نمایشگاه‌های دائمی آن بزنید.

در این نمایشگاه‌ها اثرهای زیادی از استاد عباس قابچی، استاد فریده تطهیری مقدم و... وجود دارند؛ بنابراین تماشای این آثار گران‌بها خالی از لطف نخواهد بود. همچنین این موزه یکی از بهترین مکان‌ها برای مسافرانی است که می‌خواهند از موزه های تبریز در ایام نوروز بازدید کنند. چرا که خانه موزه سفال تبریز در روزهای نوروزی مراسم‌های ویژه‌ای دارد و لحظات منحصربه‌فردی را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای تهیه بلیط سفر هم مانند بلیط هواپیما تبریز تهران، بلیط قطار، بلیط اتوبوس تبریز و سایر خدمات از قاصدک 24 کمک بگیرید. 

ساعت کار موزه سفال تبریز: ساعت: 9:30 تا 16:30

 آدرس موزه سفال تبریز: خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، پلاک 100

سوالات متداول درباره موزه های تبریز

بله، تقریبا اکثر موزه های شهر تبریز باز هستند و شما می‌توانید از موزه قاجار تبریز تا موزه خودروهای کلاسیک آن دیدن کنید. (بازدید از موزه ارامنه نیاز به مجوز دارد.)
تعداد موزه های تبریز به بیش از 10 مورد می‌رسد که برخی از آن‌ها به عنوان خانه‌های تاریخی این شهر شناخته می‌شوند. در این مطلب لیست موزه های تبریز را به همراه خانه موزه های تبریز ارائه دادیم.
با اوج پاندمی کرونا این امکان میسر نبود ولی امروزه در زمستان 1401 مجددا موزه‌‌های تبریز درهای خود را به روی گردشگان باز کرده‌اند.
بله، موزه های تبریز در ایام نوروز هم باز بوده و فرصت مناسبی برای گشت و گذار و داشتن یک سفر به یادماندنی هستند.
موزه قاجار در منطقه ششگلان، جنب اداره صنعت معدن و بیمارستان کودکان، در نزدیکی مدرسه شیخ عطار و مقبره الشعرا قرار دارد.
برخی از موزه های تبریز رایگان هستند ولی برخی دیگر نیاز به پرداخت هزینه اندکی برای ورود دارند.