معرفی مهم‌ترین موزه‌های یزد

شهر یزد یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی کشور، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شهر تاریخی یزد که به شهر بادگیرها نیز معروف است؛ دارای موزه‌ها و آثار تاریخی متعدد، خانه‌های قدیمی، آتشکده‌ها، مساجد و... است  که همگی نشان از آبادانی این شهر تاریخی از گذشته تاکنون بوده است. در تاریخ نوشته شده است که اوج آبادانی شهر یزد از سده هشتم هجری به بعد بوده و «اتابکان» یزد از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به شمار می‌روند. اگر قصد سفر به شهر تاریخی یزد و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و خرید سوغاتی‌های یزد را دارید؛ پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت پس از خواندن این مطلب، یک بلیط هواپیما یزد از قاصدک 24 به صورت آنلاین خریداری کرده و سفر خود را شروع کنید.


شهر تاریخی یزد


لیست دیدنی‌ترین موزه‌های یزد



اگر علاقمند هستید در مدت کوتاهی با چکیده‌ای از تاریخ شهر شگفت‌انگیز و پر رمز و راز و فرهنگ مردمان آن آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنم ضمن بازدید از جاهای دیدنی یزد، حتما از موزه‌های شهر نیز دیدن نمایید. در ادامه این مطلب از قاصدک24 لیستی از مهم‌ترین موزه‌های یزد را برای معرفی به شما آماده کرده‌ایم تا با شناخت بیشتر پیرامون بناهای تاریخی یزد، تجربه سفر بهتری را در پیش داشته باشید.


 موزه مردم شناسی ابرکوه و خانه صولت


موزه مردم‌ شناسی ابرکوه، خانه صولت

خانه قاجاری و زیبای صولت یا موزه مردم‌شناسی ابرکوه یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف یزد به‌شمار می‌رود که متعلق به یکی از خان‌های ابرکوه به نام «صولت» بوده است. این بنای قدیمی متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است که قدمت برخی از آثار ارزشمند موجود در این موزه، حتی به دوره‌های اولیه اسلام باز می‌گردد. معماری درون‌گرا و زیبای این خانه قدیمی، همراه با نقش و نگار اسلیمی و ستون‌های بلند و تزیینی، از ویژگی‌های منحصر به فرد این خانه تاریخی محسوب می‌شود.  از جمله اشیای قدیمی که در این موزه دیده می‌شوند؛ می‌توان تفنگ‌های قدیمی، تپانچه، سکه‌های رایج ایران از زمان قاجار تاکنون، وسایل حمام و روشنایی، نسوخ قدیمی، اشیای کاوش‌های باستانی طاووس‌الحرمین، قلعه بهمن‌ و مسجد جامع، حکم احمد شاه قاجار به یکی از سرداران ابرکوه و سنگ نوشته‌های قدیمی را نام برد.
 
  • آدرس: یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، جنب مسجد آقا، خانه صولت ابرکوه
  • ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای شنبه، ساعت 9 تا 21:00



خانه وحشی بافقی


موزه مردم شناسی بافق، خانه وحشی بافقی


موزه مردم‌شناسی بافق یزد، معروف به خانه وحشی‌بافقی، شاعر پرآوازه قرن دهم هجری و سراینده منظومه « شیرین و فرهاد» یکی از شاعرانه‌ترین موزه‌های شهر یزد به شمار می‌رود که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. ساخت این خانه نسبتا کوچک با مساحت حدودا 120 متر مربع با معماری خشتی و گلی، به دوران صفویه برمی‌گردد. مانند تمام خانه‌های فلاتی ایران؛ این خانه نیز دارای ایوانی بزرگ و یک زیرزمین است که در گذشته دسترسی به آبی که در آن‌جا جاری بوده را ایجاد می‌کرده است. در این موزه تاریخی شاهد آثار به جامانده  قدیمی شامل: زیورآلات، ظروف سفالی و فلزی، وسایل عطاری و طب‌سنتی، ابزارآلات سنتی‌کشاورزی، بافندگی و آهنگری، لباس‌های محلی و صنایع‌دستی خواهید بود.

  • آدرس: یزد، شهرستان بافق، جنب اداره میراث فرهنگی بافق
  • ساعات بازدید: همه روزه


موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده



موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

خانه تاریخی و قاجاری عرب‌زاده که در یکی از محله‌های قدیمی فهادان و در نزدیکی زندان اسکندر واقع شده است؛ محل قرارگیری موزه مردم‌شناسی و سکه یزد محسوب می‌شود. قدمت این بنای تاریخی که مساحتی حدود 800 متر مربع را داراست؛ به دوران قاجاریه برمی‌گرد که درطی سالهای 1335 تا 1383 با تلاش‌های استادان برجسته سکه‌شناسی آثار مهمی در این موزه گردآوری و به نمایش درآمده است. معماری موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد، به سبک قاجاری بوده و با نقش و نگار اسلیمی و کتیبه نوشته‌های مذهبی و تزیینات چوبی تلفیق شده است.
در موزه سکه یزد که جزو معروف‌ترین موزه‌های یزد به شمار می‌رود، نزدیک به 5 هزار سکه طلا و نقره و همچنین اسکناس‌های مربوط به دوران ناصرالدین‌شاه، نگهداری می‌شود که همگی متعلق به دوره‌های مختلف پیش از اسلام تا دوران معاصر است. علاوه بر این‌ها، موزه مردم‌شناسی حیدرزاده، شامل هزار فقره اجناس مردم‌شناسی مربوط به ادوار تاریخی هخامنشیان تاکنون، مانند زیورآلات و نسخ‌های‌خطی و تسبیحات و... نیز می‌شود.


  • آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، بن بست بیت‌الزهرا، موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8:00 تا 20:00
 

موزه خودروهای کلاسیک یزد


موزه خودروهای کلاسیک یزد

 

موزه خودروهای تاریخی و دست‌ساز یزد، یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین موزه‌ها برای علاقمندان به اتوموبیل‌های قدیمی و کلاسیک به شمار می‌رود. این موزه در سال 1396 به همت برادران اردانی با جمع‌آوری خودروهای دست‌ساز و خودروهای شناسنامه‌دار تاریخی، به شکلی خلاقانه در بنایی تاریخی به مساحت 1800 متر مربع به نمایش گذاشته شده است. در حال حاضر در این مجموعه 30 دستگاه خودرو تاریخی قرار دارد؛ که در میان آن‌ها، 5 دستگاه خودروی دست‌ساز وجود دارد. همچنین 20 دستگاه موتورسیکلت نیز از دیگر دیدنی‌های این موزه درکنار خودروهای کلاسیک محسوب می‌شود. موزه خودروهای کلاسیک یزد، در سال 2018 از نظر شورای شورای بین المللی موزه‌ها به عنوان خلاقانه‌ترین موزه انتخاب شد.

  • آدرس: خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی بوستان هفت‌تیر، جنب موزه آینه‌ و روشنایی، مجموعه کارخانه جنوب، موزه خودروهای کلاسیک
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 10:00 تا 22:00


موزه فرهنگی و باستانی یزد، موزه مارکار


مجموعه فرهنگی و هنری مارکار که یکی از دیدنی‌ترین موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری یزد، به شمار می‌رود؛ از تاثیرگذارترین بناهای قدیمی در تاریخ معاصر یزد نیز شناخته می‌شود. این مجموعه که نقش بسزایی در آموزش و پرورش مردم یزد داشته است و نمایانگر تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان محسوب می‌شود؛ در دهه 90 خورشیدی به موزه مارکار تبدل شده و ساخت فاز نخست این موزه به دست اسفندیار اختیاری در سال 1394 پایان یافت. در ابتدای ساخت این بنا که از زیباترین بناهای تاریخی یزد نیز به شمار می‌رود؛ به عنوان دبیرستان، دبستان و خوابگاه دانش‌آموزی از آن استفاده می‌شد. در این موزه با پوشش زنان و مردان و موبدان زرتشتی، و آیین و آداب و رسوم زرتشتیان به خوبی آشنا می‌شوید. معماری این بنا بسیار چشم‌نواز و زیبا بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که بیشترین بهره را از نور خورشید ببرد. مجموعه ماکار برای تامین آب مورد نیاز خود از آب‌انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می‌کرده است و بازدید از این قسمت‌ها برای عموم آزاد است. همچنین حمام و سرویس‌های بهداشتی موجود در این مجموعه می‌تواند شما را با سبک زندگی مردمان در 80 سال پیش آشنا کند. در آخرین قسمت موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان، آشپزخانه‌ای قدیمی با تمام وسایل مربوط به آن به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس: خیابان کاشانی میدان مارکار، بلوار منتظر قائم، کوچه میلاد
  • ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 16:30 تا 20:30

 
موزه اسناد تاریخی یزد، خانه لاری ها


خانه لاری‌ها از جمله مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. این بنای تاریخی که در محله فهادان و در بافت کهن شهر قرار دارد؛ به شما امکان گشت وگذار در کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر که قدم به قدم پر از زیبایی و حس خوب است را می‌دهد. خانه اعیانی  لاری ها که مساحتی برابر با 1700 متر و زیربنایی معادل 1200 متر مربع دارد؛ از دو بخش اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت‌های اعیان نشین چهار فصل دردور تا دور عمارت ساخته شده است؛ که براساس تابش خورشید چهارطرف آن برای چهار فصل مختلف مناسب هستند. این بنای تاریخی دارای 3 حیاط و 6 باب خانه بوده و ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سردر و هشتی را نیز در خود جای داده است. در معماری خانه لاری‌ها، ویژگی‌های معماری یزدی از جمله احترام به حریم خصوصی، همبستگی فضاهای مختلف و چیدمان اصولی فضاها و استفاده از عنصر مهم بادگیر نیز به چشم می‌خورد.



موزه  اسناد تاریخی یزد


موزه اسناد تاریخی یزد

از سال 1385 بخشی از خانه لاری‌ها تبدیل به موزه اسناد ملی شده و تحت اختیار سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی قرار گرفته است. در قسمت موزه اسناد تاریخی یزد، 110 تابلو از اسناد قدیمی استان یزد وجود دارد که شامل اسناد انقلاب، اسناد تجارت، آگهی‌ها، شخصیت‌ها، اسناد مربوط به قنات‌ها، اسناد حکومتی و اسناد مربوط به کشف حجاب در دوران رضاشاه می‌شود. همچنین تعدادی از تصاویر تاریخی نیز در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.


  • آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی، خانه لاری‌ها
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8:00 تا 20:00
 

سخن پایانی



شهر یزد یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که دارای جاذبه‌های تاریخی و باغ‌های بسیار زیباست. علاوه بر موزه‌های ملی، شهر یزد دارای خانه‌های اعیانی قدیمی و دیدنی بسیاری هست که در نوع خود و با توجه به قدمت چندصدساله، بی‌نظیر و زیبا هستند. آتشکده زرتشتیان که به تنهایی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های یزد به شمار می‌رود؛ در کنار خانه‌های تاریخی و «آسیاب وزیر» و «باغ دولت‌آباد» از مهم‌ترین مقاصد گردشگری یزد محسوب می‌شوند. از آن جایی که استان یزد منطقه گرمسیری به‌ شمار میֱ‌رود؛ بهترین زمان سفر به یزد، یعنی فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید تا تجربه بهتری را در سفر به این شهر داشته باشید. برای سفر راحت‌تر می‌توانید از خدمات تهیه آنلاین بلیط هواپیما یزد در قاصدک 24 استفاده نمایید و یا با خرید بلیط قطار و بلیط اتوبوس به راحتی به این شهر دیدنی سفر کنید.