انواع غذاهای سنتی یزدی

اگر به یزد سفر می‌کنید، چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای یزدی تبدیل به یکی از به یادماندنی‌ترین خاطراتتان خواهد شد. زمانی که وارد این شهر می‌شوید اصالت ایرانی و معماری کهن اماکن آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. این اصالت راه خود را به غذاهای محلی یزد هم باز کرده و سبب طبخ خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی شده است. پس اگر می‌خواهید با غذاهای یزد آشنا شوید و یک سفر اشتهابرانگیز به دنیای آش‌ها و خورش‌های اصیل ایرانی داشته باشید، با قاصدک24 همراه شوید.

انواع غذاهای یزدی

غذاهای محلی یزد چیست؟


غذاهای یزد شامل لیست متنوعی از خورش‌ها، آش‌ها، غذاهای نانی، دسر و پیش غذا می‌شوند که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارند. از خورش قیمه نخود معروف گرفته تا آش شولی و کوفته‌های لذیذ همگی می‌توانند شما را برای صرف یک وعده غذا در یزد شگفت‌زده کنند. بنابراین در سفر خود حتما سری به رستوران‌های این شهر بزنید و غذاهای سنتی یزد را سفارش دهید. البته می‌توانید در منزل نیز این غذاهای خوشمزه را آماده و نوشجان کنید.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید
 

خورش در غذاهای یزد


خورش های یزدی عطر و بوی وسوسه‌انگیزی دارند و مملو از خواص مفید هستند. پس اگر می‌خواهید بهترین غذاهای محلی یزد را امتحان کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید، به سراغ پلو خورش‌های این استان بروید.

قیمه نخود یزدی


اگر به دنبال یکی از معروف ترین غذاهای یزدی ها هستید، قیمه نخود انتخاب مناسبی است. این قیمه در میان مردمان یزد شهرت زیادی دارد و در مجالس و مراسم‌های مختلف آن‌ها طبخ می‌شود. همانطور که از نام آن نیز مشخص است، طرز تهیه آن مشابه قیمه سیب زمینی معمولی است با این تفاوت که به جای لپه از نخود استفاده می‌شود. شما می‌توانید این غذا را هم با مرغ و هم با گوشت خورشتی طبخ کنید و نوشجان نمایید.

عکس قیمه نخود یزدی

مواد لازم:

  • پیاز: ۱ عدد
  • گوشت خورشتی / مرغ: ۴۵۰ گرم
  • نخود: ۲۵۰ گرم
  • لیمو عمانی: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی و زردچوبه: به دلخواه
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه، چوب دارچین، زنجبیل، کاری، پودر هل) : به میزان لازم

طرز تهیه:


برای تهیه قیمه نخود یزدی ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و در روز بعد به مدت 15 دقیقه بپزید. پوست‌های نخود را جدا کرده و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس زنجبیل و فلفل بریزید و گوشت‌ها را اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید از رب و کمی زردچوبه هم برای خوش‌رنگ شدن خورش استفاده نمایید. حال نوبت به ریختن نخود و آبجوش می‌رسد. اجازه دهید مواد خوب پخته شوند و خورش به غلظت دلخواه برسد. در اواخر پخت لیموهای عمانی را بیفزایید. سرانجام زعفران، چوب دارچین و سایر ادویه‌ها را اضافه کنید. قیمه نخود یزدی آماده است!

متنیجه، فسنجان یزدی


یکی از غذاهای موردعلاقه اکثر ایرانی‌ها فسنجان است؛ بنابراین تعجبی ندارد که در غذاهای سنتی یزد نیز جای داشته باشد. البته در یزد آن را با نام محلی متنیجه می‌شناسند و کمی متفاوت از فسنجان معمولی طبخ می‌کنند. شما می‌توانید فسنجان یزدی را با انواع گوشت قرمز و سفید امتحان کنید و از خواص فراوان آن بهره‌مند شوید.

خورش فسنجان یزدی

مواد لازم:

  • چغندر: 1 عدد متوسط
  • به / سیب / آلو: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد کوچک
  • گوشت قرمز / سفید
  • گردو و بادام آسیاب شده
  • برگه زردآلو / آلوچه تازه: به دلخواه
  • رب انار
  • هل ساییده شده: 3 عدد
  • ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) : به میزان لازم

طرز تهیه:


همانطور که گفتیم در فسنجان یزدی می‌توانید از انواع گوشت مرغ، گوسفند و بوقلمون استفاده کنید. اگر گوشت قرمز را انتخاب کردید آن را به صورت خورشتی خرد کنید یا به صورت چرخ کرده بردارید و قلقلی کنید. اگر گوشت سفید را ترجیح می‌دهید آن را به صورت تکه‌های کوچک یا ریش ریش شده درآورید. برای تهیه خورش متنیجه هم ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن و ادویه تفت دهید. گوشت‌ها را بیفزایید تا نیم‌پز شوند. سپس گردو و بادام را با هم اضافه کنید. این دو مورد قابل حذف هستند یا می‌توانید فقط یکی از آن دو را استفاده کنید. چغندرها را نگینی خرد کنید و در یک ظرف جدا با به، سیب یا آلو بپزید. در صورت دلخواه زردآلو و آلوچه هم اضافه نمایید. در نهایت میوه‌های پخته را همراه با هل داخل خورش بریزید. اگر ترشی غذا کم بود یک قاشق رب انار بیفزایید. براساس ذائقه و سلیقه خود می‌توانید شکر هم اضافه کنید. در نهایت اجازه دهید خورش به غلظت برسد و روغن بیندازد. فسنجان یزدی آماده است!

خورش کدو سرکه شیره از غذاهای اصیل یزدی


اگر به طعم‌های ترش و ملس علاقمند هستید و می‌خواهید از میان انواع غذاهای سنتی یزدی یکی را انتخاب کنید، خورش کدو سرکه شیره را از دست ندهید. در این خورش برخلاف نام آن، از شیره استفاده نمی‌شود و این کلمه به بافت شیره مانند خورش برای اضافه کردن شکر برمی‌گردد. همچنین می‌توانید به جای استفاده از گوشت گوسفندی، از مرغ یا بوقلمون استفاده کنید یا اگر گیاهخوار هستید، توفو بریزید. در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه خورش کدو سرکه شیره یزد آشنا می‌شویم.

مواد لازم:

  • پیاز بزرگ: ۲ عدد
  • گوشت گوسفندی: ۵۰۰ گرم
  • کدو سبز: 1 کیلو
  • سرکه انگور و شکر: هر کدام نصف پیمانه
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه) : به میزان لازم

طرز تهیه:


برای تهیه این خورش که یکی از بهترین غذاهای محلی یزد است، باید پیاز را خرد کنید و با زردچوبه و روغن تفت دهید. سپس گوشت‌های خورشتی را اضافه کرده و کمی آن را سرخ کنید. آبجوش بریزید و اجازه دهید گوشت خوب پخته شود. در این میان کدوها را پوست بکنید و به 4 قسمت خرد کنید. پس از تفت دادن کدوها با روغن، آن‌ها را به خورش بیفزایید و سرکه و شکر هم اضافه کنید. میزان اضافه کردن شکر سلیقه‌ای است و به ذائقه شما برمی‌گردد. پس طعم غذا را بچشید و پس از ریختن ادویه، نوشجان کنید. به خاطر داشته باشید خورش نباید آبکی باشد، پس کدوها را زمانی داخل قابلمه بریزید که آب خورش کم شده باشد.

خورش سیب از غذاهای شهر یزد


خورش سیب یزد یکی از غذاهای متفاوت و خوشمزه‌ی محلی شناخته می‌شود که کمتر کسی آن را امتحان کرده است. پس اگر به دنبال یک خورش جدید و پرخاصیت هستید، هرگز از این غذای یزدی غافل نشوید. در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه خورشت سیب یزد آشنا خواهیم شد.

غذاهاي معروف يزد

مواد لازم:

  • مرغ: 400 گرم
  • سیب: 5 عدد
  • لپه پخته شده: 200 گرم
  • آلو بخارا: 16 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • زعفران دم کرده: 1 لیوان
  • زنجبیل ساییده شده:
  • ادویه (نمک، فلفل و دارچین) : به میزان لازم

طرز تهیه:


برای تهیه خورش سیب ابتدا پیازها را خرد کنید و با روغن تفت دهید. گوشت را اضافه کنید و زنجبیل بیفزایید. مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید و زعفران را اضافه نمایید. پس از کمی تفت دادن، باقی مواد که شامل آلو، سیب‌های خرد شده و لپه می‌شوند را بریزید. در نهایت کمی دارچین بریزید و آبجوش را اضافه نمایید. اجازه دهید خورش خوب پخته شود. سپس در ظرف سرو کشیده و نوشجان کنید.

خورش به آلو، مقوی‌ترین غذای یزد


یکی دیگر از غذاهای اصیل یزد، خورش به آلو است که طعمی ملس و خواصیتی فراوان دارد. اگر در پاییز و زمستان به یزد سفر کردید، حتما این خورش محلی بی‌نظیر را امتحان کنید. یزدی‌ها خورش به آلو را در مهمانی‌ها و مراسم‌های خود به ویژه در روزهای سرد سال سرو می‌کنند و از عطر و طعم لذیذ آن لذت می‌برند. شما می‌توانید در این غذای یزدی طبق سلیقه خود از گوشت مرغ، گوسفندی و بوقلمون استفاده کنید.

خورشت به آلو یزدی

مواد لازم:

  • بِه: ۲ عدد
  • آلو: ۲۵۰ گرم
  • لپه: ۷۵ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ‌ خوری
  • آبلیمو: ۲ قاشق سوپ‌ خوری
  • شکر: به دلخواه
  • زنجبیل ساییده شده / پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌ خوری
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه) : به میزان لازم

طرز تهیه:


برای پخت خورش به آلو، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزدی، پیازها را نگینی خرد کنید؛ با روغن تفت دهید و گوشت را اضافه کنید. پس از تغییر رنگ گوشت، لپه‌ها را همراه با رب گوجه فرنگی، زردچوبه و زنجبیل بیفزایید. آبجوش را داخل مواد بریزید و در قابلمه را بگذارید. کمی بعد آلوها را بریزید. سپس به‌ها را پوست بکنید و خرد کنید. در روغن سرخ کنید و به خورش اضافه نمایید. در مراحل پایانی پخت هم زعفران، آبلیمو و شکر بریزید و با زرشک پلو نوشجان کنید. شکر به دلخواه بوده و امکان حذف آن طبق ذائقه خود وجود دارد.

آش در غذاهای سنتی یزد


آش در غذاهای سنتی یزدی جایگاه ویژه‌ای دارد و شما می‌توانید لیست متنوعی از آن‌ها را پیدا کنید. هرکدام از این آش‌ها خواصیت و طعم منحصربه‌فردی دارند و برای یک وعده غذایی خوشمزه در روزهای سرد انتخاب جذابی هستند. پس با ما در این بخش نیز همراه شوید تا به سراغ آش های یزدی برویم و با مواد لازم برای تهیه آن‌ها آشنا شویم.

غذای یزدی آش شولی


غذای یزدی شولی یک آش خوشمزه و مقوی است که یزدی‌ها آن را به عنوان پیش غذا یا صبحانه سرو می‌کنند. در زمستان آش شولی یزد با شلغم و ماش پخته شده و در تابستان از عدس و چغندر استفاده می‌شود. یکی دیگر از مواد به کار رفته در این غذا، خمیر اوماج است که از خیس کردن آرد و سپس خشک کردن آن در آفتاب یا فر خاموش به دست می‌آید. به طور کلی مواد لازم آش شولی یزد شامل اماج، چغندر، پیاز، عدس، سبزی (برگ چغندر / برگ اسفناج، جعفری، تره) ، سرکه و ادویه می‌شود.

آش شولی معروف یزد

آش انار از غذاهای یزدی اصیل


اگر در میان غذاهای محلی یزد به دنبال آشی جدید برای شب یلدا می‌گردید یا گیاهخوار هستید و فقط غذاهای بدون گوشت می‌خورید؛ حتما آش انار را امتحان کنید. این آش بسیار خوش‌رنگ و طعم است و در آن از  دانه‌های انار، برنج، لپه، پیاز، سبزی آش و ادویه استفاده می‌شود. برای طعم بهتر هم می‌توانید از رب‌های انار خانگی بهره ببرید و به جای آب، آب انار را جایگزین کنید. سپس آش انار یزدی را داخل ظرف سرو بکشید و روی آن را با دانه‌های انار و گلپر تزئین نمایید. ناگفته نماند این غذا در پاییز و زمستان بیشتر طبخ می‌شود و در شیراز و گیلان نیز طرفداران زیادی دارد. در شیراز آش انار را با گوشت‌های قلقلی شده می‌پزند و در شمال داخل آن چغندر یا لبو می‌ریزند. شما می‌توانید طبق سلیقه خود آش انار را براساس دستور یکی از این استان‌ها تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. همچنین برای اینکه بدانید چه فصلی برای مسافرت مناسب است، حتما مطلب «بهترین زمان سفر به یزد» از وبلاگ قاصدک 24 را مطالعه کنید.

غذای محلی استان یزد

آش آبغوره از غذاهای سنتی یزد


اگر به دنبال آشی مقوی و سرشار از خاصیت در لیست غذاهای محلی یزد هستید؛ آش آبغوره انتخاب مناسبی خواهد بود. این آش برای افرادی که کلسترول بالا، فشار خون، قند خون، صفرازدگی و عطش دارند بسیار توصیه می‌شود. یزدی‌ها در آش آبغوره از بلغور گندم، آبغوره، آب مرغ / گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، عدس، پیاز، غوره، برنج، سبزی (برگ چغندر / برگ اسفناج، جعفری، تره) ، پودر نعناع خشک و ادویه می‌ریزند. توجه داشته باشید برای داشتن یک آش خوشمزه یزدی حتما از سبزیجات تازه استفاده کنید. اضافه کردن غوره نیز سلیقه‌ای است؛ پس اگر به طعم‌های ترش و ملس علاقمند نیستید از ریختن آن صرف نظر نمایید.

غذای یزدی ها

آش گشنیز یزدی (شوربا کلم)


آش گشنیز با نام شوربا کلم یزدی هم شهرت دارد و یکی از غذاهای محلی یزد است. یزدی‌ها این آش مقوی را در روزهای سرد سال برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی طبخ می‌کنند. پس اگر می‌خواهید یک آش سالم و پرخاصیت را امتحان کنید، هرگز از آش گشنیز یزد غافل نشوید. در این غذا از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، برنج نیم دانه، شوید تازه / خشک، سبزی (جعفری، گشنیز، تره، اسفناج) و ادویه استفاده می‌شود. با توجه به سلیقه و ذائقه خود هم می‌توانید داخل آن شلغم، کدو سبز، لپه و ماش بریزید و نوشجان کنید. برای سفر به یزد هم امکان رزرو بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما از قاصدک 24 وجود دارد.

آش شوربا یزدی

آش گندم یزدی


یکی از آش های یزدی خوشمزه که از غذا های سنتی یزد هم شناخته می‌شود، آش گندم است. این آش در محرم طرفداران زیادی دارد و انتخاب بسیاری از افراد برای غذاهای نذری است. مواد لازم آش گندم شامل گوشت گوسفندی، بلغور گندم، عدس، نخود، لوبیا قرمز، پیاز و ادویه می‌شود. برای طعم بهتر و خوشبوترشدن این آش می‌توانید از دنبه، دارچین، ادویه کاری و کمی جوز هندی استفاده کنید. ناگفته نماند از آنجایی که غلظت آش گندم تقریبا مشابه حلیم است؛ اجازه دهید غذا خوب جا بیفتد و آبکی نباشد.

آش گندم یزدی با گوشت

غذاهای محلی یزد با نان


در پاسخ به «غذای سنتی یزد چیست؟» باید بگوییم غذاهای یزد به یک یا دو نوع مدل خاص محدود نمی‌شوند و مملو از خوراک‌های رنگارنگ، کوفته‌های لذیذ و پلوخورش‌های خوشمزه هستند. ما نیز پس از معرفی خورش های یزدی و آش‌های معروف آن، به سراغ غذاهای محلی یزدی ها می‌رویم که با نان سرو می‌شوند.

آبگوشت یزدی


یزدی‌ها آبگوشت را با آلو و لواشک درست می‌کنند و از این جهت به آن آبگوشت ترش هم گفته می‌شود. پس اگر می‌خواهید یک آبگوشت خوشمزه با طعمی متفاوت را امتحان کنید، حتما در سفر خود به یزد سری به رستوران‌های سنتی بزنید و این غذای وسوسه‌کننده را سفارش دهید. مواد لازم برای آبگوشت یزدی هم شامل لوبیا سفید، نخود، سیب زمینی، گوشت، گوجه فرنگی، آلو / لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی، ترخون یا شنبلیله خشک و ادویه می‌شود.

بهترین آبگوشت یزد

اشکنه یزدی


اشکنه یک غذای یزدی آسان و خوشمزه است که در زمان بسیار کمی آماده می‌شود. تنها باید پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن، زردچوبه و کمی آرد تفت دهید. سپس به ازای هر نفر یک لیوان آب اضافه کرده و صبر کنید تا جوش بیاید. در نهایت برای هر نفر یک تخم مرغ بشکنید و اجازه دهید تا خوب پخته شود و جا بیفتد. حال سبزی معطر یزدی به نام مرزنجوش را به همراه نمک و فلفل داخل مواد بریزید و پس از گذشت زمان اندکی زیر گاز را خاموش کنید. اشکنه را داخل کاسه بریزید و با نان و سبزی میل کنید.

عکس غذاهای محلی یزد

کوفته نخودچی یزدی


کوفته نخود یزدی یک غذای لذیذ و سنتی بوده که راز خوش‌طعم شدن آن به خوب ورز دادن مواد بستگی دارد. مواد لازم کوفته یزدی شامل گوشت گوسفندی چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، تخم مرغ به ازای هر نفر، سبزیجات معطر (تره و جعفری) و ادویه می‌شود. برای تهیه آن هم مواد گفته شده را خوب با یکدیگر ورز دهید و 30 دقیقه تا 1 ساعت صبر کنید تا مواد جذب هم شوند. سپس در قابلمه پیاز را تفت دهید و به آن زردچوبه اضافه کنید. از مواد کوفته به اندازه‌ی یک پرتقال کوچک بردارید و آن را به صورت گلوله درآورید. کوفته‌ها را داخل سسی که با پیاز آماده کرده‌اید قرار دهید و آب بریزید. پس از 3 ساعت کوفته نخودچی یزدی آماده است! برای رنگ و طعم بهتر هم می‌توانید داخل سس از رب گوجه فرنگی و هویج رنده شده استفاده کنید. (یزدی‌ها معمولا رب اضافه نمی‌کنند و رنگ غذا زرد است.)

دستور پخت کوفته یزدی

قلیه کدو از بهترین غذاهای یزد


یکی دیگر از غذاهای محلی یزدی ها قلیه کدو است که با نام‌های قلیه کدو تنبل یا قلیه کدو حلوایی یزد هم شهرت دارد. برای پخت این غذا از کدو حلوایی، ماش، برنج، لوبیا قرمز، پیاز و ادویه استفاده می‌کنند. برای این کار حبوبات را بپزید و به آن کدوی پخته و برنج خیس شده اضافه کنید. سپس اجازه دهید مواد خوب جا بیفتد و با هم مخلوط شوند. در نهایت پیاز داغ را همراه با دارچین و ادویه اضافه کنید. برای خوش‌طعم‌ترشدن قلیه کدوی یزدی بهتر است پیاز را با کره محلی سرخ نمایید و کمی در غذا زعفران دم کرده بریزید. سپس در قابلمه را گذاشته و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. قلیه کدو حلوایی آماده است!

بهترین غذای یزدی

کوفته برنجی یزد


اگر از طعم کوفته تبریزی لذت می‌برید، بی‌تردید کوفته یزدی هم یکی از غذاهای موردعلاقه‌تان خواهد شد. این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی با برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، سرکه و ادویه تهیه می‌شود. برای تهیه کوفته یزدی برنج را آبکش کنید؛ پیاز را رنده کنید؛ آب آن را بگیرید و با گوشت خوب ورز دهید. سپس برنج و ادویه را همراه با آرد به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. در مرحله بعد مقداری از مواد را بردارید و به صورت یک پرتقال کوچک درآورید. سرانجام باید کوفته‌ها را داخل روغن سرخ کنید و زمانی که رنگ آن‌ها تغییر کرد، داخل قابلمه دیگری قرار دهید. در این قابلمه پیاز را با زردچوبه تفت دهید و به آن آب اضافه کنید. پس از گذشت 30 دقیقه سرکه و شکر بریزید و مجددا اجازه دهید مواد پخته شود. پس از 15 دقیقه کوفته برنجی حاضر است؛ با نان و ترشی نوشجان کنید.

کشک خیار یزدی


در غذای یزدی ها کشک اهمیت بسیار بیشتری نسبت به ماست دارد و تا جای امکان داخل غذاهای خود به جای ماست از کشک استفاده می‌کنند. طرز تهیه کشک خیار هم بسیار ساده است و تنها باید کشک، گردوی آسیاب شده، خیار و پیاز رنده شده، سیر رنده شده به دلخواه، کشمش پلویی، سبزی معطر مانند نعناع خشک را با هم مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید. کمی بعد ظرف را بیرون درآورید و همراه با نان و سبزی میل کنید.

تاس کباب از غذاهای محلی یزدی ها


تاس کباب یزدی یک غذای محبوب و سرشار از ویتامین است که در آن گوشت‌های خرد شده، سیب زمینی، پیاز، هویج، به، لیمو عمانی، آلو بخارا، روغن زیتون و ادویه (دارچین، زردچوبه) وجود دارد. برای خوش‌رنگ شدن تاس کباب یزدی هم می‌توانید رب گوجه فرنگی را با زردچوبه تفت دهید و سپس به مواد اضافه کنید. سیر تازه و سبزیجات معطر هم می‌توانند به طعم بهتر غذا کمک کنند.

دیگر غذاهای محلی یزد


همانطور که مشاهده کردید لیست غذاهای یزدی ها بسیار متنوع و بیشمار است و برای هر سلیقه‌ای غذای خوشمزه دارد. از دیگر غذاهای محلی یزد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نان سوروک: سوروک یک نان روغنی محلی برای استان یزد است که معمولا برای مراسم‌های مذهبی و خیرات برای فوت شدگان طبخ می‌شود.
  • کله گیپا یزدی: این غذا را می‌توان طبخ سیرابی به روشی منحصربه‌فرد دانست که مخصوص یزدی‌ها به ویژه شهرستان اردکان است. در کله گیپا داخل سیرابی را با موادی همچون برنج، گوشت، زیره و ماش پر کرده و می‌پزند.
  • نان لتیر: نان لتیر یزد مناسب وعده‌های صبحانه یا عصرانه است و در آن از گردو، پیاز و کمی سبزیجات استفاده می‌شود.
  • حلوای برنج: حلوای برنج بهترین غذای سنتی یزد برای نذری، مراسم‌های مذهبی مانند ایام شعبان، رجب، محرم، صفر و رمضان است. طعم و طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به شله زرد دارد با این تفاوت که غلظت حلوای برنج بیشتر بوده و زعفران ندارد.
  • ماقوت یزدی: یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای یزدی ماقوت نام برده می‌شود که از ترکیب نشاسته، گلاب، شکر و زعفران تهیه می‌شود. روی آن نیز یک لایه ژله موزی با پودر تخم شربتی قرار می‌گیرد.
  • مشتوک: این غذای آسان با نام مشتک یزدی هم مشهور است و از مخلوط کردن نان خشک، پنیر، گردو، تره و پیازچه به دست می‌ِآید.

سوالات متداول درباره غذاهای یزد

قیمه نخود برای استان یزد است و یکی از معروف ترین غذاهای محلی یزدی شناخته می‌شود.
از بهترین غذاهای یزد می‌توانیم به قیمه نخود، فسنجان یزدی، آبگوشت، نان سوروک و خورش به آلو اشاره کنیم.
آش شولی که در لیست محبوب‌ترین غذاي محلي يزد قرار دارد؛ از خمیر اوماج، اسفناج، سبزی آش، پیاز، چغندر، عدس، سرکه و نعناع خشک تهیه می‌شود.