لیست سوغات اردبیل و صنایع دستی

سوغات اردبیل شامل شیرینی‌های محلی و مواد غذایی مقوی و سالم می‌شود که خرید آن‌ها در سفر خالی از لطف نیست. همچنین صنایع دستی اردبیل در دل خود آثار ارزشمند و گرانبهایی دارد که قدمت آن‌ها به سالیان درازی برمی‌گردد. برای آشنایی بهترین سوغاتی های اردبیل و صنایع دستی مشهور آن با قاصدک 24 در ادامه مطلب همراه شوید.
 

سوغات اردبیل چیست؟


در لیست سوغات اردبیل می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و سنتی‌ای را پیدا کنید که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند. به عنوان مثال عسل طبیعی سبلان اردبیل یا سرشیرهای محلی آن در ایران نظیر ندارد و شما محو طعم لذت‌بخش خود می‌کنند. در ادامه با معروف ترین سوغات های اردبیل آشنا خواهیم شد.

نان فطیر، بهترین سوغات اردبیل


در سفر به اردبیل اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، نان سنتی و محلی این استان است که فطیر نام دارد. در طرز تهیه نان فطیر اردبیلی از خمیر ترش استفاده شده و در داخل آن انواع مغزها مانند مغز گردو وجود دارد. بنابراین این خوراکی خوشمزه را می‌توان سوغاتی مقوی اردبیل دانست که مواد آن کاملا سالم هستند. بی‌تردید عطر نان فطیر و بوی دارچین وسوسه‌کننده‌ی آن شما را وادار به خرید خواهد کرد و میل‌کردن آن در کنار چای لحظات آرامش‌بخشی را برایتان به همراه خواهد داشت.

عکس سوغات اردبیل

عسل سبلان، سوغات اردبیل و سرعین


اگر به دنبال معروف ترین سوغات اردبیل و طبیعی‌ترین عسل ایران هستید هرگز از عسل سبلان غافل نشوید. این عسل از دامنه‌های کوه سبلان مشکین شهر تهیه شده و قند بسیار پایینی دارد. خوب است بدانید کوه‌های سبلان مملو از گل و گیاهان دارویی هستند و خواص زیادی را شامل می‌شوند. از انواع طعم این عسل‌ها می‌توانیم به گشنیز، گل سرخ، نعناع، خشخاش، زنبق و... اشاره کنیم. بنابراین با اطمینان در پاسخ به پرسش «سوغات اردبیل که نشاط اور و مقوی است چیست؟» می‌توانیم بگوییم عسل سبلان، که تمامی این ویژگی‌ها را دارد!

مسیر کوه سبلان اردبیل

لبنیات محلی و سرشیر اردبیل


لبنیات محلی اردبیل مانند کره، خامه و سرشیر از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند و به شما فرصت داشتن یک صبحانه مقوی می‌کند. شما می‌توانید در کنار این لبنیات بی‌نظیر، عسل اردبیل را نیز تهیه کنید و لذت سفر را برای خود دوچندان نمایید. همچنین در خرید سوغات اردبیل به خاطر داشته باشید سرشیر گاومیش چربی بیشتری دارد و بسیار خوش طعم‌تر از سایرین شناخته می‌شود.

سرشیر و عسل اردبیل

سوغات اردبیل حلوای سیاه


یکی دیگر از بهترین سوغات اردبیل حلوای سیاه است که به آن قره حلوا نیز می‌گویند. در این حلوا از شیره عسل، کره محلی و حیوانی، جوانه گندم، آرد سبوس‌دار و پودر نارگیل، پسته و گردو استفاده می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از گردشگران از سوغات های اردبیل تنها با عسل و سرشیر آن آشنا هستند و از قدمت 90 ساله این حلوای مقوی بی‌خبرند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود حلوای سیاه را امتحان کنید و از خواص بیشمار آن بهره‌مند شوید. البته بهتر است برای خرید آن به سراغ فروشگاه‌های محلی بروید؛ زیرا پخت این حلوا 5 ساعت زمان می‌برد و برخی افراد به کیفیت محلی‌ها آن را درست نمی‌کنند.

سوغاتی ها اردبیل

باقلوا، سوغات خوشمزه اردبیل


دیگر نیازی به معرفی این خوراکی لذیذ و پرطرفدار نیست؛ زیرا باقلوا برای هر مزاج و سلیقه‌ای خوشایند است. این محبوبیت زمانی بیشتر خواهد شد که باقلوا را از استان‌های مخصوصی همچون اردبیل، قزوین و یزد تهیه کنید. روش طبخ هر کدام از این مناطق تفاوت اندکی با یکدیگر داشته ولی در مواد اصلی آن یکسان هستند. به عنوان مثال باقلوای اردبیلی از خمیرهای نازک با پودر گردو آماده می‌شود و در باقلوای قزوین از پودرهای دیگری همچون پسته و بادام استفاده می‌کنند. این شیرینی معروف و مغذی را می‌توان خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل دانست که تمامی قنادی‌ها آن را ارائه می‌کنند.

باقلوا زعفرانی اردبیل

تخمه آفتابگردان، سوغات خوراکی اردبیل


یکی از مقوی‌ترین مغزها، مغز تخمه آفتابگردان است که فوایدی همچون کاهش فشار خون، ریزش مو، کمبود وزن، التهاب استخوان و مفاصل و... دارد. این خوراکی در اردبیل به واسطه‌ی شمایل آن، با نام تخمه آفتابگردان شمشیری نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید از فروشگاه‌های این استان تخمه آفتابگردان را در طعم‌های نمکی و سرکه‌ای خریداری کنید و یک تنقلات سالم و سنتی به شهر خود ببرید.

شکلات رسته، سوغات اصیل اردبیل


بدون‌تردید یکی از بهترین سوغاتی های اردبیل شکلات رسته است که اغلب گردشگران از وجود این خوراکی سالم و طبیعی آگاه نیستند. این شکلات بسیار خوشمزه از کاکائو، شیر، خامه مخصوص سرشیر، شکر، گلوکز، کره طبیعی و مغز گردو تهیه می‌شود. طبخ شکلات رسته اردبیل دقت و ظرافت زیادی می‌خواهد و زمان پخت آن به 24 ساعت می‌کشد. نکته‌ای که در خرید شکلات رسته باید به خاطر داشته باشید، تهیه آن از آشپزخانه‌های سنتی و قنادی‌های معروف است. زیرا برخی از فروشگاه‎ها کیفیت مناسبی ندارند و شکلات تقلبی را به جای رسته به شما خواهند داد. به عنوان مثال یکی از بهترین شیرینی‌فروشی‌های اردبیل که در کوچه پس کوچه‌های عارف قرار دارد، قنادی خدایی است.

شکلات رسته اردبیل

قرابیه، شیرینی سوغات اردبیل


قرابیه شیرینی سنتی اردبیل است که در شهرهای دیگری مانند تبریز، زنجان و مراغه پخته می‌شود. شیرینی قرابیه در طعم‌های نارگیلی، گردویی، پسته‌ای و بادامی وجود دارد و معمولا از آن برای پذیرایی در مجالس استفاده می‌کنند. بنابراین اگر در میان سوغاتی های اردبیل به دنبال یک شیرینی لوکس و مدرن هستید، حتما به سراغ قنادی‌های این استان رفته و قرابیه اردبیلی بخرید.


برای خرید بلیط قطار مراغه کلیک کنید
 


لیست سوغات اردبیل

نان برنجی و قطاب، سوغات خلخال اردبیل


خلخال یکی از شهرستان‌های اردبیل است که سوغاتی‌های معروف آن شامل نان برنجی و قطاب می‌شوند. قطاب عسلی خلخال یک شیرینی خوشمزه و معطر است که در میان آن مغز گردو، هل، میخک و... وجود دارد.

عکس سوغاتی های اردبیل
نان برنجی اردبیل را محلی‌ها با اسامی قند چوریی و قند چورگی می‌شناسند که ویژه شهرستان خلال است. این شیرینی خوشمزه در لیست سوغات سنتی اردبیل جای می‌گیرد و برای پذیرایی در نوروز و مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارد. شما نیز می‌توانید این شیرینی خوش خوراک را برای خود خریداری و نوشجان کنید.

آشنایی با صنایع دستی استان اردبیل


معروف ترین صنایع دستی اردبیل قالی‌های رنگارنگ، هنر جاجیم بافی و لباس‌های محلی این استان هستند. برای خرید صنایع دستی اردبیل می‌توانید به بازار بزرگ این شهر بروید یا از فروشگاه‌های میدان عالی قاپو دیدن کنید.

صنایع دستی اردبیل چیست

قالی و گلیم، از صنایع دستی اردبیل


از صنایع دستی اردبیل می‌توانیم به گلیم و قالی‌های خوش رنگ با نقش و نگارهای متنوع اشاره کنیم که در ابعاد مختلفی بافته می‌شوند. یکی از رایج‌ترین گلیم‌ها پلاس اردبیل است که با پشم بافته شده و در زندگی عشایری بسیار کاربرد دارد. شما می‌توانید از پلاس به عنوان زیرانداز استفاده کنید یا گلیم‌های اردبیل را به عنوان یک سوغاتی ارزشمند به شهر خود ببرید.

هنر جاجیم بافی اردبیلی


یکی از هنرهای اصیل اردبیل بافتن جاجیم توسط عشایری‌ها با الگوهای لوزی است. جاجیم‌های اردبیل از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی یا کرکی بافته می‌شوند و در رنگ‌های آبی، قرمز، زرد، سبز و... وجود دارند. اگر قصد دارید یک صنایع دستی سنتی، نسبتا ارزان و کاربردی را برای خود خریداری کنید، جاجیم بافی انتخاب مناسبی خواهد بود. از آن‌ها می‌توانید به عنوان فرش یا زیر انداز استفاده کنید.

اجاق قراقی


اجاق قراقی را می‌توان یکی دیگر از صنایع دستی اصیل عشایر اردبیل دانست. در این هنر پرظرافت پارچه‌های دستبافت پشمی توسط عشایر بافته می‌شوند که شباهت زیادی به جاجیم دارند. نقش و نگارهای این آثار حاصل ذهن بافنده آن است و معمولا به صورت شکل‌های هندسی تهیه می‌شود. خوب است بدانید در گذشته اجاق قراقی را بیشتر به صورت نعل می‌بافند ولی امروزه پارچه‌های مستطیل شکل تنوع بیشتری دارند. شما می‌توانید همانند جاجیم، از این پارچه‌ها نیز به عنوان زیرانداز و فرش استفاده کنید.

سازهای موسیقی سنتی


اگر به ابزارآلات موسیقی و نواختن سازهای گوناگون علاقه دارید، مشکین شهر و خلال بهترین شهر برای خرید صنایع دستی اردبیل هستند. شما می‌توانید در اردبیل و شهرهای اطراف آن بهترین سازهای سنتی موسیقی را پیدا کنید که از چوب گردو، شمشاد و توت ساخته شده‌اند. از پرطرفدارترین سازهای محلی اردبیل می‌توانیم به سنتور، سه‌تار، کمانچه و تنبک اشاره کنیم. از دیگر سوغات و صنایع دستی اردبیل می‌توانیم به زیر انداز پشمی پلاس، آثار مسگری اردبیل، پوشاک محلی اردبیل و نقاشی روی چرم اشاره کنیم که در بازارهای این شهر به فروش می‌رسند و موردعلاقه گردشگران بسیاری هستند.

سوالات متداول درباره سوغات اردبیل و صنایع دستی


  • سوغاتی اردبیل از کجا بخریم؟ یکی از بهترین مراکز خرید سوغات اردبیل مغازه‌های اطراف میدان عالی قاپو است. افزون بر این مورد می‌توانید به بازار اردبیل، قنادی‌های معروف و شیرینی‌فروشی‌های محلی بروید.
  • معروف ترین صنایع دستی اردبیل چیست؟ گلیم، جاجیم، قالیچه، لباس‌های محلی، سنتور،  کمانچه و آثار مس چند نمونه از صنایع دستی اردبیل هستند.
  • سوغاتی های مقوی اردبیل کدام‌اند؟ از سالم‌ترین و مغذی‌ترین سوغاتی ها اردبیل می‌توانیم به عسل سبلان، سرشیر و حلوای سیاه اشاره کنیم.
  • بهترین سوغاتی اردبیل چیست؟ بهترین سوغاتی اردبیل را می‌توان فطیر، حلوای سیاه و قرابیه دانست.