چگونه سفری سبز داشته باشیم؟

«به نظر من یه سفر به هر جایی می‌تونه باشه، می‌تونه به یه ساحل آروم باشه، می‌تونه به یه شهر دورافتاده یا یه شهر شلوغ باشه، می‌تونه طولانی یا کوتاه باشه. می‌تونه برای هرکس مفهومی داشته باشه یا هر رنگی داشته باشه، ولی من یعنی بهتر بگم ما توی قاصدک24، معتقدیم سفر هر چی که باشه باید سبز باشه. بله سبز و همیشه سبز!»

سفر سبز چیست؟


با شنیدن اصطلاح سفر سبز اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما خطور کند، لم دادن در یک خانه درختی در وسط جنگل های سرسبز است. اما خوب برای داشتن یک سفر سبز شما می توانید حتی به یک شهر شلوغ رفته یا در یک هتل لوکس اقامت داشته باشید، فقط کافی‌ست حواستان به محیط زیستی که در آن تنفس می کنید، باشد. امروزه اصطلاحات مشابه زیادی مانند اکوتوریسم، سفر پایدار و گردشگری مسئولانه به گوش می خورد که در مرکز همه آن‌ها اهمیت به حفظ محیط طبیعی و فرهنگی مقصد گردشگری قرار گرفته است. این یعنی محافظت از گیاهان، حیات وحش و منابع دیگر، احترام به فرهنگ های محلی و شیوه های متفاوت زندگی و کمک فعالانه و مثبت به جوامع محلی.


سفر سبز چیست

مزایای سفر سبز


با بیش از یک میلیارد مسافری که هر سال سراسر دنیا را زیر قدم‌های خود می‌گذارند، به حداقل رساندن تأثیرات فردی روی ذخایر فرهنگی و طبیعی زمین، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. تأثیرات بالقوه منفی گردشگری هم در سطح داخلی و هم جهانی به چشم می‌خورد. هتل‌های حاشیه اقیانوس در هاوایی به فرسایش ساحل کمک کرده‌اند. افزایش تعداد گردشگران برای اکوسیستم شکننده جزایر Galapagos  در اکوادور یک تهدید به شمار می‌رود و دی اکسید کربن حاصل از هواپیماها گرمایش زمین را تسریع می‌کند.

با تمام خساراتی که گردشگری خواسته یا ناخواسته بر پیکر محیط زیست وارد می‌کند، رویکرد سبز داشتن به سفر تنها و مهمترین راه محافظت از مکان‌هایی است که به آن‌ها سفر می‌کنیم. بدون شک این کار نه فقط برای خودمان بلکه برای مسافرانی است که بعد از ما به آنجا سفر می‌کنند و یا مردمی که قرار است سال‌های سال در آنجا زندگی کنند. برخلاف باور عموم، برای داشتن سفر سبز نیازی به هزینه کردن بیشتر نیست. شما می توانید گزینه‌های سفر سبز را در همه سطوح هزینه‌ای پیدا کنید، از سفرهای ارزان تا گران و لوکس.


راهکارهای داشتن سفر سبز


اگر تاکنون چیزی در مورد سفر سبز نمی دانستید، هنوز هم دیر نشده است. با دانستن نکاتی در مورد یک سفر دوستدار محیط زیست، می توانید احساس آرامش خود را از سفر دوچندان کنید.

یک مقصد سفر اخلاقی را انتخاب کنید


یک سازمان غیرانتفاعی مستقل به نامEthical Traveler هر ساله به رتبه بندی مقصدهای سفر با استفاده از استانداردهای حافظت از محیط زیست، رفاه اجتماعی و حقوق بشر می‌پردازد. چک کردن بخش “Addendum: Destinations of Interest” در این سایت به شما در انتخاب مقصد بهتر کمک می کند. با سفر به کشورهای این لیست، هزینه‌های سفر شما در تلاش ها برای ایجاد صنعت گردشگری پایدار و ترغیب سایر کشورها به اتخاذ این روند مصرف می‌شود.

یک هتل سبز را انتخاب کنید


هتل‌هایی را برای اقامت انتخاب کنید که در ساختمان‌های مجاز از نظر زیست محیطی قرار دارند، از انرژی‌های تجدیدپذیر، بازیافت و محصولات پاک و دوستدار محیط زیست استفاده می‌کنند و به مهمانان نیز گزینه‌هایی برای کمک در این زمینه ارائه می‌کنند. اقامت در هتل‌های کوچک‌تر و محلی در حال حاضر سبزترین شیوه به شمار می‌رود. هم اقامت شما به لحاظ محیط زیستی و اجتماعی مسئولانه خواهد بود و هم کمکی مستقیم به اقتصاد محلی آن منطقه. افزون بر این موارد می‌توانید برای یک اقامت کوتاه مدت، ساده‌ترین راه را انتخاب نمایید و در طبیعت و جنگل از بستن چادر مسافرتی استفاده کنید.

آژانس مسافرتی سبز را انتخاب کنید


انتخاب یک تور محلی مستقل می‌تواند بهترین راه برای تضمین این موضوع باشد که پول شما قرار است در راه اقتصاد آن منطقه خرج شود. در هنگام انتخاب یک تور مسافرتی به این موارد توجه کنید:

  • شرکت یا آژانس خود را متعهد به اصول اخلاقی بداند
  • از تولیدات و اقلام اداری سبز استفاده کنند
  • می توانید نگاهی هم به فعالیت های اجتماعی آن‌ها بیندازید
  • اینکه چقدر به گل‌ها و گیاهان اهمیت می‌دهند

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید


استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا پیاده روی، می‌تواند آثار مخرب شما بر محیط زیست را به حداقل برساند. به علاوه به شما اجازه می‌دهد که با مردم محلی بیشتر آشنا شده و یک فرهنگ جدید را تجربه کنید. به جای کرایه کردن ماشین، سوار اتوبوس شوید، به یک تور پیاده روی بپیوندید و یا با دوچرخه به تماشای مناظر بروید. برای مقاصد طولانی هم از قطار کمک بگیرید که به شما اجازه می‌دهد که از پنجره مناظر اطراف را تماشا کنید.

راهکار داشتن سفر سبز



از بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنید


همراه داشتن یک قمقمه آب می‌تواند در داشتن سفری سبز به شما کمک کند. با این کار نه تنها میزان استفاده از بطری‌های پلاستیکی کاهش می‌باید، بلکه هر در صورت لزوم هم می‌توانید از نوشیدنی‌های دیگر در مسافرت خود استفاده کنید.


غذاهای محلی بخورید


از کشاورزان منطقه حمایت کنید، مزه‌ای طبیعی را امتحان کنید و مهمتر از همه اینکه تولید کربن خود را کاهش دهید. به دنبال رستوران‌هایی بگردید که غذاهای محلی را تبلیغ می‌کنند یا غذاهای محلی را در مکان‌هایی میل کنید که بیشتر احتمال دارد از محصولات آن منطقه استفاده کرده باشند. هر چیزی که می‌خورید از گونه‌های در معرض انقراض آن منطقه میل نکنید!

مفید باشید


قدم‌های ساده‌ای بردارید؛ مانند تعویض نکردن روزانه ملحفه‌ها در هتل، دوش کوتاه گرفتن، دستگاه تهویه را زیاد روشن نگذاشتن و خاموش کردن چراغ‌های اضافی. در مورد مقصد سفر خود خوب تحقیق کنید. اینکه آیا آن منطقه با کمبود آب مواجه است یا خیر، انرژی چگونه در آن تولید می‌شود و اینکه آیا مشکلی در زمینه منابع انرژی وجود دارد؟

سفر سبز

از خود زباله به جا نگذارید


بسیاری از کشورهای در حال توسعه امکاناتی برای بازیافت زباله‌های عظیم و یا حتی کوچکی مثل باتری‌های مصرف شده ندارند. اگر به تولید چنین زباله‌هایی بپردازید، آن‌ها برای صدها سال باقی خواهند ماند. بنابراین زباله‌های خود را با خود به خانه ببرید. به غیر از لباس و چیزهایی که می‌توانید آن‌ها را در اختیار مردم محلی بگذارید.

چقدر کربن تولید کرده‌اید؟


به سایت Sustainabletravel رفته و میزان کربنی را که در سفر تولید کرده‌اید، محاسبه کنید. اگر چه بهتر است که در وهله اول تمرکز خود را برای به حداقل رساندن تولید کربن خود بگذارید، اما کمک به این برنامه‌ها به پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و احیای جنگل ها کمک شایانی خواهد کرد.

اگر فکر می کنید توانایی این را دارید که به سازمان های محلی فعال در عرصه محیط زیست آن منطقه کمک کنید، تعلل نکنید! برای خرید تورهای گردشگری و خدمات سفر مانند دریافت آنلاین بلیط هواپیما و رزو هتل نیز می‌توانید از قاصدک 24 کمک بگیرید.