معرفی حقایق جالب درباره هاوایی

مجمع الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام قرار دارد و یکی از 50 ایالت آمریکا شناخته می‌شود. هاوایی سرزمینی پر از زیبایی و شگفتی است که گردشگران زیادی را مسحور خود می‌کند. هر کدام از جزایر هاوایی که سرزمبن خدایان لقب گرفته، یک ویژگی منحصر به فرد دارند که آن‌ها را در جهان زبانزد می‌کند: از مرتفع‌ترین صخره دریایی تا فعال‌ترین آتشفشان جهان! پس اگر کنجکاو هستید با این سرزمین پر از شگفتی بیشتر آشنا شوید و در مورد حقایق جالب هاوایی اطلاعات کسب کنید، در ادامه مطلب با قاصدک 24 همراه باشید.

حقایق جالب درباره هاوایی


حقایق جالب درباره هاوایی


  1. نام مستعار هاوایی ایالت آلوها (Aloha State) است که از کلمه پروتو-پولینزی آلوفا (Alofa) به معنای عشق، شفقت و بخشندگی گرفته شده است. از کلمه آلوها هم برای سلام کردن و هم خداحافظی نیز استفاده می‌شود.
  2. هاوایی تنها ایالتی است که به لحاظ جغرافیایی در آمریکای شمالی واقع نشده، کاملا با آب احاطه شده و خط مستقیمی در مرز خود ندارد. در حقیقت یکی از حقایق جالب در مورد هاوایی این است که این جزیره 2 هزار و 390 مایل از نزدیک‌ترین قاره یعنی آمریکای شمالی فاصله داشته و دورافتاده‌ترین مرکز تجمع جمعیت در جهان است. در روزهای نخست شکل‌گیری این سرزمین هم بذرها و گیاهان از طریق باد، پرندگان و آب به آن آورده شدند.
  3. باراک اوباما که در هاوایی متولد شده، تنها رئیس جمهوری است که در خارج از ایالات متحده به دنیا آمده است.
  4. هاوایی دو زبان رسمی دارد: زبان هاوایی و انگلیسی. هر چند که زبان‌های دیگری چون سامون، تونگان و پیجین (Pidgin) نیز در این ایالت سخنگویانی دارند.
  5. در سال‌های دهه 60 میلادی فضانوردان با راه رفتن بر روی زمین‌هایی متشکل از گدازه‌های سخت شده در منطقه مائونا لوئا (Mauna Loa) هاوایی برای سفر به ماه آموزش می‌دیدند. گفتنی است که این منطقه شباهت زیادی به سطح ماه دارد.

منطقه مائونا لوئا


6. هاوایی زیستگاه یک گونه منحصر به فرد از عنکبوت به نام «عنکبوت شاد» است. پشت شکم این عنکبوت خاص شباهت بسیار زیادی به یک چهره خندان دارد.

زیستگاه هاوایی


    7. یکی از نخستین نمونه‌های بیماری ایدز در ایالات متحده در هاوایی به ثبت رسیده است. در می 1978 یک زن 50 ساله آسیایی مبتلا به این بیماری تشخیص داده شد و در آگوست همان سال نیز جان خود را از دست داد.
    8. تنها مار خشکی که در حیات وحش هاوایی یافت شده، مار کور کوچک هاوایی نام دارد که می‌گویند در سال 1929 از فیلیپین به زمین‌های مدرسه کامه هامه ها (Kamehameha) آورده شده باشد.

    حیات وحش هاوایی


    9. هاوایی تنها دو گونه پستاندار بومی دارد که یکی از آن‌ها خفاش سفید مایل به خاکستری و دیگری گونه‌ای از سیل (Seal) است. این ایالت بسیاری از گونه‌های خود را از دست داده و یکی از بیشترین گونه‌های در حال انقراض را در آمریکا دارد. گفته می‌شود که تقریبا تمام پرنده‌های بومی این ایالت در خطر انقراض قرار دارند.
    10. یکی از حقایق جالب در مورد هاوایی این است که هشت خط راه راه افقی بر روی پرچم هاوایی نشان‌دهنده هر کدام از جزیره‌های اصلی این ایالت هستند. در گوشه سمت چپ بالایی پرچم نمونه کوچکی از پرچم بریتانیا جای گرفته که به احترام کاپیتان بریتانیایی جرج ونکوور می‌باشد که نخستین پرچم این ایالت را در سال 1794 برای هاوایی به ارمغان آورد.
    11. مردم هاوایی در هنگام نوشتن به زبان انگلیسی تنها از 12 حرف و یک نماد (‘) استفاده می‌کنند.
    12. پشه‌هایی که در روز نیش می‌زنند، برای نخستین بار در سال 1872 و از طریق مسافران قاچاق یک کشتی تجاری وارد هاوایی شده و همراه خود بیماری‌هایی چون مالاریا و طاعون را به این جزیره آوردند.
    13. هاوایی به دلیل فوران‌های پی در پی آتشفشانی تنها سرزمینی در جهان نام برده می‌شود که سطح زمین‌های آن در حال افزایش است. در سال 1970 نیز آتشفشان کیلائو (Kilauea) در یکی از جزایر این منطقه فوران کرده و بیش از 5 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد؛ فورانی که مرگبارترین در تاریخ ایالات متحده بود. این آتشفشان همچنین یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌ها در جهان است.
    14. هاوایی جوان‌ترین ایالت آمریکاست که در سال 1959 به این کشور پیوسته است. این ایالت همچنین جنوبی‌ترین ایالت آمریکا یاد می‌شود.

    طبیعت هاوایی


    15. رقص «هولا» در اصل شکلی از نیایش بود که توسط مردان آموزش دیده‌ای انجام می‌شد که این رقص را از خدای هاوایی یعنی «لوکا» یاد گرفته‌اند. مردم این سرزمین همچنین از کوسه به عنوان یکی از خدایان خود یاد کرده و با آن برخورد محترمانه‌ای دارند!
    16. جزیره مولوکای (Molokai) در هاوایی بیش از 7 هزار سکنه دارد. این جزیره به احتمال زیاد بیشتر به واسطه گذشته خود شناخته شده است که از آن به عنوان محل قرنطینه جذامی‌ها یاد می‌شده است. بلندترین صخره‌های دریایی جهان هم در این جزیره واقع شده‌اند.
    17. یکی دیگر از حقایق جالب هاوایی این است که پرباران‌ترین مکان روی زمین در کوه وایالیل (Waialeale) در جزیره کائوی (Kauai) هاوایی قرار گرفته است. متوسط بارندگی سالانه در این منطقه به 450 اینچ می‌رسد.

    هاوایی


    18. زمانی که کاپیتان کوک در سال 1978 به هاوایی قدم گذاشت، مردم این منطقه از او به عنوان خدای لونو (Lono) استقبال کردند؛ چرا که او درست در میانه یک فستیوال مقدس به آنجا رسیده بود. مردم هاوایی در ابتدا فکر می‌کردند که کشتی‌های کوک در حقیقت جزایر شناور هستند!
    19. موج سواری که مردم هاوایی به آن هینالو (Heenalu) می‌گویند، هزاران سال پیش توسط پولینزی‌ها ابداع شد که نخستین ساکنان هاوایی بودند. تخته‌های آن‌ها بیش از 150 پوند وزن و 20 پا طول داشتند.
    20. نخستین مبلغان مسیحی که در سال 1820 به هاوایی رسیدند با چند موضوع عجیب مواجه شدند. نخست اینکه مادران این سرزمین نوزادان خود را در صورت معلولیت، بیماری یا داشتن فرزند زیاد به قتل می‌رساندند. دوم اینکه مردم هاوایی سوگ و ماتم خود را برای عزیزان از دست رفته‌شان به شکل‌های عجیبی نشان می‌دادند؛ شکل‌هایی مانند بیرون کشیدن دندان‌ها یا خالکوبی کردن زبان خود!
    21. جالب است بدانید که جامعه باستانی هاوایی به طبقات اجتماعی تقسیم می‌شد. پایین‌ترین طبقه اجتماعی کائوا (Kauwa) نام داشت که از زندانیان جنگی یا ساکنان اولیه‌ای بود که ساکنان بعدی بر آن‌ها غلبه کرده بودند. در این میان افراد بدشانسی هم بودند که به عنوان قربانی برای خدایان انتخاب می‌شدند!
    22. اگرچه بیشتر مردم فلوت را با دهان خود می‌نوازند، اما هاوایی‌های باستان اغلب این کار را با بینی خود انجام می‌دادند. به احتمال زیاد این کار از یک باور قدیمی ریشه گرفته که بینی خالص‌تر و پاک‌تر از دهان است و قابلیت گفتن چیزهای زیادی دارد.

    حال که با حقایق جالب هاوایی آشنا شدید می‌توانید مطالب بیشتری را از وبلاگ قاصدک 24 مانند «حقایق جالب ژاپن» مطالعه کنید.