اکوتوریست کیست و چگونه یک اکوتوریست شویم؟

کوتوریسم به عنوان شاخه ای از گردشگری، امروزه در سراسر جهان طرفداران بیشماری دارد. این اصطلاح که از ترکیب دو واژه اکو و توریسم تشکیل شده است، در فارسی به معنای بوم گردی است که زیر مجموعه هایی از طبیعت گردی را نیز در بر می گیرد. اما آیا در این میان هر کسی که در طبیعت گشت و گذار می کند و یا با خرید یک بلیط قطار یا اتوبوس به مناطق طبیعی سفر می کند را می توان یک اکوتوریست نامید؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. چرا که اکوتوریست در حقیقت یک طبیعت گرد یا کویر گرد تنها نیست این فرد به عنوان یک گردشگر باید دارای ویژگی های شخصی و اجتماعی خاصی باشد که بتوان به او عنوان اکوتوریست را اعطا کرد. اما این ویژگی ها چه هستند و یک اکوتوریست واقعی کیست؟ برای یافتن پاسخ تنها کافی است با قاصدک 24 در ادامه مطلب " اکوتوریست کیست و چگونه یک اکوتوریست شویم؟ " همراه شوید.

اکوتوریست کیست؟


اکوتوریسم شاخه ای از صنعت گردشگری است که بر مبنای حفاظت از منابع طبیعی و نگهداری از شیوه زندگی مردم بومی پایه گذاری شده است. بنابراین اکوتوریست کسی است که در سفرش، برای مسائل محیطی و اجتماعی اهمیت بیشتری قائل شود و تلاش نماید حتی در زمان تفریح خود نیز مسئولانه عمل کرده و بر اصول اولیه اکوتوریسم پایبند باشد. این فرد به طور معمول به فرهنگ مناطق مختلف جهان علاقمند است و ضمن احترام به آنها هیچ گاه سعی نمیکند تا چیزی از آن فرهنگ را تغییر دهد. بلکه همواره در تلاش است تا این فرهنگ بومی را حفظ و شگفتی های آن را به دیگر ساکنین کره زمین معرفی نماید.

اکوتوریست
از این رو همانطور که گفتیم هر طبیعت گردی، الزاماً یک اکوتوریست نیست. بنابراین اگر ما تنها، یک مسافر علاقمند به طبیعت گردی هستیم چطور می توانیم یک اکوتوریست شویم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که احساس مسئولیت و علاقه نسبت به جوامع مختلف و تلاش برای حفظ ارزش های آنها، بیشتر از آن که اکتسابی باشد یک امر ذاتی است. بنابراین شاید سخت بتوان گفت که چطور یک مسافر عادی را می توان به یک اکوتوریست واقعی تبدیل کرد. اما نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم قطعاً در این پروسه بی تاثیر نیستند. پس اگر شما نیز به اکوتوریسم علاقمندید به آنچه که در ادامه بیان می کنیم، بیشتر توجه کنید.

احترام به حساسیت های فرهنگی


در روستاها، جوامع کوچکتر و حساسیت های فرهنگی به مراتب بیشتر است. پس اگر یک بلیط اتوبوس را برای سفر به یکی از روستاهای بکر ایران خریداری کرده اید، سعی کنید پوشش و یا نوع رفتار شما موجب حساسیت ساکنین محلی نگردد و باورها و اعتقادات آنها را به بازی نگیرد. البته این امر ممکن است کاملاً ناخودآگاه رخ دهد بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مقصد کمی در خصوص آن پرس و جو نمایید تا ناخواسته موجبات آزردگی بومیان را فراهم نسازید.

احساس مسئولیت در قبال اقتصاد منطقه


مناطق بومگردی اغلب چرخه اقتصادی پیچیده ای ندارند و هزینه های جاری خود را از طریق فروش محصولات بومی و صنایع دستی تامین می نمایند. از این رو بد نیست اگر در منطقه مورد نظر شما فرودگاهی وجود ندارد که بتوانید با خرید بلیط هواپیما به مقصد آن، کمکی به چرخه اقتصادی منطقه نمایید، حداقل از محصولات بومی چیزی را به یادگار بخرید تا شما نیز سهمی در حفظ اقتصاد مناطق بومگردی داشته باشید. فراموش نکنید با اقامت در خانه های محلی و یا اقامتگاه های بومگردی و البته چانه نزدن بر سر قیمت نیز می توانید در این امر سهیم باشید.

اقامتگاه بومگردی

کمک به حفظ طبیعت و آرامش آن


اگر طبیعت یک منطقه هنوز هم در این دنیای پر از هرج و مرج، برای شما بکر، زیبا و آرامش بخش است باید از مردم محلی متشکر باشید که همزیستی مسالمت آمیز با آن را از یاد نبرده اند. بنابراین فراموش نکنید حال که شما نیز چند روزی مهمان آنها هستید باید تمام تلاش خود را برای حفظ محیط زیست به کار بگیرید و هرگز به آرامش آن لطمه نزنید. لازم به ذکر است که در این پروسه باید حتماً توجه ویژه ای نیز به گیاهان و حتی حیوانات داشته باشید و سعی نمایید تا کاری نکنید که آنها را در معرض انقراض قرار دهید. مثلاً اگر در یک دشت پر از شقایق قدم میزنید حتماً نباید برای گرفتن یک سلفی، یک دسته بزرگ از گل ها را بچینید یا حیوانات منحصر به فرد را برای خوراک شکار نمایید. به یاد داشته باشید برای اینکه یک اکوتوریست خوب و مسئول باشید باید حتماً برای حفظ طبیعت و آرامش آن نیز تلاش کنید.

احترام به حریم شخصی و خصوصی بومیان


به یاد داشته باشید تنها به این دلیل که یک خانه محلی، پوشش بومی یک زن یا نوع لباس پوشیدن یک پسر بچه، برایتان جذاب است اجازه ندارید تا از آنها عکس بگیرید. از این رو بهتر است قبل از ثبت هر عکسی به یادگار، ابتدا از فرد مورد نظر اجازه بگیرید و سپس لحظه ای از او را در یک قاب به تصویر بکشید. فراموش نکنید که اگر امکان چاپ عکس را دارید و یا از دوربین های چاپ سریع استفاده می کنید، حتماً نسخه ای از عکس را نیز به سوژه خود بدهید و او را در لذت زیبایی این لحظه سهیم کنید.

احترام به حریم شخصی و خصوصی بومیان
در پایان یادآور می شویم که برای خرید انواع بلیط سفر و بیمه مسافرتی تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید. در قاصدک 24 شما می توانید علاوه بر خدمات مسافرتی معمول، هتل مورد نظر خود را نیز در سراسر کشور به صورت آنلاین رزرو کنید و یا حتی با دانلود نسخه اندرویداپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 از کافه بازار، بهترین خدمات را با کمترین قیمت و در سریع ترین زمان ممکن خریداری نمایید.