آشنایی با اصطلاحات فرودگاهی مهم

آشنایی با اصطلاحات فروگاهی در سفرها مخصوصا سفرهای خارجی از لحظه ورود به فرودگاه تا لحظه تحویل چمدان ها بسیار مهم است. من در این مقاله قصد معرفی اصطلاحات فرودگاهی را دارم. دانستن این نکات باعث می‌شود شما در سفرهای خارجی و حتی داخلی استرس و نگرانی نداشته و با خیال راحت سفر کنید. برای آشنایی با اصطلاحات فرودگاهی همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید.

 
اصطلاحات فرودگاهی جدید

 

اصطلاحات رایج و پرکاربرد فرودگاهی

 

همانطور که می‌دانید هر روز بسیاری از عرصه‌ها دستخوش تغییر و تحول می‌شوند و این موضوع در صنعت گردشگری و اصطلاحات رایج سفر نیز صدق می‌کند. لذا ممکن است عباراتی که در گذشته پرکاربرد بوده امروزه دیگر جایگاهی میان افراد نداشته باشد و کلمات جدیدتری معادل آن‌ها شوند. به همین علت تصمیم گرفته‌ام در ادامه به سراغ اصطلاحات فرودگاهی جدید همراه با ترجمه انگلیسی آن‌ها بروم و اشاره‌ای به اصطلاحات باند فرودگاه و مخفف اصطلاحات هواپیمایی داشته باشم.

 

ایرلاین Airline

 

معمولا کلمه ایرلاین در زندگی روزمره نیز به گوش می‌رسد. شما در سفر با هواپیما بی‌شک با این کلمه برخورد می‌کنید. ایرلاین به معنای شرکت هواپیمایی، جزو پرکاربردترین اصطلاحات فرودگاهی به زبان انگلیسی است. در واقع ایرلاین به شرکتی که صاحب هواپیماست گفته می‌شود. 

 

ترمینال terminal

 

از دیگر اصطلاحات فرودگاهی که شما پیش از سفر خود با آن برخورد می‌کنید واژه ترمینال است. ترمینال به ساختمانی در فرودگاه گفته می‌شود که برای سوار و پیاده شدن گردشگران از هواپیما ساخته شده است. برخی فرودگاه‌ها ممکن است دارای یک ترمینال و برخی دیگر مانند فرودگاه مهرآباد دارای چندین ترمینال هستند که برای مقاصد داخلی و خارجی تفکیک شده‌اند.

 

فلایت flight

 

پروازی بین مقصد و مبدأیی مشخص فلایت نام دارد. هر پرواز شماره به خصوص خود را داشته که با همین شماره شناخته می‌شود. با فراخواندن گردشگران برای آماده شدن و سوارشدن به هواپیما شماره هواپیما خوانده می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید برای دریافت تمامی اطلاعات پرواز این شماره را احتیاج دارید.

پرواز هواپیما

 

گیت GATE

 

یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات فرودگاهی گیت است. شماره گیت هر فرد بر روی کارت پرواز او نوشته شده است. برای سوار شدن به هواپیما باید از گیت مشخص شده بر کارت خود عبور کنید.

گیت فرودگاه

 

دیپارچر  DEPARTURE

 

دیپارچر به معنای خروج هواپیما از فرودگاه است. سالن‌های فرودگاه دارای تابلوهایی هستند که نام و شماره پروازهای خروجی فرودگاه را نمایش می‌دهند. شما می‌توانید تا قبل از سوار شدن هواپیما در departures lounge یا همان سالن استراحت پروازهای خروجی منتظر بمانید.

 

ایدنتیفیکیشن IDENTIFICATION

 

Identification یا همان اطلاعات شناسایی گردشگران است. اطلاعات شناسایی شامل مدارک رسمی از جمله پاسپورت و کارت ملی می‌شود که نشان دهنده هویت هر فرد است. به یاد داشته باشید در پرواز های خارجی همراه داشتن پاسپورت الزامی بوده و همینطور گردشگران در پروازهای داخلی باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

 

اِرایوِل ARRIVAL

 

Arrival نیز از مشهورترین واژههای استفاده شده در فرودگاه‌ها محسوب می‌شود. به قسمتی از فرودگاه که گردشگران با خانواده و‌ دوستان خود ملاقات می‌کنند ارایول می‌گویند. تابلویی به نام  Arrival Board در فرودگاه‌ها برای نشان دادن زمان رسیدن پروازها به مقصد وجود دارد.

معنی دیپارچر در فرودگاه

 

لی اوور (Layover) و استاپ اوور (stopover)

 

لی اوور و استاپ اور از جمله اصطلاحات کم کاربرد فرودگاهی هستند. گاهی هواپیما با توجه به طولانی بودن پرواز در بین مسیر خود توقف کرده و گردشگران در فرودگاه بین راهی پیاده شده و پس از  مدتی استراحت سوار هواپیما می‌شوند. به توقف‌هایی که مدت زمان کوتاه‌تری دارند، لی اوور  به توقف‌های کوتاه و استاپ اوور به توقف‌هایی با زمان طولانی گفته می‌شود.

 

لانگ هال فلایت (Long-haul flight)

 

پروازهایی با مسافت طولانی به Long-haul flight یا همان پروازهای دوربرد معروف هستند. از جمله این پروازها می‌توان به پرواز نیویورک به سیدنی اشاره کرد.

 

چک-این (Check in)

 

به مرحله به اطلاع رساندن، رسیدن گردشگران به ایرلانی که با آن پرواز دارند چک-این گفته می‌شود. شما باید در کانتر چک-این بار، وسایل و مدارک خود را به مامورین ویژه ایرلاین تحویل داده و پس از بررسی توسط مامورین، کارت پرواز آن‌ها صادر می‌شود. چک-این از طولانی‌ترین مراحل قبل از پرواز به شمار می‌رود. گاهی اوقات گردشگران دو اصطلاح چک این و بردینگ را با هم اشتباه می‌گیرند؛ اما باید به این نکته توجه نمود که بردینگ به مرحله‌ای پس از چک-این گفته می‌شود.

آشنایی با اصطلاحات فرودگاه

چک این در فرودگاه (Airport check in) را می‌توان از رایج‌ترین اصطلاحات فرودگاهی دانست که حتما زمان سفر خواهید شنید. این عبارت به فرایندهای لازم برای دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما دلالت دارد که در زیر مراحل آن را مشاهده می‌کنید:

  1. یافتن ایرلاین موردنظر در سالن فرودگاه
  2. مراجعه به کانتر یا پیشخوان مربوطه برای تحویل چمدان
  3. ارائه مدارک شناسایی و دریافت کارت پرواز

 


کانترها به مراکز مشخص شده‌ای گفته می‌شوند که در سالن چک-این قرار داشته و مسئول دریافت مدارک و بارهای شما هستند.



چک این فرودگاه 

آن تایم (ON TIME)

 

در واقع به پروازهای بدون تاخیر و سر وقت آن تایم گفته می‌شود؛ البته این کلمه در صحبت‌های روزمره بین افراد نیز شنیده می‌شود. آن تایم بودن نشان از انجام کاری بدون تاخیر و درست در زمان خود است.

اصطلاحات فرودگاه به انگلیسی

 

کنسلد (CANCELED)

 

لغو یا همان کنسل شدن پرواز ها ممکن است دلایل گوناگونی از جمله مساعد نبودن هوا، نقص هواپیما و…  داشته باشد.

 

برد Bord

 

اصلاح برد در فرودگاه‌ها به معنای سوار شدن بر هواپیما است.

کارت پرواز

 

بُردینگ پَس

 

باید پس از ورود به فرودگاه چمدان و بارهای خود را به کانتر ایرلاین مخصوص سفر خود تحویل دهید. در این زمان بعد از بررسی مدارک، کارت پرواز گردشگر صادر می‌شود که اطلاعات پرواز از جمله مبدا، مقصد، شماره پرواز، شماره گیت، شماره صندلی و زمان حرکت همگی در این کارت درج شده است. در واقع مجوز ورود مسافران به هواپیما همراه داشتن همین کارت است. بردینگ نیز به معنای همان دریافت کارت پرواز است. خوب است بدانید بردینگ پس در فرودگاه می‌تواند به نوعی معادل زمان گرفتن کارت پرواز به فارسی باشد.

 

بردینگ تایم Boarding time

 

به مرحله یا زمانی که شما اجازه سوار شدن به هواپیما را پیدا می‌کنید بردینگ تایم می‌گویند.

 

بوکینگ

 

کلمه Book یا همان بوک کردن بلیط به معنای رزرو بلیط هواپیما مقصد و پرداخت هزینه آن است.

 

اکونومی و بیزینس کس (ECONOMY & BUSINESS CLASS)

 

اکونومی کلاس و بیزینس کلاس به دو نوع از  کلاس‌های پروازی گفته می‌شود. قیمت بلیط اکونومی کلس ارزان‌تر از بیزنس کلس بوده و از خدمات معمولی بهره‌مند است و البته از نظر اقتصادی مقرون به صرفه به شمار می‌رود. پرواز بیزینس کلاس هزینه بالایی داشته و اغلب برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همینطور از امکانات خوبی برخوردار است.

کلاس پروازی بیزینس

 

فرست کلاس (FIRST CLASS)

 

گرانترین نوع کلاس‌های پروازی فرست کلس نام دارد. در این گروه صندلی‌های بسیار بزرگ، جادار و راحت با قابلیت جابجایی آسان وجود داشته و در واقع این نوع کلاس پروازی وی آی پی بوده و از خدمات مناسب و بالایی برخوردار است.

 


بیشتر بخوانید: انواع کلاس پروازی


 

 وان وی (ONE WAY)

 

اصطلاح وان وی به بلیط یک طرفه تعلق دارد. به بلیطی که بازگشت از مقصد به مبدا مشخص شده ریترن گفته می‌شود و‌ همچنین تقاضای همزمان بلیط رفت و برگشت بلیط round ticket  نامگذاری شده است.

 

کری آن لاگیج

 

کیف دستی کوچکی که شما می‌توانید همراه خود به داخل کابین هواپیما حمل کنید کری آن لاگیج نام دارد. برای این کیف‌ها ابعاد خاصی در نظر گرفته شده و وزن معین شده برای آن‌ها حداکثر ۸ کیلوگرم است.

 

اُوِرسایزد بَگِیج / اُوِروِیت بَگِیج Oversized baggage/Overweight baggage

 

ایرلاین‌ها موظف به تعیین میزان بار گردشگران هستند. ناگفته نماند که قوانین و مقدار حمل مجاز هواپیماها با هم تفاوت دارد. حمل بیشتر از مقدار مشخص شده توسط گردشگران مشمول پرداخت هزینه اضافه خواهد شد.

 

فریت بار (FREIGHT)

 

به بخشی از فرودگاه می‌گویند که مسافران بار اضافی خود را تحویل می‌دهند و هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنند. بار مجاز در سفرهای خارجی معمولا از 30 تا 50 کیلوگرم است و بستگی به نوع کلاس پروازی شما دارد. ناگفته نماند اصطلاح دیگری به نام فریت بار دانشجویی نیز وجود دارد که برای دانشجویان و افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند مناسب است.

 

کاستمز

 

گردشگرانی که قصد دریافت اجازه ورود به کشوری دیگر را دارند، باید از قسمتی به نام کاستمز یا همان گمرک فرودگاه عبور کنند. بار و لباس‌های گردشگران همگی در این قسمت توسط مامورین فرودگاه بررسی شده تا از حمل وسایل غیرقانونی مانند اسلحه، دارو و همینطور پول خیلی زیاد جلوگیری شود.

معنی کاستومز در فرودگاه

 

فرجایل Fragile

 

شما می‌توانید هنگام حمل وسایل شکستنی و یا آسیب پذیر در سفر خود برچسبی تحت عنوان Fragile بر روی وسایل خود نصب کنید، از این رو مامورین فرودگاه با مشاهده این برچسب در حمل و جابجایی آن‌ها دقت بیشتری به عمل می‌آورند.

 

لیکوئیدز (Liquids

 

به مایعات داخل هواپیما اعّم از آب آشامیدنی و یا حتی شیشه‌های عطر لیکوئیدز می‌گویند. حمل این مایعات به داخل کابین هواپیما  نباید از 100 میلی‌متر تجاوز کند.

 

بِلت (belt

 

بلت یا همان conveyor belt به نوار ریلی مخصوص قرار گیری بار و چمدان‌ها گفته می‌شود.

 

دیلی

 

دیلی از دیگر اصطلاحات فرودگاهی به زبان انگلیسی است. این کلمه در زمان تاخیر  پرواز به کار برده می‌شود.

 

تیک آف و لندینگ

 

لندینگ و تیک آف دو اصطلاح کاربردی و مهم در فرودگاه به شمار می‌آیند. بلند شدن یا همان پرواز هواپیما از باند فرودگاه تیک آف نام داشته و به فرود آن لندینگ گفته می‌شود. به گردشگران توصیه می‌شود با توجه به لرزش و یا وقوع اتفاقات غیرمنتظره و خطرناک در این دو مرحله از صندلی‌های خود بلند نشده و تا حد ممکن به  سرویس‌های بهداشتی مراجعه نکنند.

فرود هواپیما چیست

 

سی آی پی (CIP

 

سی آی پی به جایگاهی ویژه برای گردشگران گفته می‌شود که در این مکان استفاده از خدمات مطلوب فرودگاهی در فضایی آرام وجود دارد. سی آی پی مسئول تمامی خدمات ترانسفر، خدمات گذرنامه‌ای، امور بانکی همچنین حمل و نقل بار مسافر و … است. البته گفته می‌شود گردشگران برای بهره‌مندی از این خدمات باید هزینه‌ای اضافه از بلیط خود پرداخت کنند.

اصطلاحات انگلیسی فرودگاه

 

ترانزیت (Transit

 

گردشگران خروجی بعد از تحویل بارهای خود، دریافت کارت پرواز ، بررسی و ثبت اطلاعات خروج از کشور وارد سالن ترانزیت می‌شوند.

 

کد Squawks 

 

کد squawks از جمله اصطلاحات باند فرودگاه محسوب می‌شود. هنگامی که پرواز دچار مشکلی شود، اختلالی در آن شکل گیرد و یا ارتباط خلبان با برج مراقبت از بین برود این اصطلاح یا کد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لاست اند فاند

 

لاست اند فاند در فهرست اصطلاحات خدمات فرودگاهی قرار می‌گیرد. گردشگران می‌توانند هنگام گم کردن بار یا وسایل خود به قسمتی از فرودگاه به نام لاست اند فاند مراجعه نمایند. از جمله اقداماتی که شما برای جلوگیری از گم شدن وسایل خود میتوانید انجام دهید عبارتند از:

 

  • شما می‌توانید قبل از تحویل بارها، از وسایل خود عکس بگیرید.
  • مطالعه قوانین ایرلاین پرواز خود در هنگام گم شدن وسایل.
  • شما می‌توانید در صورت برگشت داده نشدن چمدان‌های گمشده خود بعد از هفت روز از فرودگاه مورد نظر طلب خسارت کنید.

 
اصطلاحات رایج در فرودگاه


بیشتر بخوانید: صفر تا صد گم شدن چمدان در فرودگاه + ترفندهای پیشگیری


 

مخفف اصطلاحات هواپیمایی

 

در جدول زیر مخفف اصطلاحات هواپیمایی را مشاهده می‌کنید که مهمترین آن‌ها آورده شده‌اند:

 

مخفف اصطلاحات هواپیمایی

معنا

CKIN

چک این در فرودگاه

NAME

تغییر نام

NSST

در این صندلی سیگار ممنوع است

SMST

در این صندلی امکان کشیدن سیگار وجود دارد

PCTC

تماس اضطراری برای مسافر

PSPT

شماره پاسپورت

XBAG

اضافه بار در هواپیما

BRDG

بردینگ

CHTR

چارتر

FLT

پرواز

STVR

توقف

XL

لیست انتظار

HX

کنسل شده

MOML

غذای مسلمانان (حلال)

 

 

اصطلاحات باند فرودگاه

 

برخی اصطلاحات باند فرودگاه و نمادهای پرواز وجود دارند که اطلاع از معانی آن‌ها در سفرهای هوایی امری ضروری است. این عبارات را ممکن است از پرسنل، مهمانداران هواپیما یا مسافران بشنوید یا تابلوهای آن را در فرودگاه مشاهده کنید. در زیر به پرکاربردترین اصطلاحات باند فرودگاه و مهمترین کدهای پرواز می‌پردازیم:

 

  • شماره باند: باند فرودگاه‌ها دارای یک شماره دو رقمی هستند که نمایانگر زاویه باند و انحراف آن‌ها از زمین است.
  • منطقه فرود: منطقه فرود به منطقه‌ای گفته می‌شود که هواپیما در آن می‌تواند چرخ‌های خود را باز کرده و فرود بیاید.
  • زمان :EFC به زمان تیک آف هواپیما یا همان برخواستن آن از باند گفته می‌شود که به خدمه پرواز و مسافران اعلام خواهد شد.
  • کد :Squawks این کد زمانی استفاده می‌شود که در پرواز اختلالی به وجود بیاید یا خلبان ارتباط را با برج مراقبت از دست بدهد.
  • اتاق آبی: سرویس بهداشتی

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با اصطلاحات رایج فرودگاهی آشنا کردم تا در زمان سفر به کشورهای خارجی دچار مشکل نشوید و زمان بیشتری را در فرودگاه صرف نکنید. مسلما اصطلاحات فرودگاهی بسیار زیاد است ولی ما سعی کردیم رایج‌ترین آن‌ها را برای شما بیان کنیم. برای رزرو بلیط هواپیما می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول درباره اصطلاحات فرودگاهی

 

چرا باید اصطلاحات فرودگاهی را یاد بگیریم؟ برای جلوگیری از سر در گمی در فرودگاه آشنایی با اصطلاحات رایج الزامی است.

اصطلاح سوار شدن مسافران به هواپیما را چه می‌گویند؟ بوردینگ(BOARDING)

انواع کلاس‌های پروازی چه نام دارند؟ اکونومی کلاس (Economy class)، بیزینس کلاس (Business class)، فرست کلاس (First class)

پروازی بین مقصد و مبدا چه نام دارد؟ فلایت

یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات فرودگاهی چه نام دارد؟ گیت، ایرلاین، کلاس پرواز