شرایط دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چیست؟


تصور کنید بتوانید خیلی ارزان‌تر از قیمت ارز در بازار، برای خود دلار یا یورو تهیه کنید و به سفرهای خارجی بروید. بی‌تردید این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای ارز مسافرتی است که مخارج سفر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته در گذشته روند دریافت این ارز آسان‌تر بود و تمامی مقاصد خارجی را شامل می‌شد. ولی امروزه طبق بخشنامه بانک مرکزی که در دی ماه سال 1400 ارائه شد؛ تنها به برخی از کشورهای خارجی ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد. اما اینکه ارز مسافرتی چقدر است و از کجا باید آن را تهیه کنیم؛ سوالاتی‌ است که در ادامه با جزئیات کامل آن‌ها آشنا می‌شویم. با قاصدک24 همراه شوید.

ارز مسافرتی چیست

قیمت ارز مسافرتی 1401 چقدر است؟


قیمت ارز مسافرتی 1401 را به همراه جزئیات کامل در جدول زیر مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که هر فرد تنها 1 بار در سال امکان دریافت هر کدام از موارد زیر را دارد.

ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا با نرخ دولتی 500 یورو
ارز مسافرتی برای کشورهای بدون ویزا با نرخ دولتی 300 یورو
ارز مسافرتی برای کشورهای خارجی با نرخ آزاد 2000 دلار

دریافت ارز مسافرتی چه مزایایی دارد؟


مهم‌ترین مزایای دریافت ارز مسافرتی کاهش میزان قابل توجهی از هزینه‌های سفر است؛ چرا که با این کار دلار و یوروی شما با قیمتی ارزان‌تر از نرخ بازار محاسبه می‌شود و تاثیر بسزایی در مخارج سفر دارد. البته در آینده امکان گرفتن ارز دانشجویی نیز وجود خواهد داشت.

شرایط دریافت ارز مسافرتی و بهترین زمان خرید


  • بهترین زمان خرید ارز مسافرتی، یک هفته قبل از سفرتان معرفی می‌شود.
  • به افراد زیر 12 سال، مقیم کشور خارج و اشخاص دو تابعیتی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر به صورت خانوادگی یا گروهی سفر می‌کنید، باید برای هر عضو به صورت جداگانه درخواست ارز مسافرتی بدهید.
  • حضور هر شخص متقاضی برای دریافت ارز مسافرتی در صرافی اکیدا الزامی است.
  • حتما باید بلیط هواپیما خود را خریداری کرده باشید. همچنین توجه کنید قبل از هر اقدامی، مقصدهایی که به آن‌ها ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد را چک کنید. زیرا برخی از کشورهای خارجی مشمول دریافت ارز دولتی نمی‌شوند.
  • برای دریافت ارز مسافرتی کربلا و سایر مقاصد زیارتی، باید نام شما در سازمان حج و زیارت به ثبت برسد.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی با جزئیات


یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دریافت ارز مسافرتی 1401 به همراه داشتن مدارک لازم است که در زیر به تمامی آن‌ها می‌پردازیم.

مدارک لازم برای ارز مسافرتی از صرافی

  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی با دقت کامل
  • اصل برگه بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی به همراه کپی ( اگر بلیط هواپیما خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید، می‌بایست اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید و همچنین کد رهگیری بر روی آن درج شده باشد.)
  • اصل کارت ملی هوشمند به همراه کپی (اگر کارت ملی هوشمند خود را هنوز دریافت نکرده‌اید می‌توانید یکی از این دو راه را انتخاب کنید: کارت ملی قدیمی با برگه رسید ثبت احوال یا اصل شناسنامه با کپی)
  • اصل پاسپورت به همراه کپی با اعتبار حداقل 6 ماه
  • اصل ویزا به همراه کپی ( اگر به کشور بدون ویزا سفر می‌کنید نیازی به این مدرک ندارید. )
  • رسید عوارض خروج از کشور به همراه کپی
  • سیمکارت و حساب بانکی به نام خریدار (سیمکارت و حساب بانکی اعلام شده به صرافی دولتی برای دریافت ارز مسافرتی)
  • به همراه داشتن مقداری ارز ریال به عنوان کارمزد صرافی

ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟


برای گرفتن ارز مسافرتی می‌بایست پس از تهیه مدارک گفته شده در بخش قبل، به یکی از مراکز زیر مراجعه کنید:

  1. صرافی‌های دولتی
  2. صرافی‌های بانکی (بانک ملت، بانک سامان، 5 بانک ملی ایران. بانک‌های تجارت و پارسیان برای سفرهای زیارتی)
  3. صرافی‌های خصوصی (دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی)
  4. سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران ( این سایت تنها سامانه ارز مسافرتی برای درخواست اینترنتی است و فقط روند تقاضا را تسهیل می‌کند. شما باید در زمان اعلام شده توسط سایت به صرافی گفته شده حضورا مراجعه کنید. )

صرافی ارز مسافرتی

چگونه بدون گرفتن ارز مسافرتی سفر کنیم؟


حال قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که بدون تهیه ارز مسافرتی بتوانید به آن‌ها سفر کنید و دیگر دغدغه‌ی دریافت آن را نداشته باشید. البته باید توجه کنید این ارز کمک شایانی به شما در مدیریت و کاهش هزینه‌ها دارد؛ ما اگر برخی موارد را مورد بررسی قرار دهید؛ امکان سفرهای خارجی بدون ارز مسافرتی امکان‌پذیر است.

سفر بدون ارز مسافرتی

مقصد سفر را هوشمندانه انتخاب کنید!


در برخی از کشورها که درصد قابل توجهی از گردشگرانِ آن‌ها توریست‌های ایرانی هستند، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و اماکنی وجود دارد که می‌توانید هزینه‌های خود را با ریال پرداخت کنید. به طور مثال اگر با تورهای ترکیه به این کشور سفر کنید، امکان ندارد ایرانی‌های بی‌شماری را در نقاط مختلف آن نبینید. این امر در کنار محدودیت‌هایی که برای تهیه ارز وجود دارد؛ سبب شده است تا بسیاری از فروشگاه‌ها برای مشتری مداری هم که شده، محصولات خود را با ریال به مشتریان عرضه کنند. البته این امر تنها به کشور ترکیه خلاصه نمی‌شود و در عربستان سعودی، عراق و برخی دیگر از کشورها نیز مراکزی وجود دارند که از این قانون نانوشته پیروی می‌کنند. بنابراین اگر مقصد سفرتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید دیگر لازم به تهیه ارز مسافرتی ندارید.

همیشه تهیه ارزهای دلار و یورو لازم نیست!


هر چند که دلار و یورو ارزهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها در تمامی سفرهای خارجی خود استفاده کنید؛ لازم به تهیه آن‌ها برای همه سفرها نیست. در واقع اگر به جای اینکه به دنبال تهیه دلار و یورو باشید؛ می‌توانید بخشی از بودجه خود را به ارز محلی کشور مقصد تبدیل کنید. مثلاً اگر شما برای سفر به ترکیه لیر تهیه کنید؛ یا برای سفر به دبی کمی درهم به همراه داشته باشید؛ دیگر نیازی به نگرانی در مورد دریافت ارز مسافرتی ندارید. بنابراین توصیه می‌کنیم مقداری از بودجه سفر خود را به خرید پول محلی کشور مقصدتان اختصاص داده و با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید.

برنامه ریزی برای سفر را به دقیقه 90 موکول نکنید!


بهتر است همه چیز را به دقیقه نود موکول نکنید و اگر قرار است یک سفر خارجی پر خرج را برنامه‌ریزی نمایید؛ از قبل همه چیز را برای آن مهیا کنید. مثلاً اگر قرار است در نوروز به سفر بروید؛ می‌توانید دو یا سه ماه قبل برنامه خود را فیکس کرده و هر ماه مبلغی را به عنوان پول سفر کنار بگذارید. شما می‌توانید این پول را به خرید ارز اختصاص دهید تا در روزهای پایانی مانده به سفر دیگر دغدغه خرید ارز مسافرتی نداشته باشید و بتوانید با ارزی که برای این منظور پس انداز کرده‌اید؛ هزینه‌های سفر خود را پوشش دهید. همچنین برای مدیریت بهتر بودجه سفر خود، می‌توانید یک حساب ارزی را در بانک خود فعال نمایید و از آن برای مخارج سفر خود استفاده نمایید.

با قاصدک24 سفری بدون دغدغه را تجربه کنید!


اگر برای یک سفر خارجی آماده می‌شوید و تجربه‌ای در خصوص تهیه ارز مسافرتی و پوشش هزینه‌های آن ندارید، می‌توانید از قاصدک24 برای دریافت خدمات در کلیه سفرهای داخلی و خارجی استفاده کنید. ما تمامی امکانات موردنظر را برای داشتن سفری آرام و لذت‌بخش ارائه می‌دهیم که شامل خرید بلیط‌های سفر، تور، رزرو هتل، بیمه مسافرتی و دریافت ویزا می‌شوند. پشتیبانی قاصدک24 (75269-021) نیز در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.


سوالات متداول برای ثبت ارز مسافرتی

در سال 1396 حذف و مجدد از سال 1396 به جریان افتاد.
برای مبادلات قانونی خیر.
قیمت ارز مسافرتی 1401 با بازار آزاد از 2 تا 4 هزارتومان متغیر است.
صرافی‌های دولتی، بانکی و خصوصی. توجه کنید صرافی‌های خصوصی باید مجوز رسمی بانک مرکزی داشته باشند.
بانک ملت، بانک سامان، 5 بانک ملی ایران. البته مسافران عتبات عالیات برای دریافت ارز مانند ارز مسافرتی کربلا باید به بانک‌های تجارت و پارسیان مراجعه کنند. توجه داشته باشید بلیط قطار کربلا را میتوانید از قاصدک 24 تهیه کنید.
کشورهای بدون ویزا 300 یورو یا دلار و کشورهای با ویزا 500 یورو یا دلار
برای درخواست ارز مسافرتی اینترنتی به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران مراجعه کنید. پس از ثبت تقاضا، زمان مراجعه به صرافی مربوطه از طریق سایت به شما اعلام خواهد شد.