بهترین غذاهای اردبیل با عکس

صرف غذا در سفر یکی از لذت بخش قسمت‌های آن است که هر مسافری را جذب خود می‌کند. مخصوصا اگر مقصد شما اردبیل، سرزمین غذاهای خوش‌رنگ و خوش طعم باشد. غذاهای اردبیل شامل انواع خورشت، آش سنتی و پلوهای معطر می‌شوند که تنوع بسیار زیادی دارند. بنابراین اگر به اردبیل سفر کردید؛ می‌توانید برای هر سلیقه‌ای غذای محلی پیدا کنید.

 
عکس غذاهای اردبیل

بهترین غذاهای اردبیل


در این بخش از مطلب به معرفی بهترین غذای اردبیلی ها خواهیم پرداخت که از شهرت زیادی برخوردار هستند. شما می‌توانید این غذاهای خوش طعم را در هنگام سفر به اردبیل امتحان کنید یا آن‌ها را در منزل آماده کرده و نوش جان نمایید.

 
اینفوگرافی غذاهای محلی اردبیل

غذای اردبیلی باسترما پلو


باسترما پلو یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای اردبیل است که با نام محلی باسدیرما نیز شناخته می‌شود. این غذای لذیذ بسیار شبیه به ته چین بوده و در شهرهای اردبیل و آستارا شهرت زیادی دارد. برای طبخ آن می‌توانید از انواع گوشت سفید و قرمز استفاده کنید که ما در این مطلب دستور باسترما پلو با مرغ را آماده کرده‌ایم
.

بهترین باسترما در اردبیل

مواد لازم برای تهیه باسترما پلو اردبیل

 

مواد لازم باسترما پلو

برنج

3 پیمانه

گوشت مرغ

چند تکه

آلو خورشتی

10 عدد

گردو پوره شده

1 لیوان

پیاز نگینی شده

3 عدد

کره

15 گرم

رب انار ترش، رب آلوچه و رب ازگیل

هرکدام 1 قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده

به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

 

طرز تهیه باسترما پلو


  1. برای تهیه غذای اردبیلی باسترما پلو از یک ساعت قبل مرغ‌ها را با زعفران و کمی ادویه مزه‌دار کنید و بگذارید بماند. سپس پیازها را در روغن تفت دهید و گردوها را اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، مرغ‌ها را با ادویه بیفزایید. تمامی رب‌ها را داخل غذا بریزید و خوب مخلوط کنید. 1 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها پخته شوند.
  2. برنج‌ها را در قابلمه دیگر نیم‌پز کرده و آبکشی کنید. سپس در صورت دلخواه برای ته دیگ، سیب‌زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه تفت دهید و کمی برنج بریزید. لایه بعدی را مواد گوشتی ریخته و همین کار را به اندازه‌ای تکرار کنید که مرغ‌‌ها پیدا نباشند. مابقی زعفران را روی برنج ریخته و در قابلمه را بگذارید تا پلو دم بکشد.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به اردبیل


 

آش دوغ از غذاهای محلی اردبیل سرعین


آش دوغ اردبیل که نام محلی آن آيرانلی آش است، جزو غذای محلی سرعین نیز شناخته می‌شود. این آش یکی از معروف ترین غذاهای اردبیل بوده و شهرت زیادی میان ایرانیان دارد. پس توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل مخصوصا در گردنه حیران حتما آن را امتحان کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید
.

آش دوغ اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش دوغ اردبیل

 

مواد لازم آش دوغ

سبزی آش دوغ

700 گرم

دوغ ترش

یک و نیم لیتر

نخود

6 پیمانه

برنج نیم دانه

1 پیمانه

آرد

2 قاشق غذا خوری

پیاز داغ

به میزان لازم

سیر داغ و نعناع داغ

به میزان لازم

نمک و فلفل

به میزان لازم

 

طرز تهیه آش دوغ


  1. برای پخت آش دوغ، یکی از بهترین غذاهای اردبیل، باید نخود را از شب قبل خیس کنید، سپس آن‌ها را با 6 پیمانه آب بپزید.
  2. بعد از گذشت 2 ساعت، برنج را همراه با کمی پیاز و سیر اضافه کنید، پس از نیم‌پز شدن آن‌ها، نوبت به ریختن سبزی آش می‌رسد.
  3. در نهایت دوغ و ادویه‌ها را به غذا اضافه کنید و هرزگاهی هم بزنید تا ته نگیرد، توجه کنید در آش دوغ اردبیل برای داشتن رنگ سفید آن، از زردچوبه استفاده نمی‌کنند و در مقابل برای گرفتن طبع سرد آش، فلفل سیاه اضافه می‌کنند.
  4. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بریدن دوغ، در قابلمه را نگذارید، سپس آش را در ظرف سرو موردنظر ریخته و با پیازداغ، سیرداغ و نعنای تفت داده شده تزئین کنید.

 

غذای اردبیلی پیچاق قیمه


پیچاق قیمه، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل اردبیل است که به آن خورشت بادام نیز می‌گویند. این خورشت به علت موادی که در آن استفاده می‌شود، از عطر زیادی برخوردار بوده و بسیار اشتها آور است، بنابراین تعجبی ندارد که پیچاق قیمه را در انواع مجالس و مهمانی‌های اردبیلی‌ها مشاهده کنید.

 


غذای اصیل اردبیل پیچاق قیمه یا همان خورشت بادام است که در مجالس طبخ می شود.




البته اگر بخواهیم پرطرفدارترین غذای نذری اردبیل را نیز معرفی کنیم، باز به این خورشت پرعطر می‌رسیم که در مراسم‌های مختلفی از سال طبخ می‌شود. برای امتحان کردن آن هم توصیه می‌کنیم سری به بهترین رستوران های اردبیل بزنید یا خودتان در منزل پیچاق قیمه را آماده کنید.

عکس پیچاق قیمه اردبیل


مواد لازم برای تهیه پیچاق قیمه اردبیل

 

مواد لازم پیچاق قیمه

گوشت گوسفندی

300 گرم

تخم‌مرغ

3 عدد (براساس تعداد افراد)

خلال بادام خیسانده به مدت  2 ساعت

یک دوم پیمانه

پیاز متوسط

3 عدد

رب گوجه‌فرنگی

1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

3 قاشق غذا خوری

آبلیمو

1 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و هل ساییده شده

به میزان لازم

 

طرز تهیه پیچاق قیمه


  • برای تهیه این غذای اردبیلی در ابتدا باید 1 پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید، سپس گوشت را به صورت قیمه قیمه خرد کنید و به پیازها اضافه کنید.
  • پس از کمی تفت دادن، 3 لیوان آبجوش بریزید و صبر کنید مواد نیم‌پز شوند. سپس خلال بادام‌ها را در روغن با هل و زعفران تفت دهید و به خورشت اضافه کنید.
  • 2 پیاز باقیمانده را خلالی کنید و در روغن سرخ کنید، بخشی از آن را در ظرف جداگانه ریخته و مابقی را همراه با رب گوجه تفت دهید و سپس به خورشت اضافه کنید، پس از تمام پخت، نوبت به افزودن آبلیمو می‌رسد.
  • تخم مرغ‌ها را در ظرف دیگر شکسته و به خورشت اضافه کنید، اجازه دهید تخم مرغ‌ها کامل بپزند و خورشت جا بیفتد. سپس پیچاق قیمه اردبیل را در ظرف سرو بکشید و نوش جان نمایید!

 

ساج کباب (ساج ایچی اردبیلی)


اگر به دنبال چشیدن لذیذترین کباب‌های ترکی هستید، حتما در سفر به اردبیل ساج کباب را امتحان کنید. این غذای خوشمزه از بهترین غذای محلی اردبیل است که بیشتر در بین عشایران این منطقه شهرت دارد.

بهترین غذای اردبیلی

البته ساج کباب با نام محلی غذای ساج ایچی اردبیلی نیز  شناخته می‌شود و علت این نام گذاری به ماهیتابه مخصوص آن برمی‌گردد که ساج نام دارد. توصیه می‌کنیم هرگز این کباب لذیذ را در سفر خود فراموش نکنید.

 


علت نامگذاری ساج کباب به خاطر ماهیتابه مخصوص طبخ آن که ساج نام دارد، است.




مواد لازم برای تهیه ساج کباب اردبیل

 

مواد لازم ساج کباب

گوشت گوسفندی خرد شده

1 کیلو

پیاز متوسط

3 عدد

نان لواش

1 عدد

سیر له شده

2 حبه

ماست

5 قاشق غذا خوری

نمک، فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

 

طرز تهیه ساج کباب


  • برای تهیه ساج کباب ابتدا گوشت‌ها را به همراه یک عدد پیاز بپزید، در این حین مابقی پیازها را در ماهیتابه سرخ کنید و گوشت‌های پخته شده را با ادویه به آن اضافه نمایید.
  • نان را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و کمی در روغن سرخ کنید، پس از گدشت زمان اندکی، نان‌ها را داخل ظرفی گود ریخته و به آب گوشت آغشته کنید.
  • در نهایت بر روی نان‌ها سیر و ماست بریزید و با کباب مخلوط کنید.

 

غذاهای محلی اردبیل


غذاهای محلی اردبیل شامل خورشت‌های خوشمزه، آش‌های سنتی و پلوهای خوش عطری می‌شود که مخصوص این استان است. بنابراین در این بخش قصد داریم به معروف‌ترین غذاهای محلي اردبيل بپردازیم و شما را با طرز تهیه آن‌ها آشنا کنیم
.

 

آش میوه اردبیل (اریشت آشی)


اگر به دنبال یکی از غذاهای اصیل اردبیل هستید که با انواع میوه و آلو طبخ شود و علاوه بر محبوبیت در مجالس و مراسم، در میان غذاهای نذری نیز معروف باشد؛ آش میوه را انتخاب کنید. این آش مقوی در میان محلی‌ها با نام اریشته آشی نیز شناخته می‌شود و از معروف ترین غذاهای اردبیل است.

آش میوه اردبیل

 


آش میوه را علاوه بر مراسم‌های مختلف، در آخرین شب‌های زمستان یعنی چهارشنبه سوری نیز طبخ می‌کنند و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت می‌برند.

مواد لازم برای تهیه آش میوه اردبیل

 

مواد لازم آش میوه

رشته آش

350 گرم

گوشت چرخ کرده

250 گرم

زرد آلو

7 عدد

آلو

7 عدد

آلوچه

7 عدد

آلبالو

یک چهارم پیمانه

گوجه سبز

7 عدد

لبو

2 عدد

پیاز متوسط

1 عدد

نخود و لوبیا

هر کدام یک سوم پیمانه

عدس

یک دوم پیمانه

رب گوجه فرنگی

1 قاشق غذا خوری

سرکه

به میزان دلخواه

روغن، نمک، فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

 

طرز تهیه آش میوه


  1. برای پخت آش میوه اردبیلی نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض نمایید. خیس کردن آلوها هم تنها 2 ساعت کافی است.
  2. در مرحله بعد تمامی حبوبات را بپزید؛ پیاز را با روغن تفت دهید؛ ادویه بریزید و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.
  3. پس از کمی تفت دادن، لبوها را مکعبی خورد کرده و همراه با آب به مواد بیفزایید. (بهتر است در پخت آش میوه در قابلمه را نگذارید تا رنگ آن تیره نشود) زمانی که لبوها نیم‌پز شدند، نوبت به ریختن حبوبات و میوه‌های موردنظر می‌رسد.
  4. سپس باید گوشت‌های چرخ کرده را خوب ورز دهید و گلوله کنید، حال این توپ‌های خوشمزه را در کمی روغن سرخ کنید و داخل آش بریزید.
  5. وقتی پخت مواد به لحظات پایانی رسید، رشته‌های آشی را اضافه کنید و اجازه دهید غذا به اندازه کافی جا بیفتد. زمانی که به غلظت دلخواه رسید، آش میوه اردبیلی را در ظرف سرو بریزید و به اندازه دلخواه از سرکه استفاده کنید. این آش گرم و مقوی در شب‌های سرد زمستانی بسیار توصیه می‌شود!

 

خشیل، غذای محلی اردبیل


خشیل اردبیل دسری مقوی، صبحانه‌ای کامل، یک وعده غذایی پرکالری و بهترین انتخاب برای روزهای زمستانه است! خوب است بدانید در گذشته آذری‌ها این دسر لذیذ و آسان را در شب‌های یلدا نیز سرو می‌کردند.

پس اگر می‌خواهید یک وعده غذایی سرشار از انرژی و ویتامین بخورید و تا چند ساعت سیر بمانید، خشیل را در رستوران های اردبیل سفارش دهید یا آن را در منزل تهیه کنید.

توجه نمایید از آنجایی که خشیل یکی از غذاهای مخصوص اردبیل است و بیشتر با شیره سرو می‌شود؛ بهتر است در سفر خود به این استان حتما شیره انگور اردبیلی را هم خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه خشیل اردبیل

 

مواد لازم خشیل

بلغور گندم

200 گرم

آرد سبوس‌دار

100 گرم

آب و شیر

هر کدام 250 میلی لیتر

کره

به میزان لازم

شیره، عسل یا شکر

به میزان دلخواه

گردو و دارچین برای تزئین

به میزان دلخواه

 

طرز تهیه خشیل اردبیل


  1. ابتدا بلغورها را برای چند ساعت در آب خیس کنید و بعد آن‌ها را به مدت حدودا یک ساعت با شعله کم پخته و آبکش نمایید. سپس آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  2. در مرحله بعد باید آب و شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. در نهایت بلغور گندم را داخل مواد بریزید و اجازه دهید خشیل به غلظت کافی برسد. (معمولا خشیل اردبیل کمی از حلیم سفت‌تر است.)
  4. پس از رسیدن به غلظت موردنظر مواد را داخل ظرف سرو ریخته و در وسط آن به دلخواه شیره انگور، شکر یا عسل اضافه کنید. برای تزئین هم روی آن گردو و دارچین بریزید و با کره محلی نوش جان کنید.

 

خورش ترشی قورمه از معروف ترین غذای اردبیلی ها


خورش ترشی قورمه یکی از غذاهای اصیل اردبیل شناخته می‌شود که شباهت زیادی به قیمه دارد. در میان آذری‌ها این خورشت با خورش ترشی گورما اردبیل نیز مشهور است و معمولا در رمضان و مجالس مهمانی سرو می‌شود
.

 


خورش ترشی قورمه یا ترشی گورما معمولا در ماه رمضان سرو می شود.




مواد لازم برای تهیه خورش ترشی قورمه اردبیل

 

مواد لازم خورش ترشی قیمه

گوشت گوسفندی

250 گرم

لوبیا چشم بلبلی

یک دوم پیمانه

آلو خورشتی

15 عدد

پیاز

2 عدد

رب گوجه فرنگی

1 قاشق غذا خوری

آبغوره

به میزان دلخواه

زعفران و چوب دارچین

به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به مقدار لازم

 
خورش ترشی قورمه

طرز تهیه خورش ترشی قورمه


  • برای پخت خورش ترشی قورمه اردبیلی باید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و آلوها را برای 15 دقیقه در آب بگذارید. بهتر است لوبیای چشم بلبلی را یک ساعت بپزید، آب آن را عوض کنید و سپس از آن برای خورشت استفاده کنید.
  • در مرحله بعد پیاز را خورد کنید و با روغن تفت دهید، زمانی که پیازها سبک شدند، فلفل و زردچوبه بریزید و گوشت‌های خورشتی و لوبیا را هم اضافه نمایید. مواد را کمی هم زده و رب گوجه فرنگی بیفزایید. پس از اینکه مواد خوب با یکدیگر تفت خوردند، زعفران دم کرده بریزید و آب جوش را هم اضافه کنید.
  • اکنون باید اجازه دهید مواد خورش ترشی قورمه شما پخته شوند و به غلظت مطلوب برسند. در مراحل پایانی پخت، آلوها، چوب دارچین، نمک و فلفل را اضافه کنید. اگر آلوها ترش هستند، آبغوره نریزید. زمانی که خورشت خوب جا افتاد، در ظرف سرو ریخته و میل نمایید!


توجه کنید که خورش ترشی قورمه اردبیل آبکی نیست، پس به غلظت آن دقت کنید. همچنین مزه این خورشت کمی ترش است ولی با این حال می‌توانید نسبت نمک، آلو و آبغوره را مطابق سلیقه خود تنظیم نمایید
.

 

آش یارما اردبیل (آش بلغور)


آش یارما یکی از غذاهای اردبیل است که به علت وجود بلغور گندم در آن با نام آش بلغور نیز شناخته می‌شود. این آش خوش‌رنگ بسیار مقوی بوده و باب میل تمامی سلیقه‌هاست. شما می‌توانید در اکثر رستوران های غذای سنتی اردبیل این آش خوشمزه را سفارش دهید و نوش جان کنید
.

آش یارما اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش یارما اردبیل

 

مواد لازم آش یارما

بلغور گندم

سه لیوان

لوبیا قرمز

یک و نیم لیوان

سبزی آش خرد شده

400 گرم

گوجه فرنگی رنده شده

نیم کیلو

آبغوره

دو تا سه پیمانه

آب گوشت

10 پیمانه(اختیاری، جایگزین: 1 عدد عصاره گوشت)

پیاز داغ

5 قاشق غذا خوری

نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران

به میزان لازم

سیر داغ و نعناع داغ

به میزان لازم

 

طرز تهیه آش یارما


  • ابتدا بلغور گندم و لوبیا را از شب قبل خیس کنید، سپس گوجه‌ها را همراه با روغن و زردچوبه تفت دهید. آب را به همراه بلغور اضافه کرده و بگذارید یک ساعت با حرارت زیاد بجوشد تا نرم شود.
  • سپس لوبیاها را جداگانه بپزید و همراه با پیاز به آش یارما اردبیل اضافه کنید. در نهایت نوبت به ریختن سبزی آش با آبغوره می‌رسد. پس از پخت کامل نمک، فلفل و زعفران را به آش اضافه کرده و با سیر داغ و نعناع داغ تزئین کنید.


توجه کنید: برای جلوگیری از ته گرفتن، مدام غذا را هم بزنید و در هنگام ریختن آبغوره دقت کنید تا آش ترش نشود و باتوجه به مزاج خود آن را کم و زیاد کنید
.

 

آش اوماج از غذاهای سنتی اردبیل


آش اوماج یا اوماج آشی از غذاهای استان اردبیل است که طرفداران بسیاری دارد. در کنار خوردن غذاهای محلی اردبیل اگر دوست داشته باشید می توانید برای خرید صنایع دستی و
سوغات اردبیل به بازار وکیل مراجعه کنید.

 
معروف ترین غذای اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش اوماج


  • عدس
  • آرد
  • سبزیجات
  • پیاز
  • کره
  • ادویه
  • آب قلم (در صورت دلخواه)

 

طرز تهیه آش اوماج


برای پخت این آش مقوی باید آرد را با آب و ادویه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس به اندازه عدس از خمیر به  دست آمده، بردارید و به صورت قلقلی درآورید. حال اجازه دهید این خمیرها که به اوماج معروف هستند، خشک شوند. آش را مطابق تمامی آش‌های معمولی آماده کنید و فقط در مراحل پایانی اوماج را به آن اضافه نمایید. مواد را خوب هم بزنید تا خمیرها کمی پف کنند. آش اوماج اردبیلی آماده است
!

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل کجاست؟


 

تره اسفناج اردبیل برای گیاه‌خواران


اگر به دنبال خوردن یک غذای کاملا گیاهی ولی در عین حال سرشار از آهن و ویتامین هستید، به سراغ تره اسفناج بروید. این غذای سنتی اردبیلی دستور پخت آسانی دارد.

تره اسفناج اردبیلی

مواد لازم  تره اسفناج


  • اسفناج
  • تخم مرغ
  • برنج نیم دانه
  • سیر
  • نارنج
  • کره
  • ادویه

 

طرز تهیه تره اسفناج


پس اگر می‌خواهید در کمترین زمان تره اسفناج اردبیلی را آماده کنید، تنها باید برنج و اسفناج را با هم بپزید و سپس مواد را خوب بکوبید. برای مرحله بعدی نیز سیر را رنده کرده و با کمی نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. سپس مواد را مخلوط و پس از گذشت چند دقیقه، تخم مرغ‌ها را با کره اضافه نمایید. در نهایت تره اسفناج را در ظرف بریزید و با نان و ترشی میل کنید
.

 

سوتی پلو اردبیل (شیر پلو)


سوتی پلو یا همان شیر پلو از غذاهای سنتی اردبیل است که طرز تهیه آسانی دارد، این غذا را معمولا با انواع گوشت سفید و قرمز مانند مرغ و ماهی طبخ می‌کنند. برای این کار تنها باید برنج را همراه با شیر و زعفران بپزید و با زرشک و خلال پسته و بادام تزئین کنید، در صورت دلخواه نیز می‌توانید سوتی پلو را با خرما و کشمش تفت داده شده سرو نمایید یا کنار آن گوشت قرار دهید
.

لیست غذاهای اردبیل

 

 

سوالات متداول درباره غذاهای اردبیل


در اردبیل چه غذاهای محلی طبخ می شود؟ آش میوهف خشیل، خورش ترشی قیمه، آش یارما، آش اوماجف تره اسفناج و سوتی پلو

باسترما پلو بیشتر در کدام شهرهای اردبیل طبخ می شود؟ در شهرهای اردبیل و آستارا

غذایی که در مجالس اردبیل طبخ می شود چه نام دارد؟ پیچاق قیمه که به خورشت بادام نیز مشهور است.

بهترین غذاهای اردبیل کدامند؟ باسترما پلو، آش دوغ، پیچاق قیمه، ساج کباب

کدام غذای اردبیل مخصوص گیاهخوران است؟ تره اسفناج

 

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، غذا های محلی اردبیل تنوع زیادی دارند و ما در این مطلب سعی داشتیم بهترین و پرطرفدارترین آن‌ها را معرفی کنیم. از دیگر غذاهای اردبیل می‌توانیم به قیسی پلو، آش گیلدیک، کباب کاسه‌ای، کشمش پلو، یرکوکی خورشی، آش شیر، لونگی، یومورتا کوفته سی، قیساوا و خورش کنگر اشاره کنیم. همچنین اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می توانید بلیط هواپیما اردبیل را از سایت قاصدک 24 تهیه کنید.