بهترین مقاصد برای گردشگری نجوم

عمر نگاه کردن به بالای سر برای دیدن ستارگان ، ماه یا دیگر پدیده های آسمانی و وضعیت حرکت ستارگان به بلندای عمر بشر است. اگر زمانی خواجه نصیرالدین طوسی ها و ابوریحان بیرونی ها آسمان را رصد می کردند، امروز خیلی ها دوست دارند در اوقات فراغتشان به نقطه ای در آسمان سفر کنند، تا به نقطه ای در زمین. اما برای آنهایی که به عشق دیدن زیبایی های آن بار سفر می بندند، آسمانِ همه جا یک رنگ نیست.



برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید



گردشگران نجومی بیشتر از چه مناطقی در دنیا استقبال می کنند؟


  • جزیره ایستر شیلی: جزیره ایستِر شیلی، جزیره ای مثلثی شکل در اقیانوس آرام جنوبی است که به تندیس های عجیب 400 ساله اش معروف است. ایستر یکی از معدود جزایر مسکونی جهان می باشد. جالب است بدانید که تماشای آسمان شب در کنار رمزآلودترین مجسمه های سنگی جهان، پای گردشگران بسیاری را به این جزیره باز کرده است.

گردشگری نجوم

  • مائوناکی (Mauna Kea) ، هاوایی: بر فراز کوه "مائوناکیا" ، بلندترین کوه دریایی دنیا، رصدخانه ای با ۱۳ تلسکوپ از ۱۱ کشور دنیا وجود دارد که در آن برنامه های رصد زیادی برگزار میشود. گردشگران در این برنامه ها با تاریخ جهان و تاریخچه علم نجوم نیز آشنا می شوند.
  • تریسیل نروژ: تریسیل در شرق کشور نروژ قرار دارد و دارای پیست ها و امکانات اسکی بسیار خوبی است. هر ساله شمار زیادی برای تماشای شفق قطبی شمالگان به این نقطه سفر می کنند تا با اقامت در یکی از کابین هایی که برای گردشگران در نظر گرفته شده، شاهد این پدیده زیبا باشند.
  • منطقه حفاظت شده نامیبراند (NamibRand) ، نامیبیا: تماشای آسمان در بیابان های دورافتاده صحرای نامیب در آفریقا از آن جهت که صدای موسیقی حیوانات وحشی را هم با خود دارد، لطف دوچندانی برای گردشگران دارد.
  • پیک دومیدی: (Pic du Midi) منطقه "پیک دومیدی" در فرانسه، در نقطه ای مرتفع از سطح زمین قرار دارد. از این رو در زمستان با تله کابین به آنجا سفر می کنند. همچنین از هتلی که در آنجا ساخته شده، می توان با تلسکوپ های غول پیکر، حفره های ماه و مسیر کهکشان راه شیری را رصد کرد.
  • پارک ملی دره مرگ (Death Valley National Park) ، کالیفرنیا :به فاصله دو ساعت از شهر لاس وگاس، پارک ملی کالیفرنیا، قرار دارد که به عنوان بزرگ ترین پهنه آسمان شب در دنیا شناخته می شود. گردشگران هم برای تماشای طلوع خورشید و هم مسیر کهکشان راه شیری به آنجا سفر می کنند.
  • پارک ایالتی چری اسپرینگز(Cherry Springs) پارک ایالتی "چری اسپرینگز"، با حدود ۳۲ هکتار وسعت در مرکز ایالت پنسیلوانیا قرار دارد. آسمان صاف این منطقه برای تماشای درخشش ستارگان در طول شب مناسب است. باید اضافه کرد که یکی دیگر از زیبایی های این منطقه، شب هایی است که ماه کامل در آن دیده می شود.
  • صحرای آتاکاما (Atacama) ، شیلی: صحرای آتاکاما در فاصله حدود ۱۰۰۰ کیلومتری از صحرای خشک و دورافتاده شیلی و در ارتفاع بالا از سطح دریا قرار دارد که آسمان شفافی بر فراز آن گسترده شده است. این صحرا مقصد مناسبی برای رصد آسمان در طول شب، برای گردشگران نجوم به شمار می رود.
  • کوه آئوراکی (Aoraki)، نیوزلند: کوه آئوراکی، در نیمکره جنوبی و در کشور نیوزیلند قرار دارد. آسمان آن عاری از هرگونه آلودگی است و ستارگان چشمک زنِ آن بسیار تماشایی هستند.
  • گلاسیر پوینت (Glacier Point) ، پارک ملی یوسیمیتی: در منطقه کوههای "سیرا نودا "واقع در کالیفرنیا، پارک ملی یوسیمیتی قرار گرفته است. آسمان این منطقه بدون آلودگی، و مسیر راه شیری در آن پررنگ تر است.


بیشتر بخوانید: گردشگری خلاقانه؛ راهی جدید برای تجربه جهانی جدید



آسمان کجای ایران برای دیدن ستارگان مناسب تر است؟


برای آنهایی که در آسمان دنبال زیبایی های منحصر به فرد طبیعت می گردند، مکان هایی مناسب است که طبیعتش بکر و دست نخورده باشد . نام مناطقی مثل کویر مرنجاب، کمپ کویری شهداد، رصدگاه سه قلعه در خراسان جنوبی و دره ستارگان در جزیره قشم را به خاطر بسپارید تا هر زمان که خواستید نگاهی هم به آسمان و شگفتی هایش بیندازید، سری به آنها بزنید.

کویر مرنجاب


کویر مرنجاب، در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن، مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است.این منطقه به دلیل آسمان صاف به هنگام شب همواره مورد توجه علاقه مندان به نجوم بوده است.

کمپ کویری شهداد


کمپ کویری شهداد، در فاصله ای اندک از شهداد (شهر کلوت های ایران ) قرار دارد و آلاچیق هایی با سطح سیمانی، دیوارهها و سقف چوبی دارد، ازین رو برای اقامت مسافرانی که می خواهند شب ها را، برای تماشای آسمان بی نظیر آنجا سپری کنند، مناسب است.


بیشتر بخوانید: گردشگری زایمان چیست و بهترین مقاصد گردشگری زایمان در جهان کجاست؟



رصدگاه سه قلعه


رصدگاه سه قلعه، بهشت منجمان ایران هم نامیده می شود. این رصدگاه، در37 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان در خراسان جنوبی واقع شده است. این منطقه در کمتر از 25 روز در سال دارای آسمانی ابری و پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شب ها به 7.2 هم می رسد. (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در 7.5 است)، لذا از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است.

دره ستارگان


اگر از جزیره قشم به سمت ساحل جنوبی آن حرکت کنید، پنج کیلومتر بعد به روستای برکه خلف می رسید، که از طریق یک جاده خاکی شما را به دره ستارگان می رساند؛ مکانی با تندیس ها و ستون های ماسه ای و سنگی عجیب و مسحور کننده و آسمانی تماشایی که خیلی ها را به آنجا می کشاند.

گردشگری نجوم

برخی از رصدخانه های ایران را هم بشناسیم


  • رصدخانه ملی ایران: این رصدخانه، در قله گرکش در اطراف قصر کاشان واقع شده و شامل سه ایستگاه می باشد.
  • رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی متعلق به دانشگاه تبریز: این رصدخانه، یکی از قدیمی ترین رصدخانه های ایران است که به همت خواجه نصیرالدین طوسی بنا شد . هر چند که در اثر زلزله سال 997 هجری قمری فرو ریخت، اما بعدها بازسازی شد. این رصدخانه دارای سه تلسکوپ خورشیدی جهت بررسی پدیده های خورشیدی و رصد ستارگان و نیز ساختمانی مخصوص پژوهشگران است.
  • رصدخانه ابوریحان بیرونی متعلق به دانشگاه شیراز: رصدخانه ابوریحان بیرونی قدمتی 40 ساله دارد. این مرکز تحقیقاتی با هدف انجام تحقیقات و رصدهای حرفه ای در زمینه نجوم و اختر فیزیک تاسیس شد. اما فعالیتهای دیگری همچون آموزش وتعلیم دانشجویان، ترویج و اشاعه دانش نجوم و غیره هم در آن انجام می شود.
  • رصدخانه دانشگاه فردوسي مشهد: رصدخانه دانشكده علوم پايه دانشگاه فردوسي مشهد، در دهه ۴۰بنیان نهاده شد ودر حال حاضر دارای پنج تلسکوپ است.
  • رصدخانه زعفرانیه: رصدخانه زعفرانیه نخستین مرکز آموزشی نجوم در ایران است که در رده سنی کودک و نوجوان فعالیت میکند. این مرکز در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون جمع کثیری از علاقه مندان به نجوم آماتوری را در خود پرورش داده است که البته الزاماً هم کودک و نوجوان نبوده اند. بسیاری از مراکز ایرانی که در زمینه نجوم آماتوری فعالیت میکنند از این مرکز الگو و حتی آموزش گرفته اند.
  • رصدخانه کاسین: رصدخانه کاسین در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در شهر خرم آباد در غرب ایران و بر فراز قلعه کوه "مدبه" معروف به بام خرم آباد قرار گرفته است. از امکانات این مجموعه می توان به امکان اقامت صد ستاره شناس به صورت همزمان اشاره کرد.
  • رصدخانه آلاشت: مجموعه رصدخانه و آسمان نمای حرفه اي آلاشت با نام رصدخانه آیتالله صالحی مازندرانی در سال1386به عنوان تنها رصدخانه استانهای شمالی ایران روی یکی از تپه های این شهربنا شد. کل مجموعه رصدخانه حاضر بر بالای تپه ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته، به همین علت هم رفت وآمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه فقط از طریق پلکان و با پای پیاده ممکن است. این مجموعه دارای امکاناتی چون دو دستگاه تلسکوپ ۱۴ و ۶ اینچی، اتاق آسمان نما، ترازوی نجومی، نمایشگاه دائمی عکس های نجوم و فضا، بانک نرم افزاری و کتابخانه تخصصی است.
  • رصدخانه مهر بوشهر: رصدخانه مهر بوشهر در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بوشهر واقع در روستای گورک سادات قرار دارد این رصدخانه مجهز به یک تلسکوپ و نیز یک دوربین CCDو نیز یک آسماننما بوده و به کارهای آموزشی می پردازد.

گردشگری نجوم

بیشتر بخوانید: گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت


پنجره های مجازی برای دیدن آسمان


اگر اهل استفاده از نرم افزارهای اندرویدی در هر زمینه و در هر شرایطی هستید، می توانید نرم افزارهای زیر را روی گوشی همراهتان نصب کنید و با آنها آسمان را بهتر ببینید:

  • استارچارت (star chart) نسخه 2.42 را روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید، آن را به سمت آسمان گرفته و آسمان سه بعدی شبیه سازی شده را تماشا کنید. این نرم افزار عمق آسمان را برای شما بزرگ نمایی می کند، حاوی اطلاعات بیش از 5000 ستاره است و کلیه سیارات منظومه شمسی، ماه و خورشید را نیز نمایش می دهد.
  • Mobile Observatory: یکی از کامل ترین نرم افزارهای نجومی اندرویدی است که هم موقعیت آسمان را در زمان و مکان دلخواه نشانتان می دهد، هم پدیده های آسمانی را به دقت برایتان محاسبه می کند.
  • Google Sky Map: امکانات یک آسمان نمای کامل با دیتابیس گوگل را می توانید از این نرم افزار بخواهید. مثل سایر آسمان نماهای اندرویدی، فقط کافیست که دستگاهتان را به سمت آسمان بگیرید و همه چیزهایی که در زاویه دید شما هستند را، ببینید.
  • SkySafari Pro: یک مجموعه کامل است؛ از تصاویر دقیق سطح ماه گرفته تا جزئیات دنباله دارها، سیارک ها، بارش های شهابی، اجرام غیرستاره ای، تصاویر هابل و غیره.
  • SkyView: با کمک این نرم افزار می توانید بدانید که امروز خورشید از کجا طلوع و غروب می کند یا اینکه آیا امشب ماه کامل است یا خیر. اسکای ویو همچنین مکان منظومه جبار را هم به شما نشان می دهد.