پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟


شکایت خیلی از مسافران این است که بعد از هر بار پیاده شدن از هواپیما بیمار می شوند. شاید آنها حتی اطلاعی هم از دلیل بیماری خود نداشته باشند؛ مسمومیت غذایی، مسمومیت با آب یا حتی سوار شدن به هواپیما. اگر دلایل دیگر را کنار بگذاریم، سفر با هواپیما می تواند علت منطقی برای بیماری شما باشد. در همین زمینه مطالعات مختلفی به انجام رسیده که بیشتر آنها نشان می دهند که شرکت های هوایی یکی از عوامل اصلی سرماخوردگی مسافران هستند!

برای مثال روزنامه وال استریت ژورنال نتایج یک مطالعه را به چاپ رساند که بر اساس آن ریسک سرما خوردن در یک هواپیما 20 درصد بیشتر از حالت معمول است. این در حالی است که تحقیق دیگری در روزنامه "تحقیقات سلامتی زیست محیطی" منتشر شد که نشان می داد احتمال سرماخوردگی در یک هواپیما 113 برابر بیشتر از زندگی روزمره است.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید
 
پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
منتشر کنندگان تحقیق دوم همچنین در مورد عوامل احتمالی ریسک سرماخوردگی در پرواز مانند نزدیکی مسافران به یکدیگر، استشمام هوای مشترک و حتی رطوبت پایین کابین های پرواز تحقیقاتی را به انجام رسانده اند. اگر جزو آن دسته مسافرانی هستید که به دلایل کاری یا غیرکاری زیاد پرواز می کنید؛ ممکن است نتایج این تحقیقات برایتان جالب باشد. با قاصدک24 همراه شوید.


رطوبت پایین در کابین؛ علت اصلی سرماخوردگی


تحقیقی که در بالا به آن اشاره کردیم و توسط روزنامه تحقیقات سلامتی زیست محیطی به چاپ رسیده؛ بر روی منابع مختلف انتقال بیماری بررسی هایی را به انجام رسانده است. اگرچه تمرکز اصلی این تحقیق بر روی یک علت شایع تر است: پایین بودن رطوبت کابین که علت آن نیز پایین بودن رطوبت در ارتفاعات بالا است. مروری بر این مطالعه نشان می دهد که هواپیماهایی که به طور منظم به تهویه هوا می پردازند، شاهد میزان انتقال پایین تر بیماری در مقایسه با آنهایی هستند که این کار را انجام نمی دهند.

همانطور که می دانید بیشتر شرکت های هوایی تجاری در ارتفاع 30 هزار تا 35 هزار پایی پرواز می کنند. به طور معمول در این ارتفاع رطوبت هوا به 10 درصد یا کمتر کاهش پیدا می کند. در چنین سطوح پایین رطوبت سیستم دفاعی طبیعی مخاط بینی و گلوی ما خشک شده و مسدود می گردد. این موضوع خود باعث ایجاد محیطی مناسب تر برای حمله ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا به بدن ما می شود.

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
سیستم دفاعی که در بالا از آن نام بردیم، سیستم ایمنی مخاطی نام داشته و نخستین مرحله از دفاع بدن در مقابل ویروس ها و باکتری های مضر است. به عبارت دیگر اگر ویروس های سرماخوردگی توسط میزان رطوبت مناسب مورد حمله قرار گرفته و توسط گلوی شما سرکوب شوند؛ شما از آنها مصون خواهید ماند. در غیر این صورت و با از کار افتادن این سیستم ها، در عرض چند روز مریض خواهید شد.

راهکارهایی برای مصون ماندن از سرماخوردگی پس از پرواز


حالا که در مورد مکانیسم دفاعی و علت اصلی بیمار شدن پس از پرواز اطلاعاتی را به دست آوردید، یاد بگیرید که چگونه از این خطر مصون بمانید. توصیه های زیر می توانند شما را از ویروس های مزاحم سرماخوردگی پس از پرواز حفظ کرده و پایان سفرتان را تلخ نکنند.

آب کافی بنوشید


تحقیقات نشان داده که نوشیدن آب زیاد بر تأثیرات کلی بی آبی بدن در یک سفر هوایی غلبه می کند؛ تأثیراتی که می تواند منجر به سردرد، مشکلات معده، گرفتگی عضلات و کوفتگی شود. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی به تقویت مکانیزم های طبیعی دفاعی پیشگیرانه بدن کمک کرده و عملکرد آن را بهتر می کند. هر چند که این مکانیزم ها بیشتر در مورد زندگی روزمره که در هنگام ورزش کردن در معرض تابش طولانی مدت آفتاب قرار می گیرید، بیشتر صادق است. با این حال در یک هواپیما که بینی و حلق شما در خط مقدم نبرد با هوای بسیار خشک قرار دارند، نخستین مکان هایی هستند که درگیر بیماری خواهند شد.

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
باید بدانید که نوشیدن آب در طول پرواز تأثیر به مراتب بیشتری از نوشیدن به یکباره آب به مقدار زیاد قبل یا در طول پرواز دارد. این کار باعث خواهد شد تا سیستم دفاعی بدن شما از شر ویروس ها و باکتری ها مصون بماند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که نوشیدن سایر نوشیدنی ها مانند الکل یا قهوه می تواند آب بدن شما را کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات پزشکی غبارهای موجود در بینی به حفظ عملکرد دفاعی در این قسمت از بدن کمک خواهند کرد. علاوه بر این نوشیدنی های داغ روش خوبی برای حفظ عملکرد دفاعی غشاهای مخاطی است. نوشیدنی های داغ در وهله نخست آب بدن شما را حفظ می کنند و در مرحله بعد نیز از طریق ایجاد بخار به حفظ رطوبت کمک می کنند. باید خاطر نشان کرد که این به خودی خود یک درمان نیست. بلکه این کار سیستم دفاعی شما را قوی نگاه داشته و شما را از بیمار شدن پس از پرواز مصون نگاه می دارد. گزینه های دیگر برای حفظ رطوبت غشای مخاطی درون بینی، خیس کردن صورت و نفس کشیدن از درون یک حوله مرطوب است.

دست های خود را تمیز نگاه دارید


دست ها مهم ترین نقطه تماس بدن با ویروس های سرماخوردگی، آنفلونزا و سایر میکروب ها در هواپیما و جاهای دیگر هستند. در حقیقت دست ها پل تماس از دسته های صندلی به انگشت ها، چنگال و دهان و در نهایت یک تب شدید چند روز پس ازپایان سفر هستند. دانشمندان می گویند ویروس های موجود سرماخوردگی و آنفلونزا می توانند برای ساعت ها روی پوست یا اشیا و سطوح دیگر زنده بمانند.

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
سایت تراول مث (travelmath) کثیف ترین سطوح موجود در هواپیما را میزهای غذا، قفسه های بالای سر، دگمه های سرویس بهداشتی فرنگی و قلاب های کمربند ایمنی می داند. خبر خوب این است که شستن دست ها با آب داغ و صابون می تواند تأثیر چمشگیری بر انتقال میکروب ها به بدن داشته باشد. بنابراین در صورت امکان دست های خود را پیش از صرف غذا و نیز پس از پرواز با آب داغ بشویید.

تردیدی نیست که کابین های هواپیما مکان های چندان جاداری نیستند و خارج شدن از آنها برای شستن دست ها قبل یا بعد از هر بار غذا خوردن چندان ممکن به نظر نمی رسد. شرکت های هوایی نیز این محدودیت مسافران را درک کرده و چاره ای اندیشیده اند. از همین رو مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ضدعفونی کننده های دست با 60 درصد الکل را برای مسافران در نظر گرفته است. با در نظر گرفتن اینکه میزهای غذاخوری حجم زیادی میکروب را با خود حمل می کنند، می توانید قبل از غذا دست های خود را حتی با دستمال های ضدعفونی کننده نیز تمیز کنید.

بهداشت دهان خود را فراموش نکنید


درست به همان میزان که حفظ نظافت دست ها می تواند از انتقال میکروب ها و ویروس ها جلوگیری کند، استفاده از دهان شویه در طول پرواز می تواند لایه محافظتی دیگری را برای شما ایجاد کند. حفظ رطوبت حلق نیز کارکرد دیگر این مواد است. البته فراموش نکنید که بطری دهان شویه شما چندان هم بزرگ نباشد تا مزاحمتی برایتان ایجاد نکند.

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟

قرص های ویتامین خود را همراه ببرید


هر چند که تأثیر واکنشی سریع ویتامین ها به ویروس های سرماخوردگی هنوز به اثبات نرسیده است، اما بسیاری از مسافران در مؤثر بودن آنها هیچ تردیدی ندارند. شاید تجربه چارلز وست اوور، نائب رئیس یک شرکت بزرگ کشتیرانی در این زمینه برایتان جالب باشد. او دو روز قبل از پرواز شروع به مصرف قرص های ویتامین می کند. وست اوور می گوید:" اصلا نمی دانم مصرف این قرص ها تأثیر خاصی دارد یا خیر؟ اما من در صدها یا حتی هزاران پروازی که با این قرص ها داشته ام، هرگز بیمار نشده ام. من تنها یک عدد قرص مولتی ویتامین ساده مصرف می کنم و همان یک عدد هم هرگز من را ناامید نکرده است".

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
برخی پزشکان نیز بر این باور هستند که تأثیر قرص های ویتامین در پیشگیری از بیماری به اثبات نرسیده، اما این قرص ها ممکن است به کاهش شدت یا طول عمر بیماری کمک کنند.

از قرار گرفتن در معرض میکروب های درون هواپیما اجتناب کنید


آنگونه که مرکز ملی سلامت آمریکا گزارش می دهد، میکروب های درون هوا یکی از دو منبع اصلی ویروس های سرماخوردگی به شمار می روند. به همین دلیل برخی از مسافران پوشیدن ماسک صورت را برای پیشگیری از آلوده شدن یا حتی در هنگام بیماری به کار می برند. هر چند که برای بسیاری نگاه داشتن این ماسک برای بیشتر از نیم ساعت آزار دهنده است، اما می تواند راه مفیدی برای پیشگیری از بیماری پس از پرواز باشد.

پیشگیری بهتر از درمان؛ چگونه پس از پرواز بیمار نشویم؟
بنابراین اگر امکان استفاده از ماسک را ندارید، اجتناب از میکروب ها می تواند به راحتی انتخاب صندلی کنار پنجره باشد. مطالعه ای که در همین زمینه انجام شده، نشان می دهد که افرادی که درون راهروی هواپیما می نشینند، بیشتر در معرض ویروس ها هستند. سرانجام اینکه کجا بنشینید، مهم نیست. می توانید از تهویه هوایی بالای سر برای دور کردن میکروب ها از صورت خود استفاده کنید. دکتر مارک گِندرو، پزشک متخصص هوانوردی از کاربرد تهویه به عنوان یک راه حل یاد کرده و آن را برای فراری دادن میکروب ها از صورت و بینی مؤثر می داند. وی می گوید که مسافران می توانند با تنظیم زاویه این دستگاه ها، هوای آن را به سمت دست های خود هدایت کنید.

بدون شک نکات بالا برای آنهایی که سفرهای هوایی بخشی از زندگی روزانه شان است، اهمیت زیادی دارد. به علاوه برای همه ما پیشگیری بهتر و راحت تر از درمان است. بنابراین با انجام توصیه های ساده در هواپیما می توان از یک پایان کلافه کننده برای سفر جلوگیری کرد.

منبع: smartertravel.com

بیشتر بخوانید:

نکاتی در مورد مسافرت های هوایی

سفر با هواپیما و درد گوش، آنچه باید بدانید