راهنمای سفر به قمصر کاشان و 15 مکان دیدنی این شهر

قمصر کاشان شهری که نمی‌توان از جاهای دیدنی‌ و مزارع گل محمدی و همچنین آثار تاریخی و طبیعی آن به راحتی گذشت. قمصر یکی از توابع کاشان و از شهرهای زیبای استان اصفهان و پایتخت گلابگیری ایران محسوب می‌شود. که به خاطر گل محمدی و گلاب مخصوص شهرت جهانی پیدا کرده است، کیفیت گلاب قمصر به قدری بالا است که خانه خدا را هر ساله با این گلاب شستشو می‌دهند.

 
قمصر کاشان کجاست

 

تاریخچه قمصر کاشان

 

قمصر در 25 کيلومتری جنوب کاشان واقع شده است و از شهرهای گردشگری استان اصفهان، شهرستان کاشان به شمار می‌آید که به شهر گل و گلاب مشهور است. قمصر کاشان علاوه بر مزارع گل محمدی انواع دیگری از گل های سرخ و رز را در خود جای داده است.

تاریخچه قمصر

 

انواع گل های قمصر کاشان

 

  1. گل مینیاتوری سرخ بنگال
  2. گل نسترن
  3. گل سرخ فرانسه

 


بهترین زمان سفر به قمصر کاشان فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه است.


 

در قمصر علاوه بر باغات و مزارع گل محمدی و کارگاه‌های گلابگیری، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگری نیز وجود دارد که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشانند. با اینکه سفر به قمصر در همه فصول سال زیبا و دلنشین است، ولی بهترین زمان مسافرت به این شهر سرسبز و خوشبو فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه است. در فصل بهار می‌توانید با تهیه تورهای مسافرتی به قمصر بروید و در جشنواره گلاب که از 15 تا 25 اردیبهشت برگزار می‌شود شرکت کنید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش قمصر، شهر قمصر


اینفوگرافی سفر به قمصر کاشان
 

 

آب و هوای قمصر کاشان

قمصر کاشان از نظر آب و هوایی در موقعیت مناسبی واقع شده است. این شهر از سطح دریا بالاتر است و در اطراف خود کوه‌های زیادی دارد، به همین علت از آب و هوای معتدلی برخوردار است‌. این امر سبب شده تا باغات و مزارع زیادی در این بخش بوجود آید.

آب و هوای قمصر

 

میانگین دما و بارش سالانه قمصر

 

میانگین دمای سالانه

1314 درجه

میانگین بارش سالانه

170190 میلی لیتر

میانگین روزهای یخبندان

115 روز

بیشینه دما در تابستان

35 درجه

کمینه دما در زمستان

19 درجه زیر صفر

 

 

لهجه و دین قمصر کاشان

 

مردم بومی قمصر شیعه و مسلمان هستند و به زبان شیرین فارسی کاشانی صحبت می‌کنند، البته بعضی از روستاهای قمصر که در حاشیه قرار گرفته‌اند و از تحولات تاریخی دور مانده‌اند به زبان پهلوی ساسانی صحبت می‌کنند و گویش آنها کاملا با لهجه کاشانی متفاوت است.

 


بیشتر بخوانید: 16 تا از بهترین جاهای دیدنی اصفهان که حتما باید یکبار ببینید


 

 

محصولات قمصر کاشان

 

مطمئنا همه ما سوغات قمصر را گلاب و عرقیات آنجا می‌شناسیم و عطر و عصاره گل محمدی آن به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود، ولی جالب است بدانید که قمصر به غیر از این محصولات سوغات دیگری نیز دارد که طرفداران زیادی دارند.

 

  • آلوچه یا گوجه سبز خشک شده
  • جوز قندی
  • صابون محلی
  • قالی دست بافت

 


جوز قندی قمصر در سال 1398 در میراث ناملموس به ثبت رسیده است.


 

 

گل و گلاب قمصر کاشان

 

گل محمدی یا طلای معطر دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی است و در تهیه گلاب و عصاره گل محمدی از آن استفاده می‌شود. برای تهیه گلاب ناب هر روز صبح زود گل‌های چیده شده باید به کارگاه‌های گلابگیری منتقل شوند. گلاب در انواع مختلفی از جمله گلاب ساده، ممتاز و دو آتیشه تهیه می‌شود.

گل و گلاب قمص

 

خصوصیات ظاهری گل محمدی

 

  • گل نیمه پرپر
  • رنگ صورتی و خوشبو
  • گلبرگ‌های تخم مرغی شکل
  • دارای 5 تا 7 برگچه و یک دم برگ
  • بوته‌ای شکل و پر پشت
  • دارای تیغ‌های ریز بسیار در ساقه

 

 

جاهای دیدنی و طبیعی قمصر کاشان

 

در شهر قمصر علاوه بر باغات و مزارع گل محمدی، جاذبه‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیری وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهم کرد.

 

چشمه آب صالح قمصر

 

در ارتفاعات 300 متری کوه کمر اشک یکی از کوه‌های معروف قمصر چشمه آب معدنی وجود دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. در اطراف چشمه آب صالح جویبارهای بسیاری جاری هستند که دورتادور آنها با کوه پوشانده شده است.

آدرس: کاشان، بخش قمصر، غرب شهر برزک، کوه کمر اشک

 

خانه باغ کیهان قمصر

 

باغ کیهان از املاک شخصی سید کیهان لاجوردی قمصری است که در سال 1352 خریداری شده و 40 سال طول کشیده است تا آباد شود و امکانات رفاهی به آن اضافه شود. این باغ پوشیده شده از درختان گردو و صنوبر، همچنین بوته‌های انگور است. خانه باغ کیهان در فصل گلابگیری قمصر، مملو از گردشگرانی می‌شود که برای اقامت در اتاق‌های زیبای این باغ به آنجا آمده‌اند.

خانه باغ کیهان قمصر

 

دیدنی های باغ کیهان

 

  • استخر بزرگ آبیاری
  • آلاچیق‌های چوبی بزرگ
  • محوطه گلابگیری سنتی
  • حوض آب
  • سوئیت های سنتی با سقف چوبی

 

تمامی اتاق‌های این باغ به امکانات رفاهی مجهز هستند.

 

آدرس و شماره تماس خانه باغ کیهان قمصر

 

تلفن تماس

09132644838

آدرس

کاشان، شهر قمصر، خیابان قزاآنی

 

باغ پرندگان قمصر

 

باغ پرندگان قمصر یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است که حدود 10 هکتار مساحت دارد. این باغ حیوانات و پرندگان مختلفی که از 17 کشور جهان جمع‌آوری شده‌اند، نگهداری می‌شود. بعضی از پرندگان این باغ آزادانه پرواز می‌کنند و بعضی دیگر مانند شاهین و عقاب در قفس نگهداری می‌شوند. در ادامه انواع پرندگان این باغ را معرفی خواهم کرد.

 

  1. فلامینگو
  2. کبوتر
  3. طوطی
  4. مرغابی
  5. چکاوک
  6. توکا

 

باغ پرندگان قمصر امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده است. در سفر به اصفهان حتما به کاشان و باغ پرندگان قمصر سر بزنید.

باغ پرندگان قمصر

 

امکانات باغ پرندگان قمصر

 

  • سفره‌خانه
  • رستوران
  • سالن غذاخوری
  • سالن کنفرانس
  • دریاچه و آبشار
  • گلخانه
  • بازارچه صنایع‌دستی

 

آدرس و شماره تماس باغ پرندگان قمصر

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 19

شماره تماس

03155644497

آدرس

کاشان، شرق قمصر، کیلومتر 2 جاده قمصر به کاشان

 

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک

 

یکی از دیدنی‌های قمصر که در بخش برزک واقع شده، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک است. این منطقه حفاظت شده با مساحتی بالغ بر 59966 هکتار در ارتفاعات رشته کوه‌های کرکس واقع شده است که طی سال‌های 1387 و 1389 به منطقه شکار ممنوع و سپس به منطقه حفاظت شده تبدیل شد. بیشتر این منطقه کوهستانی است و گیاهان و حیوانات نادری را در خود جای داده است.

منطقه قمصر و برزک

 

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده قمصر

 

  • پلنگ
  • بز
  • قوچ
  • میش
  • گربه وحشی
  • کفتار
  • گرگ
  • پایکا
  • گربه پالاس

 

از دیگر جاذبه‌های منطقه حفاظت شده قمصر و برزک چشم‌اندازه‌ای طبیعی و چشمه‌های فراوان است که باعث شده افراد زیادی در فصل گرم سال برای پیک نیک به این منطقه بروند.

آدرس: کاشان، غرب شهر قمصر، میان سه شهر برزک، قمصر، جوشقان و کامو

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به اصفهان کدام فصل است؟


 

قله گرگش قمصر

 

یکی از بلندترین قله‌های کاشان در جنوب غربی قمصر، قله گرگش است که حدود 3600 متر ارتفاع دارد. در این قله چشمه‌های بسیاری جریان دارد که باعث سرسبز شدن اطراف شده است. قله گرگش از مکان‌های جذاب قمصر برای علاقمندان به طبیعت گردی محسوب می‌شود.

آدرس: جنوب غربی قمصر، شمال شهر کامو و چوگان

 

 

جاهای دیدنی و تاریخی قمصر کاشان

 

از هر چه بگذریم از آثار تاریخی قمصر نمی‌توانیم به آسانی رد شویم. در قمصر کاشان آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که قدمت بعضی از آنها به دوران ساسانیان باز می‌گردد و از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان در شهر قمصر به شمار می آیند.

 

سرای خاتون قمصر

 

سرای خاتون از جذاب‌ترین جاهای تاریخی قمصر است که با معماری مدرن و به سبک اسلامی ساخته شده است. این عمارت گچبری‌ها و آینه‌کاری‌های چشمگیری مانند شاه چراغ و عالی قاپو دارد. سرای خاتون در کنار مزارع گل محمدی قرار گرفته است و محبوبیت خاصی بین گردشگران دارد. سرای خاتون متعلق به مهندس رضایی است که اخیرا ساخته شده است، ولی پرونده آن برای ثبت آثار ملی ارسال شده است.

سرای خاتون قمصر

 

بخش های مختلف سرای خاتون

 

  • اندرونی
  • هشتی
  • شاه‌نشین
  • سرداب
  • اتاق آینه
  • اتاق موسیقی

 

آدرس: کاشان، قمصر، جنب میدان جشنواره، بلوار امام خمینی، کوچه شهید ابولفضلی

 

خانه های تاریخی قمصر

 

قمصر یک شهر قدیمی است و در آن خانه‌های تاریخی بسیاری به جشم می‌خورد. بعضی از این خانه‌ها به سبک ییلاقی با ایوان‌های باشکوه و در چند طبقه ساخته شده‌اند. وسعت این خانه‌های تاریخی بسیار زیاد است، این خانه‌ها در گذشته محل سکونت خانواده اشراف زادگان قاجاری بوده‌ که متاسفانه به دلیل رسیدگی نکردن، در معرض ویرانی هستند.

 

خانه های تاریخی به جا مانده در قمصر

 

  1. خانه احسانی‌ها
  2. خانه رئوفی‌ها
  3. خانه حاج مانده علی

 

سد قمصر

 

سد قمصر از آثار ملی ایران و از آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود. این سد بر روی رودخانه قمصر به طرف جلگه قرار گرفته و قدمت آن به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. مصالح اولیه به کار رفته در سد قمصر، سنگ و ملاج ساروج است. این سد دست سازه با دریچه‌های خروج فوری آب، در برابر فشار آب مقاوم بوده و همچنان پابرجاست.

 

آدرس و ارتفاع سد قمصر

 

ارتفاع سد

22 متر

طول سد

40 متر

عمق دره

80 متر

ضخامت سد

26 متر

آدرس

کاشان، 7 کيلومتری شمال شرقی قمصر، محله فرفهان

 

محراب مسجد امام حسن عسکری (ع)

 

یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های قمصر، محراب مسجد امام حسن عسکری (ع) است که طبق روایت گذشتگان متعلق به دوران سلجوقی است. البته معماری این محراب را به دوره مغول نسبت داده‌اند، نمونه این محراب را می‌توانید در مسجد جامع اصفهان مشاهده کنید. علاوه بر دو کتیبه‌ای که به زبان کوفی و ثلث نگاشته شده، دو طاق هلالی بزرگ و کوچک نیز وجود دارد که روی هم قرار گرفته‌اند.

آدرس: کاشان، شهر قمصر، محله میان ده

 

مسجد جامع قمصر

 

مسجد بدون گنبد و مناره قمصر، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران قبل از صفویان برمی‌گردد. نمای این مسجد آجری و در وسط حیاط آن حوض زیبای و چناری 500 ساله که در آثار ملی به ثبت رسیده وجود دارد. این مسجد در دوران گذشته دارای بخش‌های مختلفی چون صحن، شبستان و صفه بوده است که با گذشت زمان از بین رفته‌اند.

مسجد جامع قمصر

 

آدرس و شماره تماس مسجد جامع قمصر

 

شماره تماس

03155647099

آدرس

کاشان، شهر قمصر، بلوار ساحلی

 

کاروانسرای شاه عباسی قمصر

 

کاروانسرای گبرآباد یا کاروانسرای شاه عباسی قمصر از دوران صفویه به یادگار مانده است. معماری این کاروانسرا از کاروانسراهای کوهستانی الگوبرداری شده است و پادشاهان زیادی در آن به آموزش سربازان پرداخته‌اند. کاروانسرای شاه عباسی قمصر به صورت پلانی با چهار ایوان و چهار برج ساخته شده است. این کاروانسرا در مسیر اصفهان واقع شده و از جاذبه‌های باشکوه قمصر به شمار می‌آید و به دلیل بازسازی آن در دوره‌های مختلف، همچنان پابرجا مانده است.

آدرس: کاشان، شمال شرق قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان

 

موزه گلاب قمصر

 

بنای موزه گلاب قمصر کاشان از دوران قاجار به یادگار مانده است و از بهترین موزه های اصفهان در شهر قمصر است، در این موزه  تمام ابزار گلابگیری قدیمی با قدمت دو هزار ساله نگهداری می‌شود. در موزه گلاب قمصر مسافران مراحل تهیه گلاب به روش قدیمی را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

موزه گلاب قمصر

 

آدرس و شماره تماس موزه گلاب قمصر

 

ساعت فعالیت

از ساعت 9 صبح الی 17

شماره تماس

03155647007

آدرس

کاشان، قمصر، بلوار ساحلی، جنب مسجد جامع قمصر

 

خانه یا سوراخ وروو قمصر

 

یکی از خانه‌های قدیمی قمصر سوراخ وروو است که در ارتفاع 60 متری رودخانه قهرود واقع شده است. بنابر روایتی این سوراخ مربوط به راهزنان دوره قاجار است و به شکل حفره‌ با معماری منحصربه‌فرد در دل کوه گنده شده است. وروو نام راهزنی معروف بوده که در این خانه زندگی می‌کرد، به همین دلیل به سوراخ وروو مشهور شده است.

آدرس: کاشان، کیلومتر 7 جاده قمصر، ارتفاعات غربی روستای مسلم آباد

 

امامزاده پیر داوود (ع)

 

قمصر یک شهر مذهبی است و چندین امامزاده را در خود جای داده است، امامزاده پیر داوود در کنار باغ‌های گل محمدی واقع شده است. گنبد مخروطی شکل و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای این امامزاده به دوران سلجوقی برمی‌گردد و حدود 700 سال قدمت دارند. گنبد امامزاده پیر داوود 14 متر است و روی ساقه‌ای نخودی رنگ به ارتفاع یک متر قرار گرفته است.

آدرس: کاشان، قمصر، خیابان ولیعصر

 


بیشتر بخوانید: فاصله تهران تا اصفهان چند کیلومتر است؟


 

امامزاده میر سلیمان (ع)

 

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قمصر امامزاده میر سلیمان است که مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. ضریح این امامزاده به ابعاد 16 متر در 3/5 متر است و توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است. گنبد آبی رنگ و شیشه‌کاری‌های این امامزاده بسیار جذاب و تماشایی هستند. جالب است بدانید که امامزاده داوود و امامزاده میر سلیمان برادر هستند.

آدرس: کاشان، قمصر، بلوار امام، خیابان امامزاده

 

 

سوالات متداول درباره قمصر کاشان کجاست؟

 

قمصر چه جاهای تاریخی برای بازديد دارد؟ خانه تاریخی سوراخ قمصر، امامزاده میر سلیمان و پیر داوود(ع)، موزه گلاب قمصر، کاروانسرای شاه عباسی قمصر، سرای خاتون و مسجد جامع قمصر

انواع مختلف گلاب قمصر کاشان کدامند؟ گلاب قمصر کاشان در انواع مختلفی از جمله گلاب ساده، ممتاز و دو آتیشه تهیه می‌شود.

محصولات قمصر چیست؟ محصولات قمصر کاشان به غیر از گلاب و عطر و عصاره گل محمدی، آلوچه یا گوجه سبز خشک شده، جوز قندی، صابون محلی و قالی دست بافت است.

در قمصر به غیر از گل محمدی چه گونه های دیگری از گل رزها وجود دارد؟ گل مینیاتوری سرخ بنگال، گل نسترن و گل سرخ فرانسه

جاهای طبیعی قمصر کاشان کدامند؟ چشمه آب صالح قمصر، سد قمصر، باغ پرندگان، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، قله گرگش و باغ کیهان

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردم راهنمای کاملی از قمصر کاشان ارائه دهم و بهترین زمان سفر به این شهر خوشبو و همچنین جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی قمصر را معرفی کنم. اگر قصد دارید در زمان برگزاری جشنواره گل و گلاب به قمصر سفر کنید و گلاب ناب و ویژه قمصر را تهیه کنید، می‌توانید بلیط اتوبوس کاشان را از قاصدک 24 تهیه کنید و سفری خاطره‌انگیز به کاشان و شهر قمصر را تجربه کنید.