مکان های دیدنی ارومیه کجاست؟

شهر ارومیه یکی از مقاصد پرطرفدار و زیبای گردشگران داخلی و خارجی است این شهر هر ساله میزبان گردشگران زیادی است. قدمت شهر ارومیه به 3000 سال برمی‌گردد و این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خاصی است. برای داشتن یک سفر پر جاذبه و به یادماندنی به شهر زیبای ارومیه همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید تا با جاذبه‌های ارومیه شما را آشنا کنیم.

 

بهترین جاهای دیدنی ارومیه

 

مشهورترین جاهای دیدنی ارومیه

 

 

شهر ارومیه با سه هزار سال قدمت جاذبه‌های گردشگری و مسافرتی بسیاری دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد اقوام و ادیان متنوعی در آن زندگی می‌کنند. جاذبه‌های دیدنی ارومیه شامل بناهای تاریخی، دریاچه‌ها، مناظر بکر، دروازه‌های تاریخی، خانه‌های دیدنی، مساجد و کلیساها است که در ادامه متن به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

جاهای دیدنی ارومیه

 

مکان های دیدنی ارومیه کجاست؟

 

 

شهر ارومیه در تمام فصل‌ها زیبایی بی‌نظیری دارد. در ادامه متن جاهای دیدنی در فصل پاییز، فصل زمستان و جاهای دیدنی این شهر زیبا را در شب معرفی می‌کنیم.

 

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

 

ساختمان شهرداری ارومیه، ییلاق سیلوانا، غار تمتمه ارومیه و کوه دالامپر ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه در پاییز است.

 

ساختمان شهرداری ارومیه

 

ساختمان شهرداری یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب ارومیه است که در قسمت شرقی میدان انقلاب قرار دارد. این بنا توسط معمار ملا اوستا در سال 1310 ساخته شده است. این ساختمان دارای دو طبقه است و پله‌های آن شکل عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است.

 

آدرس ساختمان شهرداری ارومیه: (نمایش روی نقشه)

شهرداری ارومیه 

ییلاق سیلوانا ارومیه

 

ییلاق سیلوانا یکی از مناطق بکر و دیدنی شهر ارومیه است. این ییلاق یکی از 19 منطقه‌های جهان است که می‌توانید در آن اکسیژن خالص را استشمام کنید. به دلیل آب شدن طبیعی برف‌های کوهستان این ییلاق دریاچه و چشمه‌های زیادی دارد. شما می‌توانید در فصل تابستان و یا اوایل پاییز به این مکان خوش آب و هوا سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرید. این مکان یکی از مناطق ایران است که عسل بسیار مرغوبی دارد.

 

آدرس ییلاق سیلوانا ارومیه: (نمایش روی نقشه)


ییلاق سیلوانا ارومیه 

غار تمتمه ارومیه

 

غار تمتمه یکی از جاذبه‌های طبیعی  شهر اردبیل است که قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. در این غار نشان‌هایی از سکونت انسان پیدا شده است و این غار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و یکی از مکان های دیدنی ارومیه است.

 

آدرس غار تمتمه ارومیه: (نمایش روی نقشه)

 


بیشتر بخوانید: سوغات ارومیه چیست؟ معرفی سوغات و صنایع دستی ارومیه



کوه دالامپر ارومیه

 

کوه دالامپر یکی از بکرترین مناطق ایران است که در مرز ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. شما می‌توانید از بالای این کوه هر سه مرز کشورها را مشاهده کنید. این کوه آب و هوای کوهستانی و سردی دارد و بهترین مکان برای سفر در تابستان و اوایل پاییز است. به دلیل یخچال‌های چندین هزار ساله‌ای که در این کوه وجود دارد دریاچه‌ها و آبشارهای زیادی را می‌توانید مشاهده کنید. نام این دریاچه‌ها و آبشارها به صورت زیر است:

 

  • دالامپر
  • دیمهک
  • مامه شیخ
  • آبشار مامه سوله دوکل
  •  آبشار مه آلود

 

 

آدرس کوه دالامپر ارومیه: (نمایش روی نقشه)

کوه دالامپر ارومیه

 

جاهای دیدنی ارومیه در زمستان

 

روستا یا گردشگاه بند و پیست اسکی خوشاکو از جاهای دیدنی ارومیه در زمستان است.

 

روستا یا گردشگاه بند ارومیه

 

روستای بند ارومیه یکی از مکان‌های جذاب و دیدنی ارومیه است که در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارد. این روستا در کنار رودخانه شهر چای قرار دارد که قدمتی 300 ساله دارد. خانه‌های این روستا سبک قدیمی و سنتی دارد و از مصالحی مانند چوب، گل، سنگ و ... ساخته شده است. در حاشیه این روستا تفرجگاههای جذاب زمستانی وجود دارد و شما می‌توانید در زمستان از این روستای جذاب دیدن کنید.

 


روستای بند در 5 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد.


 

 

آدرس روستا یا گردشگاه بند ارومیه: (نمایش روی نقشه)


روستای بند ارومیه 

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

 

پیست اسکی خوشاک تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که در 30 کیلومتری ارومیه قرار دارد. موقعیت و شیب این پیست بسیار خوب است به همین علت در زمستان میزبان ورزشکاران زیادی است. پیست خوشاکو در منطقه خوش آب‌وهوای راژان قرار دارد.

 

آدرس پیست اسکی خوشاکو ارومیه: (نمایش روی نقشه)

پیست اسکی خوشاکو ارومیه 

جاهای دیدنی ارومیه در شب

 

بازار قدیمی ارومیه و موزه ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه در شب هستند.

 

بازار قدیمی ارومیه

 

بازار بزرگ ارومیه یکی از مکان‌های تاریخی و سنتی شهر ارومیه است. این بازار در دوره صفویه ساخته شده است و در مناطق قدیمی و سنتی شهر قرار دارد. این بازار حدود 1000 تا حجره دارد و به دلیل معماری خاص و بی‌نظیری که دارد هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. در سفر به ارومیه حتما از این بازار دیدن کنید و از تنوع آن لذت ببرید. راسته‌های پر رونق بازار بزرگ ارومیه به صورت زیر است:

 

  • راسته‌ مسگران
  • راسته چاقوسازان
  • راسته زرگران 
  • راسته فرش‌فروشان
  • راسته بذر فروشان
  • راسته بلور فروشان
  •  راسته کفاشان
  • راسته عطاران

 

 

آدرس بازار قدیمی ارومیه: (نمایش روی نقشه)

بازار ارومیه 

موزه ارومیه

 

موزه ارومیه یکی از بهترین موزه‌های ایران است که در سال 1346 افتتاح شده است. شما می‌توانید در این موزه شاهد 30 هزار قطعه تاریخی و باستانی باشید. این موزه به عنوان دومین گنجینه بزرگ ایران شناخته شده است و اشیایی مانند موارد زیر در این موزه نگهداری می‌شود:

 

  • لباس‌های محلی
  • زری‌دوزی
  • مخمل‌های قلاب‌دوزی
  • کارهای ظریف

 

 

آدرس و مدت زمان بازدید موزه ارومیه

 

آدرس

استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان شهید بهشتی، روبروی بانک تجارت (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

 

 

بهترین جاذبه های تاریخی ارومیه

 

 

کلیسای ننه مریم، برج سه گنبد، یخچال دو قوز پله، مسجد جامع ارومیه، خانه انصاری و دروازه های تاریخی ارومیه از آثار تاریخی ارومیه هستند.

 

 

کلیسای ننه مریم ارومیه

 

کلیسای ننه مریم یکی از کلیساهای قدیمی کشورمان ایران است. طراحی داخلی این کلیسا بسیار ساده است و این نشان دهنده سازه زیستی مردمان آشوری بوده است. معماری این کلیسا الهام گرفته از معماری دوره پارتیان و ساسانیان بوده است. به روایتی این کلیسا از نظر قدمت دومین کلیسای جهان است.

 

آدرس و مدت بازدید کلیسای ننه مریم

 

آدرس

استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت


کلیسای ننه مریم ارومیه 

 

برج سه گنبد ارومیه

 

برج سه گنبد یکی از جاهای تاریخی و دیدنی شهر ارومیه است که طراحی آن شبیه مقبره‌های سلجوقیان است. برج سه گنبد در قرن ششم به دستور شیث المظفری که یکی از امرای سلجوقی بود ساخته شد.

 

آدرس برج سه گنبد ارومیه: (نمایش روی نقشه)

برج سه گنبد ارومیه 

یخچال دوقوز پله ارومیه

 

در زمان گذشته وقتی برق و یخچال وجود نداشت برای نگهداری از مواد غذایی از یخچال‌های طبیعی استفاده می‌شد. یخچال دوقوز پله یکی از یخچال‌های قدیمی شهر ارومیه است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

 

آدرس یخچال دوقوز پله ارومیه: (نمایش روی نقشه)

 

مسجد جامع ارومیه

 

مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است. این مسجد در قرن هفتم هجری و در دوران ایلخانیان ساخته شده است. طراحی این مسجد بسیار زیبا است. مسجد جامع در همسایگی بازار ارومیه قرار دارد.

 

آدرس مسجد جامع ارومیه: (نمایش روی نقشه)

مسجد جامع ارومیه 

خانه انصاری ارومیه

 

یکی از خانه‌های زیبای شهر ارومیه خانه انصاری است که طراحی بسیار زیبایی دارد. این خانه توسط بابک جعفری ساخته شد و بعد از آن به دخترش به ارث رسید. امروز این خانه به همان شکل وجود دارد و ترمیم و مرمت آن به نمای خانه آسیبی نزده است. به دلیل نام‌خانوادگی داماد سازنده خانم این خانه به خانه انصاری معروف است.

آدرس خانه انصاری ارومیه: (نمایش روی نقشه)

 

دروازه های تاریخی ارومیه

 

شهر ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد محل مناسبی برای تجارت و اقتصاد بوده است. در زمان‌های گذشته این شهر 8 دروازه داشته است که به وسیله نیروهای نظامی از این شهر محافظت می‌شده است. نام این دروازه‌ها به صورت زیر است که امروزه مناطقی که در این دروازه‌ها قرار دارند به این نام شناخته می شوند.

 

  1. دروازه بالو یا سلماس
  2. دروازه توپراق قلعه
  3. دروازه سویوق بولاق یا هازاران یا گازران
  4. دروازه بازارباش
  5. دروازه ارک
  6. دروازه یوردشاه
  7. دروازه نوگچر یا ناگذر
  8. دروازه عسگرخان

 

 

جاهای تفریحی ارومیه کجاست؟

 

 

دریاچه ارومیه، پارک جنگلی شیخ تپه، آبشار سوله دوکل و دریاچه مارمیشو از جاهای تفریحی شهر ارومیه است.

 

دریاچه ارومیه

 

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران و خاورمیانه است. در زمان گذشته این دریاچه آب شور محل استراحت پرندگان زیادی نظیر پلیکان، فلامینگو، اکراس، لک لک، کفچه نوک، مرغ نوروزی، چوبیا، اردک پیسه و نوک خنجری بوده است. این دریاچه یکی از مراکز دیدنی ارومیه است.

 


دریاچه نمک ارومیه در ارتفاع ۱۲۶۷ متری از سطح دریا قرار دارد.


 

 

آدرس دریاچه ارومیه: (نمایش روی نقشه)

دریاچه ارومیه 

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه

 

پارک جنگلی شیخ تپه در قسمت شرقی ارومیه قرار دارد و شما می‌توانید نمای شهر را از این پارک جنگلی مشاهده کنید. شما می‌توانید ساعات‌ها در این پارک وقت بگذرانید و از شهربازی، زمین بازی، فست فود و رستوران های ارومیه در این مجموعه لذت ببرید.

 

آدرس پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه: (نمایش روی نقشه)

 

آبشار سوله دوکل ارومیه

 

آبشار سوله دوکل ارومیه این امکان را می‌دهد شما بتوانید در آب زلال این آبشار تنی به آب بزنید. این آبشار در دامنه کوه دالامپر قرار دارد که مرز بین ایران، عراق و ترکیه است. این آبشار یکی از مناطق گردشگری ارومیه است.

 

آدرس آبشار سوله دوکل ارومیه: (نمایش روی نقشه) 

آبشار سوله دوکل ارومیه

دریاچه مارمیشو ارومیه

 

دریاچه مارمیشو در فاصله 45 کیلومتری از استان ارومیه قرار دارد. شما میتوانید انواع آبزیان به ویژه ماهی قزل آلا را در آن مشاهده کنید. این دریاچه 5 هکتار مساحت دارد و امروزه به محلی برای ماهیگیری تبدیل شده است.

 

آدرس دریاچه مارمیشو ارومیه: (نمایش روی نقشه)

 

جمع بندی

شهر ارومیه جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد ما سعی کردیم در این مطلب بهترین جاذبه ‌های گردشگری ارومیه را برای شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر زیبا بتوانید خاطرات خوشی برای خود رقم بزنید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید می‌توانید با تهیه بلیط قطار ارومیه از سایت قاصدک 24 سفر پرجاذبه‌ای را تجربه کنید.

 

 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ارومیه

 

معروف ترین جای دیدنی ارومیه کجاست؟ دریاچه آب شور ارومیه

دریاچه آب شور ارومیه

بازار قدیمی ارومیه چه نام دارد و در کجا قرار دارد؟ بازار بزرگ ارومیه و در بافت قدیمی ارومیه قرار دارد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز کدامند؟ ساختمان شهرداری،ییلاق سیلوانا، غار تمتمه، کوه دالامپر ارومیه

جاهای تاریخی ارومیه کدامند؟ کلیسای ننه مریم، برج سه گنبد، یخچال دوقوز پله، مسجد جامع، خانه انصاری، دروازه‌های تاریخی ارومیه

جاهای تفریحی ارومیه کدامند؟ دریاچه ارومیه، پارک جنگلی شیخ تپه، آبشار سوله دوکل