بهترین سوغاتی های شهر ارومیه را از کجا بخریم؟

شهر ارومیه علاوه بر جاذبه‌های تفریحی زیادی که دارد دارای سوغاتی‌های منحصر به‌فرد و خوشمزه‌ای است. سوغات هر شهر نشان دهنده آدام و رسوم آن شهر است و شما می‌توانید با خرید سوغاتی و هدیه دادن به عزیزان خود آن‌ها  را در لذت سفر خود همراه کنید. شما با سفر به ارومیه می‌توانید صنایع دستی و خوراکی‌های لذیذی را با خود به همراه بیاورید اگر می‌خواهید با سوغات ارومیه آشنا شوید با وبلاگ قاصدک 24 همراه باشید.

بهترین سوغات ارومیه

سوغات ارومیه چیست؟


سوغات ارومیه بیشتر شامل صنایع دستی و خوراکی است. ارومیه یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان غربی است و شما می‌توانید با سفر به این شهر زیبا از کلکسیونی از خوراکی‌های خوشمزه خرید کنید. طعم بی‌نظیر این خوراکی‌ها می‌تواند هر کس را مجاب کند که برای یک بار هم شده به این شهر برای خرید شیرینی و بازدید از جاهای دیدنی ارومیه سفر کند. برای آشنایی بیشتر با سوغات این شهر تا پایان متن همراه ما باشید.


اینفوگرافی سوغات و صنایع دستی ارومیه

انواع سوغات خوراکی ارومیه


شهر ارومیه سوغاتی‌های خوشمزه ای دارد که یکی از سوغاتی‌های اصلی ارومیه نقل است که در تنوع و انواع مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید با شکل و طعم‌های مختلفی آن‌ها را تهیه کنید.

نقل ارومیه


یکی از بهترین سوغات ارومیه نقل این شهر است. نقل زعفرانی و نقل بیدمشک از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر است که طعم بی‌نظیری دارد. طعم‌های نقل ارومیه به شکل زیر است:

  • نقل زعفرانی: این نوع نقل به دلیل زعفران رنگ زردی دارد و مغز گردو در آن به کار رفته است. به دلیل طعم زعفرانی این نقل بسیار محبوب است.
  • نقل بیدمشک: این نقل به دلیل اینکه ظاهری سفید دارد به نقل ابریشمی معروف است. این نوع نقل از گیاه بیدمشک درست می‌شود و در آن مغزیجاتی نظیر خلال بادام به کار می‌رود.
  • نقل گل محمدی: برای خوش طعم شدن نقل از اسانس گل محمدی در نقل استفاده می‌شود که عطر و طعم خوبی پیدا می‌کند.

نقل ارومیه

انواع حلوا سوغات ارومیه


حلوای گردو و حلوای هویج یکی ازمعروف‌ترین حلواهای شهر ارومیه است. به دلیل طبع گرمی که دارند این حلوا‌ها بیشتر در فصل زمستان مصرف می‌شوند. طعم بی‌نظیر این حلواها باعث شده یکی از خوراکی‌های خوشمزه شهر ارومیه محسوب شود که به سایر نقاط کشور نیز صادر می‌شود. طرز تهیه این حلواها به صورت زیر است:

حلوای گردو


حلوای گردو رنگ قهوه‌ای تیره و طعم شیرینی دارد و یکی از سوغاتی‌های لذیذ ارومیه است. برای تهیه این نوع حلوا ابتدا گلوکز و شیره را حرارت می‌دهیم تا جوش بیاید و بعد از اضافه کردن گیاه چوبک به مدت سه ساعت آن را هم می‌زنیم تا سفت شود سپس به آن مغز پسته و یا گردو اضافه می‌کنیم. این حلوا بیشتر در فصل پاییز و زمستان استفاده می شود.

انواع حلوا سوغات ارومیه

حلوای هویج


برای تهیه این حلوا از هویج، مغز گردو، شیره انگور و آرد استفاده می‌شود. این حلوا در شب‌های افطار و یا مراسم سوگواری استفاده می‌شود و معمولا در شب یلدا یکی از خوراکی‌های خوشمزه سفره است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 تا از بهترین رستوران های ارومیه + آدرس و لوکیشن




شیرینی های سنتی ارومیه


لوزانک، تنور شیرینی سی و سوجوق از معروف‌ترین شیرینی‌ها ارومیه هستند.

شیرینی های سنتی ارومیه

شیرینی لوزانک ارومیه


شیرینی لوازنک که به نام‌های شیرینی مسقطی و باستخ نیز معروف است یکی از شیرینی‌های معروف و لذیذ شهر ارومیه است. این شیرینی از نشاسته، شیره انگور، هل و گلاب تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

شیرینی سجوق ارومیه

شیرینی سجوق از نشاسته، شیره انگور، گلاب و مغز گردو تهیه می‌شود و در زمستان ماندگاری زیادی دارد. این شیرینی یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های ارومیه است که در اکثر مراسمات از آن استفاده می‌شود.

تنور شیرینی سی ارومیه


تنور شیرینی سی از آرد، ماست و شکر تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. بافت و طعم منحصر به‌فرد این شیرینی آن را به یکی از سوغاتی‌های محبوب تبدیل کرده است.

نان ‌های سنتی ارومیه


هر چند امروزه نان‌هایی مثل لواش، سنگک و بربری جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانیان دارند اما نان‌های محلی هر شهر عطر و بوی متفاوتی برای مردم آن شهر دارند. شهر ارومیه نان‌های خوشمزه و سنتی زیادی دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر زیبا حتما آن‌ها را امتحان کنید. نان‌های سنتی ارومیه شامل موارد زیر است:

  1. جزلاچره
  2. تاواچره
  3. تنوره چره
  4. یخاچره
  5. ارده
  6. سومون
  7. قالین
  8. کوکه
  9. یاغلی چورک

نان ‌های سنتی ارومیه

عرقیات ارومیه


شهر ارومیه مانند شهرهای شیراز و کاشان مهد عرقیجات است. گیاهان دارویی و عرقیات یکی از سوغات پرطرفدار شهر ارومیه است. شهر ارومیه با تولید عرقیاتی نظیر بیدمشک و بادرنجبویه بسیار معروف شده است و این دو یکی از سوغات اصلی ارومیه است. شما می‌توانید انواع عرقیات نظیر عرق کرفس، عرق بهار نارنج، عرق برگ گردو، عرق پیچک، عرق خاکشیر، عرق شاتره و ... از ارومیه تهیه کنید.

عرقیات ارومیه

صنایع دستی ارومیه چیست؟


صنایع دستی هر شهر نشان دهنده فرهنگ و هویت آن شهر است. شهر ارومیه سالانه میزبان گردشگران زیادی است و دارای صنایع دستی متنوع است. صنایع دستی ارومیه شامل فرش دستباف، ظریف کاری، منجوق دوزی، سفالگری، پیکر تراشی و ... است. در بین این صنایع دستی، رنگرزی، فرش و پیکرتراشی از صنایع دستی معروف این شهر محسوب می‌شوند. شهر ارومیه یکی از شهرهایی است که در زمینه فرش حرف اول را می‌زند.

صنایع دستی ارومیه چیست؟

فرش دستباف ارومیه


فرش و تابلو فرش‌های دستباف ارومیه یکی از مشهورترین سوغاتی‌های شهر ارومیه است. فرش‌های این شهر در میان گردشگران داخلی و خاری از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

پیکرتراشی


این هنر که به ریخت دادن به اشیا نیز معروف است بر روی مصالح مختلفی مانند سنگ و یا چوب انجام می‌شود. شما می‌توانید این هنر زیبا را در جای جای این شهر مشاهده کنید.

رنگرزی


رنگرزی فرآیندی است که در آن پوشاک و یا پارچه در محلولی از رنگ و یا مواد شیمیایی قرار می‌گیرد و در آخر طرح‌ها به وسیله قلم و یا مهر روی پارچه قرار می‌گیرد. از طریق رنگرزی فرآورده های زیبایی در شهر ارومیه تولید می‌شود که بسیار چشم نواز است.


سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟


وقتی به شهر زیبای ارومیه سفر کردید می‌توانید سوغاتی‌های این شهر را از بازارهای محلی و قدیمی تهیه کنید. یکی از بازارهای قدیمی این شهر بازار بزرگ ارومیه است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. شهر ارومیه معدن خوراکی‌های خوشمزه و شیرینی‌های بی‌نظیر است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید می‌توانید از مراکز زیر برای خود و عزیزانتان سوغاتی تهیه کنید.

  • مجتمع تجاری میلاد نو
  • مجتمع تجاری پردیس
  • مجتمع تجاری تورک مال
  • مجتمع تجاری برلن
  • بازار قدیم ارومیه

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟


جمع بندی

در این مطلب شما را با بهترین و معروف‌ترین سوغات ارومیه آشنا کردیم. شما با آشنایی با سوغاتی‌های این شهر می‌توانید در زمان سفر به این شهر زیبا برای دوستان و یا خانواده خود سوغاتی تهیه کنید و آن‌ها را با شهر زیبای ارومیه آشنا کنید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا دارید می‌توانید با تهیه بلیط قطار ارومیه از سایت قاصدک 24 به این شهر پر آوازه سفر کنید.


سوالات متداول درباره سوغات ارومیه


سوغات خوراکی اصلی ارومیه چیست؟
نقل زعفرانی و نقل بید مشک

نان های محلی ارومیه کدامند؟ جزلا چهره، تاواره، تنوره چره، یخ چهره، ارده، سومون، قالین، کوکه، یاغلی چورک

قدیمی ترین بازار ارومیه چه نام دارد؟ بازار بزرگ ارومیه

عرقیات معروف ارومیه کدامند؟ بیدمشک و بادرنجبویه

صنایع دستی معروف ارومیه چیست؟ فرش، رنگرزی، پیکرتراشی