سوغات جزیره هرمز یادگاری‌هایی از خلیج‌فارس

جزیره هرمز یکی از جزایر خلیج‌فارس در استان هرمزگان است که یک جزیره زیبا و توریست‌پذیر است. این جزیره هم مانند جزایر دیگر علاوه بر جاهای دیدنی، سوغات و صنایع‌دستی با‌ارزشی دارد که طرفداران بسیاری دارد. در ادامه این سوغات دوست داشتنی را معرفی خواهیم کرد.

 

برای رزرو بلیط هواپیما کلیک کنید



لیست سوغات جزیره هرمز
لیست سوغات جزیره هرمز



لیست سوغات خوراکی جزیره هرمز


در جزیره هرمز انواع سوغاتی‌های خوراکی خوشمزه وجود دارد که در سفر به این جزیره می‌توانید از آنها تهیه کنید. برای آشنایی با بعضی از این سوغات بی‌نظیر و منحصربه‌فرد با ما تا پایان همراه باشید.


برای رزرو بلیط هواپیما قشم کلیک کنید



تموشی نان محلی جزیره هرمز


در جزیره هرمز نان‌های محلی زیادی طبخ می‌شود که یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین این نان‌ها تموشی است. برای تهیه این نان آرد و آب را مخلوط کرده و در تابه می‌پزند بعد روی آن تخم‌مرغ یا پنیر می‌ریزند‌. نان تموشی را با سس ماهی یا سس سوراخ که از خاک سرخ جزیره تهیه می شود، سرو می‌کنند، علاوه بر تموشی نان‌های دیگری هم در جزیره هرمز پخته می‌شود.

از جمله دیگر نان‌های محلی جزیره هرمز:

  • نان خمیر
  • نان بالاتاوه
  • نان کروسی

نان محلی جزیره هرمز
نان محلی جزیره هرمز



ادویه‌های خوش‌عطر جزیره هرمز


از سوغات مهم جزیره هرمز ادویه‌های خوش‌عطر این جزیره است که عطر و بویی خاص دارد. وقتی در بازارچه‌های محلی این جزیره پا می‌گذارید بوی ادویه‌های تازه مشامتان را نوازش می‌دهد.

این ادویه‌های خوش عطر شامل:

  1. دارچین
  2. زردچوبه
  3. آویشن
  4. گردلیمو
  5. میخک
  6. بادیان رومی

اگر عاشق آشپزی هستید در سفر به جزیره هرمز خرید ادویه را فراموش نکنید با استفاده از این ادویه‌ها در غذاهای خود طعم واقعی و اصیل ادویه را خواهید چشید.

 

سوغات خوراکی جزیره هرمز
ادویه‌های جزیره هرمز




بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به جزیره هرمز | دسترسی، هزینه ها و اقامت


  

میگو و ماهی جزیره هرمز


شغل اصلی مردم جزیره هرمز ماهیگیری است به همین خاطر هر روز ماهی‌های تازه در بازارچه‌های محلی عرضه می‌شود و بیشتر غذاهای این جزیره هم با مواد اولیه دریایی است. میگو از اصلی‌ترین محصولات دریایی جزیره هرمز است و انواع میگو در این جزیره با قیمت مناسب به فروش می‌رسد که می‌توانید از آن تهیه کنید.

از جمله معروف‌ترین ماهی‌هایی که در جزیره هرمز می‌توانید خریداری کنید:

  • میش‌ماهی
  • ماهی هامور
  • ماهی سرخو
  • ماهی مقوا
  • ماهی سنگسر
  • ماهی ساردین

بانوان جزیره هرمز در طبخ انواع ماهی و میگو تبحر ویژه‌ای دارند و انواع غذاهای خوشمزه را با ماهی و میگو درست می‌کنند. در سفر به جزیره هرمز حتما غذاهای محلی این جزیره را امتحان کنید.

ماهی جزیره هرمز
ماهی جزیره هرمز



لیست صنایع دستی جزیره هرمز


وقتی به هرمز جزیره رنگها سفر می‌کنید امکان ندارد که دست خالی برگردید، زیرا که این جزیره سوغات و صنایع‌دستی فراوانی دارد که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید. صنایع‌دستی زیبا و دست‌ساز جزیره هرمز طرفداران زیادی دارد. با معرفی صنایع‌دستی جزیره هرمز با ما همراه باشید.

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به قشم؛ از لحاظ آب و هوا


 

لباس محلی جزیره هرمز


یکی از سوغات ارزشمند جزیره هرمز لباس‌های محلی و سنتی این جزیره است که از پارچه‌های سوزن‌دوزی شده دوخته شده است. این لباس‌ها در عین زیبایی و جذابیتی که دارند بسیار شیک هستند.

سوزن‌دوزی‌های روی این لباس ها خیلی ظریف و باسلیقه دوخته شده‌اند، البته می‌توانید پارچه این لباس‌ها را هم خریداری کنید و به عنوان سوغاتی برای اقوام خود ببرید.

عکس گرفتن بر روی تپه‌های رنگی جزیره هرمز با این لباس‌های محلی بسیار زیبا و به یادماندنی خواهد شد. لباس‌های محلی یکی از اصلی‌ترین سوغات جزیره هرمز است که می‌توانید به عنوان یادگاری از سفر به جزیره زیبای هرمز برای خودتان تهیه کنید.

لیست صنایع دستی هرمز
لباس محلی جزیره هرمز


 


بیشتر بخوانید: آشنایی با جاهای دیدنی جزیره هرمز


 

برقع یا نقاب جزیره هرمز


برقع یک نقاب صورت است که از بالای ابرو تا بینی را می‌پوشاند که زنان جنوبی از آن استفاده می‌کنند. این سوغات زیبا در رنگ‌های بسیار زیاد و طرح‌های متنوع در بازارچه های هرمز به فروش می‌رسد که می‌توانید برای خودتان تهیه کنید. ویژگی خرید برقع از جزیره هرمز این است که با دیدن آن خاطرات سفر به جنوب را همیشه به یاد خواهید آورد، پس در کنار خرید لباس محلی برقع را فراموش نکنید‌.

 


بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های قشم چه غذاهایی طبخ می‌کنند؟


 

شیشه‌های رنگی جزیره هرمز


جزیره هرمز خاکی رنگی و زیبا دارد که نظیر آن در هیچ‌جا پیدا نمی‌شود. مردم بومی منطقه این خاک را با هنرمندی خاصی درون شیشه‌هایی کوچک می‌ریزند و به عنوان یادگاری از این جزیره زیبا به شما هدیه می‌دهند‌. از این خاک در صنعت موزائیک‌سازی و همچنین در ساخت لوازم آرایشی از آن استفاده می‌کنند.

خاک رنگی هرمز بیشتر در جاهای مرتفع و سواحل جزیره هرمز پیدا می‌شود و از سوغات معروف هرمز است.

 

شیشه‌های رنگی جزیره هرمز
شیشه‌های رنگی جزیره هرمز

 


بیشتر بخوانید: معرفی مراکز خرید قشم از بهترین تا ارزان‌ترین + آدرس


 

زیورآلات دریایی جزیره هرمز


جزیره هرمز در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد پس دیدن صنایع‌دستی زیاد از محصولات دریا در این جزیره تعجب‌آور نیست.

زنان خوش‌ سلیقه هرمز با این محصولات دریایی زیورآلات و مجسمه‌های زیبایی درست می‌کنند. محصولات دریایی که در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود:

  1. صدف
  2. مرجان
  3. سنگ‌های زینتی
  4. پولک
  5. گوش ماهی
  6. مروارید

این لوازم زینتی بسیار زیبا و دلربا هستند، امکان ندارد آنها را ببینید و خریداری نکنید. زیورآلاتی که از محصولات دریایی تهیه می‌شوند: گردنبند، گوشواره، دستبند، پابند است که طرفداران زیادی دارند.

 

تصاویر صنایع دستی جزیره هرمز
زیورآلات جزیره هرمز

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین تفریحات آبی قشم


 

سوغات و صنایع‌دستی جزیره هرمز را از کجا تهیه کنیم؟


برای خرید در جزیره هرمز دنبال جایی لوکس و بزرگ نباشید، زیرا که این جزیره پاساژ و مراکز خرید ندارد و مردم بومی آن محصولات خود را در بازارچه‌های محلی این جزیره به فروش می‌رسانند، بیشتر فروشندگان این بازارچه‌ها بانوان خونگرم هرمز هستند.

معروف‌ترین این بازارچه‌ها بازارچه ساحلی هرمز است که همه سوغات و صنایع‌دستی هرمز در آنجا پیدا می‌شود. با کمی گشتن در این بازارچه می‌توانید صنایع‌دستی بسیار زیبایی با قیمت مناسب تهیه کنید.

 


بیشتر بخوانید: سواحل قشم؛ سفری افسانه‌ای به زیباترین سواحل + عکس و آدرس


سوالات متداول درباره سوغات جزیره هرمز

صدف، پولک، مرجان، سنگ‌های زینتی‌، گوش ماهی و مروارید
زردچوبه، میخک، دارچین، آویشن، گرد لیمو و بادیان رومی
لباس محلی سوزن دوزی شده، نقاب یا یرقع، زیورآلات با محصولات دریایی، شیشه‌های رنگی پر شده با خاک هرمز، ماهی و میگو، نان محلی تموشی، ادویه‌های خوش‌عطر

جمع‌بندی

جزیره هرمز یکی از جزایر زیبای خلیج‌فارس است که در این مقاله با معروف‌ترین سوغات و صنایع‌دستی آن آشنا شدیم. اگر قصد دارید به این جزیره دوست‌داشتنی و رنگارنگ سفر کنید و طبیعت رنگی آن را از نزدیک نظاره کنید. قاصدک۲۴ با ارائه بلیط به صورت اینترنتی در خدمت شما عزیزان است.