سفری به طبیعت بکر روستای کندلوس

شمال ایران روستاهای زیبا و سرسبز با جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که یکی از این روستاهای خوش آب‌و‌هوا کندلوس است. کندلوس یکی از روستاهای زیبای شمال است که در نوشهر مازندران قرار دارد. اگر قصد سفر به این روستای بکر و جذاب را دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید‌ و همچنین برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید.

روستای کندلوس کجاست

روستای کندلوس کجاست؟


روستایی ییلاقی در استان مازندران با آب و هوای بسیار عالی و طبیعتی زیبا وجود دارد که کندلوس نام دارد. این روستا با قدمتی دیرینه و قدیمی در دامنه کوه‌های البرز جا خوش کرده است که از مهم‌ترین روستاهای کشور است. این روستا ۷۵ کيلومتر از شهرستان نوشهر فاصله دارد.

کوچه‌های سنگ فرش شده و خانه‌های قدیمی با سقف‌های چوبی اولین چیزی است که به محض ورود به روستا با آن روبرو خواهید شد.

 

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق

 

برای خرید بلیط هواپیما نوشهر کلیک کنید

مسیر دسترسی به کندلوس


برای رفتن به کندلوس باید جاده کرج چالوس را ۲۵ کیلومتر طی کرده و بعد از مرزن‌آباد به سمت کجور حرکت کنید. پس از گذشتن از پل چالوس به جاده کجور می‌رسید که پس از ۱۸ کیلومتر یک دو‌راهی پیش روی شماست که در طرف جنوب آن بعد از طی مسافتی به روستای کندلوس خواهید رسید.




بیشتر بخوانید: جواهر‌دشت کجاست؟ روستایی ییلاقی میان ابرها + عکس

بهترین زمان برای رفتن به کندلوس از نظر آب‌و‌هوا


بهترین زمان برای رفتن به کندلوس بهار با طراوت و تابستان پربار و البته پایيز برگ ریزان است. تا اواخر پاییز خبری از سرمای هوا نیست و شما می‌توانید از هوای معتدل این منطقه لذت ببرید. در زمستان بارش برف و باران زیاد است و هوا کمی سردتر می‌شود.

بهترین فصل سفر به کندلوس

تاریخچه کندلوس


منطقه میخ‌ساز منطقه‌ای در نوشهر است که ناصرالدین‌شاه قاجار نام آن را گذاشته است، روایت است وقتی ناصرالدین شاه از این محل عبور می‌کرد عده‌ای را در حال فلزکاری می‌بیند به همین دلیل نام میخ ساز را برای این منطقه انتخاب می‌‌کند، هنوز هم در بین بعضی افراد به این نام شناخته می‌شود.

در این بخش چهار دهکده به نام‌های گیل کلا، میرکلا، پیده و کندلوس دارد و تاریخچه آن به قبل از میلاد برمی‌گردد.

مهم‌ترین روستای این منطقه کندلوس است که اولین خانه‌های این منطقه در این روستا ساخته شده و افراد در آنجا ساکن شدند. خانه‌های کندلوس گلی و امکانات کمی دارد، ولی مردمانش خونگرم و مهربان هستند.


آداب و رسوم کندلوس


در کندلوس آداب و رسوم به خصوصی در ایام نوروز و سال تحویل وجود دارد که مراسم مج نام دارد. این مراسم به این صورت است که نام چند کودک را انتخاب کرده و با قرآن استخاره می‌کنند نام هر کودک که خوب آمد، داخل یک سینی قرآن، سبزه، شیرینی و آب قرار داده و به کودک می‌دهند به محض سال تحویل کودک وارد خانه می شود و آب را در گوشه اتاق‌ها می‌ریزد به این صورت سالی پربرکت برای خانواده به ارمغان می‌آورد.

راهنمای سفر به روستای کندلوس

جاهای دیدنی کندلوس


در روستای کندلوس جاهای دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که از مهمترین مکان‌های گردشگری این روستا موزه مردم‌شناسی و موزه گیاهان دارویی کندلوس است. روستای کندلوس یک روستای توریستی و از جاهای دیدنی مازندران است که آثار تاریخی زیادی در آن به چشم می‌خورد.


از جاذبه‌های گردشگری روستای کندلوس:

  • موزه گیاهان دارویی کندلوس
  • موزه مردم شناسی کندلوس
  • آبشار کندلوس
  • حمام کندلوس
  • امامزاده فضل و فاضل کندلوس
  • دریاچه خضر نبی کندلوس
  • دیو چشمه کندلوس
عکس موزه های روستای کندلوس

موزه گیاهان دارویی کندلوس


موزه گیاهان دارویی کندلوس در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد، هدف از ایجاد این مرکز کشت و پرورش گیاهان دارویی و تولید روغن‌های گیاهی بود. باغ بوتائیک بزرگترین بخش این مجموعه است که محصولات آن به اکثر کشورهای جهان صادر می‌شود.

موزه مردم‌شناسی کندلوس


در موزه مردم شناسی روستای کندلوس اشیای از قبل میلاد تا دوران قاجاریه نگهداری می‌شود که این موزه بخش‌های مختلفی دارد.

اشیای نگهداری شده در موزه مردم شناسی شامل:

  • بافته‌ها و پوشاک
  • زینت آلات روستایی
  • نقاشی‌های سنتی
  • ابزارآلات فلزی و چوبی
  • ظروف سفالی و چینی
  • اسناد و کتب خطی
  • دیوان اشعار
  • نسخه‌خطی قرآن کریم

همه این وسایل ارزشمند شناسنامه و اطلاعات دقیقی دارند که نشان‌دهنده تاریخ مازندران است.

برای خرید بلیط اتوبوس کلیک کنید

آبشار کندلوس


آبشار کندلوس در ۵ کيلومتری روستا قرار دارد و ارتفاع آن ۱۰ متر است و برای رسیدن به آبشار باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. اطراف آبشار کندلوس بسیار دیدنی، زیبا و باطراوت و مکان خوبی برای گردش و پیک‌نیک است.

حمام کندلوس


در کندلوس جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری به چشم می‌خورد که یکی از این آثار ارزشمند که در فهرست آثار ملی هم ثبت سده حمام خزینه‌ای و قدیمی کندلوس است که از زمان قاجار به یادگار مانده است.

امامزاده فضل و فاضل کندلوس


زیارتگاهی با قدمت ۱۰۰ ساله در کندلوس وجود دارد که امامزاده فضل و فاضل است که فضایی آرام‌بخش دارد. گردشگران زیادی برای زیارت به این امامزاده رفت‌و‌آمد دارند. این امامزاده به شکل برجی آجری با سقفی چوبی، کتیبه‌های قرآنی و نقاشی‌های بسیار زیبا ساخته شده است.

دریاچه خضر نبی کندلوس


دریاچه خضر نبی حدود ۳۰ کیلومتر از روستای کندلوس فاصله دارد و از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود. بنابر روایت اهالی محلی خضر نبی از محل این دریاچه عبور کرده به همین خاطر به این نام خوانده می‌شود.

عکس دریاچه کندلوس

دیو چشمه کندلوس


دیو چشمه چشمه بزرگی در روستای کندلوس است که از زیر زمین می‌جوشد و هنگام بارندگی پر‌آب است. خوردن آب خنک این چشمه در تابستان گرم بسیار دلچسب و گوارا است.


بیشتر بخوانید: تابستون کجا بریم؟ بهترین شهرهای ایران برای سفر تابستان




اقامت در کندلوس


برای اقامت در کندلوس چند گزینه پیش روی شما است. مکان‌های چون متل کندلوس که ساختمانی عالی و فوق‌العاده جذاب دارد و همچنین اقامتگاه‌های بومی منطقه مانند اقامتگاه اسپی محل مناسبی برای گذراندن یک روز در کندلوس هستند.


در کندلوس کجا بمانیم

سوغات کندلوس


سوغاتی های کندلوس بسیار متنوع است که بین گردشگران طرفداران زیادی دارد. سوغات خوراکی این روستا:

  1. چهارمغز
  2. هلو
  3. سیب
  4. گیاهان دارویی

صنایع دستی کندلوس از سوغات دیگر این روستای ییلاقی است که بسیار زیاد و متنوع هستند. این صنایع دستی شامل:

  1. جاجیم
  2. قالی
  3. جوراب و دستکش و بلوز پشمی
  4. محصولات چوبی
  5. نی هفت‌بند
  6. سرنا و دهل

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با خنک ترین شهرهای شمال در تابستان



سوالات متداول درباره روستای کندلوس

استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق
موزه مردم‌شناسی و موزه گیاهان دارویی
بهترین زمان سفر به مازندران و روستای کندلوس فصل بهار و تابستان است.


جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید با راهنمای سفر به روستای کندلوس، تاریخچه، آب‌و‌هوا، سوغات و آداب ورسوم این روستای زیبا آشنا شدید. اگر تصمیم گرفتید به این روستای سرسبز سفر کنید با خرید بلیط از قاصدک۲۴ خودتان را به کندلوس برسانید و جاهای دیدنی آن را از نزدیک تماشا کنید.