راهنمای سفر به جواهردشت عروس مراتع مخملی شمال ایران

منطقه سر سبز گیلان علاوه بر دریا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. از کوه و دشت تا جنگل‌های انبوه که هر گردشگری با دیدن این‌همه زیبایی و طراوت سرمست می‌شود.

یکی از این جاذبه‌های دیدنی گیلان شهرستان رودسر جواهردشت است که طبیعت‌گردان آن را عروس مراتع مخملی شمال ایران می‌دانند.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید

 

جواهر‌دشت کجاست؟

راهنمای سفر به جواهر‌دشت

 

برای سفر به جواهر‌دشت احتیاج به یک راهنما و راه بلد دارید تا بتوانید به آسانی به این ییلاق زیبا سفر کنید. دانستن بعضی از موارد به شما کمک می‌کند تا بهتر به این روستای خوش آب‌و‌‌هوا سفر کنید. ما در این مقاله بعضی از مواردی که در سفر به جواهر‌دشت لازم است بدانید را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

جواهر‌دشت کجاست؟

 

روستای ییلاقی جواهر‌دشت در ارتفاعات چابکسر قرار دارد و بیشتر مواقع با ابر پوشیده شده است. این روستای ییلاقی بین گیلان و مازندران قرار گرفته است، مسیر جاده این روستا بسیار سرسبز و تماشایی و مناظری زیبا و درختان متنوع دارد. جاده پیچ‌در‌پیچ و پوشیده شده از درختان پرتقال که عطر و بوی خاصی به فضا بخشیده است.

 

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکل‌ رود، ییلاق جواهر‌دشت

 

برای خرید بلیط قطار کلیک کنید
 

علت نامگذاری جواهر‌دشت

 

برای نامگذاری این منطقه حکایت‌های فراوانی وجود دارد، بعضی معتقدند، یکی از اهالی محلی این روستا که مورد احترام ساکنان روستا بوده است جواهر نام داشته به همین خاطر به جواهر‌دشت معروف شده است‌. و بعضی دیگر زیبای بسیار زیاد را دلیل نامگذاری این روستا می‌دانند. به هر حال این روستای ییلاقی مانند جواهری درخشان در دل گیلان می‌درخشد.

 

مسیر دسترسی به جواهر‌دشت

 

از هر نقطه از ایران که به طرف منطقه سرسبز و بکر جواهر‌دشت راهی می‌شوید ابتدا باید به رودسر بروید، سپس به چابکسر رفته و در سمت جنوب چابکسر بعد عبور از روستاهای گاوماست، سیاهکلرود و قاسم‌آباد علیا و سفلی به روستای ییلاقی جواهر‌دشت می‌رسید.

در جاده منتهی به جواهر‌دشت کمی از راه آسفالت ولی بقیه راه خاکی است. اگر با وسیله نقلیه شخصی سفر می‌کنید در روستاهای اطراف سیاهکلرود ماشین خود را پارک کرده و با جیپ‌های کرایه‌ای بقیه راه را ادامه دهید.


راهنمای سفر به جواهر‌دشت

ویژگی‌های ییلاق جواهر‌دشت

 

روستای ییلاقی جواهر‌دشت با دارا بودن ویژگی‌های خاص همچون؛ مراتع سرسبز، جنگل‌های انبوه هیرکانی، کوه سُماسوس، رودها و چشمه‌های جوشان و دشت وسیع مخملی و خانه‌هایی با سقف‌های رنگی یکی از مناطق منحصر به فرد گیلان است که بیشتر اوقات در هاله‌ای از ابر پوشانده شده است. از دیگر ویژگی‌های این دشت تماشایی و جذاب آب و برق و پوشش‌دهی تلفن همراه است.

 

تفریحات و دیدنی‌های جواهر‌دشت

 

در روستای ییلاقی جواهر‌دشت تفریحات و دیدنی‌های زیادی وجود دارد که بسیار مهیج و سرگرم‌کننده هستند.
در این مقاله بعضی از این تفریحات را معرفی کرده‌ایم.

  • پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در جواهر‌دشت
  • کوه‌نوردی در کوه سُماسوس
  • شب نشینی دور آتش و تماشای مناظر جواهر‌دشت
  • جیپ‌سواری تا جواهردشت
  • عکاسی در روستای ییلاقی جواهر‌دشت

 

برای خرید بلیط اتوبوس کلیک کنید
 

پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در جواهر‌دشت

 

مراتع و دشت‌های سر‌سبز و زیبای جواهر‌دشت مکانی مناسب برای یک پیاده‌روی صبحگاهی یا عصرگاهی است. هنگامی که بر روی چمن‌های شبنم نشسته پا می‌گذارید یا مه صبحگاهی صورتتان را نمناک می‌کند، حس شادابی و سرزندگی به شما دست می‌دهد.

 


بیشتر بخوانید: تابستون کجا بریم؟ بهترین شهرهای ایران برای سفر تابستان


 

کوه‌نوردی در کوه سُماسوس

 

برای رفتن به قله سُماسوس حتما وسایل کوهنوردی و کفش کوهنوردی همراه داشته باشید. در مسیری که به طرف قله پیش‌رو دارید از چشمه‌ها و سبزه‌زارهای زیبا عبور می‌کنید و در میانه راه به امامزاده آقا سُماسوس می‌رسید، آنجا می‌توانید کمی استراحت کرده سپس به راهتان برای صعود به قله سماسوس ادامه دهید.

جاهای دیدنی جواهردشت

شب نشینی دور آتش و تماشای مناظر جواهر‌دشت

 

جواهردشت یکی از مرتفع‌ترین روستاهای گیلان است که اگر هوا مه‌آلود نباشد، تماشای آسمان پر از ستاره چشمان شما را خیره می کند. این شب‌نشینی با روشن کردن آتش بسیار رویایی و دلنشین می‌شود و در کنار گرمای آتش سردی کوهستان را فراموش خواهید کرد و از مناظر اطراف لذت خواهید برد. اگر به پایین کوه نگاه کنید شهری با نورهای رنگی خواهید دید که همان شهر رودسر است.

 


بیشتر بخوانید: چگونه بلیط قطار گردشگری بگیریم؟


جیپ‌سواری تا جواهردشت

 

مسیر رسیدن به جواهر‌دشت با اینکه زیبا و تماشایی است، ولی بسیار پر پیچ‌و‌خم است. اگر وسیله مناسبی ندارید پیشنهاد می‌دهیم از جیپ‌هایی که در روستای خیاط محله وجود دارند استفاده کنید. راننده این جیپ‌ها محلی و راهنمای خوبی برای شما هستند. جیپ‌سواری در مسیر جواهر‌دشت دشت فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز است.


روستای جواهردشت کجاست

عکاسی در روستای ییلاقی جواهر‌دشت

 

زیبایی این منطقه به اندازه‌ای زیاد است که به هر طرف بچرخید می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیزی ثبت کنید.
عکاسی از مناظر طبیعی جواهر‌دشت و حرکت ابرها در زیر نور نارنجی غروب آفتاب بسیار هیجان‌انگیز و به یادماندنی است. شما می‌توانید در این منطقه بکر و دوست داشتنی عکس‌های خاطره‌ساز زیبایی ثبت کنید.


جواهر‌دشت رودسر کجاست؟

 

سوغات جواهر‌دشت

 

ماست و دوغ و مربای آلو و محصولات تازه دامی و کشاورزی، همچنین گیاهان دارویی که در اطراف جواهر‌دشت وجود دارند از محصولات و سوغات ارزشمند جواهر‌دشت هستند که می‌توانید تهیه کنید. گیاهان و سبزی‌های معطر را هم از روستاییان می‌توانید بخرید هم می‌توانید با قدم زدن در مراتع سرسبز خودتان بچینید.

 

اقامت در جواهر‌دشت

 

اگر در بهار و تابستان به این روستا سفر می‌کنید می‌توانید در فضای باز کمپ کنید و از هوای خوب منطقه لذت ببرید، علاوه بر این کلبه‌های چوبی، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومی برای اجاره در اطراف جواهر‌دشت وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.


جواهر‌دشت

شکم گردی در جواهر‌دشت

 

در سفر به روستای زیبای جواهر‌دشت می‌توانید از غذاهای محلی خوشمزه و خوش‌عطر این منطقه میل کنید. طعم کره، شیر، تخم مرغ و پنیر با نان محلی در یک صبح دلپذیر برای صبحانه بسیار دلچسب است که در رستوران‌ها و کافه‌های این منطقه می‌توانید میل کنید.

همچنین غذاهای کته کباب، میرزا قاسمی و باقالاتاق با نان محلی جواهردشت مزه‌ای به یادماندنی دارند. نوشیدن قهوه و چای داغ در قهوه‌خانه‌های بین راهی جواهر‌دشت مزه و طعمی بی‌نظیر دارد.

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با خنک‌ترین شهرهای شمال در تابستان


بهترین زمان سفر به جواهر‌دشت از نظر آب و هوا

 

بهترین فصل برای رفتن به جواهر‌دشت اوایل بهار تا پاییز است که آب‌و‌هوا بسیار مطبوع و مراتع سرسبز و تماشایی هستند. در این زمان می‌توانید در فضای باز چادر زده و از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

افرادی که در زمستان برای کوهنوردی عازم این منطقه می‌شوند، توجه داشته باشند که حتما مجهز باشند، زیرا این روستا و ارتفاعات قله سماسوس در زمستان بسیار سرد است.


بهترین زمان سفر به جواهر‌دشت



وسایل مورد نیاز در سفر به جواهر‌دشت

 

برای رفتن به جواهر‌دشت حتما کفش کوهنوردی و وسایل کوهنوردی از قبیل چراغ‌قوه، وسایل کمپ، وسایل آماده کردن آتش، آب و مقداری غذای سبک و وسایل شخصی همراه داشته باشید. در ارتفاعات قله سُماسوس هیچ امکاناتی وجود ندارد.


سوالات متداول درباره روستای جواهر‌دشت


جمع‌بندی

با خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی به جواهر دشت بروید و سفری دوست داشتنی و خاطره‌انگیز داشته باشید. اگر عازم سفر به جواهردشت هستید با تهیه بلیط از قاصدک۲۴ با خیالی آسوده به این سفر رویایی بروید.