معرفی آبشارهای دائمی و فصلی در تهران


آبشارها یک پدیده شگفت انگیز طبیعت هستند که فضایی بکر و تماشایی به‌وجود می‌آورند. آبشارهای زیادی اطراف تهران وجود دارد که با توجه به مسافت کمی که با این کلان شهر دارند، می‌توانند بهترین گزینه برای یک گردش روزانه و کو‌ه‌نوردی عالی به همراه دوستان باشد. برای آشنایی با آبشارهای اطراف تهران با قاصدک24 همراه باشید.


بهترین آبشارهای تهران

سوالات متداول در مورد آبشارهای اطراف تهران

بیشتر آبشارهای تهران در ارتفاعات قرار دارند ولی در اطراف روستاها می‌توانید اتراق کنید.


معرفی آبشارهای دائمی تهران

 

آبشارهای دائمی در همه فصل‌های سال جاری هستند و اغلب پر‌آب و خروشان جریان دارند. در اینجا به معرفی برخی از این آبشارهای دائمی پرداخته‌ایم.

  • آبشار تیزاب تهران
  • آبشار شورآب تهران
  • آبشار آبنیک تهران
  • آبشار شکرآب تهران
  • آبشار ایگل تهران


بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی و تفریحات تهران در شب


آبشار تیزاب تهران

 

آبشار تیزاب در ارتفاعات دماوند قرار گرفته و مزه آب آن کمی به تندی می‌زند. این آبشار در دشت وسیع با منظره بسیار دلنشین، میان استان تهران و مازندران قرار گرفته است. چشمه آبگرم تیزاب در مسیر این آبشار قرار دارد. مردم روستاهای اطراف تهران که نزدیک این چشمه زندگی می‌کنند، برای درمان بعضی بیماریها از آن استفاده می‌کنند.

معروف ترین آبشارهای تهران

بهترین اتومبیل برای طی کردن مسیر خاکی و کوهستانی آبشار تیزاب ماشین آفرود است. البته در انتهای جاده منتهی به آبشار باید پیاده شوید و مقداری از راه را کوه‌نوردی کنید. در اطراف چشمه تیزاب امکان کمپ و اتراق وجود دارد ولی در نزدیکی آبشار این امکان وجود ندارد.

 

آبشار تیزاب تهران
ارتفاع 20 متر
آدرس استان تهران، شهرستان دماوند، منطقه دشت مزار


 

آبشار شورآب تهران

 

آبشار شورآب کنار جاده تهران قائمشهر قرار دارد و بعد از گردنه گدوک، روستای شورآب و در کنار ریل راه‌آهن جریان دارد. آبشار شورآب از زمین‌هایی عبور می‌کند که دارای گوگرد بسیار است، به همین دلیل آب آن غیر قابل آشامیدن است. دهانه ریزش آب آبشار گوگرد فراوانی دارد؛ به همین علت رنگ آب به قرمزی می‌زند که این رنگ زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است.

چشمه‌هایی که در اطراف وجود دارند هم از این قاعده مستثنی نمانده‌اند و آب آنها آشامیدنی نیست. در اطراف آبشار شورآب دیدنی‌های زیادی وجود دارد که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشانند‌ که از جمله آن‌ها پل ورسک است.

 

ارتفاع: 2000 متر از سطح دریا

آدرس: استان تهران، فیروزکوه، جاده تهران قائمشهر، گردنه گدوک، روستای شورآب




بیشتر بخوانید: بهترین موزه‌های تهران کدامند؟ موزه‌های تاریخی تا موزه‌های هنری




آبشار آبنیک تهران

 

آبشار آبنیک در شمیرانات تهران قرار دارد. این آبشار دائمی در نزدیکی روستای ییلاقی آبینک یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران جریان دارد و در نزدیکی آبشار آبینک چشمه‌ای با آب زلال وجود دارد که آب خود را از این آبشار تامین می‌کند. در فصل تابستان اطراف آبشار بسیار سرسبز و تماشایی می‌شود. آبشار آبینک در فصل زمستان به خاطر سردی زیاد آن منطقه یخ می‌زند که بسیار شگفت انگیز و دیدنی می‌شود.


آبشارهای معروف تهران

برای رسیدن به این آبشار که زیاد سخت و طولانی نیست، می‌توانید با اتومبیل تا انتهای جاده خاکی که در انتهای روستای آبینک وجود دارد بروید و بقیه راه را پیاده طی کنید. با حدود 20 دقیقه پیاده‌روی به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ به آبشار آبینک و مسیر سمت راست شما را به چشمه آبینک می‌رساند. در قسمتی از مسیر باید از آب عبور کنید پس بهتر است در فصل گرم سال به دیدن این آبشار زیبا بروید، تا سردی آب شما را اذیت نکند.

 

ارتفاع: 8 متر

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای آبینک


 

آبشار شکرآب تهران

 

آبشار شکرآب در یک منطقه خوش آب‌و‌‌هوا قرار گرفته و منظره‌های اطراف آن بسیار زیبا و دلنشین است. آبشار شکرآب در فصل بهار خروشان و به بیشترین مقدار می‌رسد. این آبشار از ارتفاعات صندوق چال سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود به رودخانه جاجرود می‌پیوندد. در اطراف و نزدیکی آبشار شکرآب آبشارهای فصلی زیادی به چشم می‌خورد.

برای رسیدن به آبشار شکرآب که بین روستای آهار و شکرآب قرار گرفته، باید حدود 2 ساعت پیاده‌روی کنید، از جاهای دیدنی اطراف تهران که در مسیر آبشار شکرآب قرار دارد می‌توان به امامزاده طاهر اشاره کرد که گردشگران زیادی برای بازدید و زیارت به این امامزاده می‌آیند.

 

ارتفاع: 10 متر

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای شكرآب



بیشتر بخوانید: جاهای تاریخی تهران؛ مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تهران


 

آبشار ایگل تهران

 

آبشار ایگل در بخش رودبار قصران قرار گرفته که یک جاذبه گردشگری طبیعی است. اطراف آبشار ایگل فضای سرسبز و خوش آب‌و‌‌هوایی دارد. در روستای ایگل که یک روستای ییلاقی است، رودخانه و چشمه‌ای پر آب وجود دارد که در تامین آب روستای ایگل سهیم هستند. آبشار ایگل در بهار و ابتدای تابستان پر‌آب است و با رسیدن پاییز از حجم آن کاسته می‌شود.

آبشارهای معروف اطراف تهران

برای تماشای آبشار ایگل تا انتهای روستا می‌توانید با اتومبیل طی کنید و بقیه راه را باید پیاده بروید. این مسیر شیب زیادی دارد و بسیار لغزنده است بهتر است برای رفتن به این آبشار کفش مناسب کوه‌نوردی بپوشید و وسایل کمپ را همراه داشته باشید.

 

ارتفاع: 2300 متر از سطح دریا

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، چهار کيلومتری غرب روستای اوشان، روستای ایگل

 


 

آشنایی با آبشارهای فصلی تهران

 

آبشارهای فصلی تهران معمولا در فصل بهار و تابستان جریان دارند و در فصل پاییز و زمستان یا کامل قطع می‌شوند یا به صورت یک آبراه باریک هستند و اکثر مواقع که هوا خیلی سرد می‌شود یخ می‌زنند. در این بخش چند آبشار فصلی تهران را معرفی می‌کنیم.

 

  • آبشار سنگان تهران
  • آبشار کلوگان تهران
  • آبشار دوقلو تهران
  • آبشار آینه‌ ورزان تهران
  • آبشار چال مگس تهران
  • آبشار کبوتر خوان تهران


عکس آبشارهای فصلی تهران
 

آبشار سنگان تهران

 

آبشار سنگان در روستای خوش آب‌و‌‌هوای سنگان جریان دارد. به دلیل ارتفاع زیادی که دارد، در طول سال هوای خنکی دارد و مکانی بسیار عالی برای فرار از گرمای سوزان تهران در تابستان است. آبشار سنگان در دامنه کوه پهنه حصار یکی از کوه‌هایی که کوهنوردان زیادی را به سوی خود می‌کشاند و از مسیرهای ایمن کوهنوردی تهران است، قرار گرفته که ورزشکاران زیادی آخر‌ هفته را کنار این آبشار سپری می‌کنند. آب آبشار به رودخانه کن می‌ریزد و اطراف آن چند غار کوچک به چشم ‌می‌خورد.

آبشار سنگان در مسیر خود زمین‌های کشاورزی سنگان را نیز سیراب می‌کند. آبشار سنگان در فصل زمستان یخ می‌زند و شگفتی زیبای دیگری از خود به جا می‌گذارد.

ارتفاع: 30 متر

آدرس: استان تهران، شمال غربی شهر تهران، بخش کن، روستای سنگان




بیشتر بخوانید: بالن سواری در تهران؛ نکاتی که قبل از بالن سواری باید بدانید!



بهترین آبشارهای اطراف تهران

 

آبشار کلوگان تهران

 

آبشار فصلی کلوگان از بلندترین آبشارهای تهران، در روستای کلوگان قرار دارد. با شروع فصل بهار این آبشار پر‌آب می‌شود و در وسط تابستان که گرما به بیشترین حد خود می‌رسد کم‌آب می‌شود. مسیر رفتن به آبشار کلوگان از روستا شیب ملایمی دارد به همین جهت اغلب کوهنوردان از این مسیر به سمت آبشار حرکت می‌کنند که حدود 2 ساعت به طول می‌انجامد، و در طول مسیر بعضی جاها باید از داخل آب عبور کنید تا به آبشار برسید.


آبشارهای تهران

طبیعت اطراف آبشار بسیار سرسبز و زیبا است که اغلب کوهنوردان در آنجا اتراق می‌کنند. آبشار کلوگان از رودخانه‌ای که در اطراف دره وجود دارد سرچشمه می‌گیرد. برای رسیدن به روستای کلوگان در میدان تجریش تهران ون‌های مسافر‌بری روستا قرار دارند. مسیر رسیدن به آبشار کلوگان به خاطر سختی راه برای کودکان مناسب نیست.

 

ارتفاع: 40 متر

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار قصران، روستای کلوگان

 


بیشتر بخوانید: بهترین باغ موزه‌های تهران، پایتخت شاهان قاجار



 

آبشار دوقلو تهران

 

آبشار دوقلو یکی دیگر از آبشارهای فصلی روستاهای اطراف تهران است که در ارتفاعات شیرپلا جریان دارد. آبشار دوقلو همان‌طور که از اسمش پیداست دو شاخه دارد و در اردیبهشت ماه به پرآب‌ترین میزان خود می‌رسد. در مسیر رسیدن به آبشار دوقلو حدود 2 ساعت کوه‌نوردی وجود دارد که برای سالمندان و کودکان این مسیر مناسب نیست و بیشتر کوهنوردان و جوانان به دیدن این آبشار می‌روند.


مهمترین آبشارهای تهران

آبشار نزدیکی پناهگاه شیرپلا است که گردشگران می‌توانند از امکاناتی چون سرویس بهداشتی و رستوران که در این پناهگاه وجود دارد استفاده کنند‌. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار با‌صفا است و چشمه‌های زیادی در مسیر وجود دارد. گردشگران با بردن وسایل مورد‌نیاز می‌توانند در اطراف این آبشار اتراق کنند. رفتن به آبشار دوقلو در هر فصلی زیبایی خاصی دارد.

 

ارتفاع: 20 متر

آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، نزدیک پناهگاه کوهستانی شیر پلا

 


بیشتر بخوانید: روستاهای تهران کجاست؟ معرفی 12 روستای بکر اطراف تهران


آبشار آینه‌‌ورزان تهران

 

آبشار آینه‌‌ورزان در شهرستان دماوند در دامنه زرینه کوه جریان دارد. و در بخش پایینی روستای ورزان قرار گرفته است. مسیر رسیدن به آبشار کمی دشوار است و برای رسیدن به آن باید آمادگی جسمی خوبی داشته باشید. بالای کوهستان‌های اطراف آبشار در دوران قدیم قلعه تاریخی وجود داشته که به مرور زمان تخریب شده و اکنون خرابه‌هایی از آن بر جای مانده است. کوهستان‌ها و مسیر اطراف آبشار آینه‌ورزان بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

 

ارتفاع: 20 متر

آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، روستای آینه ورزان



 

آبشار چال مگس تهران

 

آبشار چال مگس یکی از مناطق ییلاقی اطراف تهران است که رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های فراوانی دارد. یکی از این آبشارهای پر آب چال مگس است که در کوهستان‌های اطراف قرار گرفته و آب خود را از آب شدن برف کوه‌ها تامین می‌کند. در مناطق اطراف آبشار چال مگس مراتع و چمنزارها زیادی به چشم می‌خورد.

آبشارهای فصلی تهران


در فصل بهار وقتی به سمت آبشار حرکت می‌کنید در مسیر کوه‌نوردی خود می‌توانید گیاهان دارویی زیادی را بچینید. برای رسیدن به آبشار چال مگس می‌توانید به مجموعه تفریحی دارآباد که از جاذبه‌های گردشگری تهران است بروید، پس از کمی استراحت و نوشیدن چای داغ در قهوه‌خانه‌های این مجموعه، مسیر پیاده‌روی خودتان را شروع کنید.

 

آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دار‌آباد




بیشتر بخوانید: کاخ‌های تهران؛ 12 مورد از زیباترین کاخ های سلطنتی تهران



 

آبشار کبوتر خوان تهران

 

یکی دیگر از آبشارهای اطراف تهران آبشار کبوتر‌خوان است که در منطقه گردشگری دارآباد قرار دارد. این آبشار از بالای صخره‌ای بلند به پایین سرازیر شده است. در اطراف این آبشار آبشارهای دیگری هم وجود دارد که از کوه‌های توچال سرچشمه می‌گیرند‌. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل بهار است زیرا که در فصل سرد سال تا اواسط اردیبهشت در اطراف آبشار برف وجود دارد.


برای بازدید از آبشار کبوتر‌خوان باید به مجموعه تفریحی دارآباد بروید. مسیر رسیدن به این آبشار زیاد سخت نیست ولی برای اتراق باید وسایل مورد نیاز را همراه خود ببرید. دره دارآباد در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود و مسافران زیادی برای بازدید و تفریح به این محل می‌آیند.

 

ارتفاع: 2300 متر از سطح دریا

آدرس: استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دار‌‌آباد

 

سخن پایانی

برای دور شدن از هیاهو و شلوغی شهر تهران می‌توانید ساعاتی از روز را کنار آبشارهای تهران بروید و اوقات فراغت خوشی را بگذرانید. اگر خواستید به تهران سفر کنید و کنار این آبشارهای زیبا بروید. می‌توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت آنلاین از قاصدک 24 تهیه کنید.