صنایع دستی شگفت‌انگیز و جذاب بوشهر

استان بوشهر یک شهر جنوبی است و امکان کشاورزی در این استان وجود ندارد به همین خاطر مردمان بوشهر به ساختن صنایع‌دستی روی آورده‌اند. هر کدام از این صنایع‌دستی از جذابیت خاصی برخوردار هستند و ارزش بسیار زیادی دارند. اگر برای دیدن جاهای دیدنی بوشهر راهی بوشهر شدید، حتما از صنایع دستی استان بوشهر بازدید کنید و برای خود و دوستانتان از سوغات‌سرای بوشهر سوغاتی‌های باارزشی خریداری کنید.

صنایع دستی بوشهر چیست

سوالات متداول درباره صنایع دستی بوشهر

گرگور از سه قسمت بدنه، کف، دریچه تشکیل شده که با سیم‌های فلزی ساخته می‌شوند.
ظرف بزرگ حصیری که برای نگه‌داری غلات بافته می‌شود.

 

لیست صنایع‌دستی استان بوشهر

 

صنایع‌دستی بوشهر بسیار زیاد و متنوع هستند و به خاطر نخلستان‌های زیاد اغلب با شاخ و برگ‌های درخت خرما ساخته می‌شوند. صنایع دستی بوشهر سالها مانند دیگر مشاغل این شهر جزئی از زندگی و کار روزمره مردمان بومی بوشهر شده است. اگر به بندر گناوه بروید کارگاه‌های صنایع دستي زیادی را مشاهده خواهید کرد. در این مقاله تعدادی از مشهورترین صنایع دستی بوشهر را معرفی می‌کنیم.

 

  • گرگور بوشهر
  • سوزن‌دوزی بوشهر
  • گبه‌بافی بوشهر
  • عبا‌بافی بوشهر
  • حصیر‌بافی بوشهر
  • صنعت لنج‌سازی بوشهر
  • گلیم‌بافی بوشهر
  • گیوه‌دوزی بوشهر
  • صنایع‌دستی از جنس صدف
  • ساخت مصنوعات دستی با شاخ و برگ نخل

 

بلیط هواپیما بوشهر

گرگور بوشهر

 

به قفس‌های ماهیگیری که با سیم‌های فلزی درست می‌شود گرگور می‌گویند. گرگور از سه قسمت بدنه، دریچه و کف درست می‌شود که برای صید انواع ماهی و میگو از آن استفاده می‌کنند. ساخت گرگور در منطقه‌های بندر گناوه، دیلم و کنگان هنوز هم رواج دارد و بیشتر مردان به این شغل مشغول هستند.

مهمترین صنایع دستی بوشهر

سوزن‌‌دوزی بوشهر

 

سوزن دوزی نوعی گلدوزی با دست بر روی پارچه‌های ساده سنتی است که اغلب زنان بوشهری با این هنر آشنا هستند. زنان هنرمند با زدن نقش‌های زیبا بر روی پارچه رومیزی‌ها و کوسن‌های زیبا درست می‌کنند. طرح‌هایی که در سوزن دوزی استفاده می‌شود، بیشتر محلی و سنتی است.


صنایع دستی بوشهر

گبه‌بافی بوشهر

 

گبه بافی از صنایع دستی بوشهر و نواحی جنوبی ایران است که مانند قالی بافته می‌شود، این نوع قالی از سالیان دور نسل به نسل منتقل شده و اکنون نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. گبه بافی به صورت ذهنی و با پشم گوسفندان، موی بز، پشم شتر و نخ با رنگ طبیعی خودشان یا با رنگ های گیاهی رنگ می کنند و با دست به صورت نخ در‌می‌آورند، سپس گبه را می‌بافند و بیشتر از رنگ‌های آبی، زرد، سفید و سبز استفاده می‌کنند.


عکس صنایع دستی استان بوشهر

نقش‌هایی که بیشتر رواج دارد:

  1. چهار فصل
  2. دو لوزی سماور
  3. نقش چنار
  4. کنگره‌ای
  5. طرح حیوانات

 

این نوع قالی‌ها بیشتر در مناطق روستایی از بخش دشتستان و گناوه  بافته می‌شود. گبه بافی بوشهر در بیشتر نقاط جهان طرفدار دارد و توریستان زیادی برای خرید این اثر ارزشمند به سوغات‌سرای بوشهر می‌آیند.

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بوشهر؛ لیست کامل دیدنی‌های بوشهر


 

عبا‌بافی بوشهر

 

عبا‌بافی از شغل‌هایی است که از 350 سال پیش در جنوب ایران رواج داشته است. مردم بوشهر از پشم شتر که به صورت‌ نخ درآورده‌اند به صورت خودرنگ عبا‌ را می‌بافند که بسیار نرم و لطیف هستند. شهرستان دشتی را به دلیل رواج عبابافی در این شهر به شهر عبا می‌شناسند. برای بافت عبا از دستگاه‌های چوبی استفاده می‌شود که به کمک دست و پا کار می‌کند. ریسندگی نخ سخت‌ترین بخش تولید عبا است که معمولا بانوان بوشهری این کار را انجام می‌دهند که حدود دو ماه کار ریسندگی طول می‌کشد.

معرفی صنایع دستی بوشهر
 

حصیر‌بافی بوشهر

 

حصیربافی یکی از مشهورترین سوغاتی صنایع دستی بوشهر است که کاربردهای زیادی دارد. حصیر اولین زیرانداز انسان بوده که از شاخ و برگ‌های درخت نخل و ساقه گندم و جو درست می‌شود. حصیر‌بافی بیشتر در روستاهای اطراف بوشهر انجام می‌شود.

مهمترین صنایع دستی استان بوشهر

صنعت لنج‌سازی بوشهر

 

از صنایع دستی قدیمی در استان بوشهر می‌توان صنعت لنج‌سازی را بیان کرد که طرفداران بسیاری دارد. در زمان افشاریه با وجود رفت‌و‌آمد و مبادلات دریایی به هند و آفریقا این صنعت رواج پیدا کرد. لنج‌ها که مانند قایق بزرگ باری و یا کشتی‌های کوچک هستند، بیشتر از چوب‌هایی که مقاومت زیادی به آب و رطوبت دارند، ساخته می‌شوند که با موتورهای بنزینی و دیزلی کار می‌کنند.

بلیط اتوبوس بوشهر
 

بازار صنایع دستی بوشهر
 

گلیم‌بافی بوشهر

 

گلیم بافی یکی از آثار گرانبها و با‌ارزش بوشهر است که به دست بانوان هنرمند بوشهری بافته می‌شود‌. گلیم‌ها معمولا برای زیرانداز و یا به صورت تزیینی برای خانه‌ها کاربرد دارد. نخ اولیه گلیم که از پشم گوسفند و شتر بدست می‌آید به روش سنتی رنگرزی می‌شود، طرح‌های روی گلیم معمولا نقش‌های بسيار زیبایی همچون حوض، دانه بیگی و چنگ است. گلیم را روی دار می‌بافند که مهمترین ابزار بافت قالی و گلیم است.


عکس صنایع دستی استان بوشهر

گیوه‌دوزی بوشهر

 

گیوه کفشی خنک و سبک است برای همین مردمان جنوب در تابستان بیشتر از گیوه استفاده می‌کنند. اکثر گیوه‌های بافته شده در بوشهر با نخ‌ طبیعی و رنگ سفید است و گیوه دوزی بیشتر در برازجان انجام می‌شود. گیوه‌های تولید شده بوشهر در سایزبندی مختلف و زنانه و مردانه دارند. بعضی از هنرمندان بوشهری روی گیوه طرح‌های متنوع و زیبایی می‌بافند که بسیار باارزش و جذاب هستند.

معرفی صنایع دستی معروف بوشهر
 

صنایع دستی از جنس صدف

 

بوشهر یک شهر بندری است صدف‌ها و محصولات دریایی زیادی را موج به ساحل می‌آورد. به همین دلیل صنایع دستی زیادی از این صدف‌ها در بوشهر درست می‌شود که بسیار زیبا هستند و دل هر گردشگری را می‌ربایند. اسباب‌بازی و عروسک‌های ساخته شده از این صدف‌ها خیلی جالب و تماشایی هستند که می‌توانید به عنوان سوغات بوشهر برای فرزندانتان تهیه کنید. وسایل زینتی و زیورآلات و صندوقچه‌های زیبای ساخته شده از محصولات دریا بسیار شیک هستند و طرفداران زیادی بین مسافران دارند.


مشهورترین سوغاتی صنایع دستی بوشهر

ساخت مصنوعات دستی با شاخ و برگ نخل

 

مردم بوشهر از همه اجزای درخت نخل استفاده می‌کنند. از شاخ و برگ‌های این درخت برای درست کردن انواع:

  • فرش حصیری
  • ظرف نگهداری غلات (کفات)
  • پوشش سقف‌خانه (سوند)
  • خانه‌های کپری
  • ظرف‌های نگهداری خرما
  • پروند و دوز (یک نوع طناب محکم)
  • شلوت ظرف گرد شبیه سینی


سوغاتی و صنایع دستی بوشهر

سخن پایانی

 

حالا که تعدادی از صنایع دستی بوشهر را شناختید، بهتر است برای سفر به بوشهر برنامه‌ریزی کنید، ضمن بازدید و خرید صنایع دستی بوشهر از غذاهای محلی بوشهر که بسیار خوشمزه و خوش‌طبخ هستند میل کنید و از مزه و عطر آن لذت ببرید.