آشنایی با 10 مورد از جاهای دیدنی طرقبه

طرقبه مشهد، با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، یکی از مناطق مهم گردشگری در مشهد به شمار می‌رود که علاوه بر گردشگران، مردمان این استان نیز برای گذراندن تعطیلات در منطقه‌ای بکر و باصفا به طرقبه سفر می‌کنند. شهر طرقبه که از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود، دارای روستاهای دیدنی و ییلاقی متعدد، جاذبه‌های طبیعی و بکر، رودخانه‌ها، و پارک‌ها، باغ‌ها و رستوران های طرقبه مشهد فراوان است که با افزایش چشمگیر گردشگران در این منطقه، شاهد پیشرفت امکانات رفاهی و گردشگری در طرقبه هستیم.

 

جاهای دیدنی طرقبه مشهد

طرقبه مشهد کجاست؟


طرقبه یکی از شهرهای خوش آب و هوا در استان خراسان رضوی است که در فاصله 
16 کیلومتری از مشهد و در میان رشته‌کوه‌های بینالود واقع شده است. طرقبه که در زبان پارسی به معنی آبادی بزرگ است؛ دارای باغ‌های میوه فراوانی از جمله گیلاس و گردو است.


وجود رودخانه‌های فراوان در اطراف طرقبه به عنوان جاهای دیدنی اطراف مشهد، عامل رونق باغ‌های این شهر و سرسبزی و طراوت آن‌ها شده است
.


آدرس: استان خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای بلوار غربی وکیل آباد


اینفوگرافی جاهای دیدنی طرقبه
 

 

مسیر دسترسی به شهر طرقبه


در صورت سفر به شهر مشهد می‌توانید به‌راحتی خودتان را به منطقه ییلاقی و باصفای طرقبه برسانید. می‌توانید با ماشین شخصی خود به سمت طرقبه حرکت کنید و یا در صورتی که خودروی شخصی شما در دسترس نیست؛ مترو را برای سفری راحت‌تر به طرقبه انتخاب کنید.

 


برای رسیدن به طرقبه می توانید از ماشین شخصی یا مترو استفاده کنید.




اگر قصد دارید با خودرو به سمت طرقبه بروید؛ ابتدا باید وارد بلوار وکیل‌آباد شوید و سپس در جاده‌ای که به سمت بلوار امام رضا می‌رود حرکت کنید تا به طرقبه برسید، برای دستیابی بهتر می توانید از راهنمای متروی مشهد کمک بگیرید.

ولی اگر قصد دارید با مترو به سمت طرقبه بروید؛ در ابتدا باید سوار بر مترویی باشید که به سمت شمالی حرکت می‌کند و در ایستگاه آخر که همان ایستگاه وکیل‌آباد است؛ پیاده شوید. پس از پیاده شدن از مترو می‌توانید با استفاده از خودروهایی که تحت نظارت تاکسیرانی هستند مسیر طرقبه را طی کنید.

 
راه‌های دسترسی به طرقبه

مکان های تاریخی طرقبه


طرقبه یکی از شهرستان های قدیمی استان خراسان رضوی و مشهد است که روستاهای چند هزار ساله با آثار تاریخی فراوان دارد. پیشنهاد می دهیم در سفر به مشهد حتما از روستاهای تاریخی طرقبه بازدید داشته باشید و از عجایب این روستاها دیدن کنید.

 

روستای ازغذ طرقبه


یکی از روستاهای تاریخی طرقبه روستای چند هزار ساله ازغذ است که مردم بومی آن را زقی می نامند، این روستا در
25 کیلومتری غرب مشهد و 20 کیلومتری طرقبه واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید مسیر مشهد به طرقبه را انتخاب کرده و خیابان امامزادگان یاسر و ناصر را در پیش گرفته به روستای حصار گلستان می رسید که بعد از طی کردن 18 کیلومتر بعد از این روستا به روستای ازغذ خواهید رسید.

 


روستای تاریخی ازغذ به گویش محلی زقی نام دارد.




روستای ازغذ بین کوه های بینالود واقع شده و در فصل تابستان آب و هوایی خنک و کوهستانی دارد، اگر قصد کوهنوردی در کوه های بینالود را دارید این روستا بهترین مکان برای استراحت بین راهی است. روستای ازغذ پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و بافت روستا پلکانی است.

پوشش گیاهی روستای ازغذ


  • بابونه
  • گل ختمی
  • گلپر


با قدم زدن در کوچه های این روستا به قدمت بالای آن پی خواهید برد، برای اقامت در روستای ازغذ می توانید از اقامتگاه های بومگردی یا خانه های محلی استفاده کنید.

 

پارک سنگی کمر مقبولا طرقبه


در دشت حاصلخیز توس که میان دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد واقع شده است، غارها و صخره هایی بزرگ به چشم می خورد که قدمت بسیار زیادی دارند و زیستگاه افراد پیش از اسلام بوده اند. این تراکم سنگی بیشتر در دره داغستان به چشم می خورند که این بوستان، پارک سنگی کمر مقبولا نامیده می شود، این آثار زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و از
جاهای دیدنی مشهد به شمار می آید. بر روی این صخره ها و تخته سنگها نقوش و طرح های بسیاری به چشم می خورد.

نقوش روی صخره های روستای کمر مقبولا


  1. صحنه های شکار
  2. ابزارآلات اولیه
  3. گاومیش کوهان دار
  4. نقش انسان در حال شکار
  5. انجام مراسمات
  6. بزهای کوهی

 


بیشتر بخوانید: هزینه سفر به مشهد


 

مکان های طبیعی طرقبه


در طرقبه علاوه بر
رستوران های طرقبه و جاهای تاریخی، مکان های طبیعی زیبایی وجود دارد که می توانید یک روز به یادماندنی را با گشت و گذار در این مکان های زیبا برای خود و خانواده رقم بزنید.

 

دره ارغوان طرقبه


یکی از بهترین مسیرهایی که در سفر به مشهد و طرقبه می توانید از آن دیدن کنید دره ارغوان است که با درخچه های ارغوان پوشانده شده و چشمه سارها و جویبارهای روان در آن جاری هستند. این دره زیبا و بنفش رنگ از آب و هوای دلپذیر و مطبوعی برخوردار است و برای طبیعت گردی مناسب است.

 


بهترین فصل سفر به دره ارغوان، فصل بهار است زیرا که در این فصل دره سرسبز و تماشایی می شود.




یکی از بهترین تفریحات دره ارغوان پیاده روی در میان باغ ها و درخچه های ارغوان است که می توانید یک روز به یادماندنی را به همراه خانواده داشته باشید، البته اگر به کوهنوردی علاقمند هستید می توانید در کوه های اطراف این دره کوهنوردی کنید. بهترین فصل سفر به این دره زیبا، فصل بهار است زیرا که در این فصل این دره با گل های خوشرنگ و زیبا پوشانده می شود و بسیار سرسبز است.

 

رودخانه پنج دره طرقبه


با اینکه روستاهای طرقبه دارای رودخانه‌های فصلی و طبیعتی بی‌نظیر هستند؛ اما در نهایت بهشت طرقبه و زیباترین منطقه‌ای که در طرقبه می‌توان برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت به آن پناه برد؛ رودخانه زیبای پنج دره طرقبه است.

رودخانه پنج دره طرقبه
این رودخانه که از رشته‌کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از کوه زیبای فلسکه عبور می‌کند؛ با طی کردن مسیر پر پیچ وخم از دره‌های ارغوان، به رود کوچکی که در ابتدای باغ‌های پنج دره و در روستای کلاته آهن جاری است؛ می‌پیوندد و سپس به رودخانه بار می‌رسد. در ادامه تمام باغ‌های اطراف خود را سیراب کرده و به بند گلستان می‌رسد.

آب و هوای خوب و طبیعت بکر این منطقه‌ باصفا که ییلاق مشهدی‌ها محسوب می‌شود؛ باعث ساخت ویلاهای بسیاری در اطراف این منطقه شده است.

 


رودخانه پنج دره از کوه های بینالود سرچشمه گرفته از کوه فلسکه عبور می کند و به بند گلستان می رسد.




مسیر دسترسی به رودخانه پنج دره: اگر قصد دارید با ماشین خودتان را به این منطقه تفریحی و خوش آب وهوا برسانید؛ ابتدا باید مسیری را به سمت بخش طرقدره طی کنید و سپس به طرف روستای کلاته آهن حرکت کنید. پس از رسیدن به رودخانه، مسیر جاده خاکی را طی کرده و پس از طی کردن حدود دو کیلومتر می‌توانید به  این منطقه تفریحی برسید.

 

مجموعه گردشگری چالیدره طرقبه


یکی از مکان های طبیعی و تفریحی طرقبه مجموعه گردشگری چالیدره است که علاوه بر امکانات رفاهی بی نظیر، تفریحات هیجان انگیزی برای گذراندن یک روز عالی دارد. اگر دوست دارید تفریحی دوست داشتنی و ارزان به همراه خانواده را در
سفر به مشهد تجربه کنید پیشنهاد می دهیم حتما به مجموعه چالیدره طرقبه سر بزنید. این مجموعه دارای سد و دریاچه است که می توانید در آنجا تفریحات آبی را نیز تجربه کنید.

تفریحات مجموعه چالیدره


  • زیپ لاین
  • بانجی جامپینگ
  • تله سیژ
  • تله کابین
  • ماهیگیری
  • قایق موتوری
  • قایق سواری
  • ماساژ ماهی
  • سافاری
  • کارتینگ

آدرس و ساعت فعالیت مجموعه چالیدره طرقبه

 

ساعت فعالیت

از ساعت 9 صبح الی 24

آدرس

مشهد، طرقبه، کیلومتر 2 جاده نغندر، مجموعه گردشگری چالیدره

 

روستاهای ییلاقی طرقبه


بیشترین محبوبیت شهر طرقبه به دلیل آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر شهر طرقبه است که این توصیفات را بهز راحتی در روستاهای ییلاقی طرقبه می‌توانید حس کنید. در ادامه نام برخی از باصفاترین روستاهای طرقبه را برای معرفی به شما آورده‌ایم تا در سفر به طرقبه حتما از آنها دیدن کنید
.

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به مشهد


 

روستای کنگ طرقبه


از دیدنی‌ترین روستاهای طرقبه می‌توان به روستای کنگ اشاره کرد که معماری زیبا و منحصر به فرد پلکانی این روستا شما را یاد روستاهای شمالی نظیر ماسوله خواهد انداخت، اما جاذبه‌های این روستا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

روستای کنگ طرقبه
وجود باغ‌های گردو و گیلاس فراوان و همچنین رودخانه‌های باصفایی که در گرمای تابستان قدم زدن در کنار آن‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ همگی دلایلی هستند که باعث می‌شوند گردشگران حداقل یک شب اقامت را برای گشت وگذار در روستای کنگ انتخاب کنند.

جاذبه های گردشگری روستای کنگ


  1. قلعه فلسکه
  2. آبشار حمام گبر
  3. قلعه حصار
  4. چشمه مقدس
  5. آرامگاه عبدالله انصاری
  6. قبرستان تاریخی

 

روستای جاغرق طرقبه


روستای جاغرق از جاهای دیدنی و روستاهای ییلاقی طرقبه محسوب می‌شود. این روستای باصفا که قدمت بسیار بالایی دارد یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که با قدم زدن در آن می‌توانید هوای پاک و سالم را استشمام کرده و به صدای گذر آب از رودخانه‌های فصلی گوش کنید.

 


یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران روستای جاغرق است که چناری 700 ساله دارد.




روستای بسیار زیبای جاغرق، در هفت کیلومتری جنوب غربی طرقبه قرار دارد که تابستان‌های بسیار باصفا و زمستان‌های سخت و طاقت فرسایی را دارد و از مهم‌ترین دیدنی‌های روستای جاغرق می‌توان به چنار 700 ساله‌ای اشاره کرد که قطر تنه آن حدود دو متر است.

روستای جاغرق طرقبه

 

روستای مایان طرقبه


روستای مایان نیز یکی از باصفاترین روستاهای طرقبه است که معماری پلکانی خانه‌های این روستا جذابیت خاصی به منظره آن بخشیده و فضای چشم‌نوازی را رقم زده است. دره‌ای که در این روستا قرار دارد به سه بخش مایان سفلی، مایان وسطی و مایان علیا  تقسیم می‌شود.


رودخانه‌ی زیبایی که از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از وسط این روستا می‌گذرد، با طبیعت بکر و دیدنی آن گره خورده و منظره‌ بی‌نظیری را به خصوص در فصل بهار و تابستان ایجاد می‌کند. شغل اکثر اهالی روستا دامداری و کشاورزی بوده و درآمد آن‌ها از این راه تامین می‌شود.

جاذبه های گردشگری روستای مایان


  • سنگ قبرهای قدیمی
  • درختان چند صد ساله ارس
  • مزار امامزاده میرزا عرب

 


پارک های جنگلی طرقبه


یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی طرقبه که برای گشت و گذار در طرقبه بسیار مناسب هستند پارک های جنگلی طرقبه است
که بسیار باطراوت و خوش آب و هوا هستند.

پارک جنگلی وکیل اباد مشهد

 

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد


پارک وکیل آباد که در گذشته به نام میرطراز شناخته می‌شد؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های طرقبه است که مساحتی به وسعت
250 هزار متر مربع را دارد. وجود رودخانه‌های فصلی پر آب و خروشان در میان درختان قدیمی و سر به فلک کشیده، زیبایی این باغ را چندین برابر کرده است. پارک وکیل آباد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی وکیل آباد


  • شهربازی
  • باغ وحش
  • موزه
  • بوفه و رستوران
  • آلاچیق‌ها
  • زمین‌های ورزشی
  • فروشگاه
  • فوتبال دستی
  • پارکینگ
  • باربیکیو

مسیرهای دسترسی به پارک وکیل آباد: علاوه بر اینکه می‌توانید از سمت طرقبه به این پارک وارد شوید؛ از خیابان وکیل‌آباد مشهد هم پس از طی کردن مسیری به این پارک می‌رسید.

 

 پارک جنگلی بهمن طرقبه


پارک جنگلی بهمن که در قسمت جنوبی شهر طرقبه قرار گرفته است؛ با مساحتی بالغ بر
8500 متر مربع، با درختان در هم تنیده و سر به فلک کشیده، یکی از توریستی‌ترین پارک‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود. این پارک از امکانات زیادی برای گردشگران برخوردار است.

 


پارک بهمن طرقبه از توریستی ترین پارک های جنگلی ایران است که ورود به آن رایگان است.




بخش های مختلف پارک جنگلی بهمن


  1. محیط بازی برای کودکان
  2. سالن اجتماعات
  3. نمازخانه
  4. رستوران
  5. سرویس بهداشتی

پارک جنگلی پونه طرقبه


آب وهوای دلپذیر این منطقه، محیط بسیار خوبی را برای سپری کردن یک روز عالی در کنار خانواده مهیا کرده است. برای ورود به این پارک نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست و بیشتر امکانات آن به صورت رایگان به گردشگران ارائه می‌شود.

با اینکه بهترین فصل سفر به پارک جنگلی بهمن، فصل بهار و تابستان است؛ ولی در فصل پاییز نیز برگ درختان بر روی زمین، منظره خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند و از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود.

 

پارک جنگلی پونه طرقبه


پارک جنگلی پونه در طرقبه که در مجاورت پارک جنگلی بهمن قرار دارد؛ دارای مساحتی به وسعت
1.3 هکتار است که در حاشیه جنوبی شهر طرقبه قرار گرفته است. با توجه به اینکه این پارک در حاشیه منتهی به بافت مسکونی شهر قرار گرفته و دسترسی به آن برای شهروندان و گردشگران آسان‌تر است؛ مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است.

پارک پونه که به صورت پلکانی ساخته شده است از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است؛ ولی در عین حال، برای تردد سالمندان کمی دشوار است.

قرار گرفتن این پارک در دره کوهستانی طرقبه و نزدیک بودن آن به مجتمع های تجاری طرقبه از بهترین مراکز خرید مشهد باعث شده است تا بسیاری از گردشگران برای گشت و گذار در طبیعت و در کنار آن خرید کردن، این پارک را انتخاب کنند.

امکانات پارک جنگلی پونه


  • آلاچیق
  • رستوران
  • محیط بازی برای کودکان
  • فروشگاه

 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی طرقبه مشهد


طرقبه کجاست؟ طرقبه یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که در
16 کیلومتری مشهد و در قسمت انتهای غربی بلوار وکیل آباد واقع شده است.

پارک های جنگلی طرقبه کدامند؟ پارک جنگلی وکیل آباد، پارک جنگلی بهمن و پارک جنگلی پونه طرقبه

طرقبه چه روستاهای سرسبز ییلاقی دارد؟ روستای کنگ، روستای جاغرق و روستای مایان از روستاهای ییلاقی طرقبه هستند.

آیا طرقبه مکان های طبیعی برای تفریح و گردش دارد؟ بله، دره ارغوان، رودخانه پنج دره و مجموعه گردشگری چالیدره از مکان های طبیعی و تفریحی طرقبه محسوب می شوند.

چه جاذبه های گردشگری در روستای کنگ طرقبه وجود دارد؟ قلعه فلسکه، آبشار حمام گبر، قلعه حصار، چشمه مقدس، آرامگاه عبدالله انصاری، قبرستان تاریخی

 

جمع بندی

طرقبه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که بواسطه جاذبه های طبیعی بکر و مناطق روستایی خوش آب و هوا تبدیل به یکی از توریستی‌ترین نقاط ایران شده است. در این مطلب سعی کردیم برخی از بهترین روستاهای ییلاقی طرقبه و همچنین بهترین پارک‌های جنگلی آن را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم قصد سفر به مشهد را دارید می‌توانید از خدمات آنلاین خرید بلیط هواپیما مشهد در قاصدک 24 استفاده کنید و سفر لذت‌بخشی را تجربه نمایید.