فرودگاه آنتالیا چه امکاناتی دارد؟

شهر آنتالیا یکی از مقاصد گردشگری معروف در غرب ترکیه است که به دلیل آب و هوای معتدل، سواحل زیبا، هتل‌های لوکس و جاذبه‌های دیدنی آنتالیا، سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان، بصورت هوایی، از طریق فرودگاه آنتالیا عازم این شهر مدیترانه‌ای می‌شوند. در بین مسافران خارجی ایرانیان نیز درصد چشم گیری از گردشگران آنتالیا را به خود اختصاص می‌دهند. آژانس‌های مسافربری زیادی نیز وجود دارند که خدمات تور آنتالیا را برای فصول مختلف ارائه می‌دهند. اگر قصد سفر به آنتالیا ترکیه را دارید؛ در ابتدا لازم است تا با راه‌های دسترسی به این شهر از جمله فرودگاه آنتالیا و امکانات آن آشنا شوید تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید. در ادامه مطلب با ماهمراه باشید تا اطلاعات بیشتری پیرامون فرودگاه آنتالیا در اختیار شما قرار دهیم.


فرودگاه آنتالیا


فرودگاه آنتالیا کجاست؟

فرودگاه آنتالیا که دومین فرودگاه پر رفت وآمد ترکیه محسوب می‌شود؛ در 13 کیلومتری شمال شرقی آنتالیا واقع شده است.از میان 50 فرودگاه پرتردد جهان در سال 2021، آنتالیا با 125.8 درصد بیشترین رشد را از لحاظ تعداد مسافران داشته است. فرودگاه آنتالیا دارای سه پایانه مسافربری شامل دو ترمینال بین المللی و یک ترمینال پروازهای داخلی است. این فرودگاه به دلیل موقعیت مکانی و دسترسی آسان به خط ساحلی وسیعی که با سواحل مدیترانه دارد؛ همواره مورد توجه گردشگران سراسر جهان بوده است. به صورت کلی 40 درصد از کل ترافیک تعطیلات سالانه‌ای را که به ترکیه سفر می‌کنند فرودگاه آنتالیا اداره می‌کند.


ترمینال های فرودگاه آنتالیا


ترمینال های فرودگاه آنتالیا

فرودگاه آنتالیا دارای سه ترمینال است که ترمینال های 1و2 ویژه پروازهای بین المللی، و ترمینال 3 مخصوص پروازهای داخلی ترکیه است.


ایرلاین های فرودگاه آنتالیا


خطوط هوایی فرودگاه آنتالیا

فرودگاه آنتالیا دارای بیش از 100 شرکت هواپیمایی است که در طول سال به طور منظم در حال ارائه خدمات به فرودگاه آنتالیا هستند و آن را به یکی از پرترددترین فرودگاه‌های اروپا تبدیل می‌کنند. برخی از شرکت‌های هوایی پروازهای برنامه‌ریزی شده را به این فرودگاه ارائه می‌دهند؛ درحالی که برخی دیگر، پروازهای چارتر را فقط در فصول گرم  و تابستان ارائه می‌دهند. به دلیل موقعیت مکانی و نزدیکی این فرودگاه به سواحل مدیترانه؛ اپراتورهای تور زیادی وجود دارند که خطوط هوایی و پروازهای خود را در طول ماه های شلوغ تابستان چارتر می‌کنند.


خطوط هوایی ایران آنتالیا


خطوط هوایی ایران آنتالیا


از آنجایی که آنتالیا جزو گزینه‌های پرطرفدار بین ایرانیان برای مسافرت‌های خارجی است، فرودگاه‌های آنتالیا خطوط هوایی مستقیم به آنتالیا را برای راحتی مسافران دایر کرده است؛ اما برخی از این پروازها به صورت فصلی و فقط در فصول شلوغ و پرتردد فعال می‌شود. از آنجایی که ترکیه منطقه ممنوعه‌ای است و مسافرت به این شهر ساحلی و توریستی محدودیت‌هایی را شامل می‌شود؛ پروازهای غیرمستقیم هم به آنتالیا انجام می‌شود که در یکی از شهرهای اسپارتا یا دنیزلی می‌نشیند و سپس از آن‌جا به صورت زمینی می‌توان به آنتالیا جابجا شد.


بیشتر بخوانید: فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل


پروازهای مسافری عادی

  • کرندون ایرلاینز (Corendon Airlines): تبریز، (فرودگاه بین المللی تبریز)
  • کرندون ایرلاینز (Corendon Airlines): تهران، ( فرودگام امام تهران)
  •  شرکت هواپیمایی معراج  :( پروازهای فصلی تهران، فرودگاه امام تهران)

پروازهای چارتر

  • انورایر (Onur Air) : تبریز، ( فرودگاه بین المللی تبریز)
  • تیلویند ایرلاینز (Tailwind Airlines):  تبریز، (فرودگاه بین‌المللی تبریز )
  • تیلویند ایرلاینز (Tailwind Airlines) : تهران، ( فرودگاه امام تهران)


    هتل های اطراف فرودگاه آنتالیا


هتل های اطراف فرودگاه آنتالیا

بسیاری از مسافران زمانی که یک پرواز در اوایل صبح دارند، استرس خواهند داشت که به دلیل فاصله طولانی از محل اقامت از پرواز جا بمانند و یا ممکن است که در یک پرواز آخر شب فرود آمده اند و مسیر طولانی را تا مقصد انتخابی خود دارند و ترجیح می‌دهند تا در نزدیکی یکی از هتل‌های نزدیک فرودگاه اقامت داشته باشند تا خستگی پرواز را به روز شروع مسافرت منتقل نکنند. اقامت در یکی از این هتل‌ها باعث می‌شود مسافران با آگاهی به این که در حال حاضر به فرودگاه نزدیک هستند باخیال راحت برای پرواز خود آماده شوند و راحت تر به پرواز برسند. مسافران می‌توانند با توجه به بودجه و امکاناتی که انتظار دارند؛ یکی از نزدیکترین هتل‌ها به فرودگاه آنتالیا که لیستی از آن‌ها در زیر آماده است را انتخاب کرده و سفر راحتی را تجربه نمایند.

  • هتل آی سی(IC Hotels): هتل‌های لوکس آی سی 5 ستاره بوده و تنها 800 متر با فرودگاه فاصله دارند.

  • هتل لارا (Lara Hotel): هتل لارا یک هتل سه ستاره جذاب است که در ساحل آنتالیا قرار دارد و حدودا 1200 متر با فرودگاه فاصله دارد.

  • هتل لوکس هیپ (Luxury Hip Hotel): هتل هیپ یک هتل 4 ستاره مدرن است که تقریبا 1400 متر از فرودگاه آنتالیا فاصله دارد.

  • هتل هفت ستاره (Seven Stars): این هتل 3 ستاره تقریبا در مرکز آنتالیا قرار دارد و 1600 متر از فرودگاه آنتالیا فاصه دارد.

  • هتل تپه (Tepe Hotel  ): هتل تپه دو ستاره، در مرکز آنتالیا و در فاصله 1600 متری فرودگاه آنتالیا قرار دارد.

  • کلاب هتل سرا (Club Hotel Sera): هتل 5 ستاره‌ای است که در فاصله 1400 متری از فرودگاه آنتالیا قرار دارد.

  • هتل بیلم (Bilem High Class Hotel): این هتل 4 ستاره واقع در ساحل مدیترانه است و 1800 متر از فرودگاه آنتالیا فاصله دارد.

  • هتل‌های باروت (Barut Hotels Lara Resort Spa & Suites): این هتل‌های لوکس 5 ستاره واقع در سواحل مدیترانه است و در فاصله 1700 متری از فرودگاه آنتالیا قراردارند.


    حمل و نقل در فرودگاه آنتالیا


حمل و نقل فرودگاه آنتالیا

برای جابجایی از فرودگاه تا مقصد مورد نظر می‌توانید از حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، تراموا و تاکسی استفاده کنید؛ یا یک ترانسفر خصوصی به مقصد مورد نظر خود رزرو کنید تا سریع تر به مقصد برسید. اجاره ماشین و حتی اتوبوس در مواقعی که تعداد مسافران زیاد باشد؛ با مشاوره با راننده اتوبوس امکان‌پذیر است.
 

اتوبوس  فرودگاه

 
اتوبوس شماره 600 فرودگاه- مرکز شهر: فاصله فرودگاه آنتالیا تا مرکز شهر 15 کیلومتر است که اگر این مسافت را با اتوبوس جابجا شوید 40 تا 45 دقیقه طول می‌کشد. دو شاتل اتوبوس عمومی بین فرودگاه و مرکز شهر وجود دارد که هر نیم ساعت یک بار این اتوبوس‌ها از فرودگاه به سمت ایستگاه مرکزی (اتوگار) جابجا می‌شوند. برای خرید بلیط  می‌توانید به صورت نقدی بلیط مورد نظر را از راننده خریداری نمایید. اتوبوس‌های شماره 600 از 6:00 صبح تا 23:30 در حال جابجایی مسافران هستند و از ساعت 12:00 به بعد، در سه نوبت 12:30، 2:30 و 4:30 بامداد به مسافران سرویس‌دهی خواهند داشت.
 
اتوبوس شماره 800 آنتالیا- لارا: فاصله فرودگاه آنتالیا تا لارا 20 کیلومتر است که این جابجایی با اتوبوس بین 50 تا  60 دقیقه طول می‌کشد. اتوبوس هر دوساعت یکبار بین فرودگاه آنتالیا و منطقه «لارا پلاجی» و «کنیالیتی» که از سواحل معروف آنتالیا هستند؛ حرکت می‌کند.

تراموا

تراموا یکی از گزینه‌های حمل و نقل فرودگاه آنتالیا است که دو ایستگاه در ترمینال  پروازهای داخلی و ترمینال پروازهای بین المللی دارد. با تراموا می‌توانید در مبدا فرودگاه، سوار تراموا در ایستگاه «فاتح» (Fatih) شوید و به مرکز شهر آنتالیا بروید. اگر قصد دارید از بافت قدیمی آنتالیا دیدن کنید؛ باید در ایستگاه «عصمت پاشا» (ismetpasa) یا ایستگاه «اتوگار» پیاده شوید. فاصله زمانی تا رسیدن به ایستگاه «عصمت پاشا» حدودا 50 دقیقه و تا رسیدن به «ایستگاه اتوگار» حدودا 80 دقیقه است.

 
تاکسی فرودگاه آنتالیا

تاکسی

اگر به دنبال گزینه راحت‌تری برای جابجایی از فرودگاه تا مقصد مورد نظر هستید؛ می‌توانید از تاکسی استفاده کنید تا شما را سریع‌تر به مقصد برساند. البته که قیمت آن به صورت قابل توجهی بیشتر از اتوبوس است. قیمت تاکسی برای هرنفر بین 40 تا 60 لیر، متغیر است. ولی اگر نگران گم شدن در سطح شهر هستید و یا چمدان‌ها و وسایل سفرتان زیاد است؛ تاکسی گزینه بسیار خوبی برای شماست.
 

 رزرو ترانسفر خصوصی

 یکی دیگر از راه های جابجایی در فرودگاه آنتالیا، استفاده از ترانسفر خصوصی از فرودگاه تا درب منزل شما در مقصد است.همچنین می‌توانید ترانسفر خصوصی از آنتالیا تقریبا  به هر یک از شهرهای ترکیه که می‌خواهید از قبل رزرو کنید و در بدو ورود هزینه آن را پرداخت نمایید. از محبوب‌ترین مسیرهای ترانسفر می‌توان به مسیرهای فرودگاه آنتالیا به آنتالیا، فرودگاه آنتالیا به بلک، فرودگاه آنتالیا به کمر، فرودگاه آنتالیا به ساید و فرودگاه آنتالیا به کندو اشاره کرد.

اجاره ماشین در فرودگاه

افرادی که گواهینامه بین المللی داشته باشند در صورت تمایل می‌توانند از یکی از شرکت‌های ارائه دهنده، اتوموبیل کرایه کنند و در سطح شهر رانندگی نمایند. برای کسانی که شناخت خوبی از شهر آنتالیا دارند و مسیرهای شهری را به خوبی می‌شناسند، گزینه بسیار خوبی است و تردد راحتی را در سطح شهر برای گشت وگذار مهیا می‌کند. در فرودگاه آنتالیا چند شرکت ارائه‌ دهنده ماشین وجود دارند که شامل شرکت‌های یوروپکار (Europcar)، هرتز(Hertz)، باجت(Budget)، فیلو(Filo)، آی تو کار(Aytucar)، تراولیم (Travelium) و نشنال آلامو (National Alamo) می‌شود.

 امکانات فرودگاه آنتالیا

امکانات فرودگاه آنتالیا

 
فرودگاه آنتالیا با توجه به اینکه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است؛ از امکانات رفاهی زیادی برخوردار است که کار را برای چند ساعت انتظار در فرودگاه بسیار راحت‌تر می‌کند. در ادامه با برخی از امکانات فرودگاه آنتالیا آشنا می‌شوید.


دسترسی به اینترنت

اینترنت رایگان در قسمت cip  و vip فرودگاه و همینطور برخی رستوران‌ها و کافه‌ها از جمله "via cofe" و" via pub"  در سالن‌های پروازهای داخلی وجود دارد. در سایر قسمت‌های فرودگاه هم با پرداخت هزینه، می‌توانید از خدمات اینترنت استفاده کنید.
 

امکان تبدیل ارز

 
شعبات بانک گارانتی در این فرودگاه، انواع خدمات مالی از جمله تبدیل ارز را ارائه می‌دهند. در فرودگاه آنتالیا چندین مکان مبادله ارز وجود دارد که به صورت 24 ساعته باز هستند:

  • ترمینال 1 و ترمینال 2 ( ورود وخروج)

  • ترمینال داخلی (سالن ورود)

اطلاعات گم شده ها و پیدا شده ها

  • ترمینال 1 و ترمینال داخلی

    ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 تا 18:00 و آخر هفته از ساعت 8:30 تا 17:00.
  • ترمینال 2

     ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 تا 18:00 و آخر هفته از ساعت 8:30   تا 17:00.

اطلاعات  فرودگاه

اطلاعات فرودگاه در سالن پروازهای ورودی و خروجی هر سه ترمینال وجود دارد. کارمندان این بخش به زبان‌های ترکی، انگلیسی، روسی و آلمانی مسلط هستند. علاوه بر این؛ در فصل هایی که گردشگران بیشتری به آنتالیا سفر می‌کنند؛ راهنماهای ویژه‌ای در سراسر فرودگاه در حال راهنمایی و مشاوره دادن به مسافران هستند.
 
 فروشگاه های بدون مالیات



فروشگاه های بدون مالیات


فروشگاه‌های بدون مالیات یا (Duty-free) در قسمت پروازهای ورودی و خروجی وجود دارند که به صورت 24 ساعته امکان خرید از آن‌ها بدون احتساب مالیات وجود دارد. علاوه بر این در محیط فرودگاه آنتالیا فروشگاه‌های متعددی وجود دارند که انواع سوغاتی، پوشاک، خوراکی و صنایع دستی ترکیه را به مسافران عرضه می‌کنند.
 

کلینیک درمانی

یکی از مهم ترین امکانات فرودگاه آنتالیا؛ کلینیک بهداشتی واقع در منطقه خروجی ترمینال 2 فرودگاه آنتالیا است که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مسافران است.
 

 سالن های استراحت

  • ترمینال 1

    از خدمات آن می‌توان به غذای ممتاز، تنقلات، مانیتور پرواز، وای فای، روزنامه و مجلات، تلویزیون، محوطه مخصوص کودکان، دستگاه کپی و چاپگر اشاره کرد.توجه داشته باشید که در این منطقه سیگار کشیدن ممنوع است و در هر ساعت از شبانه روز، می‌توانید در این مکان استراحت کرده و یا منتظر پرواز بمانید.

  • ترمینال 2

    از خدمات آن می‌توان به غذای ممتاز، تنقلات، مانیتور پرواز، وای فای، روزنامه و مجلات، تلویزیون، محوطه کودکان، دستگاه کپی و چاپگر اشاره کرد. در این منطقه محل مخصوصی برای سیگار کشیدن وجود دارد و 24 ساعته باز است.
 
  • پایانه‌های داخلی

    از خدمات آن می‌توان به غذای ممتاز، تنقلات، مانیتور پرواز، وای فای، روزنامه و مجلات، تلویزیون، محوطه مخصوص کودکان، دستگاه کپی و چاپگر اشاره کرد. توجه داشته باشید که در این مکان سیگار کشیدن ممنوع است؛ ولی در هرساعت از شبانه روز، می‌توانید استراحت کوتاهی را قبل و بعد پرواز داشته باشید.
 

پارکینگ

در ترمینال پروازهای داخلی و ترمینال پروازهای بین المللی، پارکینگ‌هایی برای پارک طولانی مدت و کوتاه مدت ماشین ها وجود دارد. در ترمینال پروازهای داخلی پارک ماشین در 15 دقیقه اول رایگان است.

انبار چمدان و کمد

در ترمینال 1 و ترمینال داخلی (سالن ورود )، می‌توانید یک انبار چمدان و کمد پیدا کنید و بار و چمدان خود را با خیال راحت به انبار بسپارید و اقدامات لازم برای قبل یا بعد از پرواز را به راحتی انجام دهید.


کافه و رستوران فرودگاه آنتالیا

کافه و رستوران‌ها

در محوطه فرودگاه و همچنین داخل هریک از ترمینال‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها بصورت 24 ساعته باز هستند و انواع غذاهای ترکی، بین‌المللی، فست‌فود و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهند. همچنین برای نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه ترکی، می‌توانید به کافه‌های موجود در محوطه فرودگاه رفته و استراحت کوتاهی نیز داشته باشید.
 

سایر امکانات فرودگاه

فرودگاه آنتالیا که یکی از پرترددترین فرودگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود؛ خدمات و امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد که ازجمله امکانات دیگر این فرودگاه می‌توان به اتاق  بازی مخصوص کودکان، دستگاه های خودپرداز، امکانات مراقبت از نوزاد، اداره پست، نمازخانه، تراس‌های مخصوص برای سیگار کشیدن و... اشاره کرد.

 سخن پایانی

کشور ترکیه با جاذبه‌های طبیعی فراوان و هزینه‌هایی که در صنعت توریست انجام داده است؛ جزو توریستی‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود که در این بین شهر آنتالیا محبوبیت بالایی در بین ایرانیان، به خصوص برای تفریحات تابستانی دارد. حال با خواندن این مقاله شناخت بهتری نسبت به فرودگاه آنتالیا دارید و  اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره امکانات و مسیرهای فرودگاه آنتالیا در اختیار دارید که باعث می‌شود تجربه سفر بهتری داشته باشید. اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید؛ می‌توانید در بهترین زمان سفر به آنتالیا از خدمات تهیه آنلاین بلیط آنتالیا در قاصدک24  استفاده کنید.