راهنمای صفر تا صد سفر به قطر

قطر با نام رسمی دولت قطر، شیخ نشینی است که قسمتی از شبه جزیره عربستان در ساحل غربی خلیج فارس را اشغال می‌کند. این کشور شامل تعداد کمی جزیره و صخره های دریایی در آب های ساحلی شبه جزیره می‌باشد. قطر با عربستان صعودی مرز مشترک زمینی دارد و با ایران، بحرین و امارات متحده عربی مرزهای مشترک دریایی دارد. در ادامه این مطلب از قاصدک 24 قصد داریم درباره راهنمای سفر به قطر، هزینه سفر به قطر، آب و هوای آن و بهترین زمان سفر به قطر را با هم بررسی کنیم.


راهنمای سفر به قطر

درباره قطر


کشور قطر یک شبه جزیره مستقل در خاورمیانه است که به خلیج عربی می‌رسد. پایتخت این کشور دوحه می‌باشد؛ ولی از دیگر شهرهای مهم قطر میتوان به الوکره، الخور، الشمال، دخان و مسعید اشاره کرد. واحد پول کشور قطر ریال قطر نام دارد. این کشور پس از استقلال خود از بریتانیا در سال 1971 به عنوان یکی از مهم ترین تولید‌کنندگان نفت و گاز در جهان شناخته شد. قطر یک کشور اسلامی است که قوانین و آداب و رسوم آن از سنت اسلامی پیروی می‌کند. با این حال حجاب اجباری در این کشور وجود ندارد و آزادی‌های نسبی در این کشور پابرجاست . از سال 2013 این کشور توسط «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» اداره می҅‌شود. در حالی که عربی زبان رسمی این کشور است با این حال به طور گسترده  در قطر انگلیسی صحبت می‌شود.

 

بازار سوق واقف

چرا به قطر سفر کنیم؟


قطر یک کشور شگفت انگیز است که دارای جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فراوان می‌باشد. از آثار باستانی و نقاط تاریخی گرفته تا موزه‌های مدرن با طراحی‌های شگفت انگیز و خیره کننده؛ از صحراها و تفریحات کویرگردی تا دریای زیبا و ساحل چشم نواز؛ از بازارهای سنتی زیبا تا مراکز خرید لوکس و گران‌قیمت که نماینده بسیاری از برندهای بین‌المللی می‌باشند. کشوری که سنت با مدرنیته به شکل بسیار زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند و روح و جسم شما از این همه شگفتی و زیبایی ارضا می‌شود. با سفر به قطر می‌توانید با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته و یک سفر هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید.




بیشتر بخوانید: شهربازی های قطر؛ تفریحاتی که هرگز از خاطرتان نمی‌رود


شب‌های کویر در قطر

دیدنی‌های قطر


 از دیدنی‌‌های منحصر به فرد قطر شب‌های زیبای کویری آن است. برخی از شهرهای آن مانند «مسیعید» میزبان کمپ‌های شبانه در صحرا هستند. در این دورهمی‌های شبانه انواع سازو نواهای عربی با رقص‌های محلی که  فرهنگ شادی عربی را نشان می‌دهد به اجرا در می‌آید. همچنین می‌توانید یک شام رویایی را در خلوت و آرامش شب تجربه کنید. پشنهاد می‌شود قبل از سفر به این کشور درباره بهترین جاهای دیدنی قطر مطالعه کنید.

 

هزینه سفر به قطر

هزینه سفر به قطر


براساس آمارها میانگین هزینه برای یک هفته اقامت در قطر برای یک شخص 1300 دلار و برای یک زوج 2350 دلار و برای یک خانواده 4 نفری این مقدار 4450 دلار می‌باشد. البته  این میزان تقریبی است و بسته به نوع هتل و کیفیت غذا و غیره می‌تواند کمتر یا بیشتر هم باشد. همچنین میانگین هزینه‌های پرواز از سراسر جهان به دوحه، 900  تا 1200 دلار است. این مقدار برای پروازهای فرست کلاس از 2700  تا  3700  دلار متغیر است. همینطور شما باید بسته به فعالیت خود در روز، روزانه بین 40 تا 60 دلار هم برای هر نفر بابت هزینه‌های وسایل نقلیه و خرید خوراکی‌های محلی در نظر بگیرید.


هزینه سفر به قطر

میانگین هزینه‌های سفر به قطر برای یک نفر


میانگین هزینه های سفر به قطر برای یک نفر  1100 تا 1900 دلار برای اقامت یک هفته است. یعنی حدودا روزی  157 تا 271 دلار باید در نظر گرفت. هزینه‌های پرواز برای هر نفر بین 600 تا 1150 دلار می‌تواند متغیر باشد. همچنین برای اقامت در یک هتل 2 یا 3 ستاره یک تخته، هرشب بین 60  تا 75  دلار باید بپردازید. برای هر نفر حدود 40 تا 60 دلار هم روزانه برای حمل و نقل و خرید خوراکی‌های محلی بطور متوسط می‌توان پیش بینی کرد که بسته به فعالیت و خریدهای روزانه این مقدار متغیر است.

 

هزینه سفر به قطر

میانگین هزینه‌های سفر به قطر برای یک زوج


میانگین هزینه‌های سفر برای اقامت به مدت یک هفته در کشور قطر برای یک زوج، حدودا 2500 تا 3600 دلار برآورد شده است. یعنی حدودا (357 تا 514 دلار) در روز متوسط هزینه‌ای است که یک زوج برای سفر به کشور قطر متحمل می‌شود. همچنین هزینه پروازهای اقتصادی برای دونفر مقداری بین 1200 تا 2200 دلار برآورد شده است. بصورت میانگین حدود 70 تا 120 دلار هم باید برای هزینه‌های روزانه گشت وگذار در داخل شهر شامل هزینه‌های حمل و نقل و خوراکی‌های محلی در نظر گرفت. برای رزرو هتل و اقامت در هتل 2 یا 3 سه ستاره یک تخته، هزینه هرشب حدودا 60 تا 75  دلار برآورد شده است که از لحاظ اقامتی سفر دو نفره مقرون به صرفه تر از سفر یک نفره می‌باشد ولی در حالت کلی برای هزینه‌های سفر به قطر سقف مشخصی وجود ندارد و بسته به استفاده از امکانات رفاهی مختلف هزینه سفر می‌تواند بسیار بالاتر باشد. هزینه خرید سوغات قطر را هم می‌توان به بقیه هزینه‌های سفر اضافه کرد که برای هر شخص متفاوت است. تنها گزینه ثابتی که وجود دارد قیمت پروازها به این کشور است.

 

هزینه سفر به قطر

میانگین هزینه‌های سفر به قطر برای یک خانواده


 میانگین هزینه‌های سفر برای یک خانواده چهار نفره برای بازدید از دوحه، 3600 تا 6700 دلار در یک هفته است؛ که حدودا بین (514  تا 960 دلار در روز)  برآورد شده است. از این مقدار بین 200 تا 300 دلار را برای هزینه غذا و سفر و گشت و گذار در شهر برای چهار نفر باید در نظر گرفت. هزینه پرواز اقتصادی  به دوحه برای چهار نفر حدودا از 2150 تا 4200 برآورد شده است. همچنین ارزان‌ترین روز برای پرواز رفت و برگشت به دوحه معمولا دوشنبه است. در دوحه تفاوت قیمت بین ارزان‌ترین تا گران‌ترین پرواز هفته حدودا 315 دلار است.


واحد پول قطر

واحد پول قطر


واحد پول قطر ریال قطر است که در سال 1973 در قطر جایگزین واحد پول مشترک قطر و دبی شد. ریال قطر را می‌توانید از طریق خود پردازهایی که در سراسر دوحه و هتل‌ها و رستوران‌ها وجود دارند دریافت کنید. ریال قطر که در انگلیسی به اختصارQR  و در عربی ر.ق نوشته می‌شود؛ در برابر دلار آمریکا روی رقم 3.64QR  ثابت است. برای سفر به قطر باید پول خود را به ریال قطر تبدیل کنید و این نیز یکی از هزینه‌های سفر به قطر محسوب می‌شود.

 

هزینه نوشیدنی و غذا


با توجه به اینکه اکثر مواد غذایی موجود در قطر از سایر کشورها وارد می‌شود؛ باعث شده است که قیمت نوشیدنی و خوراکی در این کشور نسبت به اروپا و بریتانیا و ایالات متحده بالاتر باشد. بنابراین قسمت قابل توجهی از هزینه‌های شما  در قطر صرف تهیه موادغذایی و صرف غذا در رستوران های قطر خواهد شد. غذاهای قطری عمدتا الهام گرفته از کشورهایی نظیر ایران، سوریه، هند و شمال آفریقا می‌باشد. در قطر خورشت گوسفند همراه با برنج و غذاهای دریایی که معمولا با ماست سرو می‌شوند از محبوبیت بالایی برخوردارند. غذاهای سنتی قطر و بین‌المللی نیز معمولا در اکثر هتل‌ها به آسانی در دسترس است.

 

آب و هوای قطر

آب وهوای قطر


 شبه جزیره قطر آب و هوای کویری با تابستان‌های بسیار گرم وطولانی و زمستان‌های معتدل و راحتی دارد. آب و هوای کشور قطر را می‌توان به دو بخش اصلی دسته‌بندی کرد: یک فصل خنک‌تر از دسامبر تا فوریه و یک فصل گرم‌تر از آوریل تا اکتبر که در این دوره هوای بسیار گرم را می‌توان تجربه کرد. در ماه‌های مارس و نوامبر هم هوا نه خیلی گرم و نه سرد می‌باشد. ولی می‌توان این ماه‌ها را هم جزو آب وهوای کمی گرم در قطر برشمرد. در فصل تابستان رطوبت هوا به تدریج افزایش می‌یابد، به‌ طوری که در ماه‌های مرداد و شهریور هوا شرجی وخفه کننده است. ترکیبی از رطوبت و دمای هوای بالادر کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از بدترین نوع آب و هوا در جهان است. به همین علت پیشنهاد می‌شود در این فصول از سفر به این کشورها اجتناب کنید. در دوحه پایتخت قطر میانگین دمای هوا بین 18.5 درجه سانتی گراد در ژانویه و 37 درجه سانتی‌گراد در جولای متغیر است.


آب و هوای قطر

وزش باد در قطر

 
وزش بادهای مرطوب در فصل تابستان از سمت شمال غربی یا بادهای گرم وخشک که در اکثر فصول سال از سمت جنوب می‌وزد می‌‌تواند دمای هوا را در زمستان  تا 30 درجه سانتی‌گراد افزایش دهد؛ در حالی‌ که همین بادهای جنوبی در ماه آوریل تا 40 درجه سانتی گراد دمای هوا را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند باعث ایجاد گرد وغبار و طوفان‌های شن شود.


میزان بارش های سالانه  قطر


در قطر میزان بارشهای سالانه بسیار کم بوده و حدودا 100 میلی‌لیتر در سال است. در عوض خورشید به طور منظم می‌تابد و در مجموع کشور قطر حدود 3400 ساعت آفتابی در سال دارد. در این کشور معمولا در فصل زمستان بارش های پراکنده رخ می‌دهد. در برخی موارد در بهار و اردیبهشت هم شاهد بارندگی خواهیم بود ولی در فصل تابستان هرگز باران نمی بارد. در قطر بارندگی بصورت رگبارهای کوتاه و در برخی موارد باران های شدید می‌بارد و بسترهای رودخانه ها را که در سراسر سال خشک و بی آب بوده اند را پر می‌کند.


آب و هوای سواحل قطر

آب و هوای سواحل قطر


آب و هوای دریا در قطر از ماه‌های ژانویه تا مارس کمی خنک‌تر است. به ویژه در ماه فوریه که  دمای هوا به کمترین مقدار خود در کل سال می‌رسد. در ماه دسامبر دمای هوای دریا حدودا 24 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که معتدل و تقریبا گرم است. در تابستان نیزهوای دریا بسیار گرم و همراه با رطوبت بسیار بالا (شرجی ) می‌شود، تا جایی که از ماه ژوئن تا اکتبر دمای هوا به بالای 30 درجه سانتی گراد می‌رسد.


بهترین زمان سفر به قطر


بهترین زمان برای سفر به قطر از اواسط نوامبر تا اواسط مارس است. یعنی در ماه‌های دسامبر تا فوریه هوا معتدل و افتابی است ودر ماه‌های نوامبر و مارس هم هوا گرم، ولی قابل تحمل می‌باشد. در این فصول میانگین دما 25 درجه سانتی گراد است. ولی در باقی ماه‌های سال هوا بسیار گرم و در برخی موارد شرجی نیز می‌باشد و برای سفر کردن مناسب نیست.



جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی 2022 قطر


با توجه به اینکه کشور قطر میزبان بازی‌های جام جهانی 2022 می باشد، احتمالا گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان برای تماشای مسابقات فوتبال از نزدیک به قطر سفر می‌کنند. این بازی‌ها از ماه نوامبر 2022 شروع شده است.همچنین از لحاظ شرایط اب و هوایی این فصل از سال بسیار مناسب برای اقامت و گشت وگذار در کشور قطر می‌باشد. اگر قصد سفر به قطر دارید می‌توانید به راحتی با تور جام جهانی قطر به دوحه سفر کرده و از نزدیک شاهد مسابقات هیجان انگیز فیفا 2022  قطر در ورزشگاه باشکوه لوسیل باشید.
 

شبه جزیره قطر

جمع بندی


با توجه به اینکه کشور قطر، این شبه جزیره شگفت انگیز توریستی همه ساله میزبان گردشگران بسیاری از همه نقاط جهان و ایران می‌باشد، احتمالا در این روزهای سال که میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 را نیز دارد، تماشاگران زیادی برای تماشای زنده این مسابقات به قطر سفر می‌ کنند. ما در این مطلب سعی کردیم درباره موقعیت جغرافیایی این کشور، هزینه‌های سفر به قطر و بهترین فصل سفر به قطر را بررسی کنیم و اطلاعات لازم برای سفر به قطر را دراختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز قصد سفر به کشور قطر را دارید می‌توانید برای تهیه آنلاین بلیط از خدمات شرکتهای هواپیمایی در  قاصدک 24 استفاده کنید.

 

سوالات متداول درمورد سفر به قطر


چه چیزی را نمی‌توان همراه خود به قطر آورد؟

حمل اسلحه، سلاح گرم و مهمات در قطر ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. همچنین نوشیدنی‌های الکی و مواد مخدر نیز غیر مجاز است.


آیا در فرودگاه دوحه تست  PCR
انجام می‌شود؟

خیر، در حال حاضر تا اطلاع ثانوی تست PCR در فرودگاه قطر به مسافران ترانزیت ارائه نمی‌شود.


در قطر چگونه می‌توانم لباس بپوشم؟

زنان غیرقطری در این کشور ملزم به پوشیدن عبا و لباس‌های کاملا پوشیده نیستند و لازم نیست موهای خود را کاملا بپوشانند؛ ولی شانه‌های شما باید پوشیده باشد و قد لباس شما تا پایین زانو باشد. ولی در هتل‌ها و استراحتگاه‌ها می‌توانید راحت باشید و همانطور که در خانه هستید لباس بپوشید.


چند روز اقامت در قطر برای گشت و گذار کافی است؟

با سه روز اقامت در پایتخت قطر (دوحه) فرصت کافی برای گشت و گذار از بازارهای رنگارنگ و بازدید از موزه‌های جهانی و گذران وقت در صحرا و دریا و بازدید از دیدنی‌های طبیعی و فرهنگی آن خواهید داشت.