معرفی صنایع دستی و سوغات قطر

قطر یک کشور فوق العاده با انبوهی از وسایل منحصر به فردی است که به ندرت در سایر کشورها دیده می‌شود. درمیان بسیاری از جاهای دیدنی قطر، از مراکز خرید لوکس و گران‌قیمت که انواع برندهای بین المللی را ارائه می‌دهند تا بازارهای سنتی، وقتی صحبت از خرید سوغاتی به میان می‌آید، بازارهای سنتی حرف اول را می‌زنند. بازار سنتی سوق واقف در دوحه قطر اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سنتی قطر است.

از صنایع دستی گرفته تا منسوجات و ادویه‌های محلی و عطر، همه را در بازار سوق واقف می توانید پیدا کنید. جالب است بدانید که چانه زنی در هنگام خرید از فرهنگ خرید این کشور محسوب می‌شود. در این مطلب از قاصدک 24 قصد داریم چند نمونه از بهترین سوغاتی‌های قطر را که می‌توانید برای دوستان و خانواده خود به خانه ببرید را معرفی کنیم.


سوغات قطر

بهترین سوغاتی کشور قطر


قطر یکی از مقاصد مهم گردشگری در خاورمیانه محسوب می‌شود. این کشور نه تنها با مناظر دیدنی خود از صحرا تا دریا، بلکه با طراحی مدرن موزه ها، آسمان خراش‌های دیدنی، غذاهای لذیذ و خوش طعم و فرهنگ بومی منحصر به فرد خود هر گردشگری را مجاب می‌کند تا اقلامی را به عنوان یادگاری برای خود و یا برای هدیه به دوستان از این گوشه زیبای دنیا تهیه کند. در این مطلب قصد داریم چند مورد از بهترین سوغاتی‌های قطر را باهم بررسی کنیم.


مروارید قطر

طلا، مروارید و جواهرات


قطر ثروتمندترین کشور جهان و بزرگترین تولیدکننده مروارید در جهان است. در قطر مغازه‌های زیادی با جواهرات زیبا از مروارید وجود دارد. علاوه برمروارید، جواهرات دیگری نیز وجود دارند که از طلا، کهربا و مروارید ساخته شده اند. بنابراین اگر دنبال هدیه با ارزش و گران‌قیمت هستید؛ انتخاب یک گوشواره، انگشتر یا دستبند تزیین شده با مروارید قطری یا کهربا، در طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های متنوع، هدیه بسیار مناسبی است. جواهرات قطری را می‌توانید از بازار مرکزی دوحه، بازار سوق یا مرکز خریدهای بزرگ قطر تهیه کنید.


جواهرات قطر

ادویه‌جات و ترشی‌جات


قطر به طور خاص در میان کشورهای خاورمیانه به ادویه‌های باکیفیت و متنوع  معروف است. در سفر به قطر یکی از چیزهایی که توجه شما را به خود جلب می‌کند وجود ادویه‌های رنگارنگ و ترشی‌های متنوع در همه سوپرمارکت‌ها، بازارهای محلی و مغازه‌ها می‌باشد. وجود ادویه‌ها وگیاهان دارویی در بازارها و فروشگاه‌ها با عطر و بوی متنوع و رنگارنگ در بسته بندی‌های متنوع  و یا انباشته شده در سینی‌های بزرگ، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

ادویه‌های قطری از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین اگر علاقمند به آشپزی هستید می‌توانید از این ادویه‌های با کیفیت برای خود تهیه کنید و یا به‌ عنوان سوغاتی قطری، دوستان علاقمند به آشپزی را با آن خوشحال کنید. همچنین می‌توانید به هنگام خرید، مزه یا بو کنید و از فروشنده بخواهید منشا و کاربرد هرکدام از آن‌ها را برایتان توضیح دهد.


ادویه‌های‌ قطری

قهوه جوش عربی


در خاورمیانه برای سالیان زیادی از قهوه جوش عربی یا «قهوه جوش دالا» برای طعم تند قهوه استفاده ‌شده است. قطری‌ها از قدیم برای خوش‌آمد‌گویی به میهمانان خود از قهوه جوش برنجی دالا، برای تهیه قهوه تند خاص خود استفاده می‌کردند. در حال حاضر علاوه بر استفاده کاربردی، به عنوان وسیله‌ای تزیینی و دکوراسیونی نیز استفاده می‌شود. زیرا با سنگ‌های قیمتی وطرح‌های هندسی به زیبایی تزیین شده است.

طراحی زیبا و چشم نواز این قهوه جوش قطری باعث شده است که بسیاری از گردشگران خارجی به‌عنوان هدیه یا یادگاری از این قهوه جوش اصیل و قدیمی خریداری کنند. به هر حال این قهوه جوش زیبا و اصیل میتواند یکی از بهترین سوغاتی های قطر باشد.


قهوه جوش دالا

قلیان تزیین شده


یکی از بهترین سوغاتی‌های قطر، قلیان‌های زیبای قطری، تزیین شده با سنگ‌های خاص و طراحی‌های پر نقش ونقوش آن است. قلیان که نشان دهنده‌ی فرهنگ قطری می‌باشد، بیش از 500 سال است که در همه کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و مکان‌های عمومی دیده می‌شود. قلیان‌های قطری از لحاظ تنوع بصری و طراحی‌های متنوع و زیبا بسیار خیره‌کننده و چشم نواز می‌باشند.

حتی در برخی از موارد در طراحی آن‌ها از سنگ‌های قیمتی و طراحی‌های خاص و پیچیده استفاده شده است. همین ویژگی باعث شده است این قلیان‌ها به یک دکوراسیون غنی در کنج نشیمن خانه‌ها تبدیل شود.


قلیان‌های بازار قطر



چوب یا عطر عود


عطرعود در همه‌ خانه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید قطری بسیار آشناست. در منطقه خاورمیانه عطر عود به طلای‌سیاه نیز معروف است؛ زیرا از درخت آگاروود استخراج می‌شود که یافتن آن بسیار نادر است. در بازارهای قطری عود به شکل‌های مختلفی از چوب خالص گرفته تا شیشه‌های روغن و عطر برای فروش موجود است.


همچنین می‌تواند بهترین سوغاتی قطر برای دوستداران عطر باشد. بوکردن عطر عود در خانه می‌تواند شما را به یاد روزهای شیرین سفر در قطر بیندازد و خاطرات زیبای سفر را برای شما جاودانه می‌کند.



بیشتر بخوانید: شهربازی های قطر؛ تفریحاتی که هرگز از خاطرتان نمی‌رود

لیست صنایع دستی کشور قطر


کشور قطر با بالاترین درآمد سالانه در جهان در صنعت مروارید و طلاسازی و صنایع دستی بسیار غنی می‌باشد. همچنین دارای دیرینه قدیمی در ساخت صنایع دستی شامل منسوجات پیچیده سفالگری و عطرسازی است. بطور کلی می‌توان گفت هنر صنعتگری آنها به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آنها شکل گرفته است.

رسیدن صحرا به دریا قطر را به مرکز تجاری مهمی بین آسیا و اروپا تبدیل کرده است که همه ساله گذرگاه تجار بسیاری ا سراسر جهان می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی از زیباترین و اصیل‌ترین صنایع دستی قطر می‌پردازیم.


پارچه‌های سنتی قطر

پارچه و منسوجات


قطر به دلیل منسوجات و پارچه‌ها، به‌خصوص پارچه‌های سنتی آن بسیار معروف است. «آل سادو» پارچه سنتی قطر است که از موی شتر و بز بافته می‌شود. ریسندگی دستی و بافندگی سنتی «آل سادو» از دوران قدیم تا به حالا در قطر انجام می‌شود. این کار که اغلب فعالیتی زنانه محسوب می‌شود به علت در دسترس بودن مواد خام اولیه در این کشور مانند: پشم گوسفند، موی شتر و بز و پنبه رونق دارد. پارچه‌هایی که با تکنیک «آل سادو» بافته می‌شوند، دارای الگوهای هندسی متنوع و طرح‌های مختلف می‌باشد که معمولا از رنگ‌هایی مانند سیاه، قرمز و سفید در آن استفاده می‌شود. ابزارهایی که برای ریسندگی و بافندگی این هنر زیبا به کار برده می شود را «مگزال»، «ال نول» و «المنشذا» می‌نامند.

پارچه‌ها در قطر بسیار پر نقش و نگار و با کیفیت هستند. در عین حال از قیمت مناسبی هم برخوردار می‌باشند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. همچنین قالیچه‌های دستباف، لباسهای سنتی قطری یا روبالشتی‌هایی که از این پارچه‌ها دوخته شده اند از بهترین صنایع دستی قطر شناخته می‌شوند.

 آل سادو


شال پشمینه


از بهترین سوغاتی‌های قطر می‌توان به شال و روسری‌های پشمینه دست‌ساز هنرمندان قطری اشاره کرد. این شال‌های سنتی که از بهترین و گران‌ترین پشم‌های دنیا به نام ترمه یا پشمینه بافته شده است؛ در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبا،  بسیار باکیفیت، نرم و لطیف می‌باشند. ترمه یا پشمینه بافته شده از پشم بز در منطقه کشمیر است. این شال‌های باارزش و سنتی بسیار کاربردی بوده و شما می‌توانید برای استفاده روزمره چند طرح زیبا از آن را تهیه کنید و یا به‌ عنوان سوغاتی به دوستانتان هدیه دهید.


شال پشمینه قطری

جعبه های چوبی زینتی


اگر در بازارهای قطر قدم بگذارید درمیان انبوه وسایل سنتی دست ساز و زیبا، جعبه‌های چوبی کوچک وبزرگ در طرح‌ها و اندازه های متنوع، حتما توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این جعبه های چوبی کاربردی و دست‌ساز می‌تواند به‌ عنوان یک سوغاتی وهدیه زینتی برای عزیزانتان باشد. جعبه های چوبی سنتی، ساخته شده در نقش‌ها وطرح‌های هندسی و پیچیده برای نگهداری طلا، جواهرات و زیورآلات بسیار مناسب می‌باشد. اگر شما قصد خرید یکی از آن‌ها را داشته باشید؛ می‌توانید از بازار سوق واقف در قطر یا مرکز خرید سیتی سنتر دوحه تهیه نمایید. همچنین خرید لحظه آخری را می‌توان در فرودگاه بین‌المللی حمد بدون عوارض گمرکی قطر انجام داد.

 

جعبه های چوبی دست ساز قطری

 

ساخت سفال


صنعت سفال و سفال‌گری در کشور قطر، پیشینه قدیمی دارد و در میان صنایع سنتی در قطر سفال‌گری یکی از محبوبترین صنایع‌دستی شناخته می‌شود. در گذشته ظروف سفالی برای نگهداری موادغذایی، ذخیره آب و پخت و پز ضرورت بسیاری داشت. درحال حاضر نیز ظروف سفالی و چینی دست‌ساز بدلیل تنوع طراحی و نقوش زیبای حکاکی شده بر روی آن‌ها و هنری که در طراحی آن خرج شده است؛ بسیار ارزشمند است و طرفداران خاص خود را دارد. هرکدام از این ظروف که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند، اسم خاص خود را دارند. مثلا «جوهلا» ظرفی است که برای نگهداری غذا استفاده می‌شود. «بق» یا «قرشا» که برای نگهداری آب و «برمه» یک دیگ سفالی است که برای پخت و پز به‌ کار برده می‌شود.

 

کنده کاری روی گچ


یک تکنیک تزیینی که در اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس، به‌خصوص برای تزیین نماهای درون و بیرون ساختمان‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ تکنیک کنده‌کاری بر روی گچ است. گچ که در قطر به‌صورت محلی تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی این منطقه دارد؛ استفاده بسیاری در این کشور دارد. از گچ تراشیده شده برای تزیین کاخ‌ها، نمای مساجد و خانه‌های‌ مرفه قطر استفاده می‌شود. علاوه بر این همچنین بسیاری از قاب درها و پنجره‌ها را با استفاده از گچ بری تزیین می‌کنند. حتی در برخی موارد در عرض دیوار، تاقچه‌ها و قفسه‌هایی از گچ ساخته می‌شود که برای نگهداری اشیا با ارزش استفاده می‌شود. برخی اشیا کوچک مانند دستگاه بخور نیز به صورت سنتی از گچ ساخته می‌شوند.


هنر نقش حنا روی بدن


حنا یک رنگ طبیعی قهوه‌ای مایل به قرمز حاصل از پودر برگ‌ها، قرن‌ها است که به عنوان بساط آرایشی و زیبایی توسط زنان قطری مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه نیز برای تزیین پوست و ایجاد نقش و نقوش و طراحی‌های زیبا بر روی پوست، از نقش حنا روی بدن استفاده می‌کنند. بیشترین استفاده از حنا برای شرکت در مراسم‌های خاص مانند عروسی و جشن و اعیاد می‌باشد. ولی در روزهای معمولی هم قطری‌ها برای رنگ کردن طبیعی مو و درمان موهای آسیب دیده و یا برای جلوگیری از ریزش مو از آن استفاده می‌کنند.


نقش حنا روی بدن
جمع بندی

قطر که یکی از ثروتمندترین و توریستی‌ترین کشورهای خاورمیانه می‌باشد دارای جاذبه های‌ توریستی بسیار زیادی است که همه ساله مقصد گردشگران زیادی از سراسر جهان می‌باشد. با توجه به اینکه امسال کشور قطر، میزبان بازی‌های جام جهانی فیفا 2022 است، بطور حتمی مقصد بسیاری از تورهای جام جهانی قطر از ایران و سراسر دنیا نیز خواهد بود.با توجه به آب و هوای گرم و خشک قطر، برای انتخاب بهترین فصل برای سفر به این کشور راهنمای سفر به قطر را مطالعه کنید.

در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین سوغاتی‌های قطر و زیباترین صنایع‌دستی قطر را برای کسانیکه قصد مسافرت به این کشور شگفت انگیز را دارند آماده کنیم تا بهترین سوغاتی‌های قطر را شناخته و تهیه نمایند. اگر شماهم کشور قطر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید برای تهیه آنلاین بلیط از خدمات  شرکت هواپیمایی قطر (Qatar Airways)،  نیز استفاده نمایید.


سوالات متداول در مورد سوغات قطر

 آیا خرید در قطر ارزان است؟

با اینکه مراکز خرید در قطر گران هستند ولی نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه مانند همسایه ثروتمند قطر ینی امارات متحده عربی ارزان‌تر می‌باشد.


آیا برای خرید در قطر باید مالیات بدهیم؟

کشور قطر بهشت دوستداران خریداست. زیرا قطر کشوری معاف از مالیات بوده و نامحدود می‌توانید خرید کنید.


قطر برای خرید طلا ارزان است؟

در قطر می‌توانید با نرخ تقریبا پایین‌تری نسبت به سایر کشورها طلا بخرید. زیرا معاف از مالیات است و از نظر کیفیت و اصالت نیز خالص تر و بهتر است.


غذای معروف قطرچیست؟

«مجبوس» غذای ملی قطر است که در سفر به دوحه باید آنرا امتحان کنید. این غذا معمولا با گوشت بره یا مرغ  به آرامی پخت می‌شود و به همراه برنج و سالاد در کنار سس گوجه فرنگی خانگی سرو می‌شود.