راهنمای سفر با خودرو شخصی

سفر با هواپیما و قطار جذابیت‌ها و مزایای خود را دارد اما سفر با ماشین شخصی یک ماجراجویی تمام عیار است! در این روش، لذت سفر تنها به جاذبه‌های مقصد محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از زیبایی‌های مسیر نیز دیدن کنید؛ هر مکان که اراده کردید از ماشین پیاده شوید و مسافرت را کاملا مطابق میل خود جلو ببرید. البته به خاطر داشته باشید سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور چالش‌های مختلفی دارد که در صورت عدم رعایت دچار مشکل خواهید شد. مثلا اگر ندانید مدارک لازم برای عبور از مرز چه مواردی هستند یا چه هزینه‌ای برای عوارض خروج از کشور نیاز است، به دردسرهای فراوانی می‌افتید و رضایت کافی از لحظات خود نخواهید داشت. پس با قاصدک 24 در این مطلب همراه شوید تا سفری ماجراجویانه با خودرو آغاز کنیم و با صفر تا صد آن آشنا شویم.

راهنمای سفر با ماشین شخصی

راهنمای سفر با ماشین شخصی


قبل از اینکه نحوه سفر با ماشین شخصی را معرفی کنیم، بهتر است چک لیست کاملی از مواردی که باید آن‌ها را بررسی کنید، ارائه دهیم:

  1. جمع آوری مدارک لازم برای عبور از مرز
  2. پرداخت هزینه‌های  لازم برای سفر با ماشین شخصی
  3. آگاهی از نکات مهم در سفرهای جاده‌ای
  4. به همراه داشتن وسایل موردنیاز
  5. اطلاع از کشورهای مجاز در سفر خارجی با خودرو

با بررسی و انجام این 5 مورد به راحتی خواهید توانست جهانگردی خود را با ماشین آغاز نمایید و بدون هیچ دردسری از مرز عبور کنید. در ادامه با تک تک این موارد آشنا خواهیم شد.

مدارک لازم برای عبور از مرز با ماشین


اولین موردی که در چک لیست قرار دادیم، مدارک لازم برای سفر با ماشین شخصی می‌باشد. اهمیت این موضوع به قدری بسیار است که با رعایت تمامی آن‌ها نصف مسیر را خواهید رفت. توجه نمایید مدارک زیر تنها مدارک مربوط به ماشین نیستند و تمامی مواردی که در مسافرت با ماشین شخصی باید همراه داشته باشید را پوشش می‌دهند: کارت شناسایی، پاسپورت، ویزا (با توجه به مقصد) ، رسید عوارض خروج از کشور، پلاک و گواهینامه بین‌المللی، بیمه بین المللی خودرو، دفترچه بین المللی خودرو، کاپوتاژ، گواهینامه ملی، دفترچه مالکیت خودرو، کارت ماشین (ترجمه تمامی مدارک الزامی است.)

مدارک لازم برای عبور از مرز رازی

پاسپورت یا گذرنامه


تفاوتی ندارد که با خرید بلیط هواپیما سفر کنید یا خودروی شخصی را انتخاب نمایید؛ در نهایت باید برای دریافت پاسپورت خود اقدام کنید. برای این کار موظف هستید مدارک زیر را جمع آوری کرده و به دفاتر پلیس 10+ تحویل دهید. گذرنامه پس از حداکثر ده روز صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت بانوان:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی (در صورت عدم وجود ارائه تاییدیه ثبت احوال الزامی است.)
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • اجازه خروج همسر (در صورت تاهل، بانوان مقیم خارج از کشور و خانم‌هایی که همسر آن‌ها تابعیت ایرانی ندارند، اجازه همسر ضروری نیست.)
  • ارائه اصل گواهی فوت همسر (در صورت فوت همسر، اگر به گواهی دسترسی نداشتید می‌توانید اصل شناسنامه باطل شده همسر را ارائه دهید.)
  • ارائه اصل طلاق‌نامه (در صورت طلاق)

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت آقایان:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی (در صورت عدم وجود ارائه تاییدیه ثبت احوال الزامی است.)
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • ارائه اصل کارت پایان خدمت (در صورت معافیت ارائه اصل مدرک آن الزامی است. همچنین می‌توانید تاییدیه یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه را ارائه دهید. آقایان بالای 50 سال نیازی به ارائه این مدارک ندارند.)
  • ارائه مدارک اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه عمومی (برای دانشجویان و دانش آموزان)

*توجه نمایید برای سفر با ماشین شخصی ارائه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار الزامی است. (اگر در گذشته پاسپورت دریافت کرده‌اید و هنوز کمی از اعتبار آن مانده است، می‌بایست برای دریافت پاسپورت جدید، اصل آن را نیز همراه داشته باشید.)
*توجه نمایید در مدارک آقایان، کارت‌های پایان خدمت قدیمی مورد تایید نیستند و فقط باید کارت‌های هوشمند یا مدارک معافیت هوشمند ارائه شوند. (اگر برای تعویض یا هوشمندسازی اقدام کرده‌اید و در زمان دریافت پاسپورت به آن دسترسی ندارید، می‌توانید برگه ثبت درخواست مربوطه را تحویل دهید.)

پرداخت عوارض خروج از کشور


عوارض خروج از کشور
به هزینه‌ای گفته می‌شود که شما باید در حین ترک کشور پرداخت کنید. این مبلغ هر ساله توسط وزارت اقتصاد اعلام شده و برای تمامی سفرهای هوایی و زمینی ضرورت دارد. بنابراین اگر قصد سفر با ماشین شخصی و پرداخت عوارض خروج ماشین از کشور را دارید، باید به سامانه پرداخت الکترونیک سداد یا اپلیکیشن ایوا مراجعه کنید و هزینه مربوطه را پرداخت نمایید. به همراه داشتن این رسید در عبور از مرز الزامی است.

پلاک و گواهینامه بین‌المللی


برای اینکه بتوانید در خارج از کشور هم مانند ایران به راحتی رانندگی کنید و با خودروی خود در اقصی نقاط جهان تردد کنید، می‌بایست گواهینامه بین‌المللی (IDP) داشته باشید. برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی می‌بایست به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تهران مراجعه کنید. سپس مدارک زیر را تحویل دهید تا گواهینامه شما صادر شود. این گواهینامه در اعتبار یک یا سه ساله صادر خواهد شد و به شما مجوز رانندگی در ۱۹۶ کشور خواهد داد. توصیه می‌کنیم قبل از مسافرت با ماشین شخصی و گرفتن گواهینامه، از کشور مقصد اطمینان حاصل پیدا کنید که گواهینامه شما را معتبر می‌داند. چرا که برخی کشورها مانند امارات قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به سایرین دارند. برای اجاره ماشین در ترکیه نیز می‌توانید از قاصدک 24 استفاده کنید.

دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی:

  • اصل پاسپورت
  • یک قطعه عکس تمام رخ 4*3
  • اصل گواهینامه ملی (پایه سه) با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز (برای گواهینامه بین‌المللی یک ساله)
  • اصل گواهینامه ملی (پایه سه) با اعتبار حداقل سه سال (برای گواهینامه بین‌المللی سه ساله)
  • تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی

برای دریافت پلاک بین‌المللی نیز می‌بایست همین مدارک را جمع آوری کنید و به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تهران ارائه دهید. فقط توجه داشته باشید با این پلاک در ایران تردد نکنید؛ زیرا مشمول جریمه خواهید شد. در هنگام صدور پلاک، دفترچه مالکیت بین المللی خودرو نیز به شما تعلق خواهد گرفت.
*توجه داشته باشید امکان دریافت حضوری گواهینامه بین‌المللی و پلاک بین‌المللی در شهرستان وجود ندارد و لازمه صدور آن مراجعه به سازمان گفته شده در تهران است. البته شما می‌توانید گواهینامه بین‌المللی به صورت اینترنتی را از سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران دریافت کنید.

بیمه بین المللی خودرو


بیمه بین المللی خودرو همان بیمه کارت سبز ماشین است که برای سفرهای خارجی الزامی شناخته می‌شود. با داشتن این بیمه همانند بیمه مسافرتی می‌توانید تا حد زیادی از خسارات و زیان‌های مالی را پرداخت کنید. این بیمه تفاوتی با بیمه شخص ثالث ندارد و تنها تفاوت آن این است که برای استفاده در خارج از کشور صادر می‌شود. پس اگر قصد دارید سفر با ماشین شخصی به کشورهای خارجی را تجربه کنید، به دفاتر بیمه بروید و با ارائه مدارک (اصل پاسپورت با کپی، اصل گواهی نامه بین المللی) بیمه بین المللی خودرو خود را دریافت کنید.

کاپوتاژ ماشین


کاپوتاژ (cabotage) همان مجوز خروج ماشین از کشور که دریافت آن نیازمند ارائه برخی مدارک و پرداخت هزینه است. مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو:

  • گواهینامه بین‌المللی
  • پلاک بین‌المللی
  • پاسپورت و یک قطعه عکس 3 * 4
  • گواهینامه ملی
  • آوردن خودرو به نمایندگی مربوطه
  • کارت ماشین
  • بیمه خودرو
  • دفترچه مالکیت ماشین و برگ سبز خودرو

برای تهیه کاپوتاژ خودرو ابتدا باید مدارک بالا را جمع آوری کنید. سپس به اداره گمرک بروید و با ارائه مدارک، پروانه خروج موقت از کشور را برای خودروی خود دریافت نمایید. همچنین از آنجایی که مدت زمان اعتبار کاپوتاژ یک ساله است؛ می‌بایست پس از پایان اعتبار آن را باطل کنید تا مشمول جریمه نشوید.

چگونگی کاپوتاژ خودرو
در پاسخ به پرسش پرتکرار «چه ماشین هایی کاپوتاژ می شوند؟» باید بگوییم معمولا تمامی خودروها بدون هیچ مشکلی کاپوتاژ می‌شوند و تنها خودروهای بسیار قدیمی موظف هستند قبل از هر کاری مجوز سازمان میراث فرهنگی را دریافت کنند.

هزینه های مسافرت با ماشین شخصی به خارج از کشور


در بخش قبل با مدارک لازم برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور آشنا شدیم. اکنون به هزینه‌ای که برای تک تک آن‌ها می‌بایست در سال 1401 پرداخت کنید را شرح می‌دهیم.

هزینه مسافرت با ماشین شخصی

بنزین: هزینه بنزین در سال 1401 سهمیه‌ای لیتری 1500 تومان است و نرخ آزاد 3000 تومان می‌باشد.
پاسپورت: هزینه دریافت پاسپورت در سال 1401 به مبلغ 204 هزار تومان است. برای تمدید یا تعویض پاسپورت نیز باید 120 هزار تومان پرداخت کنید.
عوارض خروج از کشور: هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1401 برای اولین سفر 400 هزار تومان، دومین سفر 600 هزار تومان و سومین سفر 800 هزار تومان است. عوارض خروج از مرز زمینی برای عتبات عالیات در سفرهای اول تا سوم به مبلغ 125 هزار تومان، 150 هزار تومان و 15 هزار تومان دریافت می‌شود.
کاپوتاژ ماشین: هزینه کاپوتاژ خودرو سال 1401 از 400 تا 800 هزار تومان متغیر است.
گواهینامه بین‌المللی: قیمت گواهینامه بین‌المللی یک ساله 109 هزار تومان و هزینه آن برای اعتبار سه ساله به مبلغ 335 هزار تومان است. هزینه ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو برای عبور از مرز به مبلغ 141 هزار تومان می‌باشد و این هزینه برای دریافت گواهینامه سه ساله 414 هزار تومان ارائه شده است.
پلاک بین‌المللی: قیمت پلاک ترانزیت خودرو بین المللی به مبلغ 452 هزار تومان می‌باشد.
دفترچه مالکیت: هزینه دفترچه مالکیت خودرو به مبلغ 130 هزار تومان است.
بیمه بین‌المللی: هزینه بیمه بین‌المللی خودرو متغیر بوده و به عواملِ مدت زمان اقامت در کشور خارجی، نوع خودرو، سقف پوشش و میزان تعهد کشور موردنظر بستگی دارد.

نکات مهم برای سفر با خودرو شخصی


تا اینجای مطلب با صفر تا صد راهنمای سفر با ماشین شخصی آشنا شدیم. تنها نکاتی که باقی می‌مانند، توجه به شرایط فنی خودرو، آب و هوا، قوانین رانندگی و مواردی از این دست هستند که بررسی آن‌ها قبل از مسافرت ضروری است. در ادامه اشاره‌ای به مهم‌ترین نکات در سفر با خودروی شخصی خواهیم داشت.

چک لیست وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی

وضعیت فنی خودرو را بررسی کنید


بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها جمع آوری مدارک و پرداخت هزینه‌ها کافی است تا سفر با ماشین را آغاز کنند. در صورتی که توجه به وضعیت فنی خودرو از همه چیز مهم‌تر است. بنابراین برای داشتن سفری سالم و بی‌دغدغه حتما لاستیک‌ها، موتور، نور ماشین، باک، ترمز، رادیاتور، باتری و.... را چک کنید و در صورت نیاز تعویض نمایید.

به شرایط آب و هوایی در جاده دقت کنید


قطعا جاده‌ای لغزنده، مسیری برفی و بارانی و بادهای آزاردهنده چیزهایی نیستند که در سفر به دنبال آن باشید. پس برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، آب و هوای جاده را بررسی کنید و در شرایط مناسب سفر خود را آغاز نمایید. اگر در زمستان سفر می‌کنید، حتما زنجیر چرخ و لاستیک زاپاس همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی را همراه داشته باشید


لیست وسایل ضروری در سفر با ماشین شخصی که توصیه می‌کنیم همراه خود داشته باشید:

  • کابل کشی، تایرسنج، طناب، چراغ قوه، چاقوی مفید
  • خوراکی، آدامس، آب آشامیدنی، قرص مسکن
  • چسب زخم، باند، قیچی، پنبه الکلی کرم ضدآفتاب
  • وسایل سرگرمی همچون فلش یا سی دی آهنگ، کتاب، هنذفری بازی
  • پوشاک مناسب با آب و هوا و وسایل خواب مانند بالشت و پتو
  • مدارک
  • شارژر و پاوربانک
  •  جی پی اس یا نقشه

از قوانین رانندگی در کشور مقصد مطلع باشید


در نهایت توصیه می‌کنیم نگاهی به قوانین رانندگی در کشور موردنظر بیاندازید سپس راهی ماجراجویی خود شوید. زیرا در برخی از کشورها مانند امارات و قطر قوانین به ویژه برای توریست‌ها سخت‌گیرانه هستند. پس برای جلوگیری از جریمه شدن در سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهید.
فراموش نکنید برای خرید انواع خدمات سفر مانند بلیط، بیمه، ویزا و رزرو هتل، قاصدک 24 در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود. سفر به خیر و سلامت!