سفر به دهکده بابانوئل

در سال 1927 فنلاندی‌ها ادعا کردند که محل کار بابانوئل را کشف کرده‌اند! این خبر دستمایه داستان‌های زیادی در مورد بابانوئل شده است. تقریبا کسی هم نیست که داستان بابانوئل را نشنیده باشد؛ مردی بذله گو و خوش‌رو در لباس قرمز که به هنگام کریسمس برای بچه‌ها هدیه می‌آورد. اما اینکه چگونه شهری کوچک در نزدیکی مدار شمالگان در فنلاند به عنوان زادگاه اصلی بابانوئل شناخته شده است، روایتی‌ست که قاصدک 24 در این مطلب به نقل آن می‌پردازد.


بابانوئل از کجا آمده است؟ تاریخچه بابانوئل 


بر اساس برخی روایات تاریخی بابانوئل یک اسقف قرن سوم میلادی ساکن ترکیه بوده که به خاطر بخشش پنهانی ارث و میراث فراوان خود شناخته شده است. مهربانی‌های گاه و بیگاه این اسقف از نظرها پنهان نبوده و همین نیز باعث شد تا در زمان مرگش در تاریخ ششم دسامبر، تقدس و گرامیداشتی در سطح جهانی به او تعلق بگیرد.

بابانوئل


اما داستان این اسقف مهربان که نیکلاس مقدس لقب گرفته بود، بعدها توسط مهاجران آلمانی به آمریکا برده شد؛ جایی که Sinterklaas (به زبان آلمانی) با تصویری که ما امروز به عنوان سانتا یا بابانوئل می شناسیم، تطبیق داده شده و مورد استفاده قرار گرفت. تصویری هم که در مجله هارپرز در سال 1866 میلادی به چاپ رسید، این افسانه را که خانه اصلی بابانوئل در قطب شمال بوده است، تقویت می‌کند.

خونه بابانوئل


داستان از این قرار بود که در سال 1927 یک مجری برنامه های رادیویی فنلاندی به نام مارکوس روتیو که به عمو مارکوس معروف بود، در برنامه زنده‌ای ادعا کرد که محل کار و خانه بابانوئل در رووانیمی (Rovaniemi) در فنلاند کشف شده است. مسئولان استان لاپلند فنلاند هم دهه‌ها بعد برای جذب توریست‌ها خود را «سرزمین بابانوئل» لقب دادند. پس از آن دهکده بابانوئل نیز درست در بیرون رووانیمی در سال 1986 افتتاح شد.

دهکده بابانوئل



دهکده بابانوئل در فنلاند


عالاوه بر لاپلند، جاهای دیگری هم وجود دارند که تا کنون ادعا کرده اند که زادگاه بابانوئل بوده‌اند. برای نمونه شهر کورواتونتوری (Korvatunturi) در فنلاند نیز ادعا کرده که زادگاه اصلی بابانوئل است و رووانیمی تنها برای جذب توریست به وجود آمده است. کلیسای سنت نیکلاس در دمره ترکیه هم مدعی است که تابوت سنگی وی در این کلیسا است؛ البته این کلیسا می‌گوید اثری از استخوان‌های بابانوئل در این تابوت نیست! علی رغم تمام این داستان‌هایی که در مورد زادگاه بابانوئل وجود دارد، داستان رووانیمی کاملا متفاوت است. چرا که در آن مردی که به عنوان بابانوئل شناخته شده، واقعی است و توریست‌ها حتی می‌توانند در تمام طول سال هم او را از نزدیک ببینند.

دهکده بابانوئل در فنلاند


در رووانیمی کریسمس در تمام طول سال جریان دارد، خانواده‌ها پس از دیدن بابانوئل می‌توانند در رستوران‌ها و کافه‌های ساخته از یخ به صرف غذا بپردازند. بچه‌ها هم می‌توانند با اسکی‌های چوبی سنتی از مدار شمالگان عبور کنند. باید بدانید که این منطقه بر خلاف قطب شمال، بخشی از زیستگاه طبیعی گوزن‌های شمالی هم به شمار می‌رود.

تاریخچه بابانوئل


از سوی دیگر اداره پست اصلی بابانوئل با تمبر ویژه خود که نقش مدار شمالگان را بر خود دارد، در سال گذشته در حدود نیم میلیون نامه دریافت کرده است. البته به نظر می‌رسد این رقم بسیار بیشتر باشد؛ چرا که اداره‌های پست در سراسر جهان سیستم‌های مخصوص به خود را دارند که به اداره نامه‌هایی می‌پردازند که برای بابانوئل نوشته می‌شوند. بابانوئل ساکن شهر رووانیمی نه تنها در طول سال بلکه در هنگام کریسمس بیش از 18 میلیون نامه از 199 کشور مختلف دریافت کرده؛ یعنی 32 هزار نامه در هر روز که بیشتر نامه‌ها هم از کشور چین بودند.

به نظر می‌رسد اگر قرار باشد که بابانوئل به نامه‌ها جواب دهد، برای هر فرد بیش از 10 دلار هزینه خواهد داشت. البته دیدن بابانوئل رایگان است، اما توریست‌ها اجازه گرفتن عکس یا فیلم را ندارند. در فصل‌های شلوغ سال مانند نوامبر تا مارس حتی قیمت‌ها به بیش از 200 دلار هم می‌رسند.

بابانوئل کیست


تا اینجا هیچ آمار دقیقی وجود ندارد که نشان دهد که چه تعداد از گردشگران از بابانوئل دیدار می‌کنند. با این حال او در شلوغ‌ترین روزهای سال با هزاران نفر ملاقات می‌کند. در سال گذشته 520 هزار نفر از دهکده بابانوئل بازدید کرده‌اند. بسیاری از متصدیان تور پرواز چارتری فصلی به رووانیمی را به ویژه در طول کریسمس و فصل زمستان در اختیار مسافران قرار می‌دهند. شما می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما سیسمتی و چارتری به مقصد فنلاند از قاصدک 24 کمک بگیرید.