همه چیز در مورد کشور نروژ

نروژ کشوری که مردمش طعم شیرین رفاه را چشیده‌اند و طبیعت زیبایش در میان کشورهای اسکاندیناوی شهره است، یک پادشاهی مشروطه است که منابع سرشار نفت خام و گاز طبیعی، ثروت بیشماری را نصیب آن کرده است. اما این تنها بخشی از واقعیت‌های سرزمین باستانی وایکینگ‌هاست. اگر به دانستن حقایق جالب نروژ علاقه‌مند هستید، قاصدک 24 را در ادامه دنبال کنید.

حقایق جالب در مورد نروژ



حقایقی جالب درباره نروژ


  • نام اصلی نروژ Kongeriket Norge به معنای پادشاهی نروژ است. هر چند زمانی Nordweg هم نامیده می‌شد که به معنای راه شمالی است. این را هم باید افزود که نماد ملی این کشور شیر است.
  • نروژ در مجموع 323.802 کیلومتر مربع مساحت دارد که شامل جزایر ژان مایان (Jan Mayan)، بووت (Bouvet) و اسوالبارد (Svalbard) می‌شود.

    جنگل های نروژ


    • پرچم نروژ قرمز رنگ بوده و از یک صلیب آبی رنگ با حاشیه‌های سفید تشکیل شده که تا قسمت‌های انتهایی پرچم ادامه پیدا می‌کند. رنگ‌های موجود در پرچم نشانگر اتحادیه‌های سیاسی گذشته این کشور با دانمارک (قرمز و سفید) و سوئد (آبی) هستند.

    پرچم نروژ


    • تنها آتشفشان فعال نروژ، آتشفشان بیرنبرگ (Beerenberg) در ارتفاع 2227 متری از سطح زمین و در جزیره ژان مایان در دریای نروژ قرار گرفته است.
    • اگر در نروژ صاحب تلویزیون باشید، باید سالانه هزینه‌ای به مبلغ 480.66 به عنوان هزینه صدور مجوز پرداخت کنید.
    • مینه سوتا که در آمریکا واقع شده؛ پایتخت نروژی آمریکا نامیده می‌شود و شمار نروژی‌هایی که در این ایالت زندگی می‌کنند از سایر ایالت‌ها بیشتر است.
    طبیعت نروژ


    دانستنی های جالب درباره نروژ


    • از دیگر حقایق جالب در مورد نروژ که باید بدانید: این کشور بزرگ‌ترین صادر کننده ماهی سالمون در جهان است.
    • نروژ عضو غیر رسمی اتحادیه اروپا است که از طریق رفراندوم در نوامبر 1994 به آن پیوسته است. ضمن اینکه نروژ یکی از کشورهای مؤسس سازمان ملل در سال 1945 می‌باشد و نخستین دبیرکل سازمان ملل نیز وزیرخارجه نروژ بود.
    • بر طبق گزارش جهانی شاخص صلح در سال 2013، نروژ یکی از صلح آمیزترین کشورهای جهان است و در رتبه 11 از 162 کشور قرار گرفته است.
    • نروژ دو زبان رسمی دارد: ریکسمال (Riksmal) یا زبان کتابی که در حقیقت شکل تعدیل شده زبان باستانی نروژی-دانمارکی است که از روزهای سلطه دانمارکی ها بر این کشور به جای مانده است. دیگری لَندسمال (Landsmal) که در طول جنبش ملی گرایی در قرن نوزدهم در این کشور توسعه پیدا کرده و بر اساس گویش‌های قدیمی نروژ است که از گذشته منتقل شده است. البته ریکسمال زبان رایج در نروژ است.
    • سامی‌ها تقریبا 1 درصد جمعیت نروژ را تشکیل می‌دهند. سامی‌ها قومی باستانی با زبان و فرهنگ خاص خود هستند. نیمی از جمعیت 700 هزار نفری سامی‌ها در نروژ زندگی می‌کنند.
    • در سال 1990 نروژ یک ایستگاه تحقیقاتی به نام ترول (Troll) را در قطب جنوب تأسیس کرد.

              درباره نروژ


              • از دیگر دانستنی های کشور نروژ این است که جزیره بووت که در جزیره اطلس جنوبی واقع شده، دورافتاده‌ترین جزیره روی زمین است. نروژ از سال 1929 به صورت رسمی کنترل این جزیره غیر مسکونی را بر عهده گرفته است. از سال نروژ نروز یک ایستگاه هواشناسی خودکار را در این منطقه نصب کرده و در حال مطالعه بر روی راهکارهای مربوط به تغذیه و توزیع خوک‌های آبی و پنگوئن‌ها در این جزیره است.
              جزیره بووت



              دیگر حقایق جالب کشور نروژ


              • سرویس پست نروژ در سال 1647 تأسیس شد و نخستین تمبر نروژی نیز در سال 1855 چاپ شد. امروزه در نروژ 2640 اداره پست وجود دارد.
              • از حقایق جالب درباره نروژ این است که خانه یکی از مشهورترین کارخانه‌های شکلات سازی دنیا به نام Freia در این کشور قرار دارد. فریا در کتاب نویسنده نروژی-آمریکایی؛ رولد دال (Roald Dahl) با نام چارلی و کارخانه شکلات سازی از آن یاد شده است. ضمن اینکه گفته می‌شود شکلات‌های فریا یکی از منابع اصلی خوراک برای رولد آموندسن؛ کاوشگر نروزی؛ در سفر او به سوی قطب جنوب بوده‌اند. آموندسن پرچم نروژ را در قطب جنوب در سال 1911 به عنوان نخستین مردی که قدم به آن گذاشت، برافراشت.

                کارخانه شکلات سازی نروژ


                • نروژ نزدیک به 332 مدال در بازی‌های المپیک زمستانی از سال 1924 برنده شده که بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. همچنین اسکی بازی به نام آله اِینار با 13 مدال دارنده بیشترین میزان مدال از بازی‌های المپیک زمستانی می‌باشد. نروژ همچنین دو بار میزبان این بازی‌ها بوده؛ اسلو در سال 1952 و لیلهامر در سال 1988.

                المپیک زمستانی نروژ


                • قهوه 280 سال پیش وارد نروژ شد اما تا سال‌های 1870 میلادی مورد پذیرش و استقبال مردم این کشور قرار نگرفت. جالب اینکه امروزه نروژی‌ها در بین بزرگ‌ترین مصرف کنندگان قهوه در جهان به ازای هر فرد جای گرفته‌اند.
                • از دیگر دانستنی های جالب درباره نروژ این است که نروژی‌ها بیشتر از هر مردم دیگری در جهان کتاب می‌خوانند. مردم نروژ به طور متوسط 76 دلار در سال برای کتاب هزینه می‌کنند. همچنین سالانه بیش از 2000 عنوان کتاب در نروژ به چاپ می‌رسد.
                • نروژ بالاترین قیمت بنزین را در دنیا دارد؛ هر گالن معادل 9.79 دلار قیمت دارد؛ علی رغم اینکه این کشور یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در جهان است.


                  سوغات نروژ

                  حال که با حقایق جالبی در مورد نروژ آشنا شدید، برای اطلاعات بیشتر در خصوص سایر کشورها می‌توانید مطلب «حقایق جالب در مورد عربستان» را از وبلاگ قاصدک 24 مطالعه کنید.