حقایقی جالب در مورد عربستان

عربستان سعودی که یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان شناخته می‌شود، با داشتن طلای سیاه کشوری ثروتمند است. این کشور که در دل خاورمیانه و شبه جزیره عربستان آرام گرفته، مهد تمدن‌های باستانی بیشماری بوده و ردپای انسان‌های نخستین در آن به چشم می‌خورد. پس برای داشتن سفری پرماجرا به عربستان با قاصدک 24 همراه شوید تا نگاهی به سرزمین بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه بیندازیم.

حقایقی جالب در مورد عربستان


حقایق جالب درباره عربستان سعودی


  • عربستان سعودی مساحتی نزدیک به 2 میلیون و 149 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و سیزدهمین کشور بزرگ جهان است. عربستان سعودی همچنین بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه بوده که وسعتی برابر با اروپای غربی و یک چهارم ایالات متحده آمریکا دارد. عنوان رسمی پادشاه عربستان نیز خادمین حرمین شریفین است. شاه سلمان بن عبدالعزیز از سال 2015 پادشاه عربستان بوده است.
  • ساخت برج سلطنتی عربستان سعودی در سال 2014 آغاز شده است. این برج جدید که قرار است بلندترین ساختمان جهان باشد، نزدیک به 1 کیلومتر ارتفاع داشته و از هتل برج خلیفه در دوبی که 183 متر ارتفاع دارد، هم فراتر خواهد رفت.

حقایقی در مورد عربستان


  • یکی از حقایق جالب در مورد عربستان که باید بدانید: عربستان بزرگ‌ترین کشور جهان است که رودخانه ندارد. به علاوه شبه جزیره عربستان بزرگ‌ترین شبه جزیره دنیا به شمار می‌رود. 95 درصد از وسعت عربستان سعودی را مناطق بیابانی یا نیمه بیابانی تشکیل می دهد.

درباره عربستان


  • بر مبنای گزارش بانک جهانی در سال 2000، عربستان سعودی به همراه مالزی، تایلند و آفریقای جنوبی خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای رانندگی هستند. عربستان سعودی حتی از بعد اندازه گیری تلفات به ازای هر وسیله نقلیه، وضعیت بدتری نسبت به سایر کشورها دارد.
  • عربستان سعودی در سال 2012، استعمال سیگار را در اداره‌های دولتی و بیشتر اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت شامل ممنوعیت فروش سیگار به کودکان نیز می شود. آمارها نشان می دهد که این کشور چهارمین صادرکننده بزرگ تنباکو در جهان است و سعودی ها روزانه 8 میلیون دلار خرج سیگار می‌کنند.
  • بازار شتر ریاض یکی از بزرگ‌ترین بازارها در جهان است که روزانه نزدیک به 100 نفر شتر می‌فروشد. موتورسواران هم در عربستان سعودی یک ورزش خطرناک اما مهیج به نام اسکی پیاده روی ابداع کرده‌اند که شامل نگه داشتن یک ماشین به حالت تعادل روی یک سمت آن است در حالی که ماشین در حال حرکت است.
عربستان سعودی



      دیگر حقایق در مورد عربستان

      • جالب است بدانید عرب ها به کافی (Coffee) قهوه می‌گویند که به معنای «آنچه از خواب جلوگیری می کند» است. نخستین فروشگاه‌های قهوه احتمالا آن‌هایی بودند که در نیمه قرن پانزدهم تا شانزدهم میلادی در مکه باز شدند.
      • برده‌داری در عربستان سعودی تا سال 1962 ممنوع نشده بود. عربستان سعودی همچنان یک پادشاهی مطلقه است و کشور از سال 1932 تحت حاکمیت خاندان آل سعود بوده است.
      • به لحاظ سنتی غیر مسلمان‌ها نمی‌توانند در مرزهای عربستان سعودی دفن شوند. با این حال دولت در سال 2012 محدودیت های خاکسپاری را تحت شرایط خاصی متوقف کرد.
      • از حقایق جالب عربستان که بین سعودی‌ها مرسوم است این است که می‌گویند وقتی وینستون چرچیل در حال تعیین مرز بین عربستان و اردن بوده، از شدت مشروبات زیاد، سکسکه کرده و دست‌های او دچار لرزش می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا او سهوا چند هزار کیلومتر مربع از زمین‌های نه چندان با ارزش اردن را به عربستان اختصاص دهد. از همین رو این تکه از زمین‌های عربستان امروز در بین عرب ها سکسکه چرچیل نامیده می‌شود.

            اردن


            • در حدود 80 درصد از نیروی کار عربستان را غیر سعودی‌ها تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، مهاجران بیش از 30 درصد جمعیت عربستان سعودی را تشکیل می دهند. با این حال غیر مسلمانان مجاز به داشتن شهروندی این کشور نیستند و مکان‌های زیارتی آن‌ها هم در این کشور اجازه فعالیت ندارد.

            قوانین عربستان


            • در عربستان سعودی برخورد با جادوگری به قدری جدی است که حتی فروش کتاب های هری پاتر هم ممنوع است. از همین رو دولت واحد اقدام ضد جادوگری تشکیل داده که به دستگیری جادوگران و خنثی کردن آثار زیانبار جادوی آن‌ها می پردازد.
            • اسب‌ها همواره نقش مهمی در تاریخ عربستان داشته‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها برای نخستین بار در حدود 4 هزار سال پیش از میلاد در مناطق اوکراین کنونی اهلی شده باشند. اسب‌ها پس از اهلی شدن در سراسر آسیای مرکزی، اروپا و سرزمین‌های عرب پراکنده شدند. اسب های عرب به خاطر ویژگی‌های خاص خود مانند سرعت و استقامت بهترین نژاد اسب بوده و در گسترش امپراتوری اسلامی نقش حیاتی داشته‌اند.

              تاریخ اسب در عربستان


              • در حدود 45 درصد از تولید ناخالص ملی عربستان از نفت حاصل می‌شود که درآمدی نزدیک به 300 میلیارد دلار برای این کشور به همراه می‌آورد؛ رقمی که از مجموع تولید ناخالص ملی عراق، مراکش، تونگا و رواندا بیشتر است. اما این کشور در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، 6 شهر اقتصادی جدید را در دست ساخت دارد. این شهرها قرار است میلیون ها شغل ایجاد کرده و 150 میلیون دلار به درآمد کشور اضافه کنند.
              امیدواریم از لیست حقایق جالب درباره عربستان لذت برده باشید. برای مطالعه سایر مطالب در این زمینه می‌توانید «حقایق جالب در مورد دانمارک» و «حقایق جالب در مورد ژاپن» را از وبلاگ قاصدک 24 مطالعه کنید.