جاهای دیدنی اراک کجاست؟

اگر قصد دارید به اراک سفر کنید یا به دنبال دیدنی‌های جذابی می‌گردید که شما را تشویق به سفر کنند؛ با ما همراه شوید. این شهر تاریخی و قدیمی مملو از آثار گران‌بها و ارزشمند است که هرکدام سرگذشت پرماجرایی در تاریخ دارند. از خانه حسن پور گرفته تا برج شیشه‌ای اراک که زمانی محل اقامت ناصرالدین شاه بود!


خانه تاریخی حسن پور اراک 


جاهای دیدنی اراک کجاست؟


اراک نه تنها پایتخت صنعتی ایران است، بلکه سرزمین فرهنگ و تمدن نیز شناخته می‌شود، جالب است بدانید آثار تاریخی کشف شده در اراک قدمتی چند هزار ساله دارند و خبر از قدمت کهن این شهر می‌دهند. با این وجود گفته می‌شود تاسیس اراک به دوران قاجار برمی‌گردد و توسط یوسف خان گرجی (سپهدار) بنیان‌گذاری شده است.

در دو قرن پیش این منطقه به قلعه سلطان آباد شهرت داشت و در دوران پهلوی به اراک تغییر نام داد. بنابراین تعجبی ندارد آثار تاریخی و دیدنی زیادی در این استان وجود داشته باشند و سفر شما را از فرهنگ و هنر ایرانی غنی و پربار سازند.

اینفوگرافی جاهای دیدنی اراک

 

جاهای دیدنی اراک در بهار


اراک یکی از شهرهای خوش آب و هوای کشور است که به دلیل داشتن جاهای دیدنی جذاب، مسافران زیادی دارد. یکی از بهترین زمان های سفر به این شهر زیبا فصل بهار است در این فصل جاهای دیدنی و طبیعی اراک بسیار تماشایی می شوند. در ادامه چند مورد از جاهای دیدنی اراک در بهار را معرفی خواهیم کرد با ما همراه شوید
.

 

تالاب میقان اراک


تالاب میقان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک در بهار و تابستان است، این منطقه در گذشته با نام نمکزار فراهان نیز یاد می‌شده است و امروزه محل مناسبی برای تفریح به ویژه دوچرخه سواری است. شما می‌توانید از طبیعت سفید و برفی‌گونِ تالاب میقان لذت ببرید و محو کریستال‌های نمک آن شوید.

تالاب میقان اراک در زمستان


جالب است بدانید این نمکزار در زمستان منطقه مناسبی برای مهاجرت پرندگان است و به شما فرصت تماشای پرواز فلامینگوهای صورتی و درناهای گوناگون بر فراز تالاب را می‌دهد.

آدرس و وسعت تالاب میقان اراک

 

وسعت تالاب

25 هزار هکتار

آدرس

استان مرکزی، 15 کیلومتری شرق اراک، جنوب داوود آباد

 

روستای هزاوه اراک


یکی از جاهای سرسبز اراک روستای هزاوه است،  در این روستای سرسبز و کوهستانی باغ‌های گردو، گیلاس و تاکستان‌های فراوانی وجود دارند. در فصل بهار باغ‌های میوه، طبیعت خیره‌کننده و چشمه‌های پرآبی منتظر شما خواهد بود و با آب و هوای پاکیزه خود، سفر لذت‌بخشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 


روستای پلکانی هزاوه محل تولد امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی است.



جالب است بدانید این روستای پلکانی محل تولد امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و قائم‌مقام فراهانی است، شما می‌توانید از خانه پدری امیرکبیر دیدن کنید؛ در کوچه باغ‌های روستا قدم بزنید و از بافت قدیمی و کهن آن لذت ببرید
.


آدرس: استان مرکزی،
18 کیلومتری شمال غرب اراک، دهستان امیریه

 
روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک


اگر علاقمند به طبیعت اطراف اراک هستید؛ کوه‌های هفتاد قله انتخابی بی‌نظیر و فوق‌العاده برایتان خواهد بود. شما می‌توانید پکیج کاملی از بهترین شگفتی‌های طبیعت را در این منطقه پیدا کنید.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله محلات
از ارتفاعات کوه‌های هفتاد قله با چشم‌اندازی شگرف بالا بروید؛ آب و هوای پاکیزه آن را تنفس کنید؛ به دره‌های لته و چکاب بروید و به تماشای چشمه‌های زلال که از دل زمین می‌خروشند بنشینید؛ در دشت‌های سرخاب، قوچک و چال قدیر بگردید و گیاهان دارویی بچینید.

گیاهان دارویی معطر منطقه حفاظت شده هفتاد قله


  • نعناع
  • كاسنی
  • گل گاو زبان
  • شيرين بيان
  • بومادران
  • شنگ
  • ریواس


جالب است بدانید حیوانات وحشی زیادی در منطقه حفاظت شده هفتاد قله زندگی می‌کنند و همواره شکارچیان زیادی را از سرتاسر دنیا به سوی خود می‌کشانند. در گذشته نیز این منطقه خوش آب و هوا تفرجگاه پادشاهان زیادی بوده و امروزه یکی از بهترین مکان های دیدنی اراک در بهار شناخته می‌شود.

کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های کشف شده در هفتاد قله به 62 عدد می‌رسد و قدمت آن‌ها به 4 قرن پیش برمی‌گردد. بنابراین اگر قصد دارید در دل طبیعت ماجراجویی کنید و تجربه شگفت‌‌انگیزی در اراک داشته باشید به هفتاد قله بیایید. این منطقه در قرار دارد.

آدرس و وسعت منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

 

وسعت

98 هزار هکتار

آدرس

استان مرکزی، 25 کیلومتری شمال شرق اراک، 30 کیلومتری شمال خمین، 15 کیلومتری شمال غربی محلات

 

غار سفید خانی اراک


اراک مملو از غارهای جذاب و قدیمی است که شما را به سفری عجیب و متفاوت به دل زمین می‌برد. غار سفید خانی یکی دیگر از جذاب ترین
جاهای دیدنی ایران و از غارهای معروف اراک است که در 18 کیلومتری جنوب اراک قرار دارد.

 


علت نام گذاری غار سفیدخانی، به واقع بودن آن در کوه‌های سفید خانی برمی‌گردد.



علت نام گذاری این غار، واقع بودن آن در کوه‌های سفید خانی برمی‌گردد. در فصل بهار هنوز سفیدی برف‌ها در ارتفاعات به چشم می‌خورند و غار تا نیمه‌ها پر از آب است، همچنین از آنجایی که چشمه چپقلی اراک در همین منطقه قرار دارد؛ توصیه می‌کنیم هر دو را در یک زمان دیدن کنید و ساعاتی را در ارتفاعات سفیدخانی بگذارنید
.


آدرس: استان مرکزی،
18 کیلومتری اراک

 

چشمه چپقلی اراک


اگر در فصل بهار به اراک می‌روید، هرگز از منطقه گردشگری چپقلی غافل نشوید. درختان بلند، محوطه جنگلی، فضای سرسبز، چشمه‌ای خروشان از دل زمین و آب و هوای پاکیزه تمام آن چیزی‌ست که در فصل بهار می‌خواهید. مخصوصا اگر بدانید این چشمه بهشتی خاصیت درمانی فراوانی دارد و مسافران زیادی سالانه برای بازدید از آن به اراک می‌آیند
.

چشمه چپقلی اراک کجاست

تفریحات چشمه چپقلی


  1. آب تنی در رودهای زلال
  2. عکاسی در لاله‌زارهای زیبا
  3. پیاده روی در محوطه سرسبز و تنفس در هوای تازه


خوب است بدانید تنوع گونه‌های گیاهی در این منطقه بسیار زیاد بوده و شامل آویشن، مرزنجوش، استپا و... می‌شوند. در نهایت مقداری از آب چشمه را همراه خود به منزل ببرید و از خواص درمانی و دارویی بی‌شمار آن مانند رفع سنگ کلیه و صفرا بهره‌مند شوید.


آدرس: استان مرکزی، کیلومتر
13 محور بزرگراه اراک – شازند، روستای رباط میل

 

باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک


یکی از مکان های تفریحی اراک باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر این شهر است که تعطیلات عید نوروز بسیار شلوغ می شود، این باغ وحش بیش از
44 گونه جانوری کمیاب را در 490 قفس جای داده است. باغ وحش اراک در جنوب شرقی شهر واقع شده و 32 هکتار وسعت دارد.

حیوانات باغ وحش اراک


  • شیر
  • قوچ
  • مرال
  • خرس قهوه ای
  • گرگ
  • خوک و شغال
  • گربه وحشی
  • کفتار
  • میمون


پارک جنگلی اراک نیز که در کنار باغ وحش واقع شده است در روزهای بهار و تابستان مملو از جمعیت مسافران می شود، این پارک امکانات زیادی برای گذراندن یک پیک نیک را دارد و مکان های مناسبی برای استراحت مسافران در پارک جنگلی تدارک دیده شده است.

امکانات پارک جنگلی اراک


  1. کارتخوان
  2. مکان مناسب برای بانوان و کهنسالان
  3. سرویس بهداشتی
  4. بوفه
  5. آنتن دهی مناسب برای گوشی همراه
  6. پارک بازی کودکان

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با 5 رام از راحت ترین قطارهای ایران برای سفر


 

جاهای دیدنی و تاریخی اراک


در شهر اراک علاوه بر جاهای طبیعی زیبا، مکان های دیدنی و خانه های تاریخی بسیاری وجود دارد که قدمت بسیاری دارند و پشت هر کدام از این بناهای تاریخی سرگذشتی جذاب وجود داشته است.

 

بازار تاریخی اراک


یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک بازار سرپوشیده‌ی آن است که سال تاسیس آن به دوران
1228 هجری قمری برمی‌گردد. در گذشته بازار اراک شامل حجره‌های متنوع، مسجد، کاروانسرا، سقاخانه، مدرسه، آب‌انبار و... می‌شده و امروزه آثار به جا مانده از آن مسجد، سقاخانه و بارانداز است.

جاهای دیدنی در بازار اراک
شما می‌توانید در بازار تاریخی اراک بگردید و در میان تیمچه‌های آن قدم بزنید، سوغات اراک بخرید و از صنایع دستی آن دیدن کنید.

بخش های بازار اراک


  1. سرای مسگرها
  2. کتاب‌فروش‌ها
  3. کرمانشاهی‌ها
  4. پارچه فروش‌ها
  5. جواهرات و زیورآلات
  6. تیمچه نوذری و کاشانی
  7. سرای گلشن و حاج باشی
  8. تیمچه نقشینه

 

مدرسه سپهداری اراک


همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، اراک پر از اماکن دیدنی و قدیمی با سرگذشت‌های پرماجرا است که شما را خواه یا ناخواه به سفری در دل تاریخ می‌برد. در این بخش نیز قصد داریم به سراغ مسجد و مدرسه سپهداری برویم و شما را با یکی از بهترین مناطق دیدنی استان اراک آشنا کنیم. سال ساخت این بنا به دوران قاجاریه و در سال
1228 هجری قمری برمی‌گردد.

 


امام خمینی، گلپایگانی و آیت الله اراکی نیز در مدرسه سپهداری اراک تدریس می‌کردند.



همزمان با تاسیس بازار اراک، مدرسه علمیه سپهداری نیز ساخته شد، در آن زمان از این مدرسه به عنوان مسجد و حوزه علمیه استفاده می‌شد و افراد زیادی برای آموزش‌های مذهبی به آن مراجعه می‌کردند. جالب است بدانید امام خمینی، گلپایگانی و آیت الله اراکی نیز در این محل تدریس می‌کردند و به همین دلیل، امروزه آن را با عنوان مدرسه امام خمینی (ره) نیز می‌شناسند
.

بناهای تاریخی اراک


آدرس: اراک، گذر ششم بازار، راسته مسگرها، کوچه شهید نباتی

 

کلیسای مسروپ مقدس اراک


اگر قصد دارید به یکی از جاهای دیدنی اراک استان مرکزی سفر کنید و با محل عبادت ارمنی‌ها آشنا شوید، کلیسای مسروپ بهترین انتخاب خواهد بود. این کلیسا در سال
1914، در خیابان شهید چمران و توسط ارامنه شازند اراک ساخته شد. ساختمان کلیسا از 4 بخشِ تشکیل شده است.

بخش های مختلف کلیسای مسروپ مقدس


  1. تالار اجتماعات
  2. کلیسا
  3. مدرسه ارامنه
  4. محل سکونت کشیش و سرایدار


معماری این منطقه نیز بازیلیک مستطیل شکل بوده و نمای بیرونی آن از آجرهای سفالی کار شده است. شما در کلیسای مسروپ مقدس اراک می‌توانید در محوطه گردش کنید و با یادبود شهدای ارمنی در جنگ تحمیلی آشنا شوید؛ از محراب کلیسا بازدید نمایید و برای تماشای ناقوس آن به بخش غربی بروید
.

 

خانه حسن پور، موزه صنایع دستی اراک


همواره خانه‌های تاریخی با بافت قدیمی و حوض‌های رنگارنگ احساسی دل‌نشین و خاطره‌انگیز در انسان بیدار می‌کنند. احساساتی که خبر از روزهای شلوغ آن خانه با رفت و آمد ساکنانش می‌دهند. خانه تاریخی حسن پور اراک نیز از این قواعد مستثنی نیست و با قدمت صد ساله خود، سرگذشت پرماجرایی دارد.

دیدنی های خانه حسن پور


  • اتاق‌های بی‌شمارش
  • نمایشگاه صنایع دستی اراک
  • آثار چوبی و هنرهای اصیل
  • تماشای آجرکاری‌های قدیمی و کاشی‌کاری‌های اسلیمی
  • گشت و گذار در حیاط وسیع


در دوران قاجار این منطقه برای تجارت فرش توسط حاج علی مشیری ساخته شد و سپس به عنوان مدرسه مجیدی مورد استفاده قرار گرفت. چند سال به مالکیت جواد حسن پور درآمد و به عنوان محلی مسکونی بهره‌برداری شد
. امروزه خانه حسن پور به موزه صنایع دستی اراک تغییر کاربری داده است و شما می‌توانید از جای جای آن دیدن کنید.

آدرس: اراک، خیابان محسنی، گذر سپهداری

 
تصاویر جاهای دیدنی اراک

برج شیشه، عمارت و ارگ حکومتی اراک


محال ممکن است به اراک سفر کنید و نخواهید بدون بازدید از عمارت تاریخی برج شیشه از این شهر خارج شوید. این برج قدیمی و ارزشمند زمانی محل اقامت ناصرالدین شاه بوده و یوسف خان گرجی (سپهدار) نیز در قسمتی از آن سکونت داشته است. این قسمت ها بخش‌هایی از ارگ حکومتی اراک بودند که برای اهداف اداری، نظامی، پذیرایی و غیره استفاده می‌شدند.

عکس برج شیشه اراک

بخش های دیدنی برج شیشه


  • تالار آینه
  • سرداب سرسبز
  • برج قلعه فرنگی
  • حوضخانه
  • اندرون امیر وزیر
  • دیوان خانه


معماری زیبا و پرجلوه‌ی این عمارت به همراه کاشی‌کاری‌های لوزی مانند، هر بازدیدکننده‌ای را غرق در شگفتی می‌کرد و سبب درخشندگی برج می‌شد. بنابراین ارگ حکومتی اراک به برج شیشه شهرت یافت و در سال
1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه امروزه اکثر بنای برج شیشه تخریب شده و تنها آثار به جا مانده از آن شامل منزل سپهدار می‌شود. با این وجود هنوز ارگ حکومتی یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک است و توصیه می‌کنیم در سفر خود از این عمارت تاریخی و مهم در خیابان ادبجو دیدن کنید.

 


بیشتر بخوانید: مهم ترین موزه های ایران


 

جاهای دیدنی اراک در پاییز


اراک شهر سرسبزی است که این سرسبزی در پاییز تغییر رنگ داده و به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز تبدیل می شود. شهر اراک مکان های دیدنی بسیاری برای بازدید در فصل پاییز دارد که در ادامه بعضی از آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

روستای تاریخی انجدان و آرامگاه شاه غریب اراک


سفر به روستای انجدان در پاییز، سفری تفریحی و تاریخی خواهد بود و لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید در کوچه پس کوچه‌های قدیمی این شهر قدم بزنید و با صنایع دستی محلی اراک ، همچنین با اهالی این روستا و آداب و رسوم آنها آشنا شوید.

عکس روستا انجدان
در این گردش توصیه می‌کنیم حتما از آثار منبت کاری و هنرهای گلیم بافی و قالی بافی اهالی روستا دیدن کنید. از دیگر جاهای دیدنی روستای انجدان اراک که بهتر است در لیست خود قرار دهید؛ آرامگاه شاه غریب (بقعه شاه قلندر) و موزه مردم شناسی انجدان هستند.

 


آرامگاه شاه غریب و موزه مردم شناسی از جاهای دیدنی و تاریخی انجدان هستند.



قدمت این روستا به هزار سال پیش برمی‌گردد و تعجبی ندارد آثار قدیمی فراوانی در آن وجود داشته باشد
. برای کوه نوردی توصیه می‌کنیم ارتفاعات سیده را انتخاب کنید و از چشم‌انداز زیبا و پاییزی روستا لذت ببرید. همچنین در مسیر خود می‌توانید سری به اعماق غارهای طبیعی روستای انجدان بزنید.

غارها طبیعی روستای انجدان


  • غار آسیلی
  • غار گیوه کش
  • غار طاق رجه
  • غار کبوتر


گشت و گذار در باغ‌های این روستا و رفتن به کنار چشمه‌های طبیعی آن نیز لحظات آرامش‌بخشی را برایتان به همراه خواهد داشت. برای اقامت در روستای انجدان نیز حتما شب را در خانه‌های بوم‌گردی بگذرانید و طعم یک زندگی سالم و روستایی را مهمان خود کنید.

آدرس: استان مرکزی، 37 کیلومتری اراک، روستای انجدان

 

موزه حمام چهار فصل اراک


اگر قصد دارید در سفر خود از بهترین اماکن دیدنی تاریخی اراک بازدید کنید، به سراغ موزه حمام چهار فصل در خیابان شهید بهشتی بروید. این حمام توسط حاج محمد ابراهیم خوانساری ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. جالب است بدانید نقاشی‌های چهار فصل سال در چهار قسمت این حمام علت نام‌گذاری آن بوده‌اند.

عکس از جاهای دیدنی اراک

بخش های موزه حمام چهار فصل اراک


  1. خزینه
  2. دالان ورودی
  3. سربینه (رختکن حمام)‌
  4. گرم‌خانه
  5. آب انبار

همچنین می‌توانید به سراغ نسخ خطی، ظروف مسی، سکه‌های قدیمی و خمره‌های سفالی بروید و سفری به دل تاریخ قبل و بعد اسلام داشته باشید. نقش و نگارهای خیره‌کننده، کاشی‌کاری‌های زیبا و معماری قاجاری این حمام را تبدیل به یکی از مهمترین و بهترین جاهای دیدنی اراک کرده‌ا‌ند. ناگفته نماند این حمام با عنوان موزه مردم شناسی استان اراک نیز شناخته می‌شود.

 

شهرستان سنجان اراک

شهرستان سنجان در جنوب غربی اراک قرار گرفته و به شهر آشیانه عقاب ها معروف است، این شهرستان باغ های بزرگ و زیبایی دارد که بسیار سرسبز و چشم نواز هستند. در فصل پاییز این باغ های زیبا بسیار تماشایی می شوند و پیاده روی روی برگ ها خشک شده رنگارنگ بسیار دلچسب می شود.  این شهر به خاطر هوای پاکیزه و خنک پاتوق بسیار از مسافران است، ناگفته نماند که شهرستان سنجان قدمت تاریخی هزار ساله دارد.

از دیگر جاهای دیدنی اراک


  • موزه‌ مفاخر اراک (خانه حاج حسین خاکباز)
  • کاروانسرای شاه عباسی
  • قلعه حاج وکیل (عمارت کلاه فرنگی اراک)
  • پیست اسکی پاکل شازند
  • قنات ابراهیم آباد
  • آتشکده آتشکوه از جاهای دیدنی اراک محلات
  • سد نوازن
  • چشمه علی بلاغی
  • چشمه و سراب عمارت شازند
  • دریاچه سد خان آباد
  • شهرستان سنجان از جاهای دیدنی و بکر اراک
  • امامزاده عبدالله و آمنه خاتون اراک (امامزاده رقیه خاتون)
  • آرامگاه پیر مرادآباد
  • شهر بازی لاله اراک
  • قلعه سالار محتشم از جاهای دیدنی اراک خمین

 

سوالات متداول


بهترین جاهای دیدنی اراک کدام‌اند؟ از بهترین جاهای دیدنی اراک مرکزی می‌توانیم به تالاب میقان، چشمه چپقلی، حمام چهار فصل، روستای هزاوه و بازار تاریخی اراک اشاره کنیم
.

جاهای دیدنی اراک در بهار کجاست؟ آن دسته از مناطق دیدنی استان اراک که برای سفر در تابستان مناسب هستند شامل غار سفید خانی اراک، چشمه چپقلی، منطقه حفاظت شده هفتاد قله و... می‌شوند. روستاهای اراک نیز در بهار بسیار دیدنی هستند.

برای بازدید از جاهای دیدنی اراک در پاییز و زمستان به کجا برویم؟ جاهای دیدنی اراک در زمستان و پاییز تفاوتی با فصول دیگر ندارند ولی از آنجایی که آب و هوای اراک در نیمه دوم سال سرد است؛ توصیه می‌کنیم بازدید از فضاهای باز و کوهستانی را به روزهای معتدل‌تر موکول کنید.

اراک چه جاهای دیدنی دارد؟ جاهای دیدنی اراک شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی می‌شوند که در این مطلب به معروف‌ترین آن‌ها پرداختیم.

اراک چند سال قدمت دارد؟ قدمت اراک به 200 سال پیش و دوران قاجار برمی‌گردد. با این وجود آثار یافت شده در اراک خبر از قدمت چند هزارساله‌ی این منطقه می‌دهند. (در گذشته این شهر با نام سلطان آباد شناخته می‌شده است.)

 

جمع بندی

توصیه می‌کنیم علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی اراک که در بالا معرفی کردیم؛ حتما از شهرستان شازند، هزاوه، رباط میل و سنجان نیز بازدید کنید. این مناطق از مناظر بکر و زیبایی برخوردار هستند و با آب و هوای معتدل و پاکیزه خود لحظات دلپذیری را مهمانتان خواهند کرد. اگر برای سفر به اراک به بلیط قطار اراک نیاز دارید می توانید سری به سایت قاصدک 24 بزنید و بلیط خود را با مناسب ترین قیمت از بهترین شرکت های مسافربری رزرو کنید.