عجیب ترین غارهای جهان

غارها زیباترین پدیده‌هایی هستند که از دل زمین بیرون آمده‌اند و هر یک شکل و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. اینکه در دنیا چه تعداد غار وجود داشته که هنوز نیز به حیات خود ادامه می‌دهند، روشن نیست. اما غارها را می توان پیرترین پدیده‌های طبیعی دانست. این بار قاصدک 24 به سراغ غارهایی رفته که شکوه و زیبایی‌شان کاوشگران را مسحور خود کرده است و در لیست عجیب ترین غارهای جهان جای دارند.

عجیب ترین غارهای جهان


غار Eisriesenwelt، سالزبورگ اتریش


بدون شک یکی از عجیب ترین غارهای دنیا، غار Eisriesenwelt در اتریش است. این غار که در دامنه‌های اتریش واقع شده، در حال حاضر بزرگترین غار یخی جهان است و 30 مایل نیز ارتفاع دارد. جالب است بدانید که تمام تونل‌های این غار به یکدیگر راه دارند. همین موضوع نیز باعث شده تا سراسر غار به شکل یک قصر یخی زیرزمینی به چشم آید. با در نظر گرفتن ساختمان منحصر به فرد این غار، می‌توان دریافت که چرا به این غار لقب دنیای غول‌های یخی را داده‌اند. به تازگی نیز مقامات رسمی، لامپ‌هایی به این غار اضافه کرده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند شکوه بیشتری را شاهد باشند.

غار Eisriesenwelt


غار گروتو آزورا، عجیب ترین غار جهان


غار گروتو آزورا (Grotto Azzurra) در کاپری ایتالیا به معنای گروتوی آبی است که به خاطر شباهت به غار پیشین به این نام، خوانده می‌شود. غارهای دریایی زیادی وجود دارند که در سرتاسر قلمرو ایتالیا گسترده شده‌اند، اما گروتو آبی تنها غاریست که به خاطر تلألو آبی رنگ آب به شهرت رسیده است. دلیل اینکه چرا آب در این غار تلألویی آبی رنگ از خود به جای می‌گذارد، تکه‌های کوچک نور خورشید است که به درون غار می‌خزند. در واقع هر چند آب های این غار رادیواکتیویته نیستند، اما این غار هنوز به واسطه چشم انداز عجیب و غیر طبیعی خود، یکی از عجیب ترین غارهای دنیا به شمار می‌آید.

غار گروتو آزورا



غار اوردا، پِرم کرای روسیه


یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بسیاری از غارهای عجیب دنیا، از زیر آب‌ها نشأت گرفته‌اند. غار اوردا (Orda) که در روسیه واقع شده، نمونه بارزی از این واقعیت است. این غار عظیم علاوه بر عجیب ترین غار جهان، بزرگترین غار گچی دنیا نیز شناخته می‌شود. هر چند که تنها غار زیر آبی طولانی دنیا نیست. آب‌های این غار در زمره خالص‌ترین آب هایی هستند که تا کنون دیده‌اید. آب این غارها به قدری شفاف است که شناگران می‌توانند تا ارتفاع 150 پا روی آب به راحتی شنا کنند. با این حال اوردا احتمالا آن غاری نیست که شما بخواهید وقت زیادی را در آن بگذرانید. دمای آب به شدت پایین است و توده‌های گچی که غار را تشکیل می‌دهند، به سادگی شکسته و می‌توانند منجر به مرگ شناگران و غواصان شوند.


غارهای ویتومو، ویتومو نیوزیلند


بیشتر غارهایی که شما می‌توانید به کاوش در آن بپردازید، بدون استفاده از نور کمکی، تاریک خواهد بود؛ اما غار وِیتومو (Waitomo) از این قاعده مستثناست. این گروه کوچک از غارها که در یک شهر کوچک و دورافتاده در نیوزیلند واقع شده‌اند، تنها زیستگاه گونه‌های ویژه‌ای از کرم‌های شب تاب هستند. این کرم‌های شب تاب غارها را با یک نور سبز زیبا روشن می‌کنند و به غار نمایی فوق العاده می‌بخشند.

غارهای ویتومو


با استفاده از این کرم‍های شب تاب کوچک که نوری طبیعی را در غار خلق می‌کنند، کاوشگران در این غارها می‌توانند آبشارهای زیرزمینی طبیعی و صخره‌های سنگی زیبا را ببینند. اما این تنها کرم‌های شب تاب نیستند که شگفتی این غار به حساب می‌آیند. یکی از طاق‌های این غار، غار جامع نام دارد که به خاطر خاصیت آکوستیک خود شناخته شده است. جالب است بدانید که حتی خوانندگان اپرا هم از این غار به عنوان مکانی برای تمرین استفاده می‌کنند.


غار رودخانه زیر زمینی از عجیب ترین غارهای دنیا


در بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی مشهور که غارها به تصویر کشیده شده‌اند، تم غالب دنیایی درون دنیای دیگر به چشم می‌خورد. باور کنید یا نه، مکان‌هایی در روی زمین وجود دارند که این فیلم‌های مهیج را در واقعیت برای ما زنده می‌کنند. یکی از مشهورترین این غارها، رودخانه‌ای زیرزمینی در پالاوان فیلیپین است که به عنوان رودخانه زیرزمینی سنت پاول نیز شناخته شده است.


این غار یکی از عجیب ترین غارهای دنیا شناخته می‌شود؛ چرا که تجلی دقیق عبارت دنیایی درون دنیای دیگر است. در این غار توده‌های آهکی بی‌نظیر، پوشش گیاهی و یک رودخانه طولانی وجود دارد که به دریا می‌ریزد. رودخانه‌ای که یکی از زیباترین رودخانه‌های غاری جهان است. این را هم باید افزود که این غار یکی از هفت شگفتی طبیعی جهان است و همین نیز آن را قابل دیدن می‌کند.


غار یخچال Vatnajokull، ایسلند


وقتی صحبت از ویژگی‌های داخلی می‌شود، ایسلند خانه عجیب ترین غار جهان می‌شود. غار یخچال در بزرگترین قله یخی اروپا واقع شده و همین موضوع آن را به یک چشم‌انداز بی‌نظیر برای تماشا بدل می‌کند. با این حال حتی در بین غارهای یخچالی نیز، این غار منحصر به فرد است. چرا؟ زیرا زمان، فشار و دمایی که در ایجاد این غارها نقش داشته، باعث می‌شود تا یخ، رودخانه‌های آبی زمردین را در سراسر غار منعکس کند. برای بازدیدکنندگان، این یعنی غار با نوری فرازمینی و رنگ‌های مسحور کننده روشن خواهد شد.

غار یخچال Vatnajokull



غار کریستال‌ها،  معدن نایکا مکزیک


اگر تا به حال بازی کینگز کوئست را انجام داده باشید، باید غارهای کریستالی زیبایی را که غول بازی در آن زندگی می کرد، دیده باشید. اما یک نمونه بسیار مشابه از آن غارها در واقعیت وجود دارد که شباهت زیادی به آن نمونه تخیلی دارد و در معدنی در مکزیک قرار گرفته است. مدت زیادی از کشف غار کریستال ها نمی‌گذرد؛ سال 2000. اگرچه این غار عمر چندانی ندارد، پیشتر در رده‌بندی یکی از عجیب ترین غارهای جهان جای گرفته بود. تنها در این غار است که شما می‌توانید کریستال‌هایی به بزرگی 50 پا را ببینید که همگی به سفیدی برف هستند. این را هم باید افزود که غار کریستال‌ها علی رغم زیبایی افسونگرش، بسیار خطرناک است و دمای بالای هوا در آن می‌تواند منجر به حمله قلبی در کاوشگران جسور شود.

به پایان مطلب رسیدیم و قصد داشتیم با لیست عجیب ترین غارهای جهان آشنا شویم. برای مطالعه بیشتر و یافتن مقاله‌های جذاب گردشگری توصیه می‌کنیم سری به وبلاگ قاصدک 24 بزنید.